• 0

uitschrijven handelsregister - staken eenmanszaak

Ik stop als eenmanszaak met een onderneming.

Volgens de KvK kan ik me niet uitschrijven aangezien ik nog als rechtspersoon "zaken" moet doen, oftewel dingen moet afhandelen als een crediteurenakkoord. Jij moet daar als rechtspersoon van de onderneming voor staan.

Bij een aanvraag voor bijstand bij de gemeente krijg je te horen dat je eerst moet uitgeschreven zijn bij de KvK, aangezien er anders verwacht wordt, dat er nog inkomsten uit het bedrijf te verwachten zijn. (Sorry, hut is verkocht, empty, finito... NEE,... éérst uitschrijving KvK anders kunnen we niets voor u doen...)

Dat was één...

Twee :

Misschien heel dom gedacht hoor, maar ik ben als eenmanszaak toch verantwoordelijk voor alle schulden ? M.a.w. ook privé (hoofdelijk) Dus uitschrijven van de KvK is geen issue, kan ik gewoon doen, men komt toch voor mijn "hoofd"...

:P

Komt-ie weer : Iemand ?

Groet, Marcel

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Marcel,

Bij de KvK site kun je een formulier downloaden om je bedrijf op te heffen (nr 14). Nergens wordt gevraagd waarom je je bedrijf stopt. Dat hoef je blijkbaar ook niet te vertellen ;)

Ik heb ooit eerder een EMZ gestart en gestopt. Ik kan me niet herinneren dat de KvK daar moeilijk over deed.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Ik stop als eenmanszaak met een onderneming.

Volgens de KvK kan ik me niet uitschrijven aangezien ik nog als rechtspersoon "zaken" moet doen, oftewel dingen moet afhandelen als een crediteurenakkoord. Jij moet daar als rechtspersoon van de onderneming voor staan.

Bij een aanvraag voor bijstand bij de gemeente krijg je te horen dat je eerst moet uitgeschreven zijn bij de KvK, aangezien er anders verwacht wordt, dat er nog inkomsten uit het bedrijf te verwachten zijn. (Sorry, hut is verkocht, empty, finito... NEE,... éérst uitschrijving KvK anders kunnen we niets voor u doen...)

Dat was één...

Twee :

Misschien heel dom gedacht hoor, maar ik ben als eenmanszaak toch verantwoordelijk voor alle schulden ? M.a.w. ook privé (hoofdelijk) Dus uitschrijven van de KvK is geen issue, kan ik gewoon doen, men komt toch voor mijn "hoofd"...

:P

Komt-ie weer : Iemand ?

Groet, Marcel

Beste Marcel,

Jouw gedachtengang is helemaal correct. De onderneming wordt niet helemaal uitgeschreven, maar er wordt een registratie gemaakt dat de activiteiten zijn gestaakt.. Op het moment van deze "uitschrijving" is het voor derden duidelijk dat jij geen onderneming meer drijft. Hier komt de derdenwerking van het handelsregister kijken. Het handelsregister biedt zekerheid en met de wetswijziging Handelsregisterwet 2007 moet het register die functie ook nog eens gaan versterken.

Ik verbaas mij er overigens ook over dat de medewerker van de KvK jouw onderneming kwalificeert als rechtspersoon. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon. Misschien nog eens met een andere medewerker van de KvK gaan praten?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0
Jouw gedachtengang is helemaal correct.

@Edward : Bedankt ! In deze "zak-en-as"-periode is het toch goed te lezen dat ik niet helemaal seniel geworden ben....!!! ;D

Hoop dus nu dat men bij de KvK mijn formulier begrijpen en niet helemaal uitschrijven, want dat gedeelte

maar er wordt een registratie gemaakt dat de activiteiten zijn gestaakt..

ben IK niet tegengekomen.....

Morgen maar weer eens een belletje doen en proberen de goede medewerker te pakken te krijgen

(Momentje, ik verbindt u door.... >:()

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar