hoe definieer je je business concept

Aanbevolen berichten

Ik heb een vriending in de Vereinigde Staten die uit Roemenie komt. Ze woont al 3 jaar in de VS. Ze is heel ambitieus en denkt nu aan haar eigen onderneming in de VS te starten. Ze heeft veel ideeen maar niets concreet.

 

Ik weet zelfs dat ik veel tijd nodig had om te weten wat ik precies wilde doen en om mijn business concept goed te kunnen defineren. Maar ik had een bepaalde ervaring en dat was de basis van mijn bedrijf. Ik weet zelfs dat ik voelde me trots toen ik op de straat loopte en ik wist dat ik heb geholpen om een bepaalde gebouw te verbouwen.

 

Mij vriend heeft die ervaring en motivatie niet. Ze weet niet hoe ze haar business concept kan defineren. Ze weet alleen waar haar interessen zijn. Maar is dat genoeg om een bedrijf te beginnen?

 

Ik wil haar helpen te ontedekken wat ze wil doen in haar toekomstige bedrijf. Je kan een bedrijf starten alleen als je weet wat je wil. Hoe kan ze dit ontdekken? Wat zijn jullie advisen?

 

Ik weet dat dit is een moeilijke...

Link naar reactie

Het belangrijkste is nog wel: Neem er de tijd voor. En dan bedoel ik niet dinsdagmiddag tussen 13:30 en 15:00, maar dan heb ik het over weken, maanden, misschien wel een jaar of langer. Ondertussen zit je natuurlijk niet stil. Je proeft aan je concept en laat het weer wat rijpen. Ruim anderhalf jaar geleden besefte ik dat ik "iets" met mijn ondernemerservaring moest doen. Maar het "wat" en "hoe" bleef nog vaag als een hakkend kaalkopje op een rave-party. Anderhalf jaar heb ik het laten rijpen, toetsen, kijken wat er aan de "vraag" kant voor inspiratie opdoemt. Maar wel in beweging blijven, praten met anderen en weer toetsen, rijpen en aanpassen. Nu is het voor mij meer dan helder, en ik kan je zeggen dat er elementen in zitten die ik nooit heb overwogen om het te overwegen (snappie?). En ik voel me er lekkerder bij dan ooit.

Link naar reactie

Sorry voor mijn late antwoord, ik had het een beetje druk...

:)

De interessen van mijn vriend zijn: ze vind het leuk om mensen te helpen, om dingen netjes te organiseren, ze houdt van werken met mensen, hun te verlichten, informeren, helpen, of te treinen, ze is ook goed met woorden- diplomatiek.

Ze is niet goed met nummers.

 

Dank je Ruben en jullie allemaal!

 

Groetjes,

Olimpia

Link naar reactie

...

Mij vriend heeft die ervaring en motivatie niet. Ze weet niet hoe ze haar business concept kan defineren. Ze weet alleen waar haar interessen zijn. Maar is dat genoeg om een bedrijf te beginnen?

 

Ik wil haar helpen te ontedekken wat ze wil doen in haar toekomstige bedrijf. Je kan een bedrijf starten alleen als je weet wat je wil. Hoe kan ze dit ontdekken? Wat zijn jullie advisen?

...

 

Misschien moet je haar helemaal niet helpen? Zolang zij zelf niet weet wat ze wil, is het moeilijk om haar goed te kunnen adviseren. Laat het maar lekker een tijd rijpen in haar. Als ze ECHT iets wil ondernemen, komt het er toch wel uit. Is ze zelf echt bezig om te ontdekken wat ze wil?

 

Als coach zal ik geen mensen kunnen coachen die geen coachingsvraag hebben, maar hooguit een vaag, onbestemd iets van 'ik wil iets anders...' Ze willen wel iets maar hebben geen motivatie er echt voor te gaan. Die mensen vertel ik vriendelijk maar beslist dat coachen voor hun op dat moment weinig zin heeft, en alleen maar tijds- en geldverspilling is.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Dat denk ik ook, Fred. De adviesen van Ruben en msteer zal haar helpen om zijn ideeën meer concreet te maken.

 

Het initiatief moeten van zij zelf komen. Als je de persoonlijkheid van een ondernemer hebt, concrete ideeën zullen ook komen.

 

In iedere geval, bedankt! :)

Link naar reactie

in dat geval kan de "energie-meter" helpen.

onderzoek waar je energie van krijgt:

- voordat je een activiteit gaat doen;

- tijdens het doen van de activiteit;

- nadat je de activiteit hebt gedaan.

dat kan een richting geven aan een potentieel business concept.

 

in combinatie met een helder, eenduidig en kort antwoord op de vraag "welk klantprobleem los je op?", lekker brainstormen en je businessconcept dient zich aan. Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.