• 0

B.T.W. 6% en voorbelasting

Hallo

 

Ik heb de volgende vraag:

 

Wij zijn als theaterstichting bezig met onze B.T.W. aangifte voor de eerste keer.

Nu hebben wij schriftelijk bevestigd gekregen van de belastingdienst dat wij op onze facturen 6 % b.t.w. dienen

te rekenen en hebben dit ook gedaan.

 

Uiteraard wil ik bij de aangifte de door ons betaalde belasting als voorbelasting aftrekken, maar ik zit even met

een aantal vragen:

 

- Ik las dat benzinebonnen gebruikt mogen worden hiervoor, mits met een pinpas betaald. Geldt dit ook voor

zaken in een winkel aangeschaft waarop de BTW vermeldt staat en het adres van de winkel. Maakt het dan uit

of hier wel of niet het BTW nummer opstaat?

 

- Wat mij vooral verward is het volgende: Wij heffen 6 % btw maar betalen over veel facturen 19%. Mag ik dat aftrekken als voorbelasting? Of mogen wij ook maar 6 % terugvragen van die facturen? Ik bedoel dus stel de factuur is 100 euro

BTW 19 euro, mag ik dan 19 voorbelasting aftrekken? Of wordt dat dan 6 euro omdat wij zelf ook maar 6 % heffen?

 

- Wij zijn voor de BTW een onderneming, maar nou las ik dat de Kleine ondernemersregeling weer niet voor stichtingen geldt? Waarom is dit als wij voor het heffen van BTW weer wel een onderneming zijn?

 

alvast bedankt voor de antwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Popo

 

de BTW op brandstof is alleen aftrekbaar als voorbelasting als de factuur op naam van de stichting staat of als er via de betaling per pin een link is naar de stichting. Dus als er met een pas van de stichting betaald is.

 

Zaken die in een winkel zijn aangeschaft, geldt hetzelde voor. Maar toch liever gewoon een factuur met BTW.

 

Dat jullie 6% betalen aan BTW, staat het terugvragen van 19% BTW op de uitgaven niet in de weg. Dus ja, bij een factuur van 100 dragen jullie 6 euro BTW af. Als je die 100 euro daarna uitgeeft aan kosten, zit daar 19% BTW op. Dus je krijgt dan per saldo 13 euro terug van de fiscus.

 

Rechtspersonen zijn simpelweg uitgesloten van de KOR. Dat heeft de wetgever zo bepaald.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Popo

 

de BTW op brandstof is alleen aftrekbaar als voorbelasting als de factuur op naam van de stichting staat of als er via de betaling per pin een link is naar de stichting. Dus als er met een pas van de stichting betaald is.

 

Zaken die in een winkel zijn aangeschaft, geldt hetzelde voor. Maar toch liever gewoon een factuur met BTW.

 

Dat jullie 6% betalen aan BTW, staat het terugvragen van 19% BTW op de uitgaven niet in de weg. Dus ja, bij een factuur van 100 dragen jullie 6 euro BTW af. Als je die 100 euro daarna uitgeeft aan kosten, zit daar 19% BTW op. Dus je krijgt dan per saldo 13 euro terug van de fiscus.

 

Rechtspersonen zijn simpelweg uitgesloten van de KOR. Dat heeft de wetgever zo bepaald.

 

Groet

Joost

 

Helder allemaal en wij gebruiken inderdaad per definitie pinpassen die op naam van de stichting staan voor deze betalingen. Dus dat komt dan goed uit.

Bedankt voor je duidelijke antwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Heb toch nog een vraag:

 

Wat ik ook niet snap is wanneer je het berrekend vanuit het kasstelsel en vanuit het factuurstelsel. Zo heb ik facturen over het afgelopen kwartaal nog niet zolang geleden verzonden. Die zijn nog niet betaald, maar horen wel bij de periode van de aangifte. Wij sturen zelf enkel facturen, vallen wij dan binnen het factuurstelsel en doe ik er dus goed aan dit al wel in de aangifte op te geven?

Plus, benzinebonnen tellen dan neem ik aan gewoon als 'facturen' in die periode die gewoon direct zijn voldaan?

Vr. groet

Link naar reactie
  • 0

Het kasstelsel betekent dat je de inkoop- en verkoopfacturen in de aangifte verantwoordt over de periode dat de facturen betaald zijn.

Het factuurstelsel, wanneer je de facturen ontvangt resp. uitreikt (verzendt).

 

Voor de facturen die je als stichting maakt, pas je het factuurstelsel toe. Dat betekent als je een factuur op 1-8-2008 hebt gemaakt, dan vermeld je de btw in de aangifte over het 3e kwartaal (of augustus als je per maand aangeeft).

 

Voor je inkoop-facturen mag je de btw al als voorbelasting in je aangifte meenemen als je de factuur ontvangen hebt.

 

Frans

Atlas Administratieservice

http://www.atlas-administratieservice.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.