• 0

Bedrijf in buitenland

Hallo, ik heb al een beetje gezocht op deze site maar kan toch niet helemaal vinden wat ik zoek dus ik heb een paar vragen.

 

Samen met een vriend ga ik een bedrijf beginnen in de dienstverlening (transport). Hiervoor gaan we een BV beginnen met ieder een eigen Holding die daar aandelen in heeft. Dit transportbedrijf is gevestigd in Nederland.

 

We hebben hiervoor een softwarepakket/internetdienst ontwikkeld waar het transportbedrijf grotendeels gebruik van maakt.

 

Als het transportbedrijf uiteindelijk loopt willen we tevens de door ons ontwikkelde software/internetdienst aan andere transportbedrijven in licentie geven, zodat ook zij hiervan gebruik kunnen maken. Op deze manier verdienen we nog eens extra (aan de door ons ontwikkelde software) bovenop ons transportbedrijf.

 

Het is misschien zelfs zo dat deze software zo aanslaat dat de omzet hiervoor meer zal zijn dan ons transportbedrijf zelf en daarom heb ik van verschillende mensen begrepen dat het wellicht verstandig zou kunnen zijn om het software/internetbedrijf in het buitenland te vestigen omdat je er fysiek niet aanwezig hoeft te zijn (bijvoorbeeld op Curacao).

 

Zo zou je dus de licenties kunnen verlenen aan Nederlandse en buitenlandse bedrijven vanuit bijvoorbeeld Curacao. Het geld komt op de bankrekening daar binnen, je betaalt er daar natuurlijk wel belasting over maar naar mijn idee hou je er dan zo toch meer aan over?

 

- Is dit een juiste gedachte of zijn er andere/betere ideeen?

- Welke land(en) zijn hiervoor het beste geschikt?

- Wat heb je nodig om het bedrijf daar te starten (postadres, banrekening etc.)?

- Hoe kun je over het geld wat je daar uiteindelijk overhoudt hier in Nederland beschikken?

- Waar moet ik nog meer aan denken?

 

Alvast dank voor jullie medewerking.

 

Groeten,

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Correct me if I'm wrong:

 

omdat je er fysiek niet aanwezig hoeft te zijn

 

Dat is juist het punt, dat moet je dus wel :)

 

De gedachte is goed, maar als dat zo simpel was, waarom doet niet iedereen het zou je zeggen, wij hebben er ook al een paar keer aan gedacht om dergelijke constructies te doen maar hebben niets ondernomen. Je kan eens informeren bij www.hjc.nl die doen allemaal van dat soort trukendoos praktijken...

 

De landen zijn voornamelijk Curacao (1% belasting), Cyprus, Malta, Stichting in Panama etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat waarschijnlijk bedoeld wordt, is om je intelectuele eigendomsrechten daar te stallen. Niet je bedrijf zelf dus, maar je IPR. Dat schijnt voordelen te hebben wanneer je praat over softwarelicenties. Neem anders even contact op met HL-lid zrski, die weet hier meer over (lees: heeft deze constructie zelf ook al eens bij de hand gehad).

Link naar reactie
  • 0

Het is wel mogelijk, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat je ter plaatse "substance" moet hebben.

 

Dat houdt in een locale directeur (management trust) en zo af en toe eens daarheen om te vergaderen.

 

Verder gaat de belastingdienst geheid zeuren over de verkoopprijs die je moet hanteren bij het overdragen van de software aan de buitenlandse vennootschap en de hoogte van de licentie. Dat laatste is trouwens geen probleem meer zodra je ook aan derden licenties verstrekt. Je hebt dan immers een zakelijke prijs.

 

En zo zijn er nog wat zaken die je goed moet regelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

[quote

Zo zou je dus de licenties kunnen verlenen aan Nederlandse en buitenlandse bedrijven vanuit bijvoorbeeld Curacao. Het geld komt op de bankrekening daar binnen, je betaalt er daar natuurlijk wel belasting over maar naar mijn idee hou je er dan zo toch meer aan over?

 

- Is dit een juiste gedachte of zijn er andere/betere ideeen?

- Welke land(en) zijn hiervoor het beste geschikt?

- Wat heb je nodig om het bedrijf daar te starten (postadres, banrekening etc.)?

- Hoe kun je over het geld wat je daar uiteindelijk overhoudt hier in Nederland beschikken?

- Waar moet ik nog meer aan denken?

Voor al deze vragen kun je uitstekend terecht bij een gerenommeerd trustkantoor. Daarvan zijn er voldoende in Nederland.

klik http://www.vims.nl/?pageID=4&languageID=1

 

of bel eens met deze persoon http://www.loyensloeff.nl/partners/jeroen_van_den_brande.html?id=90

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.