• 3

AOV (Arbeidsongeschiktheidverzekering) FAQ, ervaringen en tips)

Mod comment

Dit is het AOV verzameltopic met  meer dan 12 jaar ervaringen, tips en adviezen over arbeidsongeschiktheid, verzekeringen, schenkkringen, de verplichte AOV en wat te doen bij afwijzing (non-acceptatie) of uitsluitingen.

 

Als u via Google in dit topic terecht komt leest u de startpost.

 

Als u de recente update (d.d. 14-02-2024) wilt lezen over de komst van de verplichte AOV, klik dan hier:

Update verplichte AOV

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Enige scepsis is inderdaad op zijn plaats. Je moet jezelf afvragen wat de kans is dat je nooit meer een boterham kunt verdienen. Daarnaast kan ik uit eigen ervaring zeggen dat als je iets mankeert, de maatschappij niet zelden zal proberen de uitkering te beperken en/of te traineren. Ik adviseer je niet om er geen te nemen, alleen om heel kritisch te zijn.

 

Als je besluit toch een AOV af te sluiten neem dan een eigen risico van een half of heel jaar. Dat is een periode die je meestal wel uit kunt zingen en het scheelt je een stuk in de premie.

 

 

Als starter is een eigen risico van een half of een heel jaar behoorlijk lang, dat kan ik niet opbrengen.

 

En kritisch zijn waarop precies, want iedereen heeft hierover z'n eigen mening, maar ik weet pas of het een goede AOV is als ik er daadwerkelijk gebruik van moet gaan maken. Op dit moment heb ik al mijn verzekeringen bij Interpolis lopen en mogelijk ook de zakelijke verzekeringen. Volgens mij moet ik 'm gewoon maar gaan afsluiten, want ik blijf voors en tegens vinden.

Link naar reactie
  • 1

Als starter is een eigen risico van een half of een heel jaar behoorlijk lang, dat kan ik niet opbrengen.

 

Je moet dat dan ook in een groter kader plaatsen. Als je daadwerkelijk gebruik moet maken van zo'n verzekering, omdat je zolang arbeidsongeschikt bent, dan maakt dat ene jaar ook niet meer uit. Dan staat waarschijnlijk je leven dusdanig op z'n kop dat je wel iets anders aan je hoofd hebt. De vraag is alleen of je financieel iets kunt overbruggen (via je je relatie, familie, vrienden) of dat je absoluut direct in de knel komt met je lopende zaken als je over onvoldoende liquide middelen bezit (als je bijvoorbeeld een dure hypotheek of lening hebt).

 

En kritisch zijn waarop precies, want iedereen heeft hierover z'n eigen mening, maar ik weet pas of het een goede AOV is als ik er daadwerkelijk gebruik van moet gaan maken. Op dit moment heb ik al mijn verzekeringen bij Interpolis lopen en mogelijk ook de zakelijke verzekeringen. Volgens mij moet ik 'm gewoon maar gaan afsluiten, want ik blijf voors en tegens vinden.

 

Kritisch zijn ten aanzien van de polisvoorwaarden en ervaringen van klanten. Dit zijn heel andere verzekeringen dan bijvoorbeeld een inboedelverzekeringetje (die op kleine punten na overal ongeveer wel hetzelfde zijn). Vergelijken loont.

 

De afweging blijft erg lastig. Met het voorzichtig oversteken op de weg, een veilige auto rijden, beetje sporten en gezond eten en je geld verdienen met bureauwerk zul je al een stuk minder kans maken op arbeidsongeschiktheid dan dat wanneer je als een bierhappende en rauwe biefstuketende bouwvakker met obesitas in je oude bestelbus zonder gordel om dagelijks naar je klus rijdt om op de ladder te staan klussen. Maarja, ongelukken zitten in kleine hoekjes, iedereen kan wat overkomen.

Link naar reactie
  • 0

ik quote maar al te graag het boekje 'Coach jezelf naar succes', ik zal t laten deze keer, maar een tip is in ieder geval wel om je altijd en overal goed tegen te verzekeren,

 

zodoende heb ik ook voor ons bedrijf een ziekteverzuimregeling geregeld, 70% 1e jaar en 70% in het 2e jaar dekking,

via Amersfoortse, die schijnen de beste te zijn specifiek op dit gebied, zo heb ik vernomen van mijn adviseur.

 

uiteindelijk maar een paar k op jaarbasis met enig vlieg en trekwerk, denk niet dat er niet te onderhandelen valt over de prijs

 

Ik heb zelf even nagerekend wat we met het risico van arbeidsongeschiktheid apart moesten leggen en kwam dicht in de richting, wat het m deed was vooral de reintegratiebegeleiding die ook gedekt is.

Een enorme kostenpost en vooral regelwerk wat je als ondernemer niet zelf wilt doen.

 

Ben nu ook aan t kijken voor de DGA's om arbeidsongeschiktheid op een zelfde manier te dekken, voor mij was t essentieel om dit af te sluiten, nijpender nog dan pensioenen waar ik nu mee aan de slag ben.

 

 

voor de duidelijkheid we hebben t over een startup (2007), verder gekozen voor 65 wachtdagen, vraag die ik me gesteld heb, wil je je verzekeren voor die ene keer dat je werknemer een stevige griep heeft en je dat meestal toch wel kan ondervangen of van zware economische schade als een werknemer zo lang uit de running is dat je projecten gevaar lopen en jij de aangesproken persoon bent voor reintegratiebegeleiding zeker sinds de strengere wetgeving voor werkgevers.

 

 

Ik sprak laatst met een 3 tal ondernemers in hun eerste jaar als ondernemer en zij gaven alle drie aan dat zij geen Arbeids ongeschiktheid verzekering hebben. De reden is vooral te duur en het "mij gebeurd toch niets" kwam ook voorbij.

 

Nu is dit ook een erg dure verzekering, maar het kan natuurlijk een hoop financiële problemen voorkomen.

Ik moet eerlijk toegeven dat na een jaar zelfstandig ondernemer, ik deze verzekering ook nog steeds niet heb. De reden was vooral dat hij duur is, en nu vooral dat ik geen tijd ervoor vrijmaak om het uit te zoeken.

 

Hebben jullie allemaal zo'n verzekering en wanneer hebben jullie deze verzekering gestart in je carrière? Tevens ben ik ook wel benieuwd naar welke dekking je hebt en waarom? Dus laat jij na een jaar ziekte pas uitbetalen of al na een kwartaal?

 

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 0

oeps zie nu dat t een enorm oud bericht is, zijn de werknemers al met pensioen :D

 

Ik sprak laatst met een 3 tal ondernemers in hun eerste jaar als ondernemer en zij gaven alle drie aan dat zij geen Arbeids ongeschiktheid verzekering hebben. De reden is vooral te duur en het "mij gebeurd toch niets" kwam ook voorbij.

 

Nu is dit ook een erg dure verzekering, maar het kan natuurlijk een hoop financiële problemen voorkomen.

Ik moet eerlijk toegeven dat na een jaar zelfstandig ondernemer, ik deze verzekering ook nog steeds niet heb. De reden was vooral dat hij duur is, en nu vooral dat ik geen tijd ervoor vrijmaak om het uit te zoeken.

 

Hebben jullie allemaal zo'n verzekering en wanneer hebben jullie deze verzekering gestart in je carrière? Tevens ben ik ook wel benieuwd naar welke dekking je hebt en waarom? Dus laat jij na een jaar ziekte pas uitbetalen of al na een kwartaal?

 

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 1

Ondanks dat alle reacties al van heel wat weken/maanden terug is, toch hier even mijn reactie aan een ieder die hier mee bezig is.

 

Probeer altijd met je zakelijke verzekeringen bij een betrouwbare tussenpersoon in je regio (een beetje adviseur komt naar je toe!) terecht te komen en zorg dat hij/zij te allen tijden een goede risico analyse voor je opstelt. Zelf ben ik 6 jaar werkzaam geweest bij een tussenpersoon en heb daar zelf zakelijke relaties mogen adviseren over hun verzekeringen, hier kwam ik TE vaak adviezen (als je het zo al mag noemen) van tussenpersonen, maar vooral banken/direct writers, tegen die niet in het belang van de klant waren.

 

Bedenk goed (bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering) voor jezelf welk maandelijks inkomen je nodig hebt om van rond te komen, anders is het verzekeren om het verzekeren. Denk hierbij wel bijvoorbeeld aan het meeverzekeren van de index (over 25 jaar is je huidige verzekerde inkomen waarschijnlijk een stuk minder waard dan nu het geval is!).

 

Ook de bedenkingen van sommige mensen dat assurantietussenpersonen duurder zouden zijn dan onze Unive's/Interpolissen etc is vaak onterecht. Een goede tussenpersoon heeft de keuze uit misschien wel 40 verzekeraars die zakelijke verzekeringen en/of inkomensverzekeringen aanbieden, dus als deze tussenpersoon bij blijft hoeft hij zeker niet duurder te zijn en kan hij u voorzien van een advies op maat. Dit hoeft u dan niet zelf allemaal uit te zoeken.

 

Bovendien zijn deze tussenpersonen tegenwoordig verplicht u uit te leggen wat er wordt verdiend op veel verzekeringen. Een goede tussenpersoon kan dan duidelijk aan u uitleggen wat hij voor die provisie aan werk doet. Zelfs al heeft hij geen verplichtingen om u dit te vertellen, zal hij vaak bereid zijn u dit toch te laten zien omdat hij "zijn geld waard is".

 

Voor alle ondernemers die verzekeringen maar onzin vinden (dat is wat ik vaak te horen kreeg voor ik bij een klant aan tafel kwam), laat u goed adviseren. Met een risico analyse van uw situatie zult u zeker in zien dat u (vaak) grote risico's loopt wanneer u zaken niet verzekerd.

 

Ik hou dit betoog niet om mijn eigen straatje schoon te vegen, allereerst omdat ik geen buitendienstadviseur meer ben (soms maken mensen verkeerde carriereswitches zullen we maar zeggen) maar vooral omdat de Radar's en Kassa's van tegenwoordig alleen maar slechte voorbeelden in beeld brengen. Er zijn nog altijd (genoeg) adviseurs die het goede voorbeeld geven en alles in het werk stellen om een goed advies aan hun relatie voor te schotelen.

 

Succes met uw verdere ondernemen!

 

Groet,

Benny

Startend ondernemer: vdPoel Assurantien

Link naar reactie
  • 0

Ik ben hier nieuw op het forum en mijn aandacht werd getrokken door dit onderwerp. Dit omdat ik zelf aan het overwegen ben om te starten als freelancer. Wat mij tegenhield was de onmogelijkheid om mij te verzekeren. Ik heb namelijk een chronische ziekte waardoor veel klachten bij voorbaat al uitgesloten zijn. Via een hele zoektocht kwam ik naast dit forum ook bij welder terecht. Ik heb met hen gesproken over de mogelijkheden om mij te verzekeren. Zij bevestigden al wat ik dacht: dat het onmogelijk zou zijn alle klachten te verzekeren. Maar omdat ik nu nog in loondienst zit (in de ziektewet) kan ik mij verzekeren via UWV. Dan kan ik in ieder geval altijd geaccepteerd worden. Dat vind ik wel belangrijk nieuws voor mijn collega-ondernemers. Dus via UWV kun je onder de voorwaarde dat je binnen 4 weken bent gestopt met het werken als werknemer je verzekeren.

 

Ze wezen mij daar trouwens ook op een meldactie die ze houden omdat ze vaker horen dat verzekeren met een chronische ziekte vaak problemen oplevert.. Via hun website kun je een enquete invullen. Ik heb dat meteen gedaan omdat ik niet de enige ben die wel wil ondernemen maar mij niet tegen wil laten houden door het verzekeringsverhaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Praha, goed dat je dit nog eens onder de aandacht brengt, dat kan naar mijn mening niet vaak genoeg!

 

Op Higherlevel wordt (voornamelijk door mij) regelmatig aandacht besteed aan vrijwillige verzekering bij het UWV voor medisch moeilijk verzekerbare ondernemers , het staat vermeld in dit topic en in deze 33 overige topics.

 

Ook heb ik dit jaar een uitgebreid artikel op sprout gepubliceerd over de gevolgen van medische uitsluitingen en alternatieven

 

[glow="yellow",6,6]Zoals je daar ook kunt lezen is de termijn voor aanmelding bij het UWV al enige tijd verruimd van 4 naar 13 weken na einde loondienstverband.[/glow]

Ondernemers die starten vanuit een BV moeten er echter wel rekening mee houden dat zij het risico van de eerste 2 jaar arbeidsongeschiktheid niet bij het UWV kunnen verzekeren omdat de BV een formele loondoorbetalingsplicht van 2 jaar heeft (er is immers een arbeidsovereenkomst tussen ondernemer en BV) Voor eenmanszaken en VOF geldt die beperking niet (want daar is ook geen arbeidsovereenkomst)

 

Tot slot raad ik iedere starter aan:

 

[*]begin tijdig aan het AOV adviestraject

[*]een goede adviseur benoemt het belang van UWV vangnet, een slechte adviseur doet dat niet

[*]indien in tijdnood: meld je sowieso aan bij het UWV, dit is namelijk per dag weer opzegbaar. (ik heb dit laatst voor een ondernemer op de allerlaatste dag geregeld, zijn oude adviseur had er helemaal nooit over gesproken)[*]het UWV is fors duurder en kent een beperktere dekking dan de private markt, maar iedereen wordt geaccepteerd: onderzoek dus eerst tijdig mogelijkheden in de private markt, en gebruik het UWV als alternatief indien nodig

[*]wie eenmaal de termijn van 13 weken laat verlopen, komt niet meer in aanmerking voor het UWV vangnet!

 

 

PS 1: het verbaast mij overigens wel dat Welder kennelijk nog spreekt van een aanmeldingstermijn van 4 weken. De verruiming van de aanmeldingstermijn van 4 naar 13 weken is ingegaan met het in werking treden van de wet ZEZ (zelfstandig en Zwanger) op 4 juni 2008: al bijna 2enhalf jaar dus.

Zijn ze wellicht in de war met de 4-weken termijn bij ziekte? Als je binnen 4 weken na einde dienstverband ziek wordt heb je recht op een ziektewet-vangnetuitkering, maar dat is iets totaal anders dan aanmelding vrijwille verzekering UWV

 

PS 2: voor chronisch zieken of andere ondernemers met klachten die privaat worden uitgesloten - maar daarnaast nog wel gedeeltelijk privaat verzekerbaar (met uitsluitingen dus) - is er nog een alternatief: een combinatie van UWV vangnet en private verzekering. Raak je arbeidsongeschikt als gevolg van een andere aandoening (bijv. een ongeval), dan keren zowel UWV als private verzekeraar uit. Raak je (verder) arbeidsongeschikt als gevolg van je bestaande ziekte, dan val je terug op alleen de UWV uitkering. De truc is om beide verzekeringen dusdanig op elkaar aan te laten sluiten dat je niet dubbel betaalt.

Slechts weinig adviseurs en verzekeraars hebben hier verstand van

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert, een zeer uitgebreide reactie! Dank je wel, ik zal er mijn voordeel mee doen. Ik ga nog wel even achter die termijn van 4 weken aan want dat scheelt inderdaad nog wel even met 13 weken.

 

Verder geweldig dat je dit onderwerp steeds agendeert, want het lijkt mij inderdaad essentieel voor mensen die elders niet verzekerd kunnen worden.

 

Prima forum!

Link naar reactie
  • 0

Nog even nagevraagd, bleek sprake van misverstand, heeft het wel over 13 weken gehad. Omdat we het ook over WAO hadden gehad (daar was toen de termijn 4 weken voor zoals Norbert al schreef) zei hij dat het daarvoor eerst 4 weken was maar nu was verruimd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik weer bij mijn ouders inwoon en het mij aan niets ontbreekt.. neig ik ernaar om geen AOV te nemen, in ieder geval het eerste jaar niet.

 

Het betreft een VoF met een vriend van mij in de IT-dienstverlening. We hebben al weinig opstartkosten (kleine €5.000) en we genereren het eerste jaar kleine €10.000 netto winst. Ik vind de AOV niet opwegen tov mijn levensonderhoud momenteel en de omzet die wij het eerste jaar denken te generen.

 

Een Bedrijfs- en Beroepsaansprakelijkheidsverzekering vind ik belangrijker. Het verhaal over 'nooit' ziek zijn klopt bij mij wel ;) maar dat zou voor mij geen reden zijn om de AOV niet te nemen. De afweging is nu meer van de geringe nettowinst en mijn zeer beperkte uitgaven momenteel die ik moet doen om te kunnen 'leven'.

 

Wat kost gemiddeld een Bedrijfs- en Beroepsaansprakelijkheidsverzekering? (Betreft de Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: wij geven geen advies, maar een klant zou het wel zo kunnen inzien..en mogelijkerwijs bij ontevredenheid ons kunnen aanklagen....iets wat ik niet wil).

Link naar reactie
  • 0
Ik vind de AOV niet opwegen tov mijn levensonderhoud momenteel en de omzet die wij het eerste jaar denken te generen.

Het maximale verzekerde belang per persoon bedraagt op dit moment 10.000 (jaarwinst) / 2 x 0,8 = € 4.000,- per jaar. Voor een begin 20-er praten we dan over premies van € 12,- per maand Voor de premie hoef je het dus zeker niet te laten, voor het nu nog te geringe verzekerde belang wel. Bovendien ben je student met mogelijk recbt op Wajong (alhoewel die regeling fors versoberd wordt)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

een beetje off topic in deze AOV draad :

evt reacties op het onderstaande kunnen in de toekomst worden afgesplitst naar een nieuw topic:

 

Wat kost gemiddeld een Bedrijfs- en Beroepsaansprakelijkheidsverzekering?

Vanaf € 750,- per jaar bij een van de marktleiders (Nassau/ Chubb/ Chartis / Hiscox / CNA ). Gelet op je activiteiten (geen ontwikkeling, geen advies) vraag ik mij overigens af of je wel een noemenswaardig contractueel aansprakelijkheidsrisico loopt. Dat doe je bijvoorbeeld wel als je software installeert / systemen beheert. Doe je dat ook niet (alleen verkoop zonder advies van producten van een ander) dan zou bedrijfsaansprakelijkheid + rechtsbijstand wel eens genoeg kunnen zijn. De totale kosten daarvan liggen op € 400 - € 450,- per jaar

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert: even een vraagje........

Ik heb een AOV lopen met "contractsvervaldatum: 01-01-2013" met stilzwijgende verlenging voor telkens 5 jaar........

 

Zijn er mogelijkheden om deze verzekering op te zeggen voor 01-01-2013? Volgens mijn verzekeringsagent niet, maar dat antwoord kwam me net effe te snel om daar zomaar mee akkoord te gaan.

Verzekering loopt overigens bij De Amersfoortse.

 

bvd voor een reactie

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 1

@Ed: in algemene zin niet. Tussentijds opzeggen bij een meerjarig AOV contract kan niet (behoudens dan bij einde ondernemerschap uiteraard...) , en dat geldt ook voor de Amersfoortste. Tussentijds aanpassen mag wel. Je kunt bijv. overwegen om de wachttijd te verlengen en/of de uitkeringsdrempel te verhogen per jaarlijkse hoofdvervaldatum. Dat kan toch al snel 20% premie schelen.

 

Specifiek voor Amersfoortse en ASR inkomen geldt dat er per 01-01-2011 een reorganisatie plaatsvindt (sterker nog: die heeft in de backoffice grotendeels al plaatsgevonden: heel ASR inkomen is overgevoerd naar Amersfoortse). Er bestaat een heel kleine kans dat de portefeuilles formeel worden overgedragen van ASR naar Amersfoortse of andersom. In dat geval moet er publicatie in de Staatscourant plaatsvinden en hebben verzekerden van de verdwijnende partij het formele recht om hun verzekering te beëindigen op grond van het niet akkoord gaan met de overdracht.

Mocht dat inderdaad het geval zijn dan zal ik daar op dit forum melding van maken (en jou een PM sturen)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de AOV niet opwegen tov mijn levensonderhoud momenteel en de omzet die wij het eerste jaar denken te generen.

Het maximale verzekerde belang per persoon bedraagt op dit moment 10.000 (jaarwinst) / 2 x 0,8 = € 4.000,- per jaar. Voor een begin 20-er praten we dan over premies van € 12,- per maand Voor de premie hoef je het dus zeker niet te laten, voor het nu nog te geringe verzekerde belang wel. Bovendien ben je student met mogelijk recbt op Wajong (alhoewel die regeling fors versoberd wordt)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

een beetje off topic in deze AOV draad :

evt reacties op het onderstaande kunnen in de toekomst worden afgesplitst naar een nieuw topic:

 

Wat kost gemiddeld een Bedrijfs- en Beroepsaansprakelijkheidsverzekering?

Vanaf € 750,- per jaar bij een van de marktleiders (Nassau/ Chubb/ Chartis / Hiscox / CNA ). Gelet op je activiteiten (geen ontwikkeling, geen advies) vraag ik mij overigens af of je wel een noemenswaardig contractueel aansprakelijkheidsrisico loopt. Dat doe je bijvoorbeeld wel als je software installeert / systemen beheert. Doe je dat ook niet (alleen verkoop zonder advies van producten van een ander) dan zou bedrijfsaansprakelijkheid + rechtsbijstand wel eens genoeg kunnen zijn. De totale kosten daarvan liggen op € 400 - € 450,- per jaar

 

Dankje wel voor de informatie Norbert!

 

€12 premie voor een AOV per maand is niet duur, maar zoals je al aangeeft wordt het procentueel gezien van de nettowinst per persoon wel erg hoog. Vandaar dat ik het eerste jaar ook geen AOV ga afsluiten.

 

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en de rechtsbijstand behoren apart afgesloten te worden, welke verzekeringsmaatschappij raad jij aan Norbert?

 

Betreft de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, we kunnen wel hardware leveren en installeren (lees een laptopje, desktop, printer) maar dit bieden wij niet actief aan. Mocht de client het willen afnemen is dit mogelijk. Gezien de geringe afzet hiervan lijkt mij ook deze verzekering inderdaad overbodig, vooral het eerste jaar wat toch 'toekijken' wordt..

 

Maar dan zit ik dus rond de €450 per jaar exclusief assurantiebelasting?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0
€12 premie voor een AOV per maand is niet duur, maar zoals je al aangeeft wordt het procentueel gezien van de nettowinst per persoon wel erg hoog. Vandaar dat ik het eerste jaar ook geen AOV ga afsluiten.
Hoewel de zelfde slotconclusie, is mijn motivatie anders. procentueel t.o.v. verzekerd bedrag (80% winst p.p.) is de premie juist extreem laag vanwege de (vermeende) jonge leeftijd en het beroep. Gemiddeld ligt een AOV-premie op tussen de 8 en 10% van het verzekerde bedrag (voor gemiddelde leeftijd, gemiddeld beroep etc).

Voor jou ligt de premie op 12 x 12 = 144 / 4000 = 3,6% van de winst, meer dan de helft goedkoper dan het gemiddelde dus.

 

De reden waarom ik vind dat AOV nu nog niet per sé nodig is, is om dat het verzekerde belang (de winst) nog relatief laag is en er mogelijk nog Wajong-rechten zijn.

 

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en de rechtsbijstand behoren apart afgesloten te worden, welke verzekeringsmaatschappij raad jij aan Norbert?
ik raad aan om naar een onafhankelijk adviseur te gaan. Die kan voor jou de juiste oplossingen met de beste prijs/kwaliteitverhouding aanbieden.

 

Maar dan zit ik dus rond de €450 per jaar exclusief assurantiebelasting?
Als ruwe schatting op basis van de informatie in dit topic, ja.

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zou het niet beter zijn als de Rijks ®overheid zelf eens permanent op dieet gaat, haar fiscale huishouden op orde brengt, zich minder als gulzige parasiet gedraagd op dat deel van de bevolking dat werkzaam is in de private en dus productievere sector van onze maatschappij.

 

Wordt het niet eens tijd dat we een eind maken aan de Ponziefraude dat we "sociale zekerheid" noemen, een economisch vangnet dat net zoveel uitzonderingen als het priveleges kent.

 

Als de landen met de grootste economische groei, tevens de landen met laagste belastingtarieven en toch de minste armoede, ons maatschapppelijk vangnet zouden overnemen, dan zal er spoedig geen sprake meer zijn van groei maar van permanente stagflatie. Een stagnerende economie en inflatie. Voorbeelden die we kennen van onze Franse buren.

 

Ondernemers, ook startende ondernemers zouden zich beter kunnen wapenen tegen (tijdelijk) verlies van inkomsten als gevolg van ziekte of verminderde capaciteit om arbeid te leveren als hij/zij netto meer geld zouden overhouden dan nu het geval is. Feit is dat niemand beter zijn geld besteed als hij/zij die het geld zelf verdiend.

Link naar reactie
  • -2

Reserves voor mindere tijden leg je aan door te sparen en niet door geld toe te vertrouwen aan de Bernard Madoffs werkzaam bij de Rijksoverheid met allerlei dubieuze fondsen als WIA, WW, AOW en in het verleden de verplichte AOV voor ondernemers waar vooral de verzekeringsmaatschappijen garen bij sponnen. Deze AOV wat feitelijk die destijds van kracht was vormde een gegarandeerde bron van inkomsten voor malafide verzekeraars die wel premie vingen maar niet thuis gaven als een verzekerde aanspraak dreigde te maken op een uitkering. Zonder een opt out mogelijkheid krijg je een vorm van staats oligopolie waarbij de verzekerde in elk geval verzekerd is van een gegarandeerd uitgave. Zie hiervoor het prachtige voorbeeld van ons huidige zorgstelsel, altijd geld tekort, kwaliteit neemt met de jaren af en de prijs blijft maar stijgen.

 

Ik denk niet dat ondernemers hiermee gebaat zijn. Overheid geef het geld terug.

Link naar reactie
  • 0
Ondernemers, ook startende ondernemers zouden zich beter kunnen wapenen tegen (tijdelijk) verlies van inkomsten als gevolg van ziekte of verminderde capaciteit om arbeid te leveren als hij/zij netto meer geld zouden overhouden dan nu het geval is. Feit is dat niemand beter zijn geld besteed als hij/zij die het geld zelf verdiend.

 

Anthony. Daar hebben we het juist over in dit topic. Wat een onzin verkondig je hier op uitgerekend de verkeerde plek! Dit hele topic gaat juist over de mogelijkheid voor ondernemers om zich zonder inmenging van de overheid te verzekeren tegen ziekte, etc.

 

En ja, daar is ruimte voor. Zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling. Verlaging (belastingvrijstelling) van de winst zodat er ruimte komt voor dekking van risico's als ziekte en arbeidsongeschiktheid. WIA en WW gaan voor ondernemers niet op. De oude verplichte AOV (je doelt op de WAZ) is al in 2004 ten einde gekomen. Hoe lang wil je daar nog over gaan klagen???

 

Het lijkt me beter dat je jouw grieven tegen de overheid (libertariër toevallig?) op andere fora gaat delen. HL is er het forum niet voor, zeker niet als je werknemers-regelingen gaat toedichten aan ondernemers. Zorg dan eerst dat je je info op orde hebt.

 

Nu terug on topic.

 

Joost

HL admin

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost

 

Gaat het niet uiteindelijk om wat je straks met die AOV nog kunt kopen aan goederenen en diensten als je zelf niet meer instaat bent om tijdelijk of langdurig in je e igen inkomen te voorzien. Dekken die AOV's wel de werkelijke inflatie?

 

Ik zou mijn vrouw die feitelijk dagelijks onze zaak runt niet adviseren om je langdurig vast te leggen aan een plan dat uitgaat van het roze economische wereldbeeld een meerderheid van de financiele planners heeft. Houden AOV's wel rekening met inflatie politiek van de ECB dmv QE (Quantative Easing) of wel fondsen die failliette banken en verzekeraars overeind pogen te houden. Aegon, Rabo om er paar te noemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers, ook startende ondernemers zouden zich beter kunnen wapenen tegen (tijdelijk) verlies van inkomsten als gevolg van ziekte of verminderde capaciteit om arbeid te leveren als hij/zij netto meer geld zouden overhouden dan nu het geval is. Feit is dat niemand beter zijn geld besteed als hij/zij die het geld zelf verdiend.

 

Anthony. Daar hebben we het juist over in dit topic. Wat een onzin verkondig je hier op uitgerekend de verkeerde plek! Dit hele topic gaat juist over de mogelijkheid voor ondernemers om zich zonder inmenging van de overheid te verzekeren tegen ziekte, etc.

 

Prima Jooost als je dat onzin vindt, inflatie en wat het doet met geld dat vast staat op een AOV waar je straks minder voor koopt als je er een beroep op moet doen

 

En ja, daar is ruimte voor. Zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling. Verlaging (belastingvrijstelling) van de winst zodat er ruimte komt voor dekking van risico's als ziekte en arbeidsongeschiktheid. WIA en WW gaan voor ondernemers niet op. De oude verplichte AOV (je doelt op de WAZ) is al in 2004 ten einde gekomen. Hoe lang wil je daar nog over gaan klagen???

 

Die werknemers premies.. dat was off topic

 

Maar die WAZ die willen partijen in Den Haag wel weer nieuw leven in blazen of ken je niet de voornemens om dat serieus te bekijken. Groen Links en SP pleitten daarvoor. Straks is de VVD misschien of het CDA niet onwel willend om dat voorstel toch ook over te nemen. Het zou mij niets verbazen dat ze de AOV plicht weer willen invoeren.

 

Het lijkt me beter dat je jouw grieven tegen de overheid (libertariër toevallig?) op andere fora gaat delen. HL is er het forum niet voor, zeker niet als je werknemers-regelingen gaat toedichten aan ondernemers. Zorg dan eerst dat je je info op orde hebt.

 

Nu terug on topic.

Ik wist niet dat er een spreekverbod van kracht is als je als ondernemer de overheid wijst op haar uitgaven, handel en wandel, als de overheid een bedrijf was, had ik mijn aandeel allang van de hand gedaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Wie heeft het over een spreekverbod???

 

Je opmerkingen en klachten aan de overheid over wat mogelijk gaat gebeuren in de toekomst horen gewoon niet thuis in dit topic. Daar hebben we een ander board voor.

 

groet

Joost

 

Je stijgt in mijn achting Joost

 

 

On topic dan weer.

Die inleg op een AOV, die overigens zwaar aan inflatie onderhevig is, welke inkomensverzekeringen zou jij dan op dit moment de moeite waard vinden om op in te zetten?

Link naar reactie
  • 0
Dekken die AOV's wel de werkelijke inflatie?

Voor wie zich goed en deskundig laat voorlichten over het optierecht en de indexatie na schade wel, ook tot boven de werkelijke inflatie.

De enige beperking is extreme/hyperinflatie: de CBS indexering wordt contractueel afgetopt tot 4-5%. Wie geen gebruik meer kan maken van het optierecht (periodiek 10-20% verhogen zonder medische waarborgen) op grond van leeftijd ziet zijn/haar koopkracht dalen.

 

Het zou mij niets verbazen dat ze de AOV plicht weer willen invoeren.

Dat zou mij wel verbazen, verplichte verzekering is onzin! . Iedere ondernemer - ook de medisch zwakkere - heeft toegang tot een passend product, alleen is de aanmeldingstermijn begrensd. Wat mij niet zou verbazen - en wat ook recent door belangenorganisaties van ZZP-er is voorgesteld - is dat die aanmeldingstermijn verder wordt verruimd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert

 

Het is niet de vraag of hyperinflatie al dan niet voorafgaand aan deflatie realiteit wordt maar wanneer.

Telkens als er ik hoor dat de ECB weer een regering binnen de eurozone tegemoet komt of wanneer banken weer zonder "liquidemiddelen" zitten zie ik de koopkracht van een inkomensverzekering dalen.

 

Hoe prepareer jij je daarvoor, alleen een AOV is zoals jij aangeeft al niet meer dekkend. Doe je er dan net beter aan om de reserves die mogelijk ooit (tijdelijk) moet aanspreken buiten een fiat munt als de Euro te houden.

 

PS ,,, hoe betrouwbaar is het CBS als het CBS betaald wordt en feitelijk gerund word door overheidspersoneel die zowieso altijd gebaat zijn bij rooskleuriger plaatjes aangaande de inflatiecijfers dan we daadwerkelijk zien.

Dat overheidspersoneel genaamd het ambtelijk apparaat stuurt en wordt gestuurt door de politiek en wij weten allemaal hoe irrationeel de politiek is. Om louter op het CBS af te gaan lijkt me Russian Roulette.

 

Link naar reactie
  • 0
en in het verleden de verplichte AOV voor ondernemers waar vooral de verzekeringsmaatschappijen garen bij sponnen.
Met afstand de meest onzinnige reactie in dit topic tot dusverre. je hebt er werkelijk helemaal NIETS van begrepen.

de "verplichte AOV" waar je over praat was de WAZ, een sociale verzekeringswet die helemaal NIETS maar dan ook NIETS van doen heeft , had of of ooit heeft gehad met private verzekeraars.

 

Deze AOV wat feitelijk die destijds van kracht was vormde een gegarandeerde bron van inkomsten voor malafide verzekeraars die wel premie vingen maar niet thuis gaven als een verzekerde aanspraak dreigde te maken op een uitkering

De incasso van de premies van de WAZ vond plaats via de belastingdienst, beoordeling en utkering via het UWV. Private verzekeraars hadden met de WAZ niets te maken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.