• 0

BizWorld

Wellicht handig om alle ontwikkelingen en vraagstukkenm.b.t. BizWorld te bundelen in een aparte Topic.

Voor wie BizWorld nog niet bekend is, BizWorld is een uniek en actief programma over het starten en leiden van een bedrijf voor leerlingen van groep 7 en 8 in het basisonderwijs. Het wordt gedoceerd door vrijwilligers (ondernemers) die de leerlingen door een 8 uur durend simulatietraject begeleiden (4 x 2 uur).

Het project is van origine Amerikaans (http://www.bizworld.org) waar de stichting BizWorld Nederland momenteel een vertaalslag voor maakt. Het project wordt kosteloos aan basisscholen aangeboden.

 

Het product wat de leerlingen maken zijn vriendschapsbandjes. Niet alle leerlingen vinden dit echter een leuk product. Momenteel zoeken we dus een ander, wellicht technisch product die leerlingen op eenvoudige wijze zouden kunnen maken. Het zou erg leuk zijn als we het ondernemerschap op deze wijze met de techniek zouden kunnen koppelen.

 

Wie heeft een idee en zou mogelijk aan dit initiatief een bijdrage hierin willen leveren?

 

Pauline

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De ondernemers die wij graag voor de klas willen zetten zijn voornamelijk mensen die het ondernemerschap een warm hart toe dragen en zelf op een bepaalde manier hier ervaring mee hebben. Het is dus niet zo dat je per se een eigen onderneming moet hebben of gehad moet hebben. Het gaat voornamelijk om een ondernemende houding.

 

Nog even met betrekking tot het technische product. Het is belangrijk dat leerlingen hier ook een ontwerp van kunnen (binnen een 30 minuten) en dat er een aantal producten geproduceerd kunnen worden in 30 - 45 minuten tijd.

 

Pauline

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ideetjes: zeep maken, gekleurd speel klei, vogelhuisjes,

schemerlampjes, (auto)wasstraat, feest verlichting (met rode ledjes) .....

als ik meer weet hoor je het!

 

naast het uiteindelijke product zijn er natuurlijk meer zaken waar de kinderen zich mee bezig moeten houden,

PR, geld etc. zit dat ook in het programma?

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

De bedoeling is dat het programma verder hetzelfde blijft, maar dat we de leerlingen een ander product laten maken. Gedurende de 1e sessie dienen ze dus een ontwerp van dit product te maken (30 minuten), gedurende de 2e sessie moeten ze de producten maken (30-45 minuten) en wel in de klas. Gedurende de 3e sessie wordt er een reklame campagne gemaakt en wordt het product verkocht en tijdens de laatste sessie wordt en een resultatenrekening en eindbalans opgesteld.

Zeep maken zou een mogelijkheid zijn, al zal dat wel een kliederboel worden. Een vogelhuisje gaat gewoonweg teveel tijd in beslag nemen vrees ik. Hetzelfde geld voor schemerlampjes. Een autowasstraat wordt al vaak vanuit school georganiseerd maar is voor dit project niet praktisch.

Ik vraag me af of we iets van een zonnecel met ze zouden kunnen maken met een bepaald design of zo. Ik heb alleen geen idee wat daarvoor nodig is of hoeveel tijd er mee gemoeid is.

???

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Het idee van de kaarten wordt gedaan via de website versie. Omdat hier ook een keuze gemaakt moet worden uit een aantal ontwerpen, werkt dit heel goed. Misschien wel iets om een keer uit te proberen in het "echt".

Ik denk wel dat het juist belangrijk is iets tastbaars te maken i.p.v. een dienst. Er komen al heel veel dingen op hun pad tijdens het project wat niet tastbaar is (winst, inkomsten, kosten, rente, schaarste, productie, etc.) en wat nieuw voor ze is. Als ze een tastbaar produkt hebben geeft ze dat weer een stukje houvast.

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 

Ehhhh tis voor kids en ookal val ik (bijna) buiten die doelgroep.

 

Lijkt me super om zelf snoep te maken!

Misschien is dat een ideetje?

 

Dan benader je een snoepfabriek die je daarin kan ondersteunen.

En wie weet... misschien wil die snoepfabriek je wel sponsoren. Heb je gelijk twee vliegen in één klap.

Een idee van snoepfabriek: HARIBO !

En dan vraag je Peter Jan Rens van de reclame Haribo en heb je dus drie vliegen in een klap en direct een bekende Nederlander in je netwerk die ook voor je kan promoten enzo.

 

Ohhh nog een: de Albert Hein die had toch zo'n reclame "we letten ook op de kleintjes" en zag je allemaal kids rondhuppelen. Die hebben ook een kinder kookcafé. Misschien kunnen de kids een "eigen recept" maken en verkopen?

Heb je de Albert Hein als sponsor.

 

Dan heb je ook nog die reclame op de radio van dat meisje dat zegt "pap wanneer krijgen we een nieuw tuinset"" en dan zegt pa "zodra we een nieuwe bank hebben" ... nou dat is mooi zegt die kleine dan "daar en daar (xqs ben de naam kwijt) krijg je dan gratis een tuinset.

Heb je gelijk de tuinsetboer als sponsor!

 

In die trand kan je natuurlijk denken. Kids commercials: de producten om te laten maken door de kids en de fabrikant als sponsor.

 

TV is ook goed. Laat de kinderen een TV-programma bedenken voor kinderen! Heb je direct massacommunicatie in de media!

 

Gozzzz ... ben helemaal in de marketing mood.

Succes !

 

 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

ict in het onderwijs, en hoe!

 

De volgende link gaat over een project in de groepen 1 en 2 van het basis onderwijs!

In dit project worden kinderen spelenderwijs geconfronteerd met ICT en 'ondernemen'.

<>

 

http://www.ontwerpatelier.nl/cistron/data/leerling/168/3516/meesterwerk/

 

Hoewel BizWorld hier waarschijnlijk niet zo veel aan heeft, vond ik het toch een heel leuk project om het hier te noemen.

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Helaas, de kaarsenfabrikanten voelen er weinig voor. Ik zag daar nog wel wat mogelijkheden. Jammer.

Haribo heeft nog niets van zich laten horen.

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

;D Weer terug van weggeweest!!

 

Medio augustus heeft BizWorld opnieuw een kantoor geopend in Eindhoven. Het project is ondertussen helemaal uitontwikkeld en klaar voor de Nederlandse "markt". Er is tevens een Nederlandse website http://www.bizworld.nl. Leuk om o.a. even de reactie van kinderen te lezen en bij nieuwsberichten de column van John Govers te lezen.

Er is nu een overheidssubsidie en sponsoring van IBM, de NPM en Winkelman en van Hessen om BizWorld weer een goede start te geven. We zijn nog op zoek naar andere partijen die het project met geld willen ondersteunen, maar ook met inzet van vrijwilligers voor de klas.

 

Voor meer informatie kun je terecht op de website of 040-2945208.

 

met vriendelijke groet,

 

Pauline

 

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Ronald,

 

Ja klopt. We zijn hard aan de weg aan het timmeren. Vorig schooljaar hebben we het project gespeeld op 59 basisscholen in Brabant en onlangs hebben we de landelijke licentie gekregen. De licentie voorheen was, voor buiten brabant, eerst bij Jong Ondernemen maar die licentie is ingetrokken. De BizWorld Foundation heeft ons gevraagd het landelijk nu uit te gaan rollen. De licentie hebben we 24 maart j.l. getekend op Beursplein 5 . Wij zijn dan ook zeer vereert en trots dat Jong Ondernemen een kopie gemaakt heeft van ons project. I.p.v. vriendschapsbandjes maken zij nu armbandjes met kraaltjes of zo.

De kracht van BizWorld blijft echter de persoonlijke begeleiding die we aan zowel de leerkrachten als de ondernemers willen blijven geven. In Zuid-Holland gebeurd dit middels de Kennisalliantie Z-H die daar de scholen en ondernemers gaat begeleiden. Momenteel zijn we met een pilot bezig in Den Haag. We zoeken nog naar ondernemers voor Haagse scholen, dus "spread the word".

Ik probeer nu met organisaties in andere provincies contact te leggen zodat we het project Nederland dekkend kunnen krijgen via vaste contactpersonen.

 

Tevens hebben we nu het project uitgebreid met een technische versie waarbij we de leerlingen klokjes laten maken (BizWorld T). Een maand geleden hadden we een artikel in het AD in de zaterdageditie. Eventueel kun je dat nog terugvinden op onze website. www.bizworld-nederland.nl

 

Ook zijn we bezig met BizWorld on-line, voor de kinderen die er echt mee verder willen waarbij ze een bedrijf voor e-cards kunnen oprichten en heb ik net een nieuw project ontvangen van de BizWorld foundation of leerlingen te leren omgaan met beleggen. Hier moeten we nog helemaal mee aan de gang om dit om te zetten voor de Nederlandse markt.

 

Al met al heb ik meer dan mijn handen vol op dit moment.

 

Wel kan ik je melden dat we dit school jaar meer dan 100 scholen actief zullen krijgen met het standaard BizWorld pakket, maar dit zullen er steeds meer gaan worden.

 

Tja, even een update in een nutshell want er staat nog een heleboel te gebeuren....

 

Dank voor je interesse!

 

met vriendelijke groet,

 

Pauline

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

 

We zijn momenteel een virtuele beurs aan het voorbereiden. Best aardig te vertellen dat hier ook een school bij betrokken is.

 

Studenten worden opgeleid om ondernemers op weg te helpen op de beurs vloer. Maar er lopen ook avators rond in de vorm van een ijscocar en een pizzabakker. Die pizzabakker hangt weer vast aan een echte pizzaleverancier die de pizza's thuis bezorgt.

 

Zie je het voor je? Ondernemers die in een 3D omgeving uiteindelijk maar een pizza bestellen, van studenten uit een klaslokaal...

 

Er is natuurlijk meer mogelijk....

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Dit doen jullie ook met leerlingen in het basisonderwijs?

 

Project dat ik ondersteun doen we met een VWO:

http://www.vhl.nl

 

Doch voor basis scholen zie ik ook leuke toepassingen voor me:

- Bovenbouw zet speurtochten uit voor de onderbouw bijvoorbeeld.

- De meest prachtige leerdoelen kun je simuleren als in een echte wereld.

 

Kijk eens bij stichting l3d: http://www.l3d.nl

 

Ik zie het niet als vervanging voor de klas, je zou het wel kunnen opnemen en dan stukjes uitzenden en daar vragen over stellen.

 

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Pauline,

 

Dank je voor de update. Het ziet er goed uit. Ik hoop dat ik binnenkort eens meer kan zien van het project. Kun je me op de hoogte houden waar je in Den Haag/Amsterdam de komende tijd bent? Ik zal proberen om een keer langs te komen dan.

 

Succes!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Hi Ronald,

 

Toevallig ga ik vanmiddag namens de kennisalliantie een sessie doen bij :

 

AutoschadeHerstel Den Haag

Zilverstraat 45

2544 EJ Den Haag

 

15.30 – 16.00 binnenkomst

 

16.00u - 17.30/18.00 instructie

 

17.30/18.00 – 19.00 borrel

 

Eenzelfde sessie doen we volgende week donderdag 13 april bij:

 

Verkaart groep

Zinkwerf 71

2544 EC DEN HAAG

 

Indien je hierbij aanwezig zou willen zijn, zou je dit dan willen doorgeven aan Aphroditi Zoulfoukaridis bij de Kennisalliantie.

015-2840487 of een mailtje sturen naar: bizworld@kennisalliantie.nl.

 

Alvast bedankt!

 

Pauline

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.