• 0

Bedrijfsnaam vastleggen met of zonder pay off

Beste forumleden,

 

Ik wil mijn bedrijfsnaam vast gaan leggen voordat een derde, bijvoorbeeld mijn voormalige werkgever, dit voor mij doet.

 

Ik heb inmiddels al wel begrepen dat een geregistreerde merknaam voor een handelsnaam gaat ook al is de handelsnaam ouder. Graag correctie hierop als dit niet klopt, scheelt mij mijn registratiekosten.

 

Nu wil zit ik met het volgende: ik heb een pakkende naam en een pakkende pay off.

 

Als voorbeeld: Friet van Piet - Gewoon de lekkerste

 

[*] Kan ik zowel de bedrijfsnaam als de pay off in 1 registratie vastleggen? En kan een derde daar dan geen aanspraak meer op maken op de bedrijfsnaam en de payoff?

[*] Is het uberhaupt wel zinvol om je pay off vast te leggen? Met andere woorden is alleen de bedrijfsnaam genoeg?

[*] Moet ik verplicht overal ® bij gaan vermelden? Vind dit namelijk helemaal niks, zwaar popiejopie.

 

Gegroet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De constatering dat een geregistreerde merknaam voor een handelsnaam gaat ook al is de handelsnaam ouder is niet zomaar voorhands aan te nemen hoor. Zeer afhankelijk van de omstandigheden> Die constatering klopt m.i. eerder niet dan wel.

 

Er is nogal wat jurisprudentie hierover. Tik maar eens de zoekterm handelsnaam in bij: http://www.boek9.nl/

 

Of kijk eens bijvoorbeeld hier: http://www.boek9.nl/getobject.php?id=4575

 

Het is inderdaad mogelijk om de bedrijfsnaam tesamen met de pay-off vast te leggen als één merkregistratie. Let er dán wel op dat de bedrijfsnnaam als merk genoeg onderscheidend moet zijn, want de pay-off is dat vaak niet. Een merk kan als merk geregistreerd worden als 'ie kort gezegd "niet te veel zegt wat 'ie doet". Terwijl dát vaak juist wél de bedoeling is van een pay-off.

Kortom: een onderscheidende bedrijfsnaam als merk kan en tesamen met de pay-off kan ook. Alleen een pay-off als merk is vaak moeilijk te registreren omdat die dus vaak niet genoeg onderscheidend is.

 

Kijk eens naar deze lijst; zitten wel een paar geweigerde (= niet als merk te registreren) pay-off's bij:

 

http://www.boip.int/nl/jurisprudence.php

 

Wat vaak van belang is hoe je het merk gaat gebruiken; zó moet je het dan ook deponeren. Gebruik je een merk in verschillende uitingen (enkel bedrijfsnaam / bedrijfsnaam met pay-off / in logo-vorm) dán is het verstandig om al die verschillende uitingen apart te deponeren; m.a.w. meerdere registraties te overwegen. Spelen kosten een rol (minimaal 240,-- euro per merkregistratie voor 10 jaar) dán datgene deponeren die het meest belangrijk is en/of het meest gebruikt gaat worden.

 

Kijk voor merk-deponering/-registratie even hier: http://www.boip.int/nl/merken/actionRegister.html

 

Het teken ® heeft - in de Benelux - geen wettelijk beschermde status, maar is zeker niet onzinnig om als zogenaamd waarschuwingsteken ("afblijven ! deze is geregistreerd !") te gebruiken.

 

Het symbool ™ (trademark) wordt soms gebruikt wanneer een merk wel is gedeponeerd (aangevraagd) maar nog niet is ingeschreven. Zodra het merk definitief is ingeschreven wordt het symbool ® gebruikt. Dit staat voor 'registered trademark'. De verplichting om deze tekens te gebruiken kennen we in de Benelux niet. Voor het gebruik van deze symbolen bestaan er in de Benelux geen vastgestelde regels. U kunt ze dus wel gebruiken, mits het ook echt gaat om een geregistreerd merk. Ze mogen niet op een misleidende manier worden gebruikt.

 

Rudolf

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.