• 3

AOV (Arbeidsongeschiktheidverzekering) FAQ, ervaringen en tips)

Mod comment

Dit is het AOV verzameltopic met  meer dan 12 jaar ervaringen, tips en adviezen over arbeidsongeschiktheid, verzekeringen, schenkkringen, de verplichte AOV en wat te doen bij afwijzing (non-acceptatie) of uitsluitingen.

 

Als u via Google in dit topic terecht komt leest u de startpost.

 

Als u de recente update (d.d. 14-02-2024) wilt lezen over de komst van de verplichte AOV, klik dan hier:

Update verplichte AOV

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

10 vragen over de Arbeidsongeschiktheidsverzekering

 

1 ) Wat staat er in jullie dienstverleningsdocument vermeld over de beloning voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen?

 

Het oriënteren op en vergelijken van de AOV is logischerwijs gratis en vrijblijvend op Datishetverschil.nl. Pas als er sprake is van totstandkoming van een polis, wordt er een vergoeding gerekend.

 

2 ) Wat vinden jullie van de volgende stelling: "de inspanningen voor de adviseur zijn het grootst bij aanvang, daarna is AOV een relatief onderhoudsarm product, zelfs bij incidentele begeleiding bij schade"

 

Eens. Het adviestraject; verschillen in verzekeraars, dekking en extra's en de uitleg en essentie van een AOV vereist veruit de meeste inspanning.

 

3 ) Wat vinden julie van de volgende stelling: "de gemiddelde inspanning van een adviseur bij een AOV-verzekering (offerte, aanvraag, mutaties en evt schade) bedraagt in de eerste 5 jaar 18 uur per AOV"

 

Vanwege het intensieve vooronderzoek dat een klant al doet op de website, komen wij pas in actie als de offerte is aangevraagd. Aan de hand van de al door de klant opgegeven gegevens nemen we de offerte onder loep. Waar vervolgens meer tijd in zit, zijn de aanvraag en de mutaties. Voor een internet opererend bedrijf besparen wij over 5 jaar wel wat tijd en is 18 uur aan de hoge kant genomen.

 

4 ) Wat vinden jullie van de volgende stelling: "de prijs bij aanvang is het minst belangrijke selectiecriterium, prijzen vergelijken doe je alleen over een wat langere termijn van minimaal 10 jaar"

 

Eens, door de aanvangskorting (bij een enkeling nog starterskorting) zijn de prijzen in de eerste jaren aantrekkelijk. De prijs over de gehele looptijd ervaren wij als een objectievere vergelijkingsmethode voor de AOV, na de eerste jaren stijgen de prijzen drastisch bij sommige verzekeraars. Hierbij kan 10 jaar inderdaad als minimale looptijd worden genomen.

 

5 ) Wat vinden julie van de volgende stelling: "een goede adviseur biedt niet 3 offertes aan van zijn/haar eigen voorkeursmaatschappijen, maar vergelijkt eerst met behulp van de Rolls software de premies en voorwaarden van 47 deelnemende verzekeraars"

 

Eens. Alleen doen wij via onze eigen website. De vergelijking op basis van premie is snel gemaakt, aangezien de goedkoopste opties bovenaan de vergelijking worden getoond. Na het inventariseren van de behoefte en situatie van de zelfstandige kunnen andere verzekeraars, buiten eigen voorkeuren, worden overwogen.

 

6 ) Wat is julie professionele mening over "no claim" en "gezondheid"-kortingen bij AOV?

 

Geen voorstander van, ook al levert het veel premievoordeel op, zorgt een claim voor een onwelkome terugval in premie. Het laatste waar je bij een claim op zit te wachten, is dat je na rato een verhoging in de premie voor de kiezen krijgt.

 

7 ) Movir, Klaverblad, NN en Generali bieden (ook) sommenverzekeringen aan. In hoeverre vinden jullie een sommenverzekering eigenlijk bovenmatige luxe, want je verzekert immers meer dan de werkelijke financiële schade, of zijn er andere motieven om toch te kiezen voor een sommenverzekering

 

Het grootste voordeel is dat gebakkelei wat de uitkering betreft bij een eventuele claim wordt voorkomen. Verder blijkt uit de statistieken dat er in de meeste gevallen voor een schadeverzekering wordt gekozen.

 

8 ) In hoeverre laten adviseurs de performance van een verzekeraar (kwaliteit van de acceptatie, kwaliteit schade-afwikkeling, klanttevredenheidonderzoeken, gewonnen prijzen) meespelen in hun advies? Durft de adviseur ook nog een subjectieve mening te hebben?

 

Zeker van belang bij het advies, voor elke partij (verzekeraar, tussenpersoon en klant) is het fijn als de acceptatie en schade-afwikkeling vlot en professioneel verloopt. Dit zijn overigens ook prima maatstaven om de kracht van een verzekeraar concreet te maken.

 

9 ) Een prospect komt met offertes aan van een verzekeraar die niet deelneemt aan Rolls (Movir, Interpolis, Univé, Ohra, FBTO, CB, Zilveren Kruis etc). In hoeverre zijn wij adviseurs in staat dat product inhoudelijk te beoordelen aan de hand van voorwaarden en premie-ontwikkelng en in hoeverre zijn wij bereid dat voor deze prospect te doen?

 

Hebben wij in de praktijk weinig last van. Maar mocht de situatie zich voordoen, dan maken wij graag een product-/prijsvergelijking. Dit levert vaak grote (prijs)verschillen op.

 

10) AOV is nog geen complex product, wel impactvol. Wordt er altijd een klantprofiel opgesteld/ingevuld?

 

Wij stellen een klantprofiel op waarbij alle gegevens worden opgeslagen wat er op de website is ingevuld. Na verdere klantencontact wordt dit profiel uitgebreid met gegevens over de (gezins)situatie, behoeften en wensen van de ondernemer wat betreft de AOV en inkomenszekerheid.

Datishetverschil.nl - De vergelijker van de Arbeidsongeschiktheidsverzekering

www.datishetverschil.nl

Link naar reactie
  • 0

Enige tijd geleden al mijn verhaal gedaan hier, nu gebeurd mij het volgende:

 

Eind November ben ik bezocht door een arbeidsdeskundige, in dat gesprek werd mij medegedeeld dat er bij mij een forse mate van arbeidsongeschiktheid bestond, maar geen 100%, hoeveel procent wel kon hij niet zeggen en op mijn opmerking dat er het afgelopen jaar niets was veanderd en volgens de onafhankelijke medisch deskundige alleen maar was verslechterd en ik verwachte dat op het moment van bericht van het aantal procent arbeidsongeschikt de uitkering direct wordt bijgesteld en ik vervolgens maanden bezig ben om mijn gelijk te gaan halen en de uitkering weer 100% te krijgen werd ook geen duidelijk antwoord gegeven, alleen opgemerkt dat artsen heel snel zeggen dat mensen niet kunnen werken.

Het rapport wat ik al 3 keer had opgevraagd en nog niet had gekregen zou hij direct opsturen naar mijn huisarts.

 

Nu 2 weken later heb ik een brief ontvangen waarin wordt megedeeld dat ik voor 55 en 65 procent arbeidsongeschikt wordt geacht en ik vanaf het moment van bezoek van de "arbeidsdeskundige" eind November nog maar voor 60% een uitkering krijg, wat dus betekend dat ik ongeveer volgende week ineens na 1,5 jaar maar 60% van mijn inkomen krijg.

 

Hoe ze hiertoe zijn gekomen is voor mij een raadsel en slaat echt nergens op, mijn huisarst heeft tot nu toe nog steeds geen rapport ontvangen, dus kan ook nergens op reageren.

 

Iemand hier ervaring mee hoe je hier snel tegenin kan gaan?

Ben zelf bang dat dit alleen via mijn rechtsbijstandsverzekering kan en dit maanden/jaren gaat duren.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Blg. Je hebt al eerder aangegeven bij een intermediairverzekeraar verzekerd te zijn (ASR in dit geval).

 

Mijn eerste vraag is dus: wat doet jouw huidige adviseur?

Vervolgens: heeft hij/zij je geïnformeerd over de in- en externe beroepsmogelijkheden bij deze verzekeraar?

En zo ja, zijn die inmiddels in gang gezet? Lijkt mij in dit geval erg belangrijk om een second opinion bij een andere - liefst ongebonden - arbeidsdeskundige aan te vragen.

 

(PS: verontschuldiging voor mijn huidige Avatar, dat heeft te maken met een ander draadje)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja wist niet dat Herman den Blijker ook verstand van verzekeren heeft :)

 

Tussenpersoon heeft wel meteen gebeld, werden doorverwezen naar de arbeidsdeskundige, die zijn voicemail ingesproken, maar nog geen reactie gehad. Het verhaal ook bij hun "tussenpersoon" bij asr neergelegd en mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld, dus allemaal even afwachten.

 

Ben ook niet zo bang dat het op den duur wel goed komt, vind het alleen niet te begrijpen dat iemand zoals ik die nu al meer dan 1,5 jaar 100% uitkering krijgt van de een op andere dag zonder toelichting/informatie en dus zonder dat je daarop kan reageren naar 60% wordt gezet. (Ze hebben er nog net geen fijne feestdagen en de beste wensen bij gezet.)

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, wist je dat niet? Herman den Blijker verzekert zichzelf van veel eten en een goede kapper. ;)

Ben ook niet zo bang dat het op den duur wel goed komt, vind het alleen niet te begrijpen dat iemand zoals ik die nu al meer dan 1,5 jaar 100% uitkering krijgt van de een op andere dag zonder toelichting/informatie en dus zonder dat je daarop kan reageren naar 60% wordt gezet. (Ze hebben er nog net geen fijne feestdagen en de beste wensen bij gezet.)

 

Wat staat er in de kleine letters? Wat is volgens hen de norm voor 60% arbeidsongeschiktheid? obv het rapport van de arts? Of hebben zij daar zelf regels voor?

 

groet

Link naar reactie
  • 2
Wat staat er in de kleine letters? Wat is volgens hen de norm voor 60% arbeidsongeschiktheid?

De polisvoorwaarden bevatten geen tabel waarin de mate van arbeidsongeschiktheid per aandoening af te lezen valt. Dat zou met vele duizenden individueel afwijkende AO gevallen ook onmogelijk zijn

(voor blijvende invaliditeit als gevolg van een ongeval bestaat zo'n tabelletje wel, maar dat is een totaal ander iets als arbeidsongeschiktheid)

 

Hoe en door wie de mate van arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld varieert per maatschappij en product. De wijze van beoordeling is dan ook een belangrijke keuze in het zoeken naar een geschikte verzekering, en de polisvoorwaarden en performance van een maatschappij bij schade-afwikkeling zijn mede daarom in een goed adviestraject belangrijker dan prijs. Hetzelfde geldt dus ook voor de interne beroepsmogelijkheden bij een verzekeraar: bij een goede verzekeraar heb je zelf het recht om - op kosten van de verzekeraar - een second opinion bij een derde op te vragen waarop de verzekeraar moet anticiperen/reageren

 

[*]De mate van arbeidsongeschiktheid wordt bij beroepsarbeidsongeschiktheid bepaald door een arbeidsdeskundige: die beoordeeld het vermogen of onvermogen om de taken en functies van/voor het eigen beroep nog uit te kunnen oefenen, dit in nauw overleg met een medicus.

[*]Bij verzekeringen op basis van gangbare of passende arbeid wordt de mate van arbeidsongeschiktheid vooral vastgesteld op basis van de resterende verdiencapaciteit: niet wat je wel of niet meer kunt is hier dus het uitgangspunt, maar wat je zou kunnen verdienen (met de nadruk op zou: je wordt daarbij beoordeelt op functies die je mogelijk niet ambieert of waarvoor je niet wordt aangenomen, daar houdt vaststelling geen rekening mee)

[*]Bij maatschappijbeoordeling is meestal sprake van een mengvorm waarbij zowel naar functieverlies als verdiencapaciteit wordt gekeken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

ik begrijp uit je bericht dat je je bij het overstappen van AOV beter kunt vergewissen van de acceptatie door de nieuwe verzekering. Wat ik nog niet begrijp is of je een stilzwijgende verlenging van je bestaande verzekering kunt weigeren in het geval ze geen waarschuwing voor de komende verlenging hebben gegeven.

 

Link naar reactie
  • 1

Mijn verhaal is vergelijkbaar met de eerdere post.

 

Ook de Amersfoortse (v.h. Fundum) houdt er een ontmoedigingsbeleid op na. Na 5 jaar maandelijks premie te hebben betaald werd mijn verstandskies getrokken. Een simpele ingreep, maar het leidde 2 dagen later tot een acute opname in het ziekenhuis wegens zeer ernstige infectie. Mijn hoofd was 2 maal zo dik. Ik ben bijna het hoekje om gegaan. 1 operatie en een week later ben ik ontslagen uit het ziekenhuis, met drain, met een kaak die niet open kon en totaal uitgeput.

 

Vervolgens ben ik nog maanden lang herstellend en doodmoe geweest. Had ook cognitieve klachten, wat vrij vervelend is als organisatieadviseur. Pas 6 maanden na dato heb ik mijn werkzaamheden weer 100% kunnen hervatten als zelfstandig ondernemer.

 

Na melding bij de Amersfoortse kwam een afwijzing. Overleg (telefonisch en schriftelijk) leidde tot niets. Het was eenvoudigweg niet mogelijk dat trekken van een verstandskies tot dergelijk ernstige complicaties zou leiden. Ik heb toen geeist dat ik een medische beoordeling door een arts zou krijgen, i.p.v een telefonisch onderhoud met een "medisch adviseur". Na beoordeling door een arts, die mijn klacht zeer serieus nam en schrok van de foto's in het ziekenhuis, is de uitkering toegekend.

 

Dit was echter wel maanden na dato, brieven en telefoontjes, maar vooral heel heel veel stress verder. Ik denk dat velen na de eerste afwijzingen het bijltje erbij neer gegooid zouden hebben.

 

Ik vind het schadalig dat juist wanneer je te ziek bent om in verweer te gaan tegen een verzekeraar en je al je energie nodig hebt om te herstellen, je in dergelijk gedoe terecht komt.

 

Uit dit en bovenstaand verhaal loont het om tegen de verzekering inte gaan, maar het kost veel tijd en energie.

Link naar reactie
  • 0

Prima topic om op 2e kerstdag eens door te lezen, dank voor de info allemaal. :)

 

Ik lees dat de provisie voor de adviseur op kan lopen van 12,5% (movir) tot wel 20% (sommige anderen) van de premie die de verzekerde betaalt. Nu lees ik gelukkig ook dat bijv Norbert van mening is dat 12,5% wat veel is, zeker omdat t onderhoud van een AOV gering is, maar toch..

 

Als verzekerde betaal ik rechtsom of linksom die provisie natuurlijk, maar doe ik dat ook als ik zelf rechtstreeks bij bijvoorbeeld Unive, of Movir een verzekering afsluit?

 

Of krijgt de adviseur (even Norbert als voorbeeld) een korting van de maatschappij, en verleent hij mij die korting maar deels, ofwel: gaat de provisie naar de adviseur en is de premie voor verzekerde gewoon gelijk?

Link naar reactie
  • 0
Wat ik nog niet begrijp is of je een stilzwijgende verlenging van je bestaande verzekering kunt weigeren in het geval ze geen waarschuwing voor de komende verlenging hebben gegeven.

 

Formeel niet, maar informeel is het op geen enkele wijze verlenen van kennisgeving en/of advies omtrent verlenging door zowel verzekeraar als tussenpersoon naar mijn persoonlijke mening ernstig en kwalijk genoeg om een klacht in te dienen bij de AFM of met dat dreigement alsnog medewerking van verzekeraar en tussenpersoon af te dwingen. Vooral als de tussenpersoon een grote bank is willen ze nog wel eens snel eieren voor hun geld kiezen....

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@MKF: staar je niet op voorhand blind op de hoogte van de provisie. Dat hoort namelijk voor jou niet uit te maken in de keuze voor maatschappij X, of Y en voor product A of B. Het is een beloningsvorm voor je adviseur en steeds meer adviseurs zullen de beloning zelf ter sprake brengen. (Duidelijkheid, transparantie en onderhandelbaarheid van die beloning/provisie kan/zal dus wel invloed hebben op jouw keuze voor een adviseur!)

 

Als verzekerde betaal ik rechtsom of linksom die provisie natuurlijk, maar doe ik dat ook als ik zelf rechtstreeks bij bijvoorbeeld Unive, of Movir een verzekering afsluit?

Univé is een direct writer. Bij Univé betaal je geen provisie, maar via je premie wordt wel de Univé adviseur, diens resultaat afhankelijke bonus en die mooie reclame campagnes betaald. Daarom zijn direct writers ook niet goedkoper (integendeel: duurder!) dan intermediairmaatschappijen, en dat is ook de voornaamste reden waarom zo weinig direct writers meedoen aan de Rolls vergelijkingssoftware: hun tarieven komen niet in de top 20 voor.

Movir is een intermediairmaatschappij: ze hebben geen eigen adviseurs in dienst voor advies en onderhoud, dat laten ze aan het professionele intermediair over. Hier kun je niet rechtstreeks sluiten: je krijgt er altijd een adviseur bij.

 

Of krijgt de adviseur (even Norbert als voorbeeld) een korting van de maatschappij, en verleent hij mij die korting maar deels, ofwel: gaat de provisie naar de adviseur en is de premie voor verzekerde gewoon gelijk?

Niet zo moeilijk allemaal: provisie is gewoon een opslag op een netto premie: bruto premie = netto premie + provisie. De offertes - en de vergelijkingssoftware -vermelden meestal bruto premies, daar zit de provisie al in verwerkt. Lagere provisie betekent dus lagere bruto premie, dus lagere kosten.

 

Ik lees dat de provisie voor de adviseur op kan lopen van 12,5% (movir) tot wel 20% (sommige anderen) van de premie die de verzekerde betaalt.Nu lees ik gelukkig ook dat bijv Norbert van mening is dat 12,5% wat veel is, zeker omdat t onderhoud van een AOV gering is, maar toch..

Na 5 jaar ja, dan kun je een AOV relatief onderhoudsarm noemen. In de eerste 5 jaar daarentegen besteed ik er gemiddeld 18 uur per AOV aan, en daar wil ik graag passend voor beloond worden. Hoe - provisie, fee, of uurtarief, maakt me daarbij niet uit.

 

Ook zeggen percentages erg weinig : 12,5% op een premie van € 10.000,- is rijkelijk veel, 17,5% op een premie van € 800,- echt veel te weinig om kostendekkend te zijn. Daarom stel ik mijn beloning in onderling overleg met de klant vast : dat biedt took de mogelijkheid om de beloning te verhogen waar dat echt nodig is.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
In de eerste 5 jaar daarentegen besteed ik er gemiddeld 18 uur per AOV aan, en daar wil ik graag passend voor beloond worden. Hoe - provisie, fee, of uurtarief, maakt me daarbij niet uit.

 

Niet aanvallend bedoeld, maar meer om de ernst van de AOV te doorgronden.. hoe kom je dan bij 18 uur?

 

Ik stel me zo voor dat we een gesprek van een keer max 2 uur hebben, en daarin wel tot een eindproduct kunnen komen. Jij hebt je kennis van de markt al, ik mijn wensen.

 

Vervolgens zal ik misschien wat vragen stellen de komende 5 jaar, laat je daar 4 uur mee bezig zijn. Dan zal je wellicht na 3 en 5 jaar kijken hoe mijn situatie is, nog 2 x 1 uur.. en dan zit je in totaal op 8 uur.. laten we zeggen afgerond 10 uur?

 

Of komt er veel meer bij een AOV kijken en ga ik echt te kort door de bocht als ik dat nu voor mezelf afsluit en over 3 jaar eens kijk of die 50K en 55% nog wel voldoende is, terwijl ik een kopje thee drink?

Link naar reactie
  • 0
Niet aanvallend bedoeld

Wordt ook zo niet opgevat hoor, anders dan kunnen we dit forum wel sluiten ;).

 

laten we zeggen afgerond 10 uur? Of komt er veel meer bij een AOV kijken en ga ik echt te kort door de bocht als ik dat nu voor mezelf afsluit en over 3 jaar eens kijk of die 50K en 55% nog wel voldoende is, terwijl ik een kopje thee drink?

10 uur? Deal! als we daarbij afspreken dat ik alle uren die ik nodig heb voor begeleiding van de technische en medische acceptatie, medische second opinion bij niet medisch schoon akkoord en - last but not least - de uren begeleiding bij onverhoopte schade aanvullend bij jou in rekening kan brengen.

 

FF serieus: je inschatting klopt bij een "schone" aanvraag en geen arbeidsongeschiktheid behoorlijk goed, waarvoor hulde. (het totaal overigens, niet de verdeling zelf: in de praktijk meer tijd aan het begin, minder tijd daarna)

Maar de teller qua advies- en begeleidingsuren begint behoorlijk op te lopen als er iets medisch mis is bij acceptatie, of als er sprake is van een schade ( Ik heb trajecten waar al meer dan 40 uur op geboekt staan!). Maar afgezien van schade, ook in zo iets op het eerste gezicht simpels als een medische second opinion (toetsing van een uitsluiting of premieopslag bij andere verzekeraars t.b.v. beoordeling marktconformiteit en alternatieven) gaat behoorlijk veel tijd zitten.

Reden voor sommige concullega's om deze dienst al helemaal niet uit te voeren: daar krijg je dan gewoon het advies om met het voorstel akkoord te gaan.... omdat er geen alternatieven onderzocht worden/zijn.

 

Deze extra uren wil ik niet individueel aan mijn relaties in rekening te brengen (het solidariteitsprincipe, "elkaars lasten dragen" is de essentie van iedere verzekering immers). In plaats daarvan draag ik een deel zelf als ondernemersrisico en sla ik een deel om als beheerskosten over alle relaties.

 

Ik weet dat er ook adviseurs zijn die wel werken op basis uurtje factuurtje, maar ik begin daar bij AOV alleen aan als we op voorhand al vaststellen dat acceptatie uberhaupt een probleem wordt. In alle overige gevallen krijg ik mijn kosten namelijk alleen maar vergoed als er daadwerkelijk een verzekering tot stand komt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant topic, bijna helemaal gelezen. ik zit bij de Amersfoortse met volgende polis.

 

Leeftijd bij afsluiten was 46

Eindleeftijd 65

Jaarrente rubriek A in geval van AOG 43172

Jaarrente rubriek B 43172

 

Extra kapitaalsuitkering bij ongeval±

43172 bij oveerlijden

86344 bij blijvende invaliditeit

 

Eigen risico rubriek A 30 dagen

voor rubriek B geen

 

Jaarpremie

Rubriek A 1456

Rubriek B 5305

 

Bij aanvraag kwamen ze een gemaakte foto van mijn rug op het spoor, waaruit een lichte bekkenscheefstand bleek. Dit hebben veel mensen, leidde echter wel tot een ontbindende voorwaarde voor uitkering, waneer ziekt of invaliditeit voortkomt uit aandoeningen van en aan de rug, ze dan niet uit hoeven keren. Daar zit volgens mij een potentieel risico. Wat als ik bijvoorbeeld serieuze nek / knieklachten krijg en niet meer kan werken? Dit zouden ze allemaal aan de rug kunnen wijten en kom je denk ik in ellenlange discussies. Of maak ik me nu teveel zorgen?

 

Ben nu 4 jaar verzekerd en nog nooit een dag ziek geweest.

Periodieke uitkering bij AOG

 

www.impactgroep.nl

Link naar reactie
  • 0

@HarrieOW:

 

Ik kan uit de informatie niet opmaken wat je precies doet, maar het onderstaande is in principe zowel van toepassing op zakelijke dienstverleners als bouwvakkers en alles wat daar tussen in zit:

 

Is de destijds door Amersfoortse voorgestelde uitsluiting getoetst bij verzekeraars nrs 2, 3 en 4 op jouw ranglijstje? Ik vermoed van niet, want uit je vragen maak ik op dat de consequenties van dit alles bij AO en de wijze van vaststelling daarvan ook niet - of niet afdoende - toegelicht zijn.

 

Het toont weer eens het belang aan van A) duidelijk advies B) een volledige vergelijking op voorwaarden en condities c.q. ranglijst (zodat er alternatieven voorhanden zijn) en C) het ook daadwerkelijk benaderen van die alternatieven in geval van een uitsluiting. Daarmee bereik je namelijk 3 dingen:

1) toetsing of een voorgestelde uitsluiting marktconform is

2) indien niet: onderhandelingsruimte huidige verzekeraar

3) indien huidige verzekeraar daar niet toe genegen is: een beter alternatief bij de nr 2 en 3 (waarbij soms nrs 2 en 3 het premieverschil met de oorspr. nr 1 willen compenseren)

 

Op deze wijze lukt het een ter zake kundige adviseur toch regelmatig om voorgestelde uitsluitingen ongedaan te maken (vooral bij psyche), te beperken (o.a. rugklachten) of te begrenzen qua tijd (recht op heroverweging, verval uitsluiting indien klachtenvrij)

 

In jouw situatie zou ik bij een 5-jarig contract nu toch eens naar alternatieven gaan kijken en dan op een goede manier: dus een brede vergelijking die een top 4-5 qua voorwaarden en condities oplevert.

 

Daarnaast lijkt het me na 4-5 jaar wel eens relevant om de wachttijd op te rekken: je betaalt onnodig veel premie door deze - op langere termijn - veel te korte wachttijd. Als je 3 of 6 maanden wachttijd kunt dragen zou ik dat vooral doen.

 

Tot slot ten aanzien van tarifering Amersfoortse: ik kan dat door onbreken beroepsinformatie niet specifiek beoordelen. Wel in algemene zin: er zijn op dit moment zeker scherpere alternatieven voorhanden die bovendien ook nog betere voorwaarden kennen (o.a. geen aanpassing eigen werkzaamheden).

Zou jij bijvoorbeeld zakelijke dienstverlener zijn dan ben je nu echt extreem duur uit. Bij andere verzekeraar(s) en met een betere wachttijd/uitgangspunten kan jouw jaarpremie gemiddeld met meer dan € 2.000,- omlaag. Reden te meer dus om hier spoedig werk van te maken!

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert

 

Hartelijk dank voor je uitgebriede antwoord. Ben inderdaad zakelijke dienstverlener en zit veel. Ik ben nog even alle documentatie ingedoken met de volgende correctie:

De uitsluiting is later nog hergeformuleerd in:

Er zal een risicotermijn gelden van 180 dagfen bij aog wegens aandoeningen en/of klachten van de lendenwervelkolom incl de bijbehorende banden, pezen en spieren en de gevolgen ervan.

 

Ik ben, misschien naief, afgegaan op een offerte van mijn tussenpersoon, waarvan hij zeit dat dit een topaanbieder was in de markt. 2, 3 en 4 zijn misschien vluchtig besproken, maar zeker niet via een offerte waaruit ik kon kiezen.

 

De 5 jaar zitten er oktober dit jaar op enmoet dan maar eens gaan shoppen. In ieder geval hartelijk dank voor je antwoord hetgeen mij bevestigde in het gevoel dat ik de premie voor een stratenmaker betaalde.

 

Harrie

www.impactgroep.nl

Link naar reactie
  • 0

@Harrie: gelet op de herformulering van de uitsluiting (feitelijk geen uitsluiting meer maar een verlengde wachttijd, IMHO een alleszins acceptabel voorstel), kan ik mij voorstellen dat er destijds geen medische second opinion meer heeft plaatsgevonden bij de nrs 2, 3 en 4.

 

En 4 jaar geleden kan dit zeker een van de beste voorstellen uit de toenmalige markt zijn geweest. Wellicht dus niets ten nadele van je huidige adviseur...alleen het ongewijzigd laten van de wachttijd (periodiek advies daarover gekregen?) is dan jammer.

 

Nu 4 jaar later is er een duidelijk andere markt, niet alleen qua aanbieders, maar ook qua beloning voor de adviseur zelf (5 jaar lang de maximale provisie van 17,5% is bijvoorbeeld best veel bij jouw huidige premievolume), doe daar dus je voordeel mee.

Begin er overigens ook niet te laat mee: als het contract oktober vervalt, moet je eigenlijk al in mei-juni zekerheid hebben van acceptatie en dekking inlooprisico bij een nieuwe verzekeraar. Alleen dan kun je met een gerust hart de huidige dekking opzeggen indien van toepassing.....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een keuze uit 3 offertes en leg deze van ASR aan jullie voor:

 

leeftijd 46

beroep: Verkoper IT produkten Postorder/internet

verzekerd bedrag: 15.000 wachttijd 30 dagen geindexeerder uitkering eindleeftijd 65 jaar

kilometers : minder dan 20.000 km

 

Aantal jaren zelfstandige 7 jaar

(sinds kort pas fulltime, was dus altijd via werkgever verzekerd) dus kom, neem ik aan niet in aanmerking voor starterskorting vermoed ik. Al heeft de tussenpersoon desondanks een 3 tal offertes aangevraagt op basis van starter?

niet roken

 

Beroep WEB winkel

Beroepsklasse 1/D

Rubriek A 15.000,00

Rubriek B 15.000,00

Wachttijd rubriek A 30 dagen

Wachttijd rubriek B 1 jaar

Eindleeftijd 65 jaar

Verlengde eindleeftijd Geen

Vorm jaarrente 3% Samengestelde klimming

Soort tarief Standaard

Uitkering rubriek A vanaf 25% arbeidsongeschiktheid

Uitkering rubriek B vanaf 25% arbeidsongeschiktheid

Arbeidsongeschiktheidscriterium Beroepsarbeidsongeschiktheid

No-claim optie Ja

Contractduur 5 jaar

De premie is mede gebaseerd op:

Gemiddeld aantal gewerkte uren per week: 40 uur of minder

Verzekerd percentage van het inkomen: minder dan 70%

Het bedrijf bestaat: Korter dan 3 jaar

De gevolgde opleiding sluit aan bij het beroep: Ja

De werkzaamheden bestaan uit:

administratief 80%

handenarbeid 10%

leidinggeven 10%

reizen binnenland 0%

reizen buitenland 0%

Premie

Rubriek A 495,11

Rubriek B 1.745,04

Korting 692,30

Vaste kosten 67,50

Totaal (per jaar)

1.615,36

 

kolom 1 Verzekeringsjaar

kolom 2 Verzekerd bedrag rubriek A

kolom 3 Verzekerd bedrag rubriek B

kolom 4 Korting Premie per jaar inclusief korting

 

1 € 15.000,00 € 15.000,00 € 692,30 € 1.615,36

2 € 15.450,00 € 15.450,00 € 474,97 € 1.899,90

3 € 15.913,50 € 15.913,50 € 244,41 € 2.199,67

4 € 16.390,90 € 16.390,90 € 125,77 € 2.389,61

5 € 16.882,63 € 16.882,63 € 258,88 € 2.329,93

6 € 17.389,11 € 17.389,11 € 399,67 € 2.264,78

7 € 17.910,78 € 17.910,78 € 548,47 € 2.193,89

8 € 18.448,10 € 18.448,10 € 705,65 € 2.116,96

9 € 19.001,54 € 19.001,54 € 726,32 € 2.178,95

10 € 19.571,59 € 19.571,59 € 747,60 € 2.242,80

11 € 20.158,74 € 20.158,74 € 769,52 € 2.308,56

12 € 20.763,50 € 20.763,50 € 792,10 € 2.376,30

13 € 21.386,40 € 21.386,40 € 815,36 € 2.446,07

14 € 22.027,99 € 22.027,99 € 839,31 € 2.517,93

15 € 22.688,83 € 22.688,83 € 863,98 € 2.591,95

16 € 23.369,49 € 23.369,49 € 889,40 € 2.668,19

17 € 24.070,57 € 24.070,57 € 915,57 € 2.746,72

18 € 24.792,69 € 24.792,69 € 942,53 € 2.827,60

19 € 25.536,47 € 25.536,47 € - € 0,00

 

Provisie aan de tussenpersoon is 17.5%

ik heb de mogelijkheid om dat afte kopen voor eenmalig 995,00 euro en wordt de provisie 7.5%

Is dar een reel aanbod?

 

Aantal jaren zelfstandige 7 jaar

(sinds kort pas fulltime, was dus altijd via werkgever verzekerd) dus kom, neem ik aan niet in aanmerking voor starterskorting vermoed ik. Al heeft de tussenpersoon desondanks een 3 tal offertes aangevraagt op basis van starter?

 

 

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu 20 jaar aan die AOV betaald. Uiteraard de versie voor 1 jaar uitkeren en niet to m'n 65e. Ik zit er zwaar aan te denken om er over twee jaar mee te stoppen. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van die verzekering en ik heb me nu "bijna" overbodig gemaakt in mijn werkzaamheden. Ik kan me voorstellen dat mijn werk over twee jaar niet verder meer gaat dan het sturen van de gewenste processen. Dat kan ik dan overal doen en (zolang ik dat kan) onder allerlei omstandigheden. Ik moet er dus wel goed over nadenken. Enerzijds nog 5 jaar langer premie betalen, of ca 20K wegbrengen, tegen anderzijds die 20K zelf investeren en gewoon doorgaan met werk elimineren.

 

ps..... ik moet natuurlijk wel in de polis kijken hoe en wanneer ik er vanaf kan. De Amersfoortse zal zich wel aan alle kanten ingedekt hebben.

Link naar reactie
  • 0
Uiteraard de versie voor 1 jaar uitkeren en niet to m'n 65e

Deze constructie is vrij zeldzaam. Alleen zinnig als er geen liquide middelen zijn om het eerste jaar zelf te overbruggen en er na 1 jaar wel genoeg vermogen is (bijv verkoop onderneming) om bij arbeidsongeschiktheid tot je 65e van te kunnen leven, alsmede daar je pensioen voor na je 65e te kunnen blijven aanvullen.

Komt in (mijn) praktijk in minder dan 1 op de 100 ondernemers voor.

Voor alle overige situaties/ondernemers geldt in mijn optiek: spaar voor de eerste 6 maanden of het eerste jaar (wat je hiervoor aan premie betaalt is op termijn altijd meer dan een eventuele uitkering), en verzeker het risico van langdurige/permanente arbeidsongeschikteid: daar valt namelijk niet tegenop te sparen.

 

ik moet natuurlijk wel in de polis kijken hoe en wanneer ik er vanaf kan. De Amersfoortse zal zich wel aan alle kanten ingedekt hebben.

Beetje suggestief allemaal. Als jij een meerjarige overeenkomst aangaat zijn de spelregels duidelijk: je kunt opzeggen per contractvervaldatum. Er zijn wel mogelijkheden om tussentijds per hoofdpremieveraldatum de wachttijd en het bedrag aan te passen: daar is je adviseur voor.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een keuze uit 3 offertes en leg deze van ASR aan jullie voor:

Een paar tips en opmerkingen mee die je wellicht kunnen helpen in de verdere keuze:

 

Waarom heb je de keuze uit deze 3 offertes gekregen? Heeft je adviseur dat gemotiveerd?

Zijn de gemiddelde premies op langere termijn en de voorwaarden onderling vergeleken en is op basis daarvan geconcludeerd dat ASR de beste prijs/kwaliteitverhouding voor jou had?

 

Al heeft de tussenpersoon desondanks een 3 tal offertes aangevraagt op basis van starter?

Heeft de adviseur dit niet toegelicht in het adviesgesprek? In de huidige vecht- en oversluitmarkt hanteren de meeste verzekeraars de starterskorting als aanvangskorting of overstapkorting. Iedere nieuwe klant krijgt dus korting.

 

No-claim optie Ja

Ik ben er geen voorstander van. Sigaar uit eigen doos: je betaalt eerst aanzienlijk meer om op termijn minder te gaan betalen, als je niet ziek wordt en als je nooit meer overstapt. Terugverdientijd ligt meestal na 5 jaar (eerste contracttermijn) en als na 5 jaar - bij goede gezondheid - blijkt dat je elders - met nieuwe aanvangskorting - beter af bent, heb je de no claim toeslag voor niets betaald,

Mijn advies: als je toch voor ASR kiest, doe dat dan zonder no claim

 

Provisie aan de tussenpersoon is 17.5%

ik heb de mogelijkheid om dat afte kopen voor eenmalig 995,00 euro en wordt de provisie 7.5%

Is dar een reel aanbod?

7,5% doorloop voor onderhoud is op basis van deze premies reëel.

€ 995,- bij aanvang + 7,5 % doorloop eerste jaar lijkt mij aan de hoge kant als er alleen maar 3 offertes neergelegd zijn en jij zelf het vergelijk en de keuze mag maken. Dat lijkt mij bij uitstekt iets wat de adviseur moet doen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.