Wat doe je als je te zenuwachtig voor een afspraak ben?

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds 1 jaar een bedrijf en we zijn bijna klaar met de eerste opdracht. Straks moet ik nieuwe klanten binnen krijgen. In het algemeen weet ik wat gedaan moet worden: netwerken, afspraken met bestaande contacten en potentiele klanten zetten..

 

Maar, ik heb een probleem: ik ben heel errrrg timide. Als ik klanten wil verdienen moet ik naar de afspraak gaan en mezelf goed kunnen vertegenwoordigen. In mijn hoofd heb ik goede teorieen over hoe ik dat kan doen. In het praktijk...ben ik bang. In het verleden heb ik dit voor mijn vorige werkgever vaak gedaan; ik had geen enkele probleem daarmee.

 

Nu dat ik dit voor mezelf moet doen, word ik zo zenuwachtig dat ik zet de afspraak af! Ik heb dit een paar keers gedaan en ik weet dat ik verlies de kansen die ik voor mezelf heb gecreerd. Als ik ga naar de afspraak word ik vaak ziek (van de stress).

 

Is dit een tijdelijke fase? Hebben andere ondernemers dit ook? Ben ik de enige met zo`n verschrikkelijke probleem...?

Link naar reactie

Maar, ik heb een probleem: ik ben heel errrrg timide. Is dit een tijdelijke fase? Hebben andere ondernemers dit ook? Ben ik de enige met zo`n verschrikkelijke probleem...?

Het is pas een probleem als je het tot 'probleem' bombardeert. Het feit dat je je al bewezen hebt bij eerdere klanten en dat je blijkbaar een teveel aan bescheidenheid bij je draagt, kan ook naar een voordeel, een kwaliteit, worden omgebogen. Misschien moet je op dit forum eens de hulp inroepen van bijvoorbeeld Edo of van ondergetekende om je pitch en je verkoopverhaal te oefenen, te toetsen en aan te scherpen. En een beetje plankenkoorts is goed, veel grote acteurs hebben het na jaren nog steeds!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

@Olimpia

Het is een goed idee om bij jezelf te onderzoeken waar je zenuwachtig over bent. Is het je voorkomen, ben je toch niet helemaal zelfverzekerd over je product of dienst? Is het een combinatie van zaken? Stel dat eerlijk naar jezelf toe vast!

 

Als alles voor elkaar is, het product of de dienst is prima, je voorbereiding is prima, en noem maar op, kan het nog steeds zijn dat je zenuwen voelt. Helemaal niet erg ... zelfs heel erg goed. Het geeft vaak "wedstrijdspanning" aan, en het vertegenwoordigt iets dat ieder geval niet duidt op arrogantie. Gezonde spanning geeft heel vaak betere prestaties.

 

Als je uitgenodigd wordt, en de spanning is niet meer te trekken, start de ontmoeting dan vooral met luisteren. Concentreer je niet op eventuele symptomen van de zenuwen ( rooie vlekken, klamme handen, whatever ). Concentreer je op het gesprek. Oprechte interesse met een goed product werkt magisch! Concentratie op de klant, en concentratie op het gesprek werkt dempend op zenuwen.

 

Dus een uitstekende voorbereiding, en draai niet door. Concentratie op de klant, in de voorbereiding en het gesprek. Kijk ook als voorbereiding waar je zaken kan verbeteren. En last but not least kijk even naar Getting Things Done van David Allen. Op youtube op wikipedia, op google.

Een simpele en prima methode om rust te creëren voor jezelf. En te zorgen dat alles af is, op het moment dat het af moet zijn.

 

Ik pas zelf ook Getting Thing Done toe, ik heb er een invulling aan gegeven met systeemkaarten. Ik ben er zeer enthousiast over.

 

Alle goeds en succes, Stef.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie

Een paar tips:

 

- wat is het dat jij nu veel zenuwachtiger bent dan toen je hetzelfde voor je baas deed? Wat is het verschil? Waarom maakt dat je angstig?

 

- zenuwachtigheid komt omdat je vooral op jezelf gefocust bent, ipv op de ander. Zo erg zelfs dat je er half ziek van wordt. Wees bezig met de ander, met de waarde die je hem / haar komt brengen.Uiteraard tegen redelijke vergoeding ;D. Oefenen van gesprekken lijkt me minder belangrijk, je deed het immers al goed bij je werkgever?

 

- veel gesprekspartners zijn ook zenuwachtig / timide etc. Zeg ook eens gewoon dat je zenuwachtig bent, je gesprekspartner ziet dat toch wel.

 

- een gedachte om de spanning weg te halen: 'morgen is het voorbij en kan ik er om lachen'. Klinkt raar maar werkt goed bij mij.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Cold Calling is zeker mijn grootste zwakke punt. Wat mij helpt is een lijst met namen ipv functies. Vragen naar meneer Jansen levert altijd een doorschakeling op, 'iemand van marketing'... nee, dat werkt niet.

 

Ik ben bezig om mijn b2b tak op te zetten en het eerste gesprek (cold call) met een auto importeur was in mijn ogen dramatisch, mede omdat het cold calling is, maar de gesprekspartner was oprecht geinteresseerd. Nu ik een week bezig ben met deze belactie, heb ik al een aantal bruikbare namen. Vaak valt mijn product niet bij de afdeling waar ik binnenkom, maar ergens anders en men is zeer behulpzaam met namen en functies

 

Dus, even doorzetten, voor jezelf de 'kernwoorden' van je betoog op papier, eventueel referenties erbij, en bellen maar!

Referenties openen ook deuren voor je! Alleen al het noemen van de naam van je referentie is vaak genoeg en krijg je het gevoel dat je gesprekspartner naar je luistert.

 

Pas nog een half uur met de directeur van een autopoetsmiddelenbedrijf zitten bellen omdat hij wellicht nog gekker van modelauto's is dan ik. Erg leuk! Ik trek het gesprek ook graag snel uit het zakelijk naar mijn persoonlijke 'speelweide' zoals ik het noem, dus onderwerpen waar ik mij prettig bij voel.

 

Hoop geleuter, wellicht heb je er wat aan!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Olimpia,

 

Eet een half uurtje voor het gesprek 2 bananen op! Vroeger heerste het bijgeloof dat openbare sprekers bananen aten om hun plankenkoorts te overwinnen. Recentelijk is wetenschappelijk (National Geographic) aangetoond dat het juist is. Er zitten bepaalde stoffen in bananen die een soort zelfvertrouwen opwekken en verlegenheid opheffen.

 

Overigens, als je IETS te zeggen hebt, dan wordt het gemakkelijker.

 

Succes, Karel

Link naar reactie

Hoi allemaal,

 

het is fijn om te weten dat ik niet de enige ter wereld met dit probleem ben.

 

Ik heb het goed gedaan in mijn vorige baan, ze waren tevreden over mij. Ze wilden niet dat ik naar Nederland verhuizde. Ik ben niet onzeker over mijn diensten, ik weet het zeker dat ze de beste zijn :)

 

Waar ben ik onzeker over? Nou... te mislukken? Ik ben op de goede weg en nog steeds deze angst? Iedereen die hoort dat ik dit probleem heb, zegt: hoe kan dat nou als je in 1 jaar sinds jouw bedrijf bestaat een leuke omzet draait?

 

Ik denk dat ieder van jullie een goed advies voor mij heeft. Ik moet meer aan de klant en het project denken dan met mijzelf bezig te zijn. Elke extra advies is wel welkom hoor, ik wil dit probleem graag uit mijn weg hebben! :)

 

Dank jullie wel!

 

Groetjes,

Olimpia

 

 

 

Link naar reactie

Ik herken het probleem, heb er ook last van gehad. Kreeg toen een eenvoudige tip:

 

Veel verkopers willen een verhaal kwijt. En de klant / prospect zoekt iemand die het probleem begrijpt en oplost.

 

Dus: geen verhaal instuderen en afdraaien, maar gewoon beginnen met luisteren en vragen stellen. En vooral: doorvragen. De klant bevestigen in z'n opvattingen. En al dan niet ongemerkt ga je de klant dan toch winnen met je expertise.

 

Succes, Als ik er overheen ben gekomen dan moet het jou zeker lukken!

 

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Dus: geen verhaal instuderen en afdraaien, maar gewoon beginnen met luisteren en vragen stellen. En vooral: doorvragen. De klant bevestigen in z'n opvattingen. En al dan niet ongemerkt ga je de klant dan toch winnen met je expertise.

Helemaal mee eens, streef ernaar 80% van het gesprek te luisteren en 80% van de tijd dat je zelf aan het woord bent vragen te stellen. Kijk ook even naar de 'SPIN' methode om een leidraad voor jezelf te maken. Tot slot een bekend sales spreekwoord, inhakend op het probleem begrijpen en oplossen: "Je verkoopt geen boormachines, je verkoopt gaten!"

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Ik denk dat dat niet makkelijk via een forum te verhelpen is. Maar te verhelpen is het wel. Ik zou er 's rustig met iemand over praten, iemand die ook ervaring heeft met het benaderen van klanten, iemand die jou wat op je gemak kan stellen.

Wat bij mij helpt als ik huizenhoog tegen een belangrijke commerciele afspraak op zie is iemand meenemen. Maakt niet eens zoveel uit wie, maar het idee dat je niet alleen bent helpt je om je zekerder te voelen. Ik heb wel 's een junior programmeur meegenomen, onder het mom van "technische hulp bij de demonstratie", en dat helpt toch.

 

Het is voor een ondernemer altijd wel goed om een soort coach te hebben, niet in de klassieke zin van iemand die duizend keer meer ervaring en kennis heeft dan jijzelf, maar iemand die jouw branche een beetje kent en die jou goed kent, die als praatpaal kan dienen en zo nu en dan feedback geeft. Ik heb dat met diverse oud-collega's, werkt erg goed.

 

 

Link naar reactie

Ik herken het probleem, heb er ook last van gehad. Kreeg toen een eenvoudige tip:

 

Veel verkopers willen een verhaal kwijt. En de klant / prospect zoekt iemand die het probleem begrijpt en oplost.

 

Dus: geen verhaal instuderen en afdraaien, maar gewoon beginnen met luisteren en vragen stellen. En vooral: doorvragen. De klant bevestigen in z'n opvattingen. En al dan niet ongemerkt ga je de klant dan toch winnen met je expertise.

 

Succes, Als ik er overheen ben gekomen dan moet het jou zeker lukken!

 

Kees

Ben ik het helemaal mee eens.Als je een verhaal gaat instuderen dan ben je veel te veel gefixeerd op dit verhaal, enals de zaken dan ook maar een beetje anders lopen krijg je het spaans benauwd omdat je je verhaal opeens niet meer kwijt kunt of ad hoc moet bijstellen.

Luister en praat vanuit je vakkennis opeen ontspannen manier. Dan moet het lukken. En haaal je eens een keer een zeperd, da's dan jammer, maar het hoort er wel bij.

succes.

eigenwijze fotografie op eigen wijze www.hermantroost.nl

Link naar reactie

Ik weet al dat mijn klanten denken dat ik timide ben, dat is inderdaad zo. Soms denken ze dat ik zelfs naief ben. Dat is niet zo. Maar omdat ik timide ben, het is misschien logisch dat mensen onderschatten me.

 

Ik ben nu aan een stop punt. Ik gaf te veel aandacht aan dit probleem en mijn hersenen zijn al verkeerd geprogrameerd. Er zijn, denk ik... 4 nieuwe afspraken die ik moet zetten. Ik heb niet de moed om een voorstel voor een datum te doen...

Link naar reactie

Ik weet al dat mijn klanten denken dat ik timide ben, dat is inderdaad zo. Soms denken ze dat ik zelfs naief ben. Dat is niet zo. Maar omdat ik timide ben, het is misschien logisch dat mensen onderschatten me.

 

............. Er zijn, denk ik... 4 nieuwe afspraken die ik moet zetten. Ik heb niet de moed om een voorstel voor een datum te doen...

 

Ik weet dat klanten mij zelfverzekerd vinden. dat is inderdaad zo. Soms denken ze dat ik zelfs niet voor een gat te vangen ben. Maar omdat ik zelfverzekerd ben is het logisch dat mensen mij op mijn waarde schatten.

 

Er zijn denk ik ....4 nieuwe afspraken die ik moet zetten. Ik ga ze nu bellen!!! ;D ;D 8)

Link naar reactie

Ik weet dat klanten mij zelfverzekerd vinden. dat is inderdaad zo. Soms denken ze dat ik zelfs niet voor een gat te vangen ben. Maar omdat ik zelfverzekerd ben is het logisch dat mensen mij op mijn waarde schatten.

 

Er zijn denk ik ....4 nieuwe afspraken die ik moet zetten. Ik ga ze nu bellen!!! ;D ;D 8)

Beste Ard,

vooropgesteld, ik ben niet de kneus uitdeler. En ik werd toch aan het denken gezet door bovenstaand bericht.

"Ik weet dat klanten mij zelfverzekerd vinden, dat is inderdaad zo."

Wat is zo? Dat klanten dat vinden, of dat je zelfverzekerd bent?

"Maar omdat ik zelfverzekerd ben is het logisch dat mensen mij op mijn waarde schatten."

Waarom is dit logisch? Het is toch de natuur van de mens om anderen ongeacht het karakter, op waarde te schatten?

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie

Hoi Stef,

 

Het was de bedoeling om het verhaal om te draaien. Het negatieve te vervangen door het positieve.

Ik denk dat als je jezelf zelfverzekerd vindt straal je dat uit naar je klanten. Het begint met niet te vinden dat je timide bent.

 

Groet Ard

 

Link naar reactie

Ik weet al dat mijn klanten denken dat ik timide ben, dat is inderdaad zo. Soms denken ze dat ik zelfs naief ben. Dat is niet zo. Maar omdat ik timide ben, het is misschien logisch dat mensen onderschatten me.

 

Op zich kan dat geen kwaad. Als ze je onderschatten dan zijn ze minder op hun hoede en kun jij makkelijker een goede deal sluiten.

 

Maar je lost het niet via HL op. Je moet een coach of zoiets hebben. Dan denk ik dat het wel simpel is op te lossen.

 

 

Link naar reactie

Zelfverzekerd zijn en arrogant zijn is een dunne lijn. Het is dan de kunst om hier op een goede manier mee om te gaan. Wat mij altijd rust geeft is dat ik weet dat het product/dienst die ik lever goed is. Dat levert mij een goed gevoel en daardoor stap ik zekerder in een gesprek.

 

Maar bij aflevering van een video heb ik ook weleens last van zenuwen, maar dit komt ook doordat ik een enorme pietje precies ben. En de dingen waaraan ik me dan erger in een video ziet 9 van de 10 keer de klant niet eens. In mij vakgebied is een mening ook subjectief, wat de een mooi vind, vind de ander misschien niks. Dus blijft het altijd afwachten hoe de klant reageerd, en dat geeft toch altijd wat spanning vooraf.

www.bezembinderproducties.nl

Link naar reactie

Ik weet al dat mijn klanten denken dat ik timide ben, dat is inderdaad zo. Soms denken ze dat ik zelfs naief ben. Dat is niet zo. Maar omdat ik timide ben, het is misschien logisch dat mensen onderschatten me.

 

Op zich kan dat geen kwaad. Als ze je onderschatten dan zijn ze minder op hun hoede en kun jij makkelijker een goede deal sluiten.

Maar je lost het niet via HL op. Je moet een coach of zoiets hebben. Dan denk ik dat het wel simpel is op te lossen.

 

Ik denk niet dat dit altijd op gaat. Ik heb persoonlijk minder last van maar ik kan me heel goed indenken waar dit vandaan komt bij haar. Gezien ik ook in dit branche zit weet ik dat het moeilijk is te overtuigen als je past begint zonder dat je veel kan tonen als "ervaring, kennis". Als je materiaal hebt om tijdens het gesprek te tonen kan je je onzekerheid daarin laten wegzakken en dat praat makkelijker.

 

Ik denk dat er gewoon verschilllende elementen speelt. En een coach geeft je toch niet altijd dat wat je nodig hebt. Maar dit laatste is mijn persoonlijke mening. :) En heel soms om hier op HL je te uiten zonder gezien te worden....klaart bepaalde dingen vanzelf op ;)

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie

Ik weet al dat mijn klanten denken dat ik timide ben, dat is inderdaad zo. Soms denken ze dat ik zelfs naief ben. Dat is niet zo. Maar omdat ik timide ben, het is misschien logisch dat mensen onderschatten me.

Op zich kan dat geen kwaad. Als ze je onderschatten dan zijn ze minder op hun hoede en kun jij makkelijker een goede deal sluiten.

Maar je lost het niet via HL op. Je moet een coach of zoiets hebben. Dan denk ik dat het wel simpel is op te lossen.

Ik denk niet dat dit altijd op gaat.

 

Vandaar het "op zich". Het was een kleine poging van mijn kant: als Olimpia zich minder onzeker voelt omdat ze niet zo outspoken is, straalt ze wat meer zelfvertrouwen uit.

Maar ik blijf erbij: dit is niet iets voor een forum. Als Olimpia niet zover weg woonde, gingen we misschien een keer lunchen of zo. Ik heb wel enige ervaring met het overwinnen van onzekerheden.

 

 

Link naar reactie

Ik weet al dat mijn klanten denken dat ik timide ben, dat is inderdaad zo. Soms denken ze dat ik zelfs naief ben. Dat is niet zo. Maar omdat ik timide ben, het is misschien logisch dat mensen onderschatten me.

Op zich kan dat geen kwaad. Als ze je onderschatten dan zijn ze minder op hun hoede en kun jij makkelijker een goede deal sluiten.

Maar je lost het niet via HL op. Je moet een coach of zoiets hebben. Dan denk ik dat het wel simpel is op te lossen.

Ik denk niet dat dit altijd op gaat.

 

Vandaar het "op zich". Het was een kleine poging van mijn kant: als Olimpia zich minder onzeker voelt omdat ze niet zo outspoken is, straalt ze wat meer zelfvertrouwen uit.

Maar ik blijf erbij: dit is niet iets voor een forum. Als Olimpia niet zover weg woonde, gingen we misschien een keer lunchen of zo. Ik heb wel enige ervaring met het overwinnen van onzekerheden.

 

Mee eens :) Maar ze heeft met het onderwerp velen aan de praat ...dus het leeft op enige wijze ook bij anderen. Hopelijk kan ze komen bij de volgende meeting :)

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.