Ga naar inhoud
  • 0

Heffingsrente terwijl je op tijd bent, wat doe je eraan?

Hoi!

Ik heb jaren al een eenmanszaak en vul altijd netjes mijn schattingsformulier op tijd in. Nooit hoefde ik heffingsrente te betalen.

Nu ineens wordt er gesteld dat er volgens artikel 30f (geloof ik) per 1 juli van het jaar heffingsrente mag worden berekend.

En dat doen ze dus ook >:(. Maar het gaat over rente over belasting over omzet die deels nog niet eens is gerealiseerd, of nog in debiteuren zit. Eigenlijk een extra belasting dus, omdat ik het ook niet kan omzeilen door het geld meteen naar een spaarrekening door te sluiten (ik heb het nog niet ;D).

Mijn vraag aan jullie is, wat kan ik doen om deze rente niet te hoeven betalen? Zorgen dat mijn schattingsformulier in maart al binnen is, zodat er voor 1 juli een uitspraak ligt? Wat doen jullie, of betalen jullie de heffingsrente gewoon?

Groetjes,

Phiebs.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Mijn vraag aan jullie is, wat kan ik doen om deze rente niet te hoeven betalen? Zorgen dat mijn schattingsformulier in maart al binnen is, zodat er voor 1 juli een uitspraak ligt? Wat doen jullie, of betalen jullie de heffingsrente gewoon?

De rente is terecht, als je het geld bij een bank moet lenen betaal je die rente ook (is althans de redenatie van de fiscus). Je kunt hun verzoeken om je een voorlopige aanslag op te leggen, deze krijg je dan vrij snel toegestuurd waarna je het bedrag gelijk kunt overmaken. Als je teveel schat en overmaakt krijg je het geld weer terug van de fiscus, met rente :).

Link naar reactie
  • 1

Niet helemaal juist. Wel wat betreft de heffingsrente vanaf 1 juli, dit is inderdaad wettelijk geregeld. De enige manier om dit te ontlopen is al vroeg in het jaar een verzoek in te dienen voor een voorlopige aanslag zodat deze voor 1 juli wordt opgelegd en geen rente wordt berekend.

Wat betreft het teveel betaalde: de fiscus heeft er een gewoonte van gemaakt om een eerder opgelegde voorlopige aanslag niet te laten volgen door een volgende (negatieve) aanslag. In dat geval zou namelijk inderdaad heffingsrente vergoed moeten worden. In plaats daarvan heeft de fiscus ervoor gekozen, op basis van een schatting of aangifte, de eerder opgelegde voorlopige aanslag ambtshalve te verminderen. Hierbij wordt geen heffingsrente vergoed over het tweede halfjaar. Volgens uitspraak van de Rechtbank Breda is dit weliswaar niet terecht echter de fiscus is in hoger beroep gegaan tegen deze uitspraak. Zelf heb ik ook een bezwaarschrift lopen tegen de vermindering (lees: beschikking om geen heffingsrente te vergoeden). De uitspraak hierop wordt echter pas gedaan nadat het hoger beroep in een andere, vergelijkbare case is gedaan. Voorlopig in de wachtkamer dus en als je geen heffingsrente wilt betalen zorgen dat je al vroeg in het jaar een verzoek indient voor een (nadere) voorlopige aanslag.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Stien geeft het exact juist aan.

Ondanks dat er Hoger Beroep loopt in deze zaak: maak altijd bezwaar tegen een verlaging van een voorlopige aanslag die na 1 juli gehonoreerd wordt en verwijs naar:

Rechtbank Breda 3-7-2008, nr. 07/5465

Zo verspeel je je rechten niet, maar moet je helaas wel wachten op het Hoger Beroep.

Overigens is het de verwachting in de fiscale praktijk dat het Hoger Beroep faalt en de belastingbetaler dus ook heffingsrente vergoed hoort te krijgen over verlagingen van voorlopige aanslagen die opgelegd worden na 1 juli van het belastingjaar.

@TS: als je die rente wilt voorkomen, zorg dan voor een afdoende voorlopige aanslag voor 1 juli van het lopend jaar. Die kun je immers zelf aanvragen.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

PS:

Als de voorlopige aanslag voor 1 juli wordt opgelegd, dan mag je deze in termijnen betalen tot en met december van dat jaar, maar nog steeds zonder rente.

Zie de ongelijkheid met een aanslag van na 1 juli.

Ik gok op een aanpassing van de Wet in het nadeel van de belastingbetaler! Wellicht dat er straks ook een rentecomponent opgenomen wordt in een voorlopige aanslag die wel voor 1 juli opgelegd wordt, maar die je in termijnen tm december betaalt.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik zorg dat ik voor volgens jaar voor 1 juli een uitspraak heb op een voorlopige aanslag, en ga idd bezwaar maken tegen de nu opgelegde heffingsrente o.v.v. het lopende hoger beroep.

Enneh.. ik zet het bedrag van de aanslag nu op een spaarrekening en betaal eind December. Er staat dat de uiterste betaaltermijn 31 december is :). Kan ik er toch weer wat rente over terugvangen :).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.