Aangezien mijn bijdrage op dit forum tot op heden minimaal is geweest, zal ik me kort voorstellen. Mijn naam is Jeroen, 25 jaar oud, en ben 10 maanden geleden van start gegaan met het leveren van interieurverlichting aan particulieren. Een rustige start gemaakt aangezien in den beginne de markt moest worden "aangevoeld" en de manier van verkoop "gefinetuned" moest worden (concreet: assortiment aanpassen, website wijzigen, advertentiemodellen aanpassen, etc.). De omzetten nemen iedere maand weer opnieuw toe, het gaat goed.
Sinds ongeveer drie maanden komen er steeds meer bestellingen vanuit het bedrijfsleven. Installatiebureas, architecten, kleine zelfstandigen weten onze website steeds beter te vinden. Interesse wordt -door deze klantengroep- voornamelijk getoond in energiebesparende kantoorverlichting (al dan niet met de toepassing van LED).
We krijgen steeds meer het idee dat deze vraag naar duurzame verlichting verder zal toenemen. Om die reden staan we op het punt om de particuliere afzetmarkt af te sluiten zodat we ons volledig op bedrijven kunnen richten. Uiteraard komt hier e.e.a. bij kijken. Onder andere het assortiment moet worden aangepast (waarbij we een band moeten gaan opbouwen met nieuwe leveranciers), de benadering van potentïele klanten moet veranderen (aanpassing website), er moet gekeken worden of we eventuele aanvullende diensten moeten / kunnen aanbieden (bijv. lichtplanning), etc.
Nu kom ik voor een aantal vragen te staan:
1. Hoe zien jullie een aanpassing in de onderneming waarbij je de ene (oude vertrouwde) afzetmarkt helemaal afsluit en je vervolgens richt op een nieuwe afzetmarkt (waar nog nauwelijks ervaring in opgedaan is en daardoor relatief onzeker is)?
2. Indien we ervoor zouden kiezen om op beide doelgroepen te focussen (dus zowel particuliere als zakelijke klanten), zien jullie dan dat er van één v.d. doelgroepen bezwaren zouden kunnen ontstaan waardoor potentïele klanten afvallen?
Het zijn misschien niet hele concrete vragen. Op dit moment vind ik het moeilijk om een goed beeld te krijgen van welke richting ik met m'n onderneming op moet. Onderzoeken, uitproberen, overdenken en relativeren moeten ervoor zorgen dat dit duidelijk wordt. Misschien dat jullie visie (vanuit de helikopter) een toegevoegde waarde voor me kan hebben en kom ik dingen tegen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Alvast bedankt voor jullie reacties!
JeeGee
JeeGee
Goedenavond,
Aangezien mijn bijdrage op dit forum tot op heden minimaal is geweest, zal ik me kort voorstellen. Mijn naam is Jeroen, 25 jaar oud, en ben 10 maanden geleden van start gegaan met het leveren van interieurverlichting aan particulieren. Een rustige start gemaakt aangezien in den beginne de markt moest worden "aangevoeld" en de manier van verkoop "gefinetuned" moest worden (concreet: assortiment aanpassen, website wijzigen, advertentiemodellen aanpassen, etc.). De omzetten nemen iedere maand weer opnieuw toe, het gaat goed.
Sinds ongeveer drie maanden komen er steeds meer bestellingen vanuit het bedrijfsleven. Installatiebureas, architecten, kleine zelfstandigen weten onze website steeds beter te vinden. Interesse wordt -door deze klantengroep- voornamelijk getoond in energiebesparende kantoorverlichting (al dan niet met de toepassing van LED).
We krijgen steeds meer het idee dat deze vraag naar duurzame verlichting verder zal toenemen. Om die reden staan we op het punt om de particuliere afzetmarkt af te sluiten zodat we ons volledig op bedrijven kunnen richten. Uiteraard komt hier e.e.a. bij kijken. Onder andere het assortiment moet worden aangepast (waarbij we een band moeten gaan opbouwen met nieuwe leveranciers), de benadering van potentïele klanten moet veranderen (aanpassing website), er moet gekeken worden of we eventuele aanvullende diensten moeten / kunnen aanbieden (bijv. lichtplanning), etc.
Nu kom ik voor een aantal vragen te staan:
1. Hoe zien jullie een aanpassing in de onderneming waarbij je de ene (oude vertrouwde) afzetmarkt helemaal afsluit en je vervolgens richt op een nieuwe afzetmarkt (waar nog nauwelijks ervaring in opgedaan is en daardoor relatief onzeker is)?
2. Indien we ervoor zouden kiezen om op beide doelgroepen te focussen (dus zowel particuliere als zakelijke klanten), zien jullie dan dat er van één v.d. doelgroepen bezwaren zouden kunnen ontstaan waardoor potentïele klanten afvallen?
Het zijn misschien niet hele concrete vragen. Op dit moment vind ik het moeilijk om een goed beeld te krijgen van welke richting ik met m'n onderneming op moet. Onderzoeken, uitproberen, overdenken en relativeren moeten ervoor zorgen dat dit duidelijk wordt. Misschien dat jullie visie (vanuit de helikopter) een toegevoegde waarde voor me kan hebben en kom ik dingen tegen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Vriendelijke groet,
Jeroen
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag