• 0

Cafetaria analysten en boekhouder gezocht

De cafetaria heeft in de afgelopen jaar 2007 180.000 gedraaid, wat is dan de verwachte gemiddeld netto winst in een vof met 2 venoten en een huur van 3000 per maand?

Ik dacht zelf zoiets van 25000 netto winst per jaar, wat denken jullie?

 

We zijn ook op zoek naar een boekhouder voor dit cafetaria, PM me of doe een goede tip voor boekhouders voor MKB regio brabant.

 

Thanks.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De standaard kengetallen voor een cafetaria zijn te vinden bij de Rabobank. Onder de noemer Cijfers en Trends en dan even aanmelden bij Kijk en Vergelijk.

 

Mijn eerste vraag zou zijn of die 180.000 euro inclusief of exclusief BTW is. Is het exclusief dan ligt de omzet dus rond de 150.000 euro.

 

Om een zinvolle uitspraak te doen over de nettowinst heb je inzicht nodig in de andere kosten. Moet er bijvoorbeeld een overnamesom betaald worden voor het interieur?

 

De huur is in verhouding tot de omzet in ieder geval aan de hoge kant.

 

Maar zoals ik het lees heb je de cafetaria al overgenomen, is een analyse dan geen mosterd na de maaltijd?

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Geen idee, ik heb geen koek van gegeten?

Maar ik ben nog aan het leren.

Ik wil weten hoe ik dan voor sta, dus niet goed als ik de omzet niet omhoog krijg?

 

Overname som is 25.000 ex BTW, inclusief wordt het ongeveer 29.000.

Ja de huur is beetje aan de hoge kant.

 

Ik heb ondertussen een afspraak met de boekhouder morgen.

Wat moet ik vragen aan de boekhouder?

 

Ik heb nog niks ondertekend.

 

De situatie is nu zo:

Afgelopen jaar 180.000 bruto omzet, waarvan 13.500 sigaretten.

Alle kosten per jaar 152.000.

Deze situatie is niet zo best ben je snel failliet denk ik.

 

Ik wil het dan zo doen:

Cafetaria is momenteel op zaterdag gesloten, wil ik open gaan natuurlijk.

Verwacht omzet erbij 56 zaterdagen is 50.000 dan kom ik op 230.000 per jaar.

En sushi introduceren hopelijk slaat het aan en pak ik zo nog 56 weken 50.000 erbij en dan zit mijn omzet algauw op 280.000 per jaar.

Sushi heeft een hogere marge omdat het koude gerechten zijn.

Dat lijkt mij dan wat roos kleuriger?

 

Of denk ik te positief?

Link naar reactie
  • 1

Ik vrees dat je inderdaad te positief denkt. Ik zou de cijfers van de afgelopen drie jaren opvragen, om zeker te weten waarover het gaat. Kijk dan met je boekhouder vooral naar:

 

[*]de netto omzet

[*]de inkoop

[*]de bruto winstmarge

[*]de personeelskosten

[*]de huurkosten

[*]resultaat voor belastingen

 

 

Je betaalt bij de overname voor inventaris en goodwill. Is de inventaris nog zoveel waard? Of is de locatie zo bijzonder? De winst lijkt zoals jij het nu stelt erg laag. De netto omzet (zonder omzetbelasting) is waarschijnlijk ongeveer 160.000 euro, minus alles bedrijfskosten blijft dan een resultaat van € 8.000,-. Dat is veel te weinig.

 

Die extra omzet is een erg grove prognose, maar waar baseer je dit op? Voor jouw extra omzet moet je ook extra kosten maken, zoals energie, inkoop en personeel. De combinatie van een cafetaria-assortiment met sushi ligt niet erg voor de hand. Ga je dit zelf maken? Daarvoor heb je een behoorlijk kennis nodig, en ook apparatuur. Daarnaast is dit erg arbeidsintensief.

 

Ik zou nog eens goed naar de kostenkant kijken, waar valt daar nog voor winst te behalen? Bij een dergelijke omzet zou meer winst gemaakt moeten worden. De bruto marge ligt op zo’n 70 % en je huur is normaalgesproken 10 % van je omzet.

 

Een voorbeeld van de omzet en kostenverhoudingen van een snackbar vind je op:

http://www.kenniscentrumhoreca.nl/bedrijfsvergelijking/Pages/SnelleKengetallen.aspx

Je kunt dan het bedrijfstype kiezen en de omzet en het aantal meewerkende ondernemers invullen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit me ook af te vragen: waarom die sushi erbij. Het lijkt me dat het clienteel van een cafetaria wel 180 graden verwijderd is van de sushi-liefhebber. Dus ik vermoed dat dat je eigen voorkeur heeft, in plaats van inspelen op wat de vraag is. Daar lijkt het me al scheef lopen.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Ik zit me ook af te vragen: waarom die sushi erbij. Het lijkt me dat het clienteel van een cafetaria wel 180 graden verwijderd is van de sushi-liefhebber. Dus ik vermoed dat dat je eigen voorkeur heeft, in plaats van inspelen op wat de vraag is. Daar lijkt het me al scheef lopen.

 

Ben het met Armande eens over de sushi. Misschien kun je aan je klanten vragen wat zij graag op je menukaart zouden willen zien. Ook zou je jouw menukaart kunnen vergelijken met andere cafetaria om te kijken of je wellicht enkele lucratieve producten mist...

Link naar reactie
  • 0

Over de sushi zit zo.

Mijn vrouw wil een cafetaria en ik wil een sushi bar en dus we gaan het zo proberen.

Ik ben zelf werkzaam in de Japanse keuken geweest voor de afgelopen 16 jaar.

Sushis kan ik zelf maken en is een makie voor mij, dat is wat ik nu doe voor de kost.

Daarom begrijp ik als keuken staff weinig van die overige dingen die achter de schermen gebeuren.

 

Prive redenen en kinderen.

Wonen en werken en we hebben 2 kinderen die we nu nauwlijks zien vanwege ons werk in de horeca.

We willen er niet slechter van worden zeker niet maar hoeft ook niet veel beter van te worden we willen gewoon meer tijd met de kinderen doorbrengen.

 

 

Ervaringen en papieren.

Ik ben in bezit van de papieren AOV, Cafebedrijf, Handelskennis, Leermeesterschap, BHV, Sociaal Hygiene.

Allemaal doe het zelf cursussen.

 

Visie en toekomst.

Onze vissie aan deze zaak is de ouders aan de Sushi en kinderen aan de Frietjes.

 

Nu jullie het zeggen twijfel ik ook beetje aan frietjes of sushi? HUH?!?!

Het is wel beetje vreemd en de tegenpolen. Sushi gezond en koude hap met wasabi en soja zeer licht en vet arm. Terwijl de cafetaria snacks warme vette hap dat als ongezond word bestempeld, maar je moet ook niet te veel eten.

Van alles te veel is niet goed.

 

Maar waarom ook niet? Beide fastfood snacks een uit Japan en een van hier?

 

Ik ben niet de eerste maar wel een van de eerste 10 denk ik?

Na wat rond vraag heb ik al eentje gevonden die ook sushi heeft in de cafetaria en het loopt redelijk zeggen ze dus?

 

Bedankt voor jullie goede tips ik zal even uitprinten wat ik met boekhouder moet bespreken.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik vraag me af hoe het is afgelopen met de cafetaria / snackbar en of deze inderdaad open is gegaan. En of er sushi verkocht wordt.

 

Mischien beetje late reactie maar hier ben ik tijdje niet meer geweest joh.

 

Ik denk door mijn tientallen jaren ervaring zijn de klanten toch blijven terug komen.

Ik heb helemaal geen reclame gemaakt en zo heel langzaam alleen maar mond op mond klanten.

 

Meeste klanten durven niet eens sushi te bestellen pas als ze van meerdere vrienden hebben gehoord dat het hier lekker is dan pas bestellen ze het.

 

En sinds 2011 verkopen we meer sushi's dan snacks uit de snackbar.

 

 

Ik ben zeer tevreden de omzet gaat super jaar over jaar steeds een verdubbeling in de sushi omzet.

Alleen jammer dat we zo snel vol op capaciteit zitten en gebeurt regelmatig dat we gasten moeten teleurstellen.

 

 

Sinds 2011 zijn zo tevreden dat we een dag in de week vrij nemen. En we gaan weer zoals gewoonlijk elke jaar weer vakantie.

 

 

De leukste vraag dat ik nog kan herineren is: Moet ik de sushi thuis in de magnetron opwarmen?

WHAHAHAHAHA

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.