• 3

AOV (Arbeidsongeschiktheidverzekering) FAQ, ervaringen en tips)

Mod comment

Dit is het AOV verzameltopic met  meer dan 12 jaar ervaringen, tips en adviezen over arbeidsongeschiktheid, verzekeringen, schenkkringen, de verplichte AOV en wat te doen bij afwijzing (non-acceptatie) of uitsluitingen.

 

Als u via Google in dit topic terecht komt leest u de startpost.

 

Als u de recente update (d.d. 14-02-2024) wilt lezen over de komst van de verplichte AOV, klik dan hier:

Update verplichte AOV

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ben zelf ook aan het overwegen om een beroeps-aov af te sluiten. Ik zit te denken om deze bij de bank af te sluiten waar de andere verzekeringen lopen. Er is nogal wat keus en voor/na-delen zoals we kunnen lezen.

 

Ik kan als adviseur de schijn van "preken voor eigen parochie" niet altijd en overal vermijden, maar mijn ervaring is dat de meeste AOV relaties minder enthousiast zijn - of dat snel worden - over een bank als aanbieder: geen vergelijking, te beperkt aanbod (alleen huismerk), vrijwel geen onderhandeling over de provisie mogelijk, verkeerde uitleg over gedwongen winkelnering (AOV verplicht stellen als garantie bij een financiering mag, de eigen AOV verplicht stellen = koppelverkoop mag niet) op een paar positieve uitzonderingen na geen vollledig advies en last but not least geen onderhoud gedurende de looptijd (automatisch weer verlengen voor 3 tot 5 jaar) waardoor de premie onnodig hoog doorstijgt. Een van de admins op dit forum kan er over meepraten...: na 4 jaar bleek zijn polis bij de bank circa 50% duurder te zijn dan andere - qua voorwaarden zelfs betere - aanbieders.

Recentelijk 2 ondernemers op kantoor gehad die een AOV hadden afgesloten bij de bank bij een financiering van 25.000,-. In totaal bleken de AOV's ruim € 2.500,- per jaar duurder te zijn dan identieke/qua voorwaarden beter dekkingen elders, alles bij elkaar dus een dure lening!

 

 

Wat mij een beetje dwars zit zijn woorden als "indexering" en "klim". Wat als ik nu gewoon tevreden ben met een vast bedrag zoals 25.000 euro uitkering per jaar ? Dan is er toch geen klim of indexering nodig ?

Indexering is niet verplicht, maar voor koopkrachtbehoud op lange termijn is indexering van de uitkering m.i. absoluut noodzakelijk. Anders daalt je koopkracht op termijn met meer dan 30-40%

Indexering van het verzekerde bedrag is soms losgekoppeld van de indexering van de uitkering: je kunt dan kiezen voor een vast bedrag, maar een uitkering wordt wel geïndexeerd. Het verzekerde bedrag kun je - zolang je nog niet arbeidsongeschikt bent - naar keuze jaarlijks verhgen . Binnen de marges van het z.g.n. "optierecht" kan dat tot een x-percentage per jaar zonder dat er gezondheidsvragen worden gesteld, m.a.w. zonder medische selectie

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de antwoorden !

 

 

Door de indexering van de uitkering stijgt de premie ook ? En wat bedoelen ze met klim of is dat hetzelfde als indexering ?

 

Sommige banken bieden de AOV aan via bijvoorbeeld Interpolis, dat is toch hetzelfde als direct bij Interpolis (mogelijk ?) een AOV afsluiten ?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Door de indexering van de uitkering stijgt de premie ook ?

Ja, maar je krijgt wel waar voor je geld: het verschil tussen een gelijkblijvende uitkering en geïndexeerde uitkering kan vrij fors oplopen.

 

Een rekenvoorbeeld: Iemand van 35 met een verzekerd bedrag van € 40.000,- raakt volledig en permanent arbeidsongeschikt.

[*]Bij een gelijkblijvende uitkering en een interest van 2% moet een verzekeraar een contant bedrag van € 913.775,- reserveren om gedurende 30 jaar (tot leeftijd 65) een uitkering van € 40.000,- per jaar te doen. De koopkracht van de uitkering is op leeftijd 65 gedaald tot 56% van de oorspronkelijke koopkracht: stevig de broekriem aantrekken dus want je uitkering is feitelijk gehalveerd.

[*]Bij een 2% klimmende uitkering en een interest van 2% moet een verzekeraar een contant bedrag van € 1.200.000,- reserveren om gedurende 30 jaar (tot leeftijd 65) een uitkering te doen van € 40.000,- die jaarlijks met 2% stijgt om de inflatie te compenseren. De koopkracht van de uitkering is op leeftijd 65 nog exact gelijk als op leeftijd 35

 

En wat bedoelen ze met klim of is dat hetzelfde als indexering?

Er wordt in principe het zelfde mee bedoeld. Enige verschil is dat een klim altijd een vast percentage is (van 1 tot 5%) en een indexering gebaseerd wordt op een bepaald indexcijfer, meestal eentje van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS). De meeste verzekeraars maximeren de CBS indexering wel, tot doorgaans 4 of 5%.

 

Sommige banken bieden de AOV aan via bijvoorbeeld Interpolis, dat is toch hetzelfde als direct bij Interpolis (mogelijk ?) een AOV afsluiten ?

Interpolis is een label dat alleen door Rabobanken en een beperkt aantal adviseurs kan worden aangeboden. Iets wat binnenkort overigens gaat veranderen (ik behoor tot dat beperkte aantal, vandaar dat ik het weet), want dan wordt Interpolis een exclusief label voor Rabo alleen en gaat de rest naar Avero Achmea toe..dit terzijde.

 

Kies je voor een bank dan weet je in ieder geval zeker dat er geen andere producten dan het eigen huismerk worden aangeboden. Dat is jouw keuze uiteraard (maar ik kan het dan toch niet laten om te melden dat de 2 heren met hun dure financiering (zie mijn vorige post) hun lening en AOV's bij Rabo/Interpolis hadden afgesloten.... )

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Door de indexering van de uitkering stijgt de premie ook ?

Ja, maar je krijgt wel waar voor je geld: het verschil tussen een gelijkblijvende uitkering en geïndexeerde uitkering kan vrij fors oplopen.

 

Een rekenvoorbeeld: Iemand van 35 met een verzekerd bedrag van € 40.000,- raakt volledig en permanent arbeidsongeschikt.

[*]Bij een gelijkblijvende uitkering en een interest van 2% moet een verzekeraar een contant bedrag van € 913.775,- reserveren om gedurende 30 jaar (tot leeftijd 65) een uitkering van € 40.000,- per jaar te doen. De koopkracht van de uitkering is op leeftijd 65 gedaald tot 56% van de oorspronkelijke koopkracht: stevig de broekriem aantrekken dus want je uitkering is feitelijk gehalveerd.

[*]Bij een 2% klimmende uitkering en een interest van 2% moet een verzekeraar een contant bedrag van € 1.200.000,- reserveren om gedurende 30 jaar (tot leeftijd 65) een uitkering te doen van € 40.000,- die jaarlijks met 2% stijgt om de inflatie te compenseren. De koopkracht van de uitkering is op leeftijd 65 nog exact gelijk als op leeftijd 35

 

En wat bedoelen ze met klim of is dat hetzelfde als indexering?

Er wordt in principe het zelfde mee bedoeld. Enige verschil is dat een klim altijd een vast percentage is (van 1 tot 5%) en een indexering gebaseerd wordt op een bepaald indexcijfer, meestal eentje van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS). De meeste verzekeraars maximeren de CBS indexering wel, tot doorgaans 4 of 5%.

 

Sommige banken bieden de AOV aan via bijvoorbeeld Interpolis, dat is toch hetzelfde als direct bij Interpolis (mogelijk ?) een AOV afsluiten ?

Interpolis is een label dat alleen door Rabobanken en een beperkt aantal adviseurs kan worden aangeboden. Iets wat binnenkort overigens gaat veranderen (ik behoor tot dat beperkte aantal, vandaar dat ik het weet), want dan wordt Interpolis een exclusief label voor Rabo alleen en gaat de rest naar Avero Achmea toe..dit terzijde.

 

Kies je voor een bank dan weet je in ieder geval zeker dat er geen andere producten dan het eigen huismerk worden aangeboden. Dat is jouw keuze uiteraard (maar ik kan het dan toch niet laten om te melden dat de 2 heren met hun dure financiering (zie mijn vorige post) hun lening en AOV's bij Rabo/Interpolis hadden afgesloten.... )

 

 

Hoi Norbert,

 

Bedankt voor de goede uitleg. Misschien is het toch beter om de indexering toe te passen.

Wat betreft "via de bank" manier, je zou dat zelf liever niet doen ? Dus het beste is om het via een goede tussenpersoon te laten lopen ? Ik lees hier en daar wat namen zoals Rolls / ranking ... Is dit een soort graadmeter voor goede AOV aanbieders en waar zou ik deze graadmeter kunnen vinden ? Heb op google niet echt iets gevonden.

 

Alvast bedankt !

 

Ticky

 

Link naar reactie
  • 0

nota bene:

m.i. is de keuze voor maatschappij X of Y voor jou op dit moment meer van invloed op de premie van de wachttijd. De (top 3) verzekeraar die ik in het bovenstaande voorbeeld gebruikte rekent voor een wachtijd van 1 maand dezelfde maandpremie als jouw aanbieder bij een wachttijd van 6 maanden........

Daarom blijf ik ook hameren op het zo breed mogelijk vergelijken van premie en condities van/tussen maatschappijen in plaats van alleen maar meer opties van dezelfde verzekeraar aan te bieden. Ook moet de premieontwikkeling op lange termijn met elkaar vergeleken worden: de ene maatschappij begint immers iets lager maar kan wel sneller doorstijgen. Dit vergelijk kan ook het beste niet plaatsvinden bij een wachttijd van 1 maand, maar bij voorkeur bij een wachttijd van 3 of 6 maanden. Ook hierbij vallen sommige verzekeraars door de mand omdat ze bij langere wachttijden fors duurder blijken te zijn (lees: minder korting geven bij oprekken wachttijd) dan andere verzekeraars.

 

Ik heb een offerte aan laten vragen bij g.e.nerali en adviseur is het niet gelukt om hem op die 116,75 te krijgen. Weer rond de 140.

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een offerte aan laten vragen bij g.e.nerali en adviseur is het niet gelukt om hem op die 116,75 te krijgen. Weer rond de 140.

Ik vermoed daarom dat jouw adviseur de offerte niet zelf berekend heeft maar heeft aangevraagd bij de maatschappij? Zo ja dan is niet alleen de provisie standaard het maximum, maar zal de indexering/klim ook op 3% staan. In vergelijking met CBS is dat wat veel: ik heb gerekend met 2% klim en kom dan (op basis van mijn lagere standaard provisie) wel rond die € 116,75 uit.

 

 

Hoi Norbert,

Bedankt voor de goede uitleg. Misschien is het toch beter om de indexering toe te passen.

Wat betreft "via de bank" manier, je zou dat zelf liever niet doen ? Dus het beste is om het via een goede tussenpersoon te laten lopen ? Ik lees hier en daar wat namen zoals Rolls / ranking ... Is dit een soort graadmeter voor goede AOV aanbieders en waar zou ik deze graadmeter kunnen vinden ? Heb op google niet echt iets gevonden.

Alvast bedankt !

Ticky

 

"Via de bank" zou ik zelf nooit doen, maar dat komt uiteraard ook omdat ik zelf concurrent van die bank ben. ;)

Om de preek voor eigen parochie te vermijden/nivelleren heb ik in de vorige 2 berichten aangegeven waarom diverse van mijn klanten uiteindelijk toch ontevreden waren over de bank - of meer tevreden met mij danwel met een van mijn concullega-verzekeringsadviseurs. En dat heeft vooral te maken met het feit dat de bank maar 1 smaak aanbied, namelijk het eigen huismerk en dat er weinig tussentijds onderhoud (aan oa wachttijd) wordt aangeboden.

Maar wie niet beter weet kan uiteraard heel tevreden over het aanbod van de bank zijn. Het hoeft absoluut niet slecht te zijn, integendeel, maar meestal merk ik wel dat het met een wat uitgebreidere marktbenadering toch beter (en vooral goedkoper) kan.

 

Rolls is vergelijkingssoftware voor verzekeringsadviseurs. Je kunt daarin vergelijken op prijs in het eerste jaar, gemiddelde prijs gedurende een langere periode en op voorwaarden. Ook kun je producten goed onderling vergelijken op details.

IMHO gebruikt een goede adviseur Rolls om een zo compleet mogelijk beeld van de markt te krijgen. Dat is in het belang van de klant (beste aanbod uit de markt) en in het belang van de adviseur (goed volledig advies, geen scherpere concurrenten, geen "dat heb je me nooit verteld" afbreuk risico)

 

Bijgaand een voorbeeld martkanalyse, overigens een berekening van november 2008

 

Nota bene: mede naar aanleiding van deze HL-draad en de vele positieve reacties daarop heb ik besloten een uitgebreide toelichting op het AOV-risico en de verzekering daarvan te gaan schrijven in de vorm van een E-book (PDF). Zodra gereed zal ik de toelichting uiteraard op Higherlevel (en Sprout) presenteren.

 

VoorbeeldMarktanalyse.pdf

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg en de PDF. Zo ziet het er inderdaad wat duidelijker uit en een mooie vergelijking !

 

Het enige wat mij eigenlijk tegenhoudt is de kosten na de eerste 3 jaar. Als we het voorbeeld pakken die in de PDF beschreven is. Wat zijn de premies na de eerste 3 jaar ? Het inkomen moet natuurlijk ook meegroeien om hogere premies te dragen.

 

Moet je bij een AOV standaard een medischie verklaring invullen en laten ondertekenen door huisarts ofzo ?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de uitleg en de PDF. Zo ziet het er inderdaad wat duidelijker uit en een mooie vergelijking !

Blij dat het bevalt ;).

 

Het enige wat mij eigenlijk tegenhoudt is de kosten na de eerste 3 jaar. Als we het voorbeeld pakken die in de PDF beschreven is. Wat zijn de premies na de eerste 3 jaar ? Het inkomen moet natuurlijk ook meegroeien om hogere premies te dragen.

De eerste 3 jaar is de premiestijging het grootst : dan lopen starterskortingen eruit en stijgt de premie ook door als gevolg van leeftijd en indexering. Een verdubbeling van de aanvangspremie in 5 tot 7 jaar is dan ook niet ongebruikelijk! Ook in het vermelde rekenvoorbeeld (zie onder) gebeurt dat. Overigens zijn de effecten het grootst tussen leeftijd 35 en 45: en daar valt dit rekenvoorbeeld precies in. Voor jongere verzekerden is de premiestijging als gevolg van leeftijd wat minder drastisch, voor oudere verzekerden wordt het tarief meestal snel leeftijdonafhankelijk of loont het om gelijk bij aanvang te kiezen voor een leeftijdonafhankelijke premie (voor verzekerden onder de 35 is dat meestal niet lonend).

 

469.jpg

Overigens is het verzekerde bedrag in dit voorbeeld rijkelijk hoog (€ 70.000,-)

 

 

Moet je bij een AOV standaard een medischie verklaring invullen en laten ondertekenen door huisarts ofzo ?

Zolang je een verzekerd bedrag aanvraagt dat onder de keuringsgrens ligt wordt volstaan met een aanvraagformulier en een zelf in te vullen gezondheidsverklaring. Sommige verzekeraars nemen de gezondheidsverklaring telefonisch af.

Vraag je hoge verzekerde bedragen aan (€ 55.000,- of meer ) dan zullen de meeste verzekeraars vragen om een huisartsen- of internistenkeuring. Iedere verzekeraar hanteert een eigen keuringsgrens.

 

Zoals ik in een andere draad al eens aangaf is het medische acceptatietraject ook een taak voor een (goede) adviseur, vooral als de benaderde verzekeraar om wat voor reden dan ook niet accepteert, of alleen met een premieverhoging of met uitsluitingen. Premieverhogingen komen eigenlijk alleen voor bij bloedafwijkingen (te hoog cholestorol) of een te hoog gewicht. Van belang is dat iedere uitsluiting kritisch beoordeeld wordt op redelijkheid en marktconformiteit: bijvoorbeeld door snel medische second opinions bij de nrs 2 en 3 van de marktanalyse op te vragen. Ook dat is een belangrijk voordeel van een brede marktbenadering: de meest voordehand liggende alternatieven zijn dan al bekend. Dit versnelt de medische acceptatie en mijn ervaring tot nu toe is dat daarmee de meeste niet-acceptabele uitsluitingen toch aanzienlijk afgezwakt kunnen worden of zelfs volledig komen te vervallen als er wat commerciële druk kan worden gezet met een alternatief.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Pas op met de aov oplichters zijn het, Nu 6 maanden arbeidsongeschikt, 3 maanden eigen risico. Het enige wat ze je sturen is nieuwe rekeningen en vragenlijstjes, heb er al peper en zout bij gevraagd. De situtie is nu zo nijpend dat ik ook niet meer over voldoende middelen beschik om een advocaat in te schakelen. Pas op voor De hufters, graaiers zijn het allemaal!

Je kan je geld beter op sparen op een eenvoudige spaarrekening en van de rente jezelf uitkeren. Had ik ook moeten doen dan was er nu geen probleem geweest, 13 jaar betaald en geen €€€€ uitbetaald. Wel 100% arbeidsongeschikt. Dieven zijn het allemaal, eenvoudige boefjes glad als een aal en ongrijpbaar....

 

Link naar reactie
  • 1

Pas op met de aov oplichters zijn het, Nu 6 maanden arbeidsongeschikt, 3 maanden eigen risico. Het enige wat ze je sturen is nieuwe rekeningen en vragenlijstjes, heb er al peper en zout bij gevraagd. De situtie is nu zo nijpend dat ik ook niet meer over voldoende middelen beschik om een advocaat in te schakelen. Pas op voor De hufters, graaiers zijn het allemaal!

Je kan je geld beter op sparen op een eenvoudige spaarrekening en van de rente jezelf uitkeren. Had ik ook moeten doen dan was er nu geen probleem geweest, 13 jaar betaald en geen €€€€ uitbetaald. Wel 100% arbeidsongeschikt. Dieven zijn het allemaal, eenvoudige boefjes glad als een aal en ongrijpbaar....

 

 

Mike, lukt het niet? Ik heb enkel je laatste reactie gezien in dit topic, voor zover ik heb nagekeken heb ik ook geen andere reacties gezien.. Alleen je gooit elke AOV verzekeraar maar op 1 stapel met een stempel derop dat het oplichters zijn.

 

Als jou verhaal klopt dan is dat zeer vervelend, maar dan had je gewoonweg een verkeerde verzekering. De kleine lettertjes doen het `m, als jij in je recht staat dan moeten ze je op den duur toch gaan betalen. Maar hoe jij jou bericht nu hier neer zet heeft niemand wat aan, iedereen weet wel dat er hufters en klootviolen op de aarde rondlopen....

 

Ik lees graag wat meer over je verhaal, weet zeker dat jij en het higherlevel forum er wat leuks op kunnen vinden!

Link naar reactie
  • 0
Pas op met de aov oplichters zijn het, Nu 6 maanden arbeidsongeschikt, 3 maanden eigen risico. Het enige wat ze je sturen is nieuwe rekeningen en vragenlijstjes, heb er al peper en zout bij gevraagd. De situtie is nu zo nijpend dat ik ook niet meer over voldoende middelen beschik om een advocaat in te schakelen. Pas op voor De hufters, graaiers zijn het allemaal!

Je kan je geld beter op sparen op een eenvoudige spaarrekening en van de rente jezelf uitkeren. Had ik ook moeten doen dan was er nu geen probleem geweest, 13 jaar betaald en geen €€€€ uitbetaald. Wel 100% arbeidsongeschikt. Dieven zijn het allemaal, eenvoudige boefjes glad als een aal en ongrijpbaar....

 

Beste Mike,

 

Buitengewoon vervelend en ik snap je frustratie volkomen.

 

Mocht hier inderdaad sprake zijn van een verzekeraar die een schade niet of zeer vertraagd afhandelt dan is dat een grote schande en verdient die partij het IMHO om aan de schandpaal genageld te worden. Want het zijn deze paar rotte appels die het imago van de rest van de markt verpesten.

 

Mijn persoonlijke ervaringen (15 jaar schadebegeleiding) zijn dat de meeste goede AOV-verzekeraars erg gevoelig zijn voor - en afhankelijk zijn van - hun imago bij schadeafwikkeling en dat ze daardoor doorgaans goed luisteren bij (vermeende) klachten. Bovendien wijzen ze niet direct met het vingertje terug naar de claimant omdat er sprake zou zijn van (mede)schuld van de schadelijdende zelf. Van dat laatste is overigens ook vaak sprake, maar een arbeidsongeschikte ondernemer bevind zich in een uitermate kwetsbare situatie en dus mag en moet daar rekening mee gehouden worden. Een goede verzekeraar en adviseur doen dat, een incidentele slechte niet.

 

 

Vraag is: wat kunnen we er aan doen en wat is er al gedaan?

Dat hangt vooral af van de verzekeraar, soort product en voorwaarden. Afhankelijk daarvan staan je een paar opties open:

[*]inschakeling van het accountmanagement t.b.v. het oplossen van problemen en het eventueel aanvragen van voorschotten of voorrang (dat hoort een goede adviseur voor je te doen, ook bij direct writers)

[*]interne klachtenprocedure verzekeraar en/of adviseur

[*]externe klachtenprocedure verzekeraar en/of adviseur bij klachteninstituut verzekeringen en ombudsman schadeverzekeringen

[*]verdere juridische stappen.

[*]publiciteit maar dan ook echt goed; als vast staat dat jou niets te verwijten valt

 

Zoals je leest zijn er sowieso al 3-4 opties die jou in principe geen geld hoeven te kosten maar wel tot resultaat kunnen leiden.

 

Desgewenst wil ik je hierin nader op weg helpen (kostenloos en zonder enige verplichting), je kunt daarvoor per PM of mail contact met mij opnemen.

 

Mocht je verzekering zijn afgesloten via een tussenpersoon (bank of onafhankelijk adviseur) dan ben ik uiteraard ook erg benieuwd welke actie hij/zij tot op dit moment heeft ondernomen?

 

 

PS:

Het vermelde over sparen als alternatief kan ik mij vanuit je frustratie goed voorstellen. Toch is ook dat geen oplossing: bij aanvang is de pot leeg en de spaarpot zal nooit genoeg zijn om het risico van langdurige of permanente arbeidsongeschiktheid op te vangen. De IMHO beste oplossing is:

 

[*]sparen voor kortdurende arbeidsongeschiktheid (korter dan 1 jaar)

[*]langdurige (> 1 jaar) arbeidsongeschiktheid verzekeren

[*]kortdurende arbeidsongeschiktheid tijdelijk verzekeren voorzover en zolang de spaarpot nog niet gevuld is (je past dan bijvoorbeeld jaarlijks je wachttijd aan aan het reeds gespaarde bedrag.)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mike1660,

 

Bijna een maand geleden deed ik een voorstel om jou - geheel kostenloos- te helpen met je probleem met het niet krijgen van een uitkering bij arbeidsongeschiktheid.

 

Tot op heden heb je op geen enkele wijze gereageerd om mijn voorstel en mijn diverse PM's.

 

Het moet mij van het hart dat ik dat ERG jammer vind. :'(

 

Niet alleen omdat via dit forum mensen echt geholpen worden als ze daar voor openstaan, maar ook omdat je jezelf daarmee - al dan niet onbedoeld - diskwalificeerd tot - helaas- de zoveelste ongenuanceerde - en tot het tegendeel bewezen is - ongefundeerde klager.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het zijn inderdaad zeer complexe verzekeringen, ik heb daarom zelf ook een tussenpersoon in de arm genomen en ben zeer tevreden. Ik lees hier wel de verhalen over de kleine lettertjes en dat je goed moet uitkijken. Toch is het gewoon haast niet te doorgronden en moet je je tussenpersoon maar op z'n woord geloven dat alle verzekeringen die hij uitzoekt vergelijkbaar zijn qua dekking. De uitsluitingen die je leest zijn moeilijk op waarde te schatten. In principe ga ik er vanuit dat het me natuurlijk allemaal niet overkomt ;). Ik vertrouw m'n tussenpersoon en geloof ook dat hij betrouwe partijen heeft geselecteerd, maar zelf vergelijken is moeilijk. De verzekeraars hebben de statistieken, weten heel precies wat de risico's zijn in het algemeen, maar wat dat voor mij zegt is heel moeilijk.

 

Overigens is dit alles natuurlijk op geen enkele manier een reden om het helemaal niet te doen, ja het kost veel geld. En als ik over 25 jaar arbeidsongeschikt raak (ben nu 24) en ik heb een goed bedrijf neergezet en geld opzij kunnen zetten, ja dan betaal ik waarschijnlijk te veel. Maar raak ik volgend jaar arbeidsongeschikt terwijl m'n bedrijf nog steeds een start-up is, dan kost het nog veel meer geld...

Link naar reactie
  • 0
Toch is het gewoon haast niet te doorgronden en moet je je tussenpersoon maar op z'n woord geloven dat alle verzekeringen die hij uitzoekt vergelijkbaar zijn qua dekking

 

@llevering: het sleutelwoord bij iedere adviseur is en blijft vertrouwen uiteraard.

 

Maar een verzekeringsadviseur - zelfs een incidentele minder goede (!) - heeft nog een pré ten opzichte van alles zelf doen, of adviesvrij af nemen via een website, en dat hij/zij in toenemende mate af te rekenen valt op verkeerd advies of een verkeerde voorstelling van zaken achteraf, bijvoorbeeld als een schade niet onder de dekking blijkt te vallen.

De wetgeving en jurisprudentie ontwikkelingen zich duidelijk in één richting: de adviseur moet aantonen dat een bepaalde uitsluiting vooraf besproken is en begrepen is door de klant. Achteraf alleen verwijzen naar de kleine lettertjes in de polisvoorwaarden werkt niet meer, en IMHO terecht.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch zou het denk ik beter zijn als de branche zou standaardiseren. Een bepaald standaard pakket dat door iedereen gehanteerd wordt. Het product kan dat wat mij betreft nog steeds gedifferentieerd worden met 'plus' of evt. 'min' pakketten, zoals het (door de overheid) ook geregeld is met de zorgverzekeringen. Daardoor krijg je misschien niet heel geweldig inzicht in wat er precies wel en niet verzekerd is (alhoewel ik denk dat dat zelf vooruit gaat), maar je weet wel zeker dat je geen appels met peren aan het vergelijken bent. Tot die tijd moet je toch vooral op je tussenpersoon vertrouwen en dat is prima. Maargoed vertrouwen is goed, weten is beter.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal aan het begin wordt wat afgegeven op Ohra (niet geheel onterecht), maar is het nu echt zo bar en boos? Ik heb net nog eens in de Algemene Voorwaarden zitten spitten, maar zoveel gekke dingen staan daar niet in. Vaststellen van het percentage arbeidsongeschiktheid gebeurt gewoon door een arts.

 

Ik zal binnenkort eens mijn polis posten.

 

Voordelen van Ohra zijn iig:

 

- opzeggen per jaar.

- eens per 3 jaar verzekerde bedragen verhogen met 15%, zonder bijzondere voorwaarden of medische keuring. Daarmee kun je dus in ruim 20 jaar je verzekerd bedrag verdubbelen, bovenop de standaard verhoging.

- no-claim regeling oplopend tot 25%.

 

Het voorbeeld van Delta Loyd, die niets wil uitkeren, zal niet aan de orde zijn. Volgens de voorwaarden wordt de premie eventueel bijgesteld als het gemiddelde inkomen van de laatste drie jaren lager is. Op zich geen onredelijke voorwaarde.

Link naar reactie
  • 1
Helemaal aan het begin wordt wat afgegeven op Ohra (niet geheel onterecht), maar is het nu echt zo bar en boos? Ik heb net nog eens in de Algemene Voorwaarden zitten spitten, maar zoveel gekke dingen staan daar niet in.

Even afgezien van budgetverzekeraars en budgetvarianten staan er in depolisvoorwaarden van de meeste Nederlandse verzekeraars weinig gekke dingen.

 

 

Vaststellen van het percentage arbeidsongeschiktheid gebeurt gewoon door een arts.

Bij de meeste verzekeraars is het vaststellen van de mate van arbeidsongeschikheid juist niet alleen voorbehouden aan een medicus. Veel relevanter namelijk is welke gevolgen een medische beperking uiteindelijk voor je functioneren en/of je verdiencapaciteit heeft: dat is sterk afhankelijk van persoonlijke factoren. Dat wordt beoordeeld - en bij een goede verzekeraar ook in onderling overleg met de ondernemer zelf - vastgesteld door een arbeidsdeskundige.

 

 

-opzeggen per jaar.

- eens per 3 jaar verzekerde bedragen verhogen met 15%, zonder bijzondere voorwaarden of medische keuring. Daarmee kun je dus in ruim 20 jaar je verzekerd bedrag verdubbelen, bovenop de standaard verhoging.

- no-claim regeling oplopend tot 25%.

 

[*]Jaarcontracten zijn zondermeer klantvriendelijk..Die zijn overigens mogelijk bij de meeste verzekeraars, o.a. bij Delta Lloyd, alleen rekenen veel (maar niet alle!) maatschappijen er een toeslag voor (of een korting voor 5-jaarscontracten, 't is maar hoe je het bekijkt).

[*]Optierecht 15% in 3 jaar is niet echt het beste uit de markt: er zijn verzekeraars waar je jaarlijks met 15% kan verhogen zonder medische waarborgenm, als je dat wilt.

[*]no claim regeling: leuk als het tarief verder goed is. In de Rolls vergelijkingssoftware kun je de maatschappijen met no clamregelingen vergelijken met verzekeraars die het niet hebben: bijvoorbeeld wat de gemiddelde premie is als er 15 jaar niet geclaimd wordt. Uiteindelijk blijken verzekeraars zonder no claimregeling dan vaak toch goedkoper, bijvoorbeeld omdat ze een minder snelle reguliere premiestijging kennen

 

 

Het voorbeeld van Delta Loyd, die niets wil uitkeren, zal niet aan de orde zijn

Laten we inderdaad hopen dat de mensen van Ohra - onderdeel van de Delta Lloyd Groep - andere keuzes maken ja ;)

 

 

Ik zal binnenkort eens mijn polis posten.

Doe eens inderdaad, dan zet ik er een Rolls vergelijking bij.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat de grootste verschillen pas aan het licht komen als er een claim ligt? Ik ben dan toch benieuws hoe die vergelijkingssoftware dat dan doet.

 

Mijn polis moet ik nog even opzoeken, maar ik kwam de volgende offerte nog tegen in mijn mailbox. Daarbij moet ik opmerken dat het een eerste indicatie, en nog niet specifiek aangepast aan mijn wensen. Toch zou ik er graag een mening over dit eerste advies willen hebben. Mocht het waardeloos zijn, dan weet ik dat ik de achterliggende aanbieder ook moet laten voor wat het is:

 

Leeftijd: 34

Roker: nee

Geschat jaarlijks inkomen: 120000

Zakelijke kilometers: 25000

Uw beroep: Adviseur (bouwkundig)

Wekelijkse uren: 50 (inclusief reistijd en administratie)

Zelfstandig sinds: 28-04-2008

Vaker zelfstandig geweest: nee

Bedrijfsleeftijd: t/m 3 jaar

 

Wachttijd (eerste jaar): 1 maand

Eindleeftijd: 65

Uitkering (eerste jaar): 60.000

Arbeidsongeschikheidsdrempel (eerste jaar): 25%

Tariefsoort: combi

Stijging voor arbeidsongeschiktheid: geen

Stijging na arbeidsongeschiktheid: geen

Arbeidsongeschikheidsdrempel (na eerste jaar): -

Arbeidsongeschiktheids criterium: Beroepsarbeidsongeschiktheid

Contractsduur: 5 jaar

Wachttijd (na eerste jaar): 1 jaar

Uitkering (na eerste jaar): 60.000

Product: Goudse Zelfstandig Verzekerd Lite

Premie: €137,26 per maand of

€113,23 en een eenmalig bedrag van €750,-

 

Wat ik anders zou willen stijging voor en na arbeidsongeschiktheid. Combitarief is mijn niet helemaal helder. Is dat een gescheiden tarief voor het eerste jaar en voor vervolgjaren?

 

Verder heb ik me nog niet verdiept in de algemene voorwaarden, maar ik ben alergisch voor light-producten. Zit altijd wel ergens een adder onder het gras.

 

Ik ben benieuwd naar de reacties.

 

Link naar reactie
  • 0

@Superkees: dank voor de input, mooie testcase t.b.v. algemene uitleg.

 

Paar reacties en aanvullende vragen op voorhand:

 

 

[*]beroep bouwkundig adviseur: kom je zelf ook vaak, met regelmaat, af en toe, zelden of nooit op projectlocaties? Relevant voor de beoordeling van de beroepsklasse.

[*]combi-tarief: in normaal Nederlands betekent dat: een leeftijdafhankelijk tarief dat jaarlijks stijgt als gevolg van je leeftijd. Het "combi" slaat op het feit dat dit tarief bij een bepaalde omslagleeftijd (doorgaans tussen 42 en 51) vanzelf wordt omgezet naar een "standaard"=leeftijdonafhankelijk tarief dat niet meer doorstijgt met de leeftijd. Waar je het verstandigst aan doet, combi of standaard, is een kwestie van de premie over de looptijd, of over de eerste 10 jaar, tussen beide opties vergelijken. Bij de meeste verzekeraars geldt dat combi goedkoper is als je bij aanvang van de verzekering jonger bent dan +/- 45. Weliswaar stijgt die premie later hoger door dan een standaard tarief maar als je de verschillen (cumulatief) contant maakt zie je dat het omslagpunt (wanneer wordt standaard goedkoper dan combi) erg laat ligt (bijvoorbeeld vanaf 55!), of contant gemaat zelfs nooit goedkoper wordt.

[*]stijging voor/na arbeidsongeschiktheid: zie wat ik hier eerder over geschreven heb. Stijging van het verzekerde bedrag is niet zo belangrijk, stijging van de uitkering na arbeidsongeschiktheid is IMHO een must have : over een uitkeringstermijn van - in jouw geval - meer dan 15 jaar kan je reeele koopkracht anders halveren.

[*]lite of budget producten: ik raad ze altijd af. Kies dan - als het een budgettair probleem is - liever voor een volledige verzekering met een lager bedrag en/of langere wachttijd. Essentie van Light AOV's is dat ze namelijk niet in alle situaties uitkeren (bijvoorbeeld alleen bij met name genoemde ziektes, of met uitsluiting psychische klachten) en/of de beoordeling op langere termijn (na x jaar) niet meer op basis eigen beroep maar op basis passende arbeid of maatschappijbeoordeling plaatsvindt. Dat betekent in de praktijk dwang tot omscholing of verlaagde uitkering.

 

Ik post binnenkort (dit weekend) een marktanalyse

 

Ik begrijp dat de grootste verschillen pas aan het licht komen als er een claim ligt? Ik ben dan toch benieuws hoe die vergelijkingssoftware dat dan doet.

Eigenlijk vrij simpel: de software berekend zo wel de premie over een langere looptijd inclusief no claim korting (m.a.w uitgaande van geen claims) en exclusief no claimkorting (uitgaande van een of meerdere claims).

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hai Norbert, ben erg benieuwd naar je marktanalyse. Misschien is dit zelfs een column waard ?

 

Er wordt nl zoveel zin en onzin geschreven over AOV, dat ik dit de moeite meer dan waard zou vinden.

 

Ben nog benieuwd wat je van dit artikel vindt : Negen Tips Voor Een Lagere Premie Voor Uw AOV.

 

http://www.bizz.nl/1940-negen-tips-voor-een-lagere-premie-voor-uw-aov.html?start=

Link naar reactie
  • 1
Misschien is dit zelfs een column waard ?

Wellicht, maar ik heb er al zo veel over geschreven op HL en Sprout. Zit er meer te denken om de diverse aandachtspunten en tips te bundelen in een FAQ...maar aan de andere kant hoeft het ene het andere niet te bijten en kan een extra column ook geen kwaad..

Af en toe speel ik zelfs met de gedachten om er een compleet boek over te schrijven (en daarna wordt ik zwetend wakker achter de stapels werk op mijn bureau die eerst gedaan moeten worden!).Dat boek zou dan niet alleen bestemd zijn voor geinteresseerde (potentiële) eindgebruikers, maar ook voor concullega-adviseurs. Vanochtend weer een relatie op kantoor die offertes van een bank (met "boeren"-achtergrond) had gekregen waarbij die adviseur zelfs de meest basale vragen niet wist te beantwoorden. Zit ik de Interpolis offerte van een ander uit te leggen..

 

Ben nog benieuwd wat je van dit artikel vindt : Negen Tips Voor Een Lagere Premie Voor Uw AOV.

Ik ken het artikel, maar betreft IMHO vooral tips over hoe onverantwoord te besparen. Besparen op eindleeftijd, niet indexeren uitkering, keuze budgetvariant en/of passende arbeid vind ik in ieder geval niet echt verstandig. Als het budget echt beperkt is focus ik me meestal op 2 dingen:

1) klopt dat budget wel? Wie begroot max 5 tientjes per maand kwijt te zijn komt van een koude kermis thuis. Dat is ook irreeel als daarvoor in loondienst werkgever en werknemer gezamenlijk het achtvoudige (€400 per maand) daarvan betaalden. Pay peanuts, get monkeys

2) liever een volledige AOV met een lage bedragen een hele lange wachttijd dan een budgetvariant met beperkte uitkering en beperkte uitkeringsduur. Met name dat laatste snap ik dus echt niet van FNV Zelfstandigen : hoe kun je in vredesnaam voor ondernemers genoegen nemen met een uitkering die beperkt is tot max 2 jaar terwijl je voor werknemers blijft hameren (en publiceren over) de WIA die pas ingaat NA 2 jaar? Dat is echt te absurd voor woorden. Het argument van de FNV dat iets beter dan niets is vind ik storend: zorg dan voor een fatsoenlijke dekking die wel tot 65 uitkeert....maar ja dan kunnen ze hun argument "een betaalbare AOV voor iedereen" niet waarmaken. Dus kiezen ze liever voor een "betaalbare AOV voor iedereen, maar bent u langer dan 2 jaar ziek dan heeft u een serieus probleem waar we u niet bij helpen"

Edit: en ook het (FNV) argument dat "maar 2 op de 100 ondernemers langer ziek zijn dan 1 -2 jaar" is in mijn ogen kolder: "maar 1 op de 100 auto's raakt totall loss bij aanrijding, maar 1 op de 100 huizen brand volledig af bij schade". Is dat dan een argument om die dekkingen te begrenzen tot minder dan 10% van de waarde van een totaal verlies? Dacht het niet toch...

 

Back on Topic: ik mist nog een paar belangrijke tips in het artikel:

 

tip 10 : onderhandel met de adviseur (ja, ook van de bank!), over de beloning van de adviseur.

We zijn het er ten slotte allemaal wel over eens dat 17,5 of zelfs 20% doorlopende provisie op een eenmaal lopend contract na bijvoorbeeld 5 jaar wel erg goed betaald is voor een product dat - afgezien van schadebegeleiding - relatief onderhoudsarm is. De meeste kosten voor de adviseur zitten in de adviesfase en in de begeleiding van de technische en medische acceptatie. (als voorbeeld: ikzelf laat de klant de keuze: netto producten met een fee voor advies en acceptatietraject vooraf en een lagere vaste jaarlijkse onderhoudsvergoeding, volledig uurtje factuurtje of een hoge provisie in de eerste 3 tot 5 jaar en een fors lagere provisie of abonnement daarna. )Essentie blijft: een passende beloning voor een verleende en nog te verlenen prestatie.

 

En dat brengt me direct bij:

 

tip 11: periodiek onderhoud

jaarlijks moeten de uitgangspunten, en dan met name de wachttijd, herbeoordeeld worden. Wie bij aanvang nog niet over eigen reserves beschikt kan bij aanvang kiezen voor een wachttijd van 1 maand, maar wie dat na 5, 10 of zelfs 15 jaar nog steeds heeft doet toch iets heel erg verkeerd of heeft een slechte adviseur. Hij/zij betaalt dan in ieder geval te veel: het premieverschil (over de gehele looptijd gemeten) tussen een wachttijd van 1 maand en 3, 6 of 12 maanden is doorgaans een veelvoud van het bedrag wat je bij arbeidsongeschiktheid in die periode krijgt uitgekeerd: arbeidsongeschiktheid korter dan 6 (of zelfs 12) maanden betaal je uiteindelijk dubbel en dwars zelf.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Over mijn beroep (bouwkundig adviseur - eigenlijk projectleider, maar dat kende het systeem blijkbaar niet): ik kom af en toe op locatie. Bij mijn huidige verzekering heb ik 10 uur per week op gegeven. Bij de bovenstaande offerte ook.

 

Of het meestijgen van het verzekerd bedrag voor arbeidsongeschiktheid belangrijk is, hangt af van wat er van betaald moet worden en hoe je je inkomensgroei inschat. Is het voor het overgrote deel de hypotheek die na arbeidsongeschiktheid moet worden betaald, dan is het inderdaad niet zo belangrijk. Ik schat zelf echter dat mijn inkomen voor inflatie de komende 10 tot 15 jaar nog met 50% gaat stijgen. Dan is het een plus als het verzekerd bedrag zonder meer mee kan stijgen.

 

Ik heb nog zitten spitten. Goudse lite verzekert alleen zeer ernstige ziektes. Maar geen langdurige revalidatie, bv. Dan kun je nog beter tegen een laag bedrag, maar voor alle risico's verzekerd zijn. De premie schijnt 1/3 te zijn van de normale premie. Dan komt de normale premie dus ineens op een lieve 500 euro?

 

Ik heb ook nog even wat belangrijke voorwaarden zitten te vergelijken tussen Ohra Basis AOV en Goudse Zelfstandigverzekerd. Een opmerkelijk verschil: bij Ohra moet je binnen 30 dage na ingang van de arbeidsongeschiktheid melden en wordt geteld vanaf de dag dat de arbeid (deels) is gestaakt. Bij de Goudse wordt geteld vanaf de dag dat door een Nederlandse en bevoegd arts is geconstateerd dat je arbeidsongeschikt bent.

 

Dat kan nog wel eens een aardig verschil uitmaken. Bv een griepje wat na anderhalve week nog niet over is en veel ernstiger blijkt te zijn. Bij Ohra werkt het met terugwerkende kracht, bij de Goudse moet eerst een arts constateren dat je niet in staat bent je werk uit te voeren. Dat kan dus tot een maand verschil maken.

 

De Goudse is wel weer wat beter in zaken als vergelijkbare arbeid en passende arbeid. Voor mij maakt dat in de praktijk weinig uit, ik heb geen ervaring als metselaar of grondwerker. In het ergste geval zou ik weer werkvoorbereider moeten worden. Ik kan me echter geen ziekte voorstellen, waarbij ik geen advieswerk zou kunnen verrichten, maar wel werkvoorbereiding.

Link naar reactie
  • 1
Ik heb nog zitten spitten. Goudse lite verzekert alleen zeer ernstige ziektes. Maar geen langdurige revalidatie, bv. Dan kun je nog beter tegen een laag bedrag, maar voor alle risico's verzekerd zijn
Precies! zie ook mijn opinie hierover boven

 

De premie schijnt 1/3 te zijn van de normale premie. Dan komt de normale premie dus ineens op een lieve 500 euro?

Lijkt me stug. Mijn budgetvariant-afkraak-oneliner ;)luidt:

[glow=yellow,2,3,4]de helft van de dekking, voor driekwart van de premie[/glow]

voor de rekenaars: slechte deal dus.

Vooruitlopend op de martkanalyse: ik kom bij een identieke uitgangspunten bij een volledig AOV uit op premies bij aanvang van rond de EUR 200,- De "driekwart"-vuistregel zit dus redelijk in de buurt. Voor een dekking op beter uitgangspunten (geindexeerde uitkering, beroepsarbeidsongeschiktheid) zit je voor jouw leeftijd en beroep vanaf € 250,- per maand

 

De Goudse is wel weer wat beter in zaken als vergelijkbare arbeid en passende arbeid.

Vergelijkbare arbeid, passende arbeid, gangbare arbeid, maatschappij-beoordeling: ik vind het allemaal maar niets. Zelfs de echt zware beroepen zoals tegelzetter en dakbedekker adviseer ik beoordeling op basis van het eigen beroep (beroepsarbeidsongeschiktheid). Uiteraard is dat duurder (gemiddeld 8%), maar de uitkering bij arbeidsongeschiktheid is ook aantoonbaar hoger (gemiddeld 15-20%!), en het criterium is zuiver en objectief , dus kan er ook relatief eenvoudig een second opinion bij een derde opgevraagd worden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nou vooruit, onder het genot van een goed glas Bordeaux (La Fleur de By 2004 Médoc, en ik ben op de fiets.. ) nog even de Rolls vergelijkingssoftware aan het werken gezet.

 

Bij deze:

[anno 2018 niet meer werkende links verwijderd]

 

Bij de marktanalyse ben ik uitgegaan van de door Superkees genoemde uitgangspunten, maar met 2 belangrijke verschillen: beroepsarbeidsongeschiktheid en waardevaste (stijgende of geindexeerde) uitkering. Dit is ook de reden waarom de Goudse Lite-variant in deze vergelijking duurder is dan hetgeen Superkees vermeld.

 

Omwille van ruimtegebrek heb ik alleen de top 35 (goedkoopste 35) van de tarieven geselecteerd, niet alle 47.

 

Conclusies

[*]wat vooral opvalt is de enorm lage voorwaardenranking van Goudse lite: plaats 46 van 47(!). Dit betekent dat de meeste overige (in casu: alle op één na!) budgetvarianten betere condities hebben. De meeste daarvan zijn qua tarief echter goedkoper. (zie de geel gemarkeerde opties in de marktanalyse)

[*]Vooral op langere termijn wordt het Lite product duurder. Zo duur zelfs dat het verschil met een volledige arbeidsongeschiktheidsverzekering met een hoge voorwaardenranking slechts EUR 5,00 per maand bedraagt

[*]de verschillen in voorwaarden tussen beide producten (met dus een premieverschil van EUR 5,00 per maand) liegen er niet om: kijk naar de enorme rij van uitsluitingen in het lite product.

 

advies

Inkoppertje: voor gemidddeld EUR 5,- per maand meer heb je een volledige AOV met een hoge voorwaardenranking. Het bevestigd IMHO redelijk mijn mening over budgetvarianten. En zelfs meer dan dat: de helft van de dekking voor 5 Euro minder!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.