• 0

Export vergunning China

Beste Ondernemers,

 

Ik ga beginnen met op maat gemaakte gelegenheidkleding (bruid en avondkleding) uit China te importeren.

 

Ik heb al een fabriek/atelier in China gevonden die hoge kwaliteit en service levert.

 

Ik heb mijn eerste zending pas en showmodellen binnen gekregen met TNT en dat is prima gegaan. De komende zendingen zullen bestellingen van klanten bevatten. Het gaat hier steeds om een inkoopwaarde van een paar honderd euro.

 

Nu las ik alleen dat een bedrijf in China wat textiel exporteert een Export vergunning nodig heeft. Ik heb het bij mijn bedrijf nagevraagt. Zij hebben het erover dat ze z'on vergunning moeten kopen van de overheid voor 200 dollar en die vergunning is vervolgends 75 dagen geldig. Die 200 dollar moet ik dat zelf betalen. Een beetje vreemd vind ik dit wel omdat het bedrijf claimt over de hele wereld te exporteren.

 

Bij mijn vorige zending heeft de douane niets gevraagd over de export vergunning. Wel over het certificaat van oorsprong wat er niet bijzat. Gelukkig kon dat nog via de mail geregeld worden. Kijkt de douane echt naar een export vergunning bij kleine zendingen van een paar stuks.

 

Natuurlijk wil ik het allemaal goed en volgens de regels doen, maar 200 dollar voor 2,5 maand is voor een klein bedrijfje veel geld.

 

Ik hoop op jullie reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

BRUSSEL - De Europese Unie en China hebben afspraken gemaakt over de invoer van Chinese kleding in de EU in 2008. De invoerlimieten vervallen per 1 januari, maar er komt wel toezicht op het uitgeven van exportvergunningen in China en de import van Chinese goederen in de EU.

 

De afspraken behelzen niet alle soorten kleding, maar wel T-shirts, truien, mannenbroeken, blouses, jurken, beha's, beddengoed, en linnen. De nieuwe afspraken waren nodig omdat de oude per 2008 aflopen.

 

Bescherming

Frankrijk, Italië en andere kledingproducerende landen wilden een verlenging, maar daar is het niet van gekomen. De EU-invoerlimieten op Chinese kleding waren in 1995 ingesteld om de Europese fabrikanten te beschermen. Zomer 2005 blokkeerde de douane vele containers met herfstmode, omdat de limieten waren overschreden.

 

---

 

Vergunningen zijn dus verplicht, of je gesnapt wordt bij het versturen zonder vergunning is het risico der verzender en ontvanger.

 

http://www.nu.nl/news/1266618/31/EU_en_China_eens_over_import_kleding.html

Link naar reactie
  • 0

Kleding importeren is iets bijzonders.

Er zijn inderdaad vele valkuilen

 

oa exportvergunningen en dan ook importvergunningen. (deze kosten tijd om aan te vragen)

daarnaast ook vaak een CVO.

 

Het hangt er helemaal vanaf van wat voor soort stoffen de kleding is gemaakt en hoe het verwerkt is.

 

Bel eens met de belastingtelefoon douane: 0800 - 0143 ivm je vergunningen

of met de nationale helpdesk (055) 577 66 55 voor het soort goederen en welke papieren (dit heet in vaktaal bescheiden) je moet hebben

Link naar reactie
  • 0

De export vergunning is een interne Chinese aangelegenheid en heeft voor zover ik weet weinig van doen met de douane hier. De Chinese overheid geeft vergunningen af aan bedrijven. Daar staat nauwkeurig in wat ze wel en niet mogen. Zo mogen sommige bedrijven alleen maar exporteren. En andere bedrijven alleen binnen China leveren.

 

Als een bedrijf alleen een export vergunning heeft, moet je daadwerkelijk eerste exporteren. (naar Hong Kong bv) En dan weer importeren als je het van de ene fabriek in China naar de andere fabriek in China wilt transporteren.

 

Het desbetreffende bedrijf moet deze vergunning dus met de Chinese overheid regelen. Als ik zo vrij mag zijn. Ik zou liever zaken doen met een bedrijf dat export ervaring heeft. Heb je net weer wat minder kans op kinderziektes in de communicatie en levering. Die problemen hebben bedrijven voor je al gehad en opgelost.

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Carfty,

 

Klopt dat de vergunning misschien een puur Chinese aangelegenheid lijken... Maar ze zijn wel degelijk in de plaats gekomen van de oude quota's. Je zou kunnen zeggen dat de EU de beperking van kleding import heeft ge-outsourced naar de producent.

 

Een export vergunning heeft voor een bedrijf als voordeel dat ze bepaalde belastingen kunnen terugkrijgen en makkelijker buitenlandse valuta kunnen wisselen. Nadeel is echter dat ze dan wel een hele berg administratie moeten gaan voeren (kleine bedrijven betalen vaak weinig of geen belasting, na onderhandeling met de belastingdienst), dus moeten ze veel extra kosten maken. Een beetje accountant kost al snel hetzelfde als 5 fabrieksarbeiders. Vandaar dat veel kleine bedrijven vaak via overheidsbedrijven exporteren (handelsbedrijven die voor een gebied voor honderden fabrieken exporteren) of een beetje de wetten omzeilen. Grotere bedrijven met export license zijn dus of agtenten voor kleine fabrieken of hebben helemaal geen zin om een berg administratie te doen voor 1-10 jurken.

 

Kleine pakjes mogen normaal gesproken wel zonder exportvergunning verstuurt worden. maximale waarde is dan iets van 500 dollar. Mocht er nog iemands iets voor kleine ondernemers willen doen.... Een certificaat van oorsprong van een pakje met een jurk uit China (hoogste tarief import) is onzinnig. Snel afschaffen dat soort onzin. Is enkel verzonnen om ondernemers te pesten. Vergelijk het met het verplicht stellen van een rittenadministratie voor lease-auto's als de werknemer akkoord is met de maximale bijtelling... Totale onzin.

 

Succes met de zaken!

Link naar reactie
  • 0

Die export vergunningen zijn niet alleen voor de textiel industrie. Voor zover ik het begrepen heb, geld dit voor ieder chinees bedrijf. Ik heb er af en toe mee te maken. Moet ik onderdelen samen voegen. Dat moet dan eerst naar buiten en dan weer naar binnen. China is erg burocratisch...

 

 

Hightech van binnen, schattig van buiten.

 

www.crafty.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.