Monique Geplaatst: 17 oktober 2008 Monique 6 0 Geplaatst: 17 oktober 2008 Wij zijn 2 vrouwen die een uit de hand gelopen hobby hebben waar met grote sprongen nu ineens een bedrijf is uit ontstaan. We zijn ons aan het orienteren om alles vast te gaan leggen en er een officieel bedrijf van te maken . Wij weten alles van ons vak maar niets van hoe je dit moet aanpakken. De aanvragen stromen binnen maar nu moeten we de verzekering, bedrijfsvorm, boekhouding btw etc gaan regelen. We hebben inmiddels advies gekregen maar ze luiden allemaal verschillend. Dus wat is wijsheid. Het gaat om het volgende : Wij zijn 2 clowns met een startende bedrijf. We treden met zijn tweeen op en delen samen de kosten en de baten 50/50. Alleen ik treed ook alleen op en wil deze inkomsten voor mij zelf houden. Daarnaast is er een mogelijkheid dat de andere clown misschien volgend najaar gaat verhuizen. Ik wil dan alleen doorgaan of voor grotere optredens een clown erbij zoeken. Dus ik gooi dit graag in de groep van wijze leden en sta open voor elk advies. Alvast bedankt. Vrolijke groeten, Monique van Schie Link naar reactie
0 R.I.P. - Fred Wiersma Geplaatst: 17 oktober 2008 R.I.P. - Fred Wiersma 4,7k 244 Geplaatst: 17 oktober 2008 Als de kans groot is dat je partner gaat verhuizen, zou je het beste een eenmanszaak kunnen starten, en haar aan jou laten factureren. Als zij ook zelfstandig verder wil na de verhuizing, kan zij (nu of later) ook een eenmanszaak starten. Van elke factuur die jij verstuurt namens jullie beiden geef je haar een kopie, zodat zij op basis daarvan jou kan factureren. Hetzelfde doe je met een nieuwe clown. Tenzij je veel samen doet, kun je zakelijk het beste je eigen onderneming houden, en de ene de andere laten factureren. Als je toch voor een VOF kiest kun je vastleggen in de VOF overeenkomst dat zelfstandig verkregen omzet bij die persoon blijft ('omzet volgt vrouw'). r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM Link naar reactie
0 Monique Geplaatst: 17 oktober 2008 Auteur Monique 6 0 Geplaatst: 17 oktober 2008 Bedankt voor je snelle reactie. We treden meer samen op dan alleen tot op heden. Dat met die faktuurs over en weer dat lijkt mij een gedoe want hoe ga je dat dan eerljk verdelen want de fakturen verschillen best wel qua bedragen. Ook heeft de ene opdracht meer voorbereiding nodig als de ander. We willen graag naar buiten treden als 1 bedrijf . Als het dan 2 eenmanszaken worden zit je volgens mij met de naam. Die is uniek en kan je niet allebei uitdragen. Klopt dat? Waar kan ik iets meer vinden over hoe ik zelf de btw admnistartie kan doen op de juiste manier en hoe het werkt. Nogmaals bedankt, Monique van Schie Link naar reactie
0 R.I.P. - Fred Wiersma Geplaatst: 17 oktober 2008 R.I.P. - Fred Wiersma 4,7k 244 Geplaatst: 17 oktober 2008 Wat wil je als je partner gaan verhuizen? De nu op te richten VOF opheffen? Over de naam moet je nu al een afspraak maken als je uit elkaar gaat. Of het nu een VOF of eenmanszaken zijn. Facturen splitsen is niet zo moeilijk. Per factuur bekijk je samen wie de omzet krijgt: jij, je partner, of beiden. Over boekhouden en BTW administratie: zoek op dit forum even en check zeker www.belastingdienst.nl en ook www.kvk.nl voor relevante info. r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM Link naar reactie
0 Norbert Bakker Geplaatst: 20 oktober 2008 Norbert Bakker Moderator 17,9k 34 1963 Geplaatst: 20 oktober 2008 De aanvragen stromen binnen maar nu moeten we de verzekering, bedrijfsvorm, boekhouding btw etc gaan regelen. We hebben inmiddels advies gekregen maar ze luiden allemaal verschillend. Dus wat is wijsheid. Mocht je inderdaad kiezen voor 2 eenmanszaken in plaats van VOF houdt dan t.a.v. verzekeringen rekening met het volgende; [*]aansprakelijkheid: 2 aparte dekkingen, maar bij voorkeur wel bij de zelfde verzekeraar en met wederzijds afstand van regres. Daarmee voorkom je dat in geval van schade een onzindiscussie ontstaat over welke verzekering/verzekeraar aangesproken moet worden. [*]inventaris/goederen: formeel zijn de bedrijfsmiddelen eigendom van 2 eenmanszaken. 2 mogelijkheden: beschrijf goed welke spullen van wie zijn (en verzeker dat desgewenst apart), of kies voor één polis op naam van een van eenmanszaken met vermelding van de 2e eenmanzaak als medeverzekerde en verdeel de kosten. Dat laatste is doorgaans een stuk praktischer en ook goedkoper (vanwege minimumpremies en poliskosten) Verzekeringsadviseur voor ondernemers | AOV | Aansprakelijkheid | Cyber | Pensioen. Hulp nodig bij verzekeringen of wil je offertes? → Contact Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 20 oktober 2008 Joost Rietveld Moderator 21,7k 60 2030 Geplaatst: 20 oktober 2008 Hoi Monique Je kunt ook het volgende overwegen: - voor jouw activiteiten een eenmanszaak - voor de gezamenlijke activiteiten een VOF. Als de gezamenlijke activiteiten opdrogen dan ga je met jouw EMZ verder. Doordat de werkzaamheden hetzelfde zijn, heb je ook geen last van een beperking van bijv. het urencriterium. Groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 Monique Geplaatst: 21 oktober 2008 Auteur Monique 6 0 Geplaatst: 21 oktober 2008 Wat fijn al die raadgevingen. Ik ben er erg blij. Dank jullie wel. Wat ik ook nog graag wil weten is: Omdat ik nu ook alleen optreedt onder de bedrijfsnaam wil ik graag een eigen site maken. Dit is om mijzelf ook naar buiten te promoten en via internet nog meer klanten te bereiken. Mag dat? Kan ik dan toch met die bedrijfsnaam naar voren komen en facturereren. Het is dan een los onderdeel/produkt van ons net als bijvoorbeeld de workshop ballonvouwen wat onder de bedrijfsnaam hangt. Vrolijke groeten, Monique van Schie Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 21 oktober 2008 Joost Rietveld Moderator 21,7k 60 2030 Geplaatst: 21 oktober 2008 Hoi Monique Dat zul je moeten afstemmen met jouw partner. Op zich is er geen bezwaar tegen, als je de administraties maar goed gescheiden houdt. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 Monique Geplaatst: 29 oktober 2008 Auteur Monique 6 0 Geplaatst: 29 oktober 2008 mag ik nog een vraag stellen aan jullie wijzen heren? ik hoop dat jullie met mij mee willen denken. ik heb inmiddels een andere clown gevonden die ook met mij wil optreden mocht mijn clownsmaatje toch verhuizen. We gaan nu een aantal keer samen optreden om te kijken hoe het loopt. Mijn clownsmaatje kan niet altijd optreden en nu heb ik al een clown die mee kan als ik het niet alleen af kan. Van de zomer hadden we ook een grote opdracht en hebben we 2 clowns mee laten optreden. De verrekening ging d.m.v. 2 aparte fakturen met elk hun gage. Klopt dit hoe we dit hebben gedaan? Dit was op advies van een andere artiest. De clowns zouden dan zelf verantwoordelijk zijn voor hun belasting etc. De tweede vraag is : Hoe ga ik dat nu doen bij deze nieuwe clown? - ook met een faktuur van haar voor haar gage - of ga ik met een openboek situatie en delen we kosten en baten en hou ik het onder het aparte onderdeel van clownsmeteenlach wat ik dan alleen doe en aparte boekhouding voor bijhoudt - of moet zij nu ook deel gaan uitmaken van onze vof? Ik weet niet of de nieuwe clown en mijn clownsmaatje dit willen - of kan zij later instappen als er meer duidelijkheid is over het verhuizen van mijn clownsmaatje Hoor graag en alvast bedankt Monique Link naar reactie
0 R.I.P. - Fred Wiersma Geplaatst: 29 oktober 2008 R.I.P. - Fred Wiersma 4,7k 244 Geplaatst: 29 oktober 2008 Volgens mij stel je dezelfde vragen in iets andere vorm. Wat heb je gedaan met de antwoorden tot nu toe? r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM Link naar reactie
0 Monique Geplaatst: 29 oktober 2008 Auteur Monique 6 0 Geplaatst: 29 oktober 2008 is dat zo? voor mijn gevoel niet dezelfde vragen. maar we hebben ondertussen een verzekering afgesloten, var-verklaring is rond, rechtsvorm bepaald en we gaan een vof opzetten, bank gesproken om zakelijke rekening te openen en 1 november gaan we naar opendag kvk. dus er is heel wat gedaan. monique Link naar reactie
0 R.I.P. - Fred Wiersma Geplaatst: 29 oktober 2008 R.I.P. - Fred Wiersma 4,7k 244 Geplaatst: 29 oktober 2008 OK. 1e vraag: Ja klopt. 2e vraag: mag je zelf bepalen. Lees mijn column over zakelijke huwelijken en scheidingen. r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM Link naar reactie
0 Monique Geplaatst: 29 oktober 2008 Auteur Monique 6 0 Geplaatst: 29 oktober 2008 bedankt.collumn gelezen.helder en duidelijk. monique Link naar reactie
Monique
Monique
Wij zijn 2 vrouwen die een uit de hand gelopen hobby hebben waar met grote sprongen nu ineens een bedrijf is uit ontstaan.
We zijn ons aan het orienteren om alles vast te gaan leggen en er een officieel bedrijf van te maken .
Wij weten alles van ons vak maar niets van hoe je dit moet aanpakken.
De aanvragen stromen binnen maar nu moeten we de verzekering, bedrijfsvorm, boekhouding btw etc gaan regelen.
We hebben inmiddels advies gekregen maar ze luiden allemaal verschillend. Dus wat is wijsheid.
Het gaat om het volgende :
Wij zijn 2 clowns met een startende bedrijf. We treden met zijn tweeen op en delen samen de kosten en de baten 50/50.
Alleen ik treed ook alleen op en wil deze inkomsten voor mij zelf houden.
Daarnaast is er een mogelijkheid dat de andere clown misschien volgend najaar gaat verhuizen.
Ik wil dan alleen doorgaan of voor grotere optredens een clown erbij zoeken.
Dus ik gooi dit graag in de groep van wijze leden en sta open voor elk advies.
Alvast bedankt. Vrolijke groeten,
Monique van Schie
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag