• 0

Op kleine schaal importeren uit China/VS

Goedenavond,

 

Ik ben van plan enkele laptoponderdelen (inverters, ac jacks en adapters) via ebay uit China en VS te halen, het gaat hierbij om kleine zendingen enkele producten per keer. Ik ben er inmiddels achter dat ik btw over de totale kosten (prijs+verzending en import) moet afdragen. De prijs en verzending is duidelijk, maar die import kosten kom ik niet uit. Heb daarom vanavond contact gezocht met de douane en het werd er niet duidelijker op.

 

Ik kreeg 1 of andere halfdronken douanier aan die lijn, die mij alleen kon vertellen dat ik een harmonised code nodig heb van mijn leverancier. Mbv deze code kan ik het tarief op internet uitzoeken. Op mijn vraag hoe ik vervolgens deze importkosten moet betalen was het antwoord: de ptt geeft elk pakket af bij de douane en het betalen van de importkosten doe je dus aan de postbode. Mijn opmerking dat ik inmiddels al verschillende pakketjes via ebay had besteld (waarde gemiddeld 20/25 euro p.s.) en nog nooit een rekening heb gezien, was volgens de beschonken douanier onzin, onmogelijk dus...

 

Kan iemand mij vertellen hoe ik legaal kan importeren in dit geval? Ik wil gewoon de importkosten weten en betalen en geen gedonder met de balstingdienst krijgen achteraf.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Goedenavond,

 

Als je importeert moet je invoerrechten betalen. Deze is afhankelijk van de TARICcode van de goederen(opvragen bij leverancier of opzoeken op douane-site).

Ook moet je BTW betalen, maar deze kun je - als je een BTW-nummer hebt terugvragen bij je BTW-aangifte. Als je geen BTW-nummer hebt kun je de BTW ook niet terugvragen en wordt je geacht eindgebruiker te zijn.

 

Op de site van de Kamer van Koophandel staat een goed handboek (in pdf-opmaak) over importeren (gebruik de zoekfunctie).

 

Al iets duidelijker ?

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Als het met TNT aankomt, dan is het altijd giswerk. De berekening daarvan varieert nl. behoorlijk omdat elke medewerker het soort goederen met de natte vinger gist. Je weet het pas zodra het aan de deur wordt afgegeven en je moet dokken. Maar een goede vuistregel is: eenderde van het totaalbedrag (idd incl. verzendkosten) van de factuur.

Dit alles geldt niet bij bedragen van rond de 20 tot 30 euro. Die komen gewoon zonder kosten aan.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

@subrosa, dankje! Ik ga meteen opzoeken en zal m doorlezen.

 

@Armande, fijne boel daar dus. Ik ben de onderneming begonnen nav goede ervaringen met deze verkoop als particulier. Heb in het verleden al geregeld pakketjes ontvangen en nog nooit een factuur gezien. Maar kan ik hier dan geen problemen mee krijgen. Komt de belastingdienst niet na een tijdje bij me langs om alsnog nooit gefactureerde invoerkosten te innen?

Daarnaast worden veel pakketjes al "gift" verzonden. Kan dit nog problemen opleveren?

Link naar reactie
  • 0

Als er "gift" op staat en er zit een factuur in, dan heb je een probleem als de douane hem open maakt. Zo niet: niks aan de hand. De verzender heeft ook een probleem in dat geval.

 

Pakketjes die zijn uitgeleverd zonder kosten zijn verder ook niet geregistreerd dus ik zou niet bang zijn voor een naheffing. Maar als je ondernemer bent, zijn die invoerrechten en btw niet zo erg. Het grootste deel is btw en dat kun je gewoon aftrekken. De rest zijn kosten die je als zodanig opvoert in je administratie.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Er zit eigenlijk nooit een factuur bij, aangezien ik die via ebay uitprint.

 

Maar zal de belastingdienst bij een eventuele controle geen vragen stellen over de inkoop? Ze zullen aan mijn inkoopfacturen kunnen zien dat een product uit bv china komt. Zullen ze mij vervolgens niet vragen aan te tonen dat ik invoerrechten heb betaald?

Link naar reactie
  • 0

Euh, technisch gezien vast wel maar in de praktijk valt het nogal mee. Uit China is het trouwens onwaarschijnlijker dat je moet betalen. De factuur zit er zelden bij, of is uitsluitend in het chinees, en het pakje zit altijd dusdanig onder de tape dat het blijkbaar teveel werk is bij de douane. :P

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Dat van die tape klopt helemaal :-)

 

Ik heb nog even gekeken en als ik de taric code van de onderdelen bekijk is het percentage 0%, geen probleem dus :-)

 

Wel wil ik graag bij de belastingdienst een vergunning aanvragen voor verleggen btw bij invoer, maar ik kom op hun site niet tegen waar en hoe ik dit regel. Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jaap,

 

De eerste vraag is: ben je een ondernemer (KvK ingeschreven) en heb je een BTW-nummer?

 

Een paar dingen op een rijtje. Als de douane in het verleden de pakjes doorliet is een besluit en dus kan daarop niet meer terugkomen.

 

Ik kan me bijna niet voorstellen dat iets uit China (als product) onder 0-tarief gaat voor de invoerrechten.

 

Bij importeren breng een goed in het binnenlandse economische verkeer, en dus dien je invoerrechten (tenzij inderdaad 0-tarief) en BTW (tenzij 0-tarief) te betalen. In de EU landen heerst een aparte regeling, in dit geval niet relevant.

 

Heb je een BTW-nummer en je verkoopt het door, dan dien je BTW te factureren aan de afnemer. Dit BTW-bedrag dien je aan de fiscus af te dragen. De BTW die je bij het importeren hebt betaald (voorheffing) breng je daarvan in mindering.

 

Zijn je importen door de douane geglipt dan dien je desondanks de (door jou doorberekende) BTW af te dragen. Tenzij je KOR-t (zie Kleine Ondernemers Regeling elders op deze site).

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

schijnt dat op goederen uit China die in Nederland geïmporteerd worden een bepaalde

dumpheffing zit .. Om de invoerprijs op te hogen. Dit met name om importeurs in NL

te beschermen.

 

Ik weet het fijne er niet van.. werd mij verteld toen ik informatie opvroeg over het importeren

van goederen vanuit indonesië.

 

wellicht op de website van de belastingdienst ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De 'dumpheffíng' valt meer te vinden op tv's en radio's. Ik ben geen douane declarant dus weet niet exact of dat ook nu nog geldig is.

 

Een adaptor (auto, 230v etc etc) vallen daar volgens mij niet onder. Een 'omvormer' valt zelfs onder 3,7% invoerrechten.

 

Vraag even na bij de douane telefoon waar deze onder gaan vallen, omschrijf het zo goed mogelijk, of vraag je leverancier hier om.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn die dempheffingen alleen van toepassing op producten waarbij fabrikanten in het verleden op grote schaal producten onder kostprijs in de markt zetten met als doel de concurrentie uit te schakelen om daarna het verlies door extreem hoge prijzen snel terug te verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Informeren bij de douane telefoon heeft mij niet verder geholpen, zie eerste post.

 

Zowel de adapter als een inverter is een omvormer en zou dus onder 3,7% vallen. Heb je de taric code toevallig voor mij, dan kijk ik het nog even na. Enig idee waar een ac power jack onder zou vallen? (plug op het moederbord om een adapter op aan te sluiten).

 

Nu moet ik alleen nog weten hoe ik die 3,7 % kan betalen, aangezien er nooit een factuur van de tnt bij mijn ontvangen zendingen zit.

Link naar reactie
  • 0

Dat van die tape klopt helemaal :-)

 

Ik heb nog even gekeken en als ik de taric code van de onderdelen bekijk is het percentage 0%, geen probleem dus :-)

 

Wel wil ik graag bij de belastingdienst een vergunning aanvragen voor verleggen btw bij invoer, maar ik kom op hun site niet tegen waar en hoe ik dit regel. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb het lang geleden geregeld door te bellen, ik kreeg toen een adres waarheen ik een brief moest opsturen met daarin mijn gegevens en waarom ik verlegging wil. Ik kreeg vervolgens een brief terug dat ze ermee akkoord zijn gegaan. Wel lang geleden hoor, maar zou dus zeggen gewoon even bellen.

Link naar reactie
  • 0

Heb net even contact gehad met de belastingdienst. Hierbij maar even de info, misschien dat anderen er dan ook nog iets aan hebben:

 

Stuur een brief naar het regiokantoor van de belastingdienst, tav afd. omzetbelasting.

Vermeld hierin dat je een artikel 23 vergunning aanvraagt. Vermeld in de brief onder andere:

- het btw nummer

- dat het gaat om goederen van buiten de eu

- groffe schatting hoe vaak dit jaarlijks zal gebeuren

- schatting van de waarde van de pakketjes per keer.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb net even contact gehad met de belastingdienst. Hierbij maar even de info, misschien dat anderen er dan ook nog iets aan hebben:

 

Stuur een brief naar het regiokantoor van de belastingdienst, tav afd. omzetbelasting.

Vermeld hierin dat je een artikel 23 vergunning aanvraagt. Vermeld in de brief onder andere:

- het btw nummer

- dat het gaat om goederen van buiten de eu

- groffe schatting hoe vaak dit jaarlijks zal gebeuren

- schatting van de waarde van de pakketjes per keer.

Deze vergunning krijg je alleen als je op grote schaal importeert. Ik ken de grens niet, maar als er slechts enkele tot tientallen producten via eBay worden geïmporteerd, dan zal een vergunning niet verleend worden naar mijn idee.

Misschien een domme vraag van mijn kant...

 

Wordt de importkosten (3,7% in mijn geval) geheven op het bedrag inclusief BTW of exclusief BTW?

Exclusief BTW.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een eigen webwinkel en ik importeer regelmatig artikelen vanuit de VS.

Weet iemand hoe ik de invoerrechten kan betalen? Al mijn pakketjes komen door de douane heen (ca. 50 euro stuk.).

Ik wil namelijk ook niet voor verrassingen komen te staan en hiervoor wil ik graag geld op zij leggen.

 

Ik importeer met name telefoon/ipod hoesjes/kabels. Accessoires voor de nintendo ds, nintendo wii en gewone gadgets.

 

 

Ik heb op dit moment voor zo'n € 2.500 ingekocht (excl. btw/invoerrechten/inklaringskosten)

De btw heb ik bij de aangiftes al verrekend.

 

Mijn vraag hierbij is dus, hoeveel zal ik ongeveer nog moeten betalen, en hoe kan ik dit betalen?

 

alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou ik ook nog wel willen weten, vooral als je elke keer voor 50 euro besteld komt dit zeker door de douane heen. Volgens mij draag je alleen btw af bij verkopen van het artikel?????

 

Hier heb ik ook een vraag over. MOET je voor de inkomstenbelasting of omzetbelasting persé douanekosten hebben? Want als ik producten uit China/Ebay importeer kan ik daar geen BTW vanaf trekken, aangezien je in 9 vd 10 gevallen geen factuur meegeleverd krijgt.

 

Mijn vragen zijn concreet:

 

- Als ik bijv. voor 150 euro producten bestel uit China of Hongkong, moet ik dat dan bij de douane of belasting aangeven, of niet? Want als ik het als 'gift' laat zenden en er zit geen factuur bij, dan is er grote kans dat de douane het pakketje doorlaat. Hoe kan ik dat 'verklaren' aan de belastingdienst? Want ik moet wel opgeven wat ik inkoop en verkoop, toch? ???

 

- Wat als ik producten via EBAY bestel? moet ik die producten opgeven aan de belasting? Zo ja; hoe?

 

Over het algemeen gaat het dus over kleinschalig inkopen uit China/Hongkong: hoe dat geregeld zit i.v.m. belastingen/invoerkosten etc. etc.

Link naar reactie
  • 0

Heb het topic doorgelezen en denk dat ik de Belastingdienst anders even ga bellen deze week :)

Bovenstaande blijft me eigenlijk wat onduidelijk ???

 

(hoe op te geven, hoeveel te betalen, wat in geval dat de douane het pakketje 'doorlaat', stel dat de douane het pakketje aanhoudt)

Link naar reactie
  • 0

@ J Style, wat hebben ze jou verteld aan de telefoon? Heb jij wel zinnige info gekregen? En zo ja wil je die met ons delen?

 

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik betaal ook geen BTW en invoerrechten, en koop bijna al mijn handel in uit China/Hong Kong. Ik val onder de KOR, maar betaal nu dus helemaal geen BTW wat wel verplicht is boven ik meen €22,-

 

Ik heb aan kleine bedragen bij elkaar nu voor misschien €3.500 ingekocht, maar ik kan geen informtie vinden over en vooral hoe ik nu de btw moet betalen. Invoerrechten is bijna niet van toepassing, gezien de vele pakketjes in de meeste gevallen nog geen €100,- hebben gekost.

 

Er moet hier toch iemand zijn die ook inkoopt op ebay? Hoe doe je dat met je administratie (ook ik ontvang nooit facturen, en hoe heb je alsnog (of niet) die BTW betaald?

Link naar reactie
  • 0

Kijk een topic als deze had ik nodig.

 

Ik heb ergens gelezen dat er onder de 400 euro geen belasting (de BTW) betaald hoefte te worden maar zo hier te lezen is dit klinklare onzin.

 

Verder heb ik ook verhalen gelezen dat je de btw en de invoerkosten moet betalen aan de postbode (TNT, DHL etc etc) wat zo hier te lezen ook niet klopt.

 

Ik hoop dat hier snel duidelijkheid over komt zodat ik en de rest van de ondernemers die goederen op kleine schaal (lees tot 200 euro per keer) importeren uit China/VS correct kunnen handelen.

 

Misschien handig om een opsomming van de huidige openstaande vragen te maken?

 

Van de Duane / Belasting dienst wordt je ook niet wijzer want een ieder zegt een compleet ander verhaal.

 

Er moet hier toch iemand zijn die ook inkoopt op ebay? Hoe doe je dat met je administratie (ook ik ontvang nooit facturen, en hoe heb je alsnog (of niet) die BTW betaald?

 

Ik heb het dan via msn gedaan maar ik heb gewoon gevraagd om een invoice (factuur), ik zou dat igg ook gewoon proberen als je via ebay dingen besteld.

Link naar reactie
  • 0

@ XIDESIGN

 

Invoerrechten betalen aan de postbode kan wel. Het probleem is dat die Chinesen overal gift opzetten, en een waarde van een paar USD. Veel tape om het pakje en het komt altijd zonder problemen binnen. Ik ben bang dat ik hierdoor problemen met de fiscus kan krijgen. Invoerrechten betaal je uit mijn hoofd vanaf rond de €125,-

 

Facturen heb ik wel eens om gevraagd, maar dat doen ze niet. Ze zullen wel geen exportvergunningen hebben ofzo.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.