• 0

Factureren zonder BTW nr

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier op Higherlevel, en heb al veel info gevonden doormiddel van de zoekfunctie. Alleen kon deze vraag niet vinden:

 

Ik heb mezelf inmiddels opgegeven bij de Belastingdienst als eenmanszaak, dat wil zeggen het formulier naar de Belastingdienst toegestuurd. Ik heb gelezen dat het daarna 2 tot 8 weken kan duren voordat je een btw nr krijgt toegewezen.

 

Echter ben ik op dit moment al met een project bezig dat bijna voltooid is. Kan ik nu al zonder btw nr factureren? Of een btw nr gebruiken? Ik heb ergens gelezen dat je eigen btw nr altijd B01 + je sofinummer oid is? Klopt dit? En kan ik dit nr dan nu al gaan gebruiken en dus nu al gaan factureren?

 

Alvast bedankt voor het antwoord.

 

Groet,

Stefan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je in het verleden geen onderneming heb gehad kun je inderdaad 01 aan je sofi/burgerservicenummer toevoegen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Je kan al factureren, ook al heb je nog geen bevestiging van de Belastingdienst.

 

Want je bent al ondernemer voor de btw en je hebt voor de btw belaste prestaties verricht. Dus je bent de btw verschuldigd en moet je die op je factuur in rekening brengen.

 

Het ontvangen van je btw-nummer is een bevestiging dat je als btw-ondernemer bij de Belastingdienst geregistreerd staat.

 

Heb je je overigens ook al aangemeld bij de Kamer van Koophandel? Daar schrijven ze je gelijk in als ondernemer voor de Belastingdienst en krijg je direct je btw-nummer uitgereikt.

 

Maar als je op zeker wilt spelen, moet je even wachten met factureren tot je de bevestiging van de Belastingdienst hebt.

 

Frans

Atlas Administratieservice

http://www.atlas-administratieservice.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je nog niet in het bezit bent van een BTW nummer, kan je gewoon factureren.

Waar op je factuur jouw BTW nummer moet staan, vermeld je "BTW nr. aangevraagd".

 

Zodra je BTW nummer bekend is geworden, stuur je opnieuw een factuur, maar dan mét je BTW nummer, waardoor de debiteur in het bezit komt van een rechtsgeldig "document".

 

Het is formeel niet toegestaan om bestaande facturen te wijzigen, en een klant zal het ook niet prettig vinden om twee keer gefactureerd te worden. Het BTW nummer is al bekend en zowel de belastingdienst als de KvK adviseren om met sofinummer + B01 te factureren als het je eerste eenmanszaak is.

Link naar reactie
  • 0

Als je nog niet in het bezit bent van een BTW nummer, kan je gewoon factureren.

Waar op je factuur jouw BTW nummer moet staan, vermeld je "BTW nr. aangevraagd".

 

Zodra je BTW nummer bekend is geworden, stuur je opnieuw een factuur, maar dan mét je BTW nummer, waardoor de debiteur in het bezit komt van een rechtsgeldig "document".

 

Het is formeel niet toegestaan om bestaande facturen te wijzigen, en een klant zal het ook niet prettig vinden om twee keer gefactureerd te worden. Het BTW nummer is al bekend en zowel de belastingdienst als de KvK adviseren om met sofinummer + B01 te factureren als het je eerste eenmanszaak is.

 

Mij is destijds (2,5 jaar geleden) door de belastingdienst geadviseerd een proforma factuur te sturen met zoals sofiak al aangaf de vermelding "BTW nr. aangevraagd". Op het moment dat je dan je BTW-nummer binnenhebt stuur je een officiele factuur.

Wel had ik er enkele klanten bij die dus wachtten tot ze de officiele factuur binnen hadden alvorens tot betaling over te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot dusver, ik begrijp dat er toch nog wat onduidelijkheid is over het factureren met of zonder btw nr.

Ik denk toch dat ik maar gewoon B01 voor mijn sofinummer plak en dat om mijn factuur zet.

 

Je kan al factureren, ook al heb je nog geen bevestiging van de Belastingdienst.

 

Want je bent al ondernemer voor de btw en je hebt voor de btw belaste prestaties verricht. Dus je bent de btw verschuldigd en moet je die op je factuur in rekening brengen.

 

Het ontvangen van je btw-nummer is een bevestiging dat je als btw-ondernemer bij de Belastingdienst geregistreerd staat.

 

Heb je je overigens ook al aangemeld bij de Kamer van Koophandel? Daar schrijven ze je gelijk in als ondernemer voor de Belastingdienst en krijg je direct je btw-nummer uitgereikt.

 

Maar als je op zeker wilt spelen, moet je even wachten met factureren tot je de bevestiging van de Belastingdienst hebt.

 

Frans

 

Ik maak gebruik van de KOR dus volgens mij hoef ik dan niet ingeschreven te staan bij de KVK, of heb ik het mis?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.