Ga naar inhoud
  • 0

hoe zet je auteursrechten in een contract?

Goedemorgen,

De volgende situatie is aan de hand....

Ik ben gevraagd een online webapplicatie te maken voor een nieuw te starten bedrijf.

Nu krijg ik 10% van de winst uit die onderneming als beloning voor het script. Als het bedrijf geen winst maakt, zou ik ook niets uitgekeerd krijgen.

Hoe kan ik nou in het samenwerkingscontract op nemen dat de auteursrechten op het script bij mij blijven maar zo dat het voor het bedrijf wel interessant is om met mij samen te gaan werken?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe kan ik nou in het samenwerkingscontract op nemen dat de auteursrechten op het script bij mij blijven maar zo dat het voor het bedrijf wel interessant is om met mij samen te gaan werken?

De auteursrechten blijven 'default' bij de ontwikkelaar (auteur), zolang je ze niet overdraagt. Wat het bedrijf nodig heeft is het gebruiksrecht op de software, voor het overeengekomen gebruik. Dat regel je met bepalingen in het contract en met je algemene voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de terechte opmerkingen van Jeroen en Renep. Bedenk dat dit niet zo eenvoudig even in 1 clausule in een overeenkomst tot opdracht is te vatten. Het gaat hier feitelijk om een langdurige samenwerking, maar dienen alle in en outs over de samenwerking. De vergoeding en de vaststelling daarvan is maar één aspect. De inbreng in de samenwerking (in arbeid) en de opbrengst daarvan is een ander punt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat er meer van dit soort situaties zijn. En het mooiste zou zijn als er wat voorbeeldcasussen over te vinden waren.

Ik zou een licentie kunnen geven voor het gebruik van mijn script. Maar wat dan als het bedrijf wordt verkocht of alleen de applicatie? Is het dan denkbaar dat ik een nieuwe licentie uitgeef of de rechten overdraag (het laatste doe ik liever niet).

Ik kan niet in het contract opnemen 'bij verkoop van bedrijf, zien we wel wat we met de rechten doen). Het moet voor het bedrijf ook wel duidelijk zijn dat ze niet van mij afhankelijk zijn wanneer zij tot verkoop over willen gaan.

EDIT: Ik lees het bericht van Edward net te laat. Bedoel je daarmee dat ik extern advies moet inroepen die dit contract op stellen?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Maar wat dan als het bedrijf wordt verkocht of alleen de applicatie?

Dat hangt ervan af of het bedrijf rechtspersoonlijkheid heeft, of de licentie overdraagbaar is etc.

Edward heeft denk ik een goed punt dat het regelen van dit soort dingen vrij complex is. Prima bij een strategische samenwerking, maar een beetje overdreven wanneer een opdrachtgever geen zin heeft om gewoon te betalen voor een scriptje.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.