• 0

Importeren uit China/VS - aansprakelijkheid

Ik overweeg op kleine schaal laptop accu's te gaan importeren uit China en de VS. Na het lezen van vele berichten op het forum is het meeste me inmiddels duidelijk. Echter waar ik geen duidelijk antwoord op kon vinden was de aansprakelijkheid.

 

Stel dat een door mij verkochte accu resulteert in een defect notebook, dan is de kans aanwezig dat ik aansprakelijk wordt gesteld. Ik heb al geinformeerd bij meerdere verzekeringsbedrijven, maar deze schade wordt niet gedekt door een AVB.

 

Is het zinvol om mijn leverancier aansprakelijk te stellen, of heeft dit weinig zin. Het alternatief zou kunnen zijn dat ik in mijn voorwaarden een artikel opneem waarin ik niet aansprakelijk kan worden gesteld voor enige schade ontstaan door gebruik van de accu. Maar is dit rechtsgeldig?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Stel dat een door mij verkochte accu resulteert in een defect notebook, dan is de kans aanwezig dat ik aansprakelijk wordt gesteld. Ik heb al geinformeerd bij meerdere verzekeringsbedrijven, maar deze schade wordt niet gedekt door een AVB.

Wel als die AVB ook dekking biedt voor productenaansprakelijkheid voor importeurs van goederen van buiten de EU. Kwestie van de juiste verzekeraar zoeken, of dat laten doen door een ter zake kundige adviseur: daar zijn ze/we tenslotte voor.

 

 

Is het zinvol om mijn leverancier aansprakelijk te stellen, of heeft dit weinig zin

Het zal een vereiste zijn vanuit je eigen verzekering: anders is geen regres mogelijk

 

 

Het alternatief zou kunnen zijn dat ik in mijn voorwaarden een artikel opneem waarin ik niet aansprakelijk kan worden gesteld voor enige schade ontstaan door gebruik van de accu. Maar is dit rechtsgeldig?

Nee, je mag je productenaansprakelijkheid als importeur van goederen van buiten de EU niet uitsluiten of beperken

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Kwestie van de juiste verzekeraar zoeken, of dat laten doen door een ter zake kundige adviseur: daar zijn ze/we tenslotte voor.

 

Bedankt voor je antwoord! Mag ik hieruit opmaken dat jij meer informatie kunt verschaffen over een geschikte verzekeraar?

 

Wellicht dat iemand anders een verzekeraar kent die soortgelijke risico's wil dekken?

Link naar reactie
  • 1

@Almedo. Kleine aanvulling, dan weet je ook waarom er - vooralsnog - niemand reageert.

 

Productenaansprakelijkheid voor importeurs is een beetje ondankbaar onderwerp voor een verzekeringsadviseur. Het is geen standaardproduct dat op iedere hoek of on-line aangevraagd kan worden. Advisering en offertes opvragen/najagen kost naar verhouding veel tijd, en die kosten worden bij lange na niet gedekt door de provisievergoeding in het product gedurende de eerste paar jaar (10 tot 20% van de jaarpremie).

Bovendien loop je als adviseur de kans dat de klant de uiteindelijke offertes alsnog te duur vindt en daarom helemaal niet accepteert. Houd - afhankelijk van omzet en beoordeling product/leverancier - rekening met premies tussen € 500,- en € 1.500,-.

 

Andere bottlenecks voor verzekering en acceptatie vormt de deugdelijkheid van het product zelf. Wie garandeert dat het werkt zoals het zou moeten? De ervaringen met elektronica uit China zijn wisselend (ontploffende batterijen, in brand vliegende accu's van de Ipod Nano). Bevat het een CE-markering? (neem aan van wel: anders mag je de goederen niet eens invoeren)

 

De dienstverlening is simpelweg te kostbaar om geheel vrijblijvend aan te kunnen bieden. Daarom is dit voor de meeste MKB adviseurs alleen lonend in de volgende situaties:

 

[*]klant wordt totaalrelatie, dus ook - voor zover van toepassing - transport/verblijf, AOV, overlijdensrisico, inventaris, auto en bijv. particuliere verzekeringen

[*]klant betaalt voor het advies een vooraf overeengekomen fee (die desgewenst weer verrekend kan worden met eventuele provisie-inkomsten)

 

Indien je hiertoe bereid bent kun je bij meerdere partijen terecht met MBK en importexpertise , zoals Rabo/Interpolis, Aon MKB, Meeùs of ondergetekende. Wellicht dat ook Jelle de Boer van SFZ (een ander HL-lid met verzekeringsexpertise) je nog nader van dienst kan zijn

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je heldere uitleg. Zit nog in de opstartfase, is dus voor mij voorlopig geen haalbare kaart. Ik heb besloten de accu's even te laten voor wat ze zijn, gezien meerdere berichten op internet mbt de kwaliteit van dit soort accu's.

 

Binnenkort open ik mijn webshop, waarmee ik me in het begin vooral ga focussen op laptop lcd inverters. Ook voor deze inverters geldt een soortgelijk probleem. Een inverter kan er in theorie voor zorgen dat je laptopscherm stopt met functioneren. Hoewel de kans vrij klein is, wil ik me natuurlijk indekken tegen schadeclaims. Na wat zoeken kwam ik terecht bij een model algemene voorwaarden van de kvk site. Waarin onder andere het volgende staat:

 

Artikel 9 lid 3: Aansprakelijkheid

Aansprakelijkheidsbeperking tot driemaal de factuurwaarde.

De hoogte van de aansprakelijkheid kan variabel worden bepaald. Daarbij kunnen meerdere factoren van belang zijn.

Zo zal een vergaande beperking minder snel toelaatbaar worden geacht indien het risico prima verzekerbaar is. Een exoneratie zal daarentegen wel eerder toelaatbaar zijn indien de verhouding tussen de verkoopprijs van de te leveren producten of de prijs die werd betaald voor de door de gebruiker geleverde dienst, gering is terwijl de schade die daaruit kan voortvloeien dusdanig omvangrijk is dat deze in geen verhouding staat dat het redelijk is om de aansprakelijkheid te beperken.

 

Het is dus steeds van belang dat u een goede beoordeling maakt van alle relevante omstandigheden. Daarbij dient u er rekening mee te houden dat een volledige uitsluiting van aansprakelijkheid in het algemeen niet aanvaardbaar zal worden geacht.

 

Zou het gezien de verkoopprijs van de inverter (+/- 35 euro) en de kosten voor reparatie van een scherm (min 200 euro) rechtsgeldig zijn om de aansprakelijk te beperken tot twee- of driemaal de factuurwaarde?

Link naar reactie
  • 0
Zou het gezien de verkoopprijs van de inverter (+/- 35 euro) en de kosten voor reparatie van een scherm (min 200 euro) rechtsgeldig zijn om de aansprakelijk te beperken tot twee- of driemaal de factuurwaarde?

 

Helaas, bij zuivere vermogensschade (financieel nadeel als gevolg van het niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomen van een overeenkomst) kun je zo'n aansprakelijkheidsbeperkend beding hanteren, of meerdere zelfs. Of het ook werkt in geval van schade is in het uiterste geval ter beoordeling aan de rechter.

 

Voor productenaansprakelijkheid (zaak- en/of letselschade als gevolg van ondeugdelijk product) heb je die mogelijkheid niet: dit is dwingend (Europees & Nederlands) recht: je mag die aansprakelijkheid niet afwijzen noch beperken.

 

Er zijn wel andere alternatieven om kans op en gevolg van schade te beperken, anders dan alleen verzekering van financiële gevolgen. Denk daarbij aan

 

[*]exitcontroles fabrikant

[*]goede gebruiksaanwijzing

[*]instructie/oplever/verkoopprotocol (niet op jouw business van toepassing, maar kan voor andere apparatuur zeer verstandig zijn) [*]garantiebepalingen & controle op handhaving (denk bij dat laatste o.a. aan het verzegelen/lakken van schroeven zodat de garantie - en productenaansprakelijkheid - vervalt zodra iemand de accu openmaakt)

 

Een ander alternatief wat soms door fabrikanten aan importeurs met enig volume wordt aangeboden is de mogelijkheid van vendor liability: het meeverzekeren van de importeur/verkoper op de aansprakelijkheidsverzekering van de oorspronkelijke fabrikant. Vooral voor fabrikanten in de VS is dat niet ongebruikelijk.

Voor Chinese fabrikanten komt dat vooralsnog vrijwel niet voor: ook omdat veel kleinere fabrikanten überhaupt geen aansprakelijkheidsverzekering hebben... ze houden daar wel van een gokje immers.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.