• 0

Gevolgen financiële crisis voor derde wereld??

Met het risico een overlap te krijgen met de andere discussie omtrent gevolgen over de financiële crisis wil ik graag het volgende aan de wat internationalere ondernemers (of mensen die er überhaupt in geïnteresseerd zijn) voorleggen:

 

welk gevolg denken jullie dat de hele situatie heeft voor ontwikkelingslanden

 

Ik ben niet goed genoeg onderlegd in macro en globale economie, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat ver achterlopende ontwikkelingslanden die nog maar weinig financiële infrastructure hebben, misschien minder last gaan hebben van deze westerse crisis dan wij westerse (en misschien ook enigszins minder westerse) landen. Natuurlijk moet je onderscheid maken tussen verschillende regios en mate van connectedness met de westerse wereld.

 

Neem bijvoorbeeld Venezuela. In grote mate afhankelijk van de westerse wereld door de olie export. Daarnaast een misschien in deze tijden minder capabele overheid (wat heeft die Chavez nu voor kaas gegeten van dit soort situaties zou je je kunnen afvragen).

 

Filipijnen: In grote mate afhankelijk van westerse wereld door grote mate van outsourcing naar Filipijnen (veel business-process-outsourcing).

 

Ik zou zelf nu niet in de Filipijnen investeren, same as Venezuela.

 

Aan de andere kant van het spectrum zit natuurlijk Afrika. Voor zover ik kan overzien (en ik weet dat ik nu het hele continent over één kam scheer) zijn er veel minder afhankelijkheden met de westerse wereld en draaien veel economiën gewoon door (voor zover ze al draaien). Natuurlijk zal er door het gebrek aan kapitaal ook misschien wel minder kapitaal beschikbaar zijn voor Afrika, maar ik vraag me af: zijn er entrepreneurs die dit als het uitgelezen moment zien om een nieuwe markt op te zoeken? Ik kan in het nieuws maar weinig vinden op het gebied van de derde wereld en hoe deze affected wordt door de credit crisis. Iemand idee-en?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag mij überhaupt af of na deze periode men nog wel kan spreken van derdewereldlanden. Laat ik voorop stellen dat ik praat naar mijn gevoel. Ik denk dat er afgeschreven landen overblijven, landen die het wel weer redden ( Filipijnen ), landen die een duw krijgen maar overleven, en landen die een uppercut krijgen van hier tot Tokio. Dat laatste schaar ik U.S.A. onder. Die zullen hun wonden likken, en er stukje bij beetje achterkomen dat zij 10 jaar geleden al hadden moeten beginnen met sparen. Dat de globalisatie heeft gewerkt voor hen als een drugsdealer, met een verslaafd Amerika als junkie. Het is paytime. Hier spinnen China en Europa garen bij. China kan niet zonder Europa. Men praat over China dit, en China dat. Zij missen 1 heel belangrijk punt in hun cultuur, innovatie. Het vermogen om to boldly go where nobody is gone before. Daar hebben zij al eeuwen, zo niet duizenden jaren last van. Het aantal significante uitvindingen van China zijn op 1 hand te tellen. Kijk eens naar Nederland ...

 

Ik denk dat de tijd van eerste, tweede, en derde wereld achter ons ligt. Er komt een nieuwe tijd, post oil, post greed, post idiots in the financial world.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 1

@Stef In Form

 

Aantal uitvindingen op 1 hand te tellen! Hoe goed ken je China? Ze zijn al meer dan 5000 jaar een belangrijke speler als het gaat om uitvindingen.

 

VS en Europa zijn altijd goed geweest in de marketing van uitvindingen, maar veel van deze uitvindingen waren eerder uitgevonden door Arabieren en Chinzezen. Ik praat dan over uitvindingen tot 20ste eeuw. Daarna was het stil in China, maar de afgelopen 5 jaar zijn ze zwaar bezig met innovatie.

 

Innovatie zit heel sterk in hun cultuur, maar was tot heden onderdrukt.

 

Hier is een lijst van uitvindingen:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese_inventions

 

En als je liever video bekijkt:

 

http://video.google.com/videosearch?hl=en&q=chinese%20inventions&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#

 

@ Alef Arendsen

Sorry dat ik offtopic ben gegaan

Link naar reactie
  • 0

Heel fijn Jan. Allemaal zaken van diep uit de aarde. Noem eens een equivalent uit China in de orde van grootte als de optische gegevensdrager?

 

Recentelijk had mijn zwager een Chinese hoogleraar op bezoek. Mijn zwager had er geen goed woord voor over. Kopiëren, kopiëren, was zijn boodschap. De gast wilde wel heel graag dat mijn zwager zijn naam boven zijn artikel kwam ( typerend ). Mijn zwager wil alleen zijn naam niet verbinden aan die onzin.

Ik vraag mij af hoe toevallig deze gebeurtenis is ... ik vermoed van niet.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

@ Alef Arendsen

Sorry dat ik offtopic ben gegaan

 

No problem.

 

@Stef ik moet zeggen dat ik dit een erg Europese en kort door de bocht gedachte vind die je neerlegt. In een globale economie (waarin we inmiddels al enkele decennia zitten--in 1928 werd slechts door enkele personen onderkent dat dit toen ook al het geval was, met een wereldwijde crisis tot gevolg) denk ik niet dat je kunt spreken van winnaars en verliezers in een globale wereld. Ik zou willen dat het zo was, maar ondertussen weet ik 98% zeker dat het grootste gedeelte van het pensioen (gelukkig maar een paar euro per maand, de rest bouw ik zelf op) in Amerika staat te 'renderen'.

 

Nou weer on-topic.

Link naar reactie
  • 0

Kort door de bocht? Weet jij dan wel een voorbeeld te noemen equivalenten van zaken die in Nederland allemaal zijn uitgevonden en ontwikkeld. Recentelijk is een de paraplu sterk verbeterd. Niet door Chinezen, de verbetering komt uit Delft. Het ding wordt in China gemaakt, dat wel. Hoewel ik liever zou hebben dat het uit Duitsland kwam, dan was waarschijnlijk met een Duitse uitvoering het ding niet naar de beepe gegaan toen ik het probeerde uit te klappen bij grote wind. Anyway, eenmaal uitgeklapt is het een significante verbetering.

 

Kort door de bocht om geen antwoord te geven op de vraag.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Stef,

 

ik heb nooit gezegd dat China uitblinkt in innovatie en ik vind dat ook niet echt een (on-topic) discussie eerlijkgezegd. Net zoals China misschien niet zonder Europa kan, kan Europa niet zonder China (toevallig komen de kleren die ik moment aan heb bijna allemaal uit Italie, dat zal grotendeels komen door mijn kledingkeus... Dit is niet het geval voor mijn laptop, muis en vele andere dingen).

 

De discussie ging wat mij betreft over de connectedness van bepaalde delen van de wereld met andere delen van de wereld en het gevolg van deze connectedness voor deze landen. Voor mij staat buiten kijf dat grote delen van Azië, Amerika, het Midden-Oosten en Europa onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en het gaat me dan ook niet om of deze landen gevolgen ondervinden van de situatie in de financiële markten.

 

M.a.w. of het echt zo is of China minder of meer innovatief is dan Europa of Amerika, dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.

Link naar reactie
  • 1

Hier spinnen China en Europa garen bij. China kan niet zonder Europa.

 

China kan vooral niet zonder de VS. 20 procent van de export van China gaat naar de VS. Europa zit geloof ik op nog geen 10 procent. Verder ben ik van mening dat innovatie vooral uit de VS komt en zeker niet uit Europa. Tegenwoordig dan, 200 jaar geleden was dat misschien anders. In Europa heerst tegenwoordig helaas niet bepaald een innovatieve cultuur, zeker in Nederland niet.

 

Ontopic: De derde wereld landen zijn juist de grootste slachtoffers van de krediet crisis. Zie bijvoorbeeld dit artikel:

 

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1850411,00.html

 

Link naar reactie
  • 1

On topic

Ik denk dat hier naast de mate van connectedness, het onderscheid tussen arm en "rijk" in ontwikkelingslanden belangrijk is.

 

Volgens mij bereiken aid agencies maar een klein percentage van de armen. Zoals het Time artikel zegt zullen aid agencies nog minder kunnen doen door de financiele "crisis". Het effect op de voedselprijzen, waar Time over spreekt, is volgens mij zeer beperkt. Hangt volgens mij veel meer van andere zaken af.

 

De armen opereren grotendeels in de informele economie. De informele economie is zeer ongevoelig gebleken voor de cycli in de (globale) formele economie (hier is onderzoek over bekend maar kan dat niet zo snel vinden). Dit geeft bedrijven de mogelijkheid tot verdere risicospreiding. Zie bijvoorbeeld:

http://p-plus.nl/artikel.php?IK=1509

Met andere woorden, op de armen is het directe effect van de financiële "crisis" volgens mij niet zo groot.

Indirecte effect vind ik lastig te voorspellen. Indirecte effect betreft denk ik vooral investeringen in verbeteringen binnen ontwikkelingslanden. In hoeverre die investeringen nu afnemen (of juist toenemen doordat bedrijven de noodzaak van risicospreiding meer inzien) ...?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.