• 0

17 jarige directeur

beste mensen,

 

mijn vader heeft een limited met daaraan een holding. hij is zelf de directie en ook enige officiele werknemer.

ik zijn zoon help hem 28 uur per week met het bedrijf. nu kom ik echter zelf met een mega idee wat we in een apart bedrijf willen stoppen. nu was ons idee om een nieuwe limited op te richten en die dan aan de holding koppelen zodat de holding 2 dochter bedrijven heeft. mijn ouders die 100% aandeelhouder zijn van de holding worden dan eigenaar van het die dochter onderneming automatisch. nu is mijn vraag dus kan mijn vader mij als 17 jarige aanstellen als Directeur/CEO van de werkmaatschappij/dochteronderneming, en hoe zit het dan met loonheffing enz want nu hebben we officieel geen werknemers mijn vader is zelf dan DGA van zijn bedrijf.

 

kortom:

 

mag ik als 17 jarige directeur/CEO van een ltd worden.

hoe zit het dan met loonbelasting enz.

 

p.s.: het is wel de bedoeling dat ik dus in vaste loondienst als directeur van het bedrijf kom. ik ben geen aandeelhouder dus hebben we naar mijn idee ook geen probleem met handlichting enz.

de bedoeling is dat als ik ouder wordt ik ook een aandeelhouder van de holding wordt.

 

mvg,

dennis

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

is dat cynisch bedoel ofzo?

 

je hoeft geen toestemming aan de burgermeester te vragen hoor handlichting gaat via het kanton gerecht.

 

als het volgens jouw wel zo is kun je mij dan bronnen tonen om dit aan te tonen,

 

ik was hier eigenlijk al bang voor dat men mij niet serieus neemt. door mijn leeftijd, dat wil niet zeggen dat ik geen bedrijf zou kunnen leiden. helaas wel wat teleurstellend ik hoop nog heel graag serieuze reacties te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

@ dennisv , gewoon even niet op letten. Je ziet toch zelf al dat mauritsmelissen door zijn lompe reactie 2 kneuzen heeft gekregen van andere HL-ers! Geef het even wat tijd, is niet direct een vraag waar veel mensen een antwoord op hebben. Mensen hier op HL nemen je heus wel serieus......... ;)

 

Maar ik neem aan dat je vader een boekhouder heeft, deze zou hier zeker antwoord op moeten kunnen geven. Even langs KVK kan ook al deel ophelderen als je hier er niet uitkomt!

Link naar reactie
  • 0

...

 

mag ik als 17 jarige directeur/CEO van een ltd worden.

hoe zit het dan met loonbelasting enz.

 

Als je in loondienst bent, betaal je loonbelasting. Directeur of niet, en ongeacht je leeftijd. Of je directeur mag zijn weet ik niet, maar ik denk het wel. Bel de KvK eens, of kijk op www.belastingdienst.nl of er iets over te vinden is?

 

 

p.s.: het is wel de bedoeling dat ik dus in vaste loondienst als directeur van het bedrijf kom. ik ben geen aandeelhouder dus hebben we naar mijn idee ook geen probleem met handlichting enz.

 

 

Handlichting heeft dacht ik vooral te maken met dat je verplichtingen aan mag gaan, niet of je aandelen bezit.

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ben geen jurist maar ik volg maar even mijn boerenverstand.

 

Je mag natuurlijk wel in loondienst zijn bij een bedrijf. Talloze minderjarige vakkenvullers gingen je al voor.

 

Directeur (of CEO) lijkt me lastig zonder handlichting. Immers je bent als minderjarige onbekwaam om te handelen en de contracten die je namens die Ltd zou sluiten zijn nietig of vernietigbaar. In bepaalde branches (zoals de horeca) moet de leidinggevende zelfs meerderjarig zijn.

 

In welke branche wil je actief worden?

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

ik wil actief worden exclusief in de ICT branche in Internet Dienstverlening, en het versturen van sms berichten via de site. echter vraag ik me dus af als de eigenaar van het bedrijf die 100% aandeelhouder is mij aanstelt. als directeur/ceo (alhoewel ik wel enige werknemer ben dan er is geen personeel), mij als 17 jarige aanstelt dan gaat hij er van uit dat ik daar bekwaam voor ben.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis

 

Ik zag dat de eerste reactie al op 6 kneuzen staat (terecht).

 

Je kunt als 17 jarige beslist een onderneming leiden (kijk eens naar Ben Woldring van bellen.com en internetten.nl.)

 

Hij heeft als junior veel familie in dienst en het gaat hem in miljoenen euros prima af! Ook hij was minderjarig toen hij begon. Fiscaal ben jij zelf verantwoordelijk voor activiteiten die belastbaar inkomen opleveren. Juridisch zijn jouw ouders verantwoordelijk, dus voor schuldeisers etc. mocht je die niet kunnen betalen.

 

Als je jouw vader in dienst neemt dan is hij niet sociaal verzekered. Dit omdat er (zonder tegenbewijs) geen gezagsverhouding bestaat tussen pa en zoon als zoon de werkgever is. Dus pa heeft dan geen WW-recht of WIA-recht.

 

Een goed fiscaal adviseur kan daar herstel in brengen als dat gewenst is. Denk dan in de trant van "pa moet mijn orders wel opvolgen omdat hij geen kennis heeft van wat ik doe".

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.