• 0

De plaats van een Thuiswerkplek in het PZ/HRM-beleid.

Ha HL-vrinden,

Voor degenen die het nog niet wisten:

Baas is aansprakelijk voor thuiswerkplek

Als een thuiswerkplek niet goed op orde is dan is de werkgever aansprakelijk voor de schade die een werknemer lijdt. Dat blijkt uit een uitspraak van het Gerechtshof in Amsterdam. In het desbetreffende geval had een werknemer haar werkgever aansprakelijk gesteld omdat ze bij het thuiswerken ten gevolge van RSI volledig arbeidsongeschikt was geraakt. Volgens het gerechtshof had de werknemer er voor moeten zorgen dat de werknemer thuis op ergonomisch verantwoorde wijze kon werken. Omdat dit niet het geval was, wordt de werkgever verantwoordelijk gehouden voor de schade.

De vraag is nu alleen: Hoe ga je daar in de praktijk mee om ?

Dien ik 1x per jaar -met m'n PZ-pet- de thuiswerkplek van een medewerkster te gaan controleren ?

Ik wil een goed werkgever zijn maar geen voyeur.... waar ligt de balans bij een thuiswerkplek ?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Volgens mij kun je dat op dezelfde manier doen als op de kantoorwerkplek. Een deskundige de medewerker ter plekke de zaak goed laten instellen, instructies geven en brochure achterlaten, evt de medewerker laten tekenen dat hij / zij het goed begrepen heeft.

Het gaat er om dat de werkgever aantoonbaar de zorgplicht voor een goede werkplek serieus neemt, en niet zomaar even een laptopje over de schutting slingert met de mededeling 'en nou aan het werk in die vochtige koude kelder!' ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

De vraag is nu alleen: Hoe ga je daar in de praktijk mee om ?

Mijn gebruikelijke advies (in samenspraak met HRM adviseurs en arbodiensten): Faciliteer (de middelen), instrueer (de juiste instellingen, houding, werkwijze, rustpauzes) en maak desgewenst ook nog gebruik van software RSI tools zoals die van FNV bondgenoten...meer kun je als werkgever niet doen. Een enkeling gaat nog een (kostbare maar lovenswaardige) stap verder en laat de werkplek helemaal custom afstellen: bureau, stoel, monitor, monitorarm, muismat, polssteun, telefoon etc. Ook thuiswerkplekonderzoek door een Arbodienst behoort tot de mogelijkheden

Ik wil een goed werkgever zijn maar geen voyeur.... waar ligt de balans bij een thuiswerkplek ?

Wedervraag: waar ligt de balans in de verantwoordelijkheid tussen werkgever en werknemer voor het volledige computergebruik van de werknemer. Ben jij als werkgever ook (mede)verantwoordelijk voor de niet-ergonomische houding van de werknemer tijdens de vele nachtelijke uren World of Warcraft spelen (actuele casus bij een klant van mij: RSI-klachten bij een hardcore gamer)

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0
Wedervraag: waar ligt de balans in de verantwoordelijkheid tussen werkgever en werknemer voor het volledige computergebruik van de werknemer.

Dat lijkt me een vraag voor een andere thread.

Ik wilde even on-topic blijven en de verantwoordelijkheid is MI daarvoor voldoende duidelijk, zie citaat,

De vraag is alleen hoe daar in de praktijk mee om te gaan.

• 0

Volgens het gerechtshof had de werknemer er voor moeten zorgen dat de werknemer thuis op ergonomisch verantwoorde wijze kon werken.

Zegt de uitspraak niet meer dan de paar regels die hier gepost zijn? Bijvoorbeeld -hoe- de werkgever bovenstaande dan wel had moeten organiseren?

Gezien de verantwoordelijkheid en het grote financiele risico dat er blijkbaar aan zit, lijkt het me wenselijk dat er dan ook geregeld wordt hoe ver zo'n plicht gaat: beschikbaar stellen van budget, echt laten inspecteren, of dat het bijvoorbeeld volstaat pas in de grijpen als werknemer aangeeft dat de situatie niet in orde is.

• 0
De vraag is alleen hoe daar in de praktijk mee om te gaan.

Ik vermoed dat Fred de spijker op z'n kop slaat: werkgeversaansprakelijkheid draait primair om het al dan niet aannemelijk maken dat je als werkgever (ruim) voldoende serieuze inspanningen hebt verricht om de werkplek veilig in te richten en het personeel te instrueren.

In tegenstelling tot de kantoorwerkplek is handhaving (controle) lastiger omdat dat - zoals jezelf terecht opmerkt - nogal een inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer van de werknemer.

Hoe wordt er door andere werkgevers in de praktijk mee omgegaan? Uit eigen praktijk blijkt dat erg divers:

[*]een zeer groot (m.i. veel te groot) deel van de werkgevers heeft geen enkel noemenswaardig beleid op gebied van thuiswerkplek en instructie. Deze werkgevers lopen risico verantwoordelijk gesteld te worden voor daaruit voortvloeiende schade.

[*]een minderheid verstrekt de juiste middelen en instructie, maar handhaaft/controleert niet

[*]ik ben in 15 jaar tijd als adviseur risicomanagement slechts "3" bedrijven tegengekomen die de thuiswerkplek zeer sereus namen: zelf zorgdraagden voor inrichting en afstelling, thuiswerkplekonderzoek van de arbodienst en zelfs incidenteel (na afpraak.. dat wel) controle/update van de thuiswerkplek

[*]Voor de vorm ook nagevraagd bij een landelijke arbodienst waar ik veel zaken mee doe: advies en instructie over thuiswerkplekken wordt wel meegenomen in de RI&E maar daadwerkelijk thuiswerkplek onderzoek vind binnen het MKB zelden plaats. Wellicht dat deze nieuwe uitspraak en dit topic daar weer eens extra aandacht aan kan schenken.

Hoe zou je het m.i. moeten doen om iedere vorm van risico en aansprakelijkheid als werkgever zoveel mogelijk te vermijden:

[*]beleid opstellen over de inrichting van thuiswerkplek en thuiswerkzaamheden in samenspraak met een goede arbo-dienst.

[*]dat beleid vormt integraal onderdeel van het personeelshandboek

[*]iedere werknemer verklaart schriftelijk het personeelshandboek te hebben gelezen en de daarin opgenomen regels na te komen

[*]thuiswerkers ontvangen afzonderlijk instructie van HRM manager of arbodienst over de thuiswerkplek, inrichting, werkindeling, houding etc.

[*]de inrichting wordt ofwel uitgevoerd door het bedrijf zelf of door derden in opdracht van het bedrijf

[*]de inrichting wordt gecontroleerd door de arbodienst.

In theorie klinkt het allemaal heel mooi, in de praktijk zie ik MKB bedrijven toch schrikken van de kosten daarvan: dus wordt er toch maar weer een laptop, fax en mobiel over de heg gegooid....

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar