• 0

Kan je gelden (uit 2008) reserveren voor een overname per januari 2009

Beste forumgebruikers,

 

Hierbij mijn vraag.

 

Per januari 2009 neem ik een aantal bedrijfsactiviteiten van een ander bedrijf over. Voor deze overname dien ik 40.000 euro contant uit eigen vermogen in te brengen. Dit bedrag komt bijna volledig uit mijn huidige winst over 2008 (die is plusminus 70.000 euro).

 

Zoals ik het nu zie moet ik over de winst van 2008 eerst IB betalen (ik heb een eenmanszaak) en kan dat geld dan gebruiken om in te brengen bij de overname van de bedrijfsactiviteiten.

 

Of is het mogelijk om in 2008 40.000 euro te reserveren (waardoor mijn 'winst' zou dalen van 70 naar 30 duizend), in januari 2009 investeer ik het namelijk in de aankoop van deze bedrijfsactiviteiten. Hierdoor hoef ik natuurlijk veel minder IB te betalen over 2008.

 

Wat zou de juiste redenatie zijn en/of wat voor constructie zouden jullie mij adviseren?

 

Met vriendelijke groet en alvast een prettig weekend toegwenst.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn niet zoveel mogelijkheden om een reservering/voorziening te treffen voor een toekomstige overname. Die overname zou overigens ook niet tot kosten leiden, maar een investering. Dus dat zou ook niet helpen.

 

Alleen als je dit jaar activa verkocht hebt met een boekwinst, dan zou je kunnen overwegen om een herinvesteringsreserve te vormen. Dan hoef je nog geen winst te nemen, en kun je (onder voorwaarden) de boekwinst afboeken op de aanschafwaarde van de nieuwe activa.

 

Let op, het moet dan dus wel gaan om boekwinst op bedrijfsmiddelen, niet om reguliere winst.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dit is een mooi voorbeeld van een case waar je even mee naar een fiscalist gaat.

 

Staan ook nog wat vragen open:

Waar wordt die 40.000 in geinvesteerd?

Hoe lang bestaat je bedrijf?

 

Investeren is het aangaan van verplichtingen en .... (voor de volledige tekst verwijs ik je even naar de Wet Inkomstenbelasting)Daar liggen dus mogelijkheden. Wanneer jij op een juiste manier in 2008 verplichtingen aangaat, in combinatie met bijvoorbeeld de willekeurige afschrijving (indien het toegestane bedrijfsmiddelen zijn en je als starter wordt beschouwd) zou dat in dit geval misschien het voor jou gewenste effect op kunnen leveren. (minder belasting betalen in 2008)

 

Hoe meer info, hoe beter de reacties zullen zijn.

 

Ard

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

 

Het gaat om een totale som van 120.000 euro (40.000 moet ik zelf betalen, 80.000 financiert de bank).

Som bestaat voor 75.000 uit goodwill en voor 45.000 uit inventaris.

 

Mijn bedrijf bestaat nu 2,75 jaar. In de eerste twee jaar is er reeds willekeurige afschrijving en startersaftrek toegepast. Aangezien ik mijn bedrijf toen naast mijn studie deed, was het toendertijd gunstiger. Al had ik inderdaad nu ook wel willekeurig willen afschrijven.

 

Wat voor informatie wil je nog meer? Dit is de eerste keer dat ik een vraag op dit forum plaats, dus mochten er nog zaken onduidelijk zijn: ik zal ze proberen te verhelderen. Ik vind trouwens de snelheid van reageren hier erg snel.

Link naar reactie
  • 0

...

Daar liggen dus mogelijkheden. Wanneer jij op een juiste manier in 2008 verplichtingen aangaat, in combinatie met bijvoorbeeld de willekeurige afschrijving (indien het toegestane bedrijfsmiddelen zijn en je als starter wordt beschouwd) zou dat in dit geval misschien het voor jou gewenste effect op kunnen leveren. (minder belasting betalen in 2008)

...

 

Ik ben geen fiscalist, maar vermoed dat deze vlieger niet opgaat. Voor afschrijven, zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-04.html#P36_4178

 

Het zou ook wel raar zijn als je met belastinggeld een ander bedrijf kan overnemen.

 

Je wilt een bedrijf kopen van 120.000. Dat financier je door je eigen vermogen te vergroten met 40.000 en je vreemd vermogen met 80.000. Die 40.000 zul je moeten inbrengen, en dat mag niet door je winst van 70.000 naar 30.000 te brengen. Helaas voor jou, gelukkig voor de belastingbetalers.

 

De enige mogelijkheid die ik zie is een BV oprichten, en jezelf een zo laag mogelijk DGA salaris geven (minstens rond de 40K / jaar). Over de winst betaalt de BV 20-25% VPB, de rest kan toegevoegd worden aan het eigen vermogen. Dat is je spaarpot voor overnames of andere investeringen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Waard

 

Even over een andere boeg. Je moet de IB besparing dan zoeken in ander zaken.

 

Je moet dan over 2008 in elk geval doteren aan de FOR. Dat scheelt al 12% * 70.000 = 8400 aan belastbaar inkomen. De besparing daarover is 52%, dus netto € 4.368. Als ik ook nog het derde startersjaar in aanmerking neem, de zelfstandigenaftrek en de 10% MKB winstvrijstelling, dan haal je wellicht het 52% tarief niet eens.

 

Zoals gezegd zal de toekomstige investering nooit leiden tot een aftrek van 120K. De goodwill mag je in 10 jaar afschrijven en de activa veelal in 5 jaar. Daarbij krijg je voor de 45K investeringen in activa nog de investeringsaftrek.

 

Daarbij overschreid je de grens van 36K waardoor het percentage van de investeringsaftrek daalt van 25% naar 21%. Wellicht kun je overeenkomen dat je in 2008 alvast voor 30K activa koopt tegen 25% investeringsaftrek en de andere 15K wel in 2009 (wederom tegen 25% investeringsaftrek).

 

Doe je dit allemaal in 2009 dan is de investeringsaftrek 21% x 45K = 9.450 = netto bij 52% IB € 4.914

Spreid je de investeringen over 2008 en 2009 dan is de aftrek 25% x 45K = 11.250 = netto bij 52% IB € 5.850

 

Verschil van € 936 netto door dit jaar al een deel van de activa te kopen!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Norbert,

 

Terechte opmerking, het is een nieuw veld waar ik mij in begeef. Maar aangezien ik hiervoor mijn bedrijfje naast mijn studie (winst kunstmatig laag kunnen houden door willekeurige afschrijvingen en startersvoordelen) heb gedraaid en 2008 een goed groeijaar is geweest plus een overname in het verschiet., komt nu pas de fiscale kant echt aan bod.

 

Uiteraard werk ik met een boekhouder, etc. Alleen een boekhouder heeft ook maar een beperkte kennis. Vandaar dat ik mij nu (oa. via dit forum) laat informeren over de mogelijkheden. Als ik niet weet wat iets betekent, dan vraag ik het gewoon. Dit is de kortste manier om te een antwoord en helderheid te komen.

 

Daarnaast vind ik het voor mijzelf als jonge ondernemer erg belangrijk om ook zelf een basiskennis op dit gebied op te bouwen. De beste adviseur ben je als ondernemer natuurlijk altijd zelf en de winsten die ik nu maak komen ook door op de kosten te letten en erg goed en hard te werken/ondernemen.

 

Ik wil deze casus ook best voorleggen en zakelijk laten doorspitten door een van jullie. Maar heb geen idee van de kosten.

 

Ik vind dit forum trouwens echt een enorme bron van goede informatie en snelle reacties.

 

Bedankt voor jouw reactie en wellicht tot een volgende vraag.

 

Ward

Link naar reactie
  • 0

... Als ik niet weet wat iets betekent, dan vraag ik het gewoon. Dit is de kortste manier om te een antwoord en helderheid te komen.

...

 

 

Maar ook de kortste manier om irritatie te wekken. Eerst zelf zoeken, dan vragen, is het motto op dit forum. Voor jou is de vraag nieuw, maar de mensen die al langer lid zijn hebben dit soort vragen en antwoorden al talloze keren langs zien komen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij worden er ook posts verwijderd van het forum. Mijn bericht was een reactie op een bericht dat is verwijderd door een moderator denk ik.

 

@Ward: nee mijn eigen fout. Had het bericht eigenlijk niet willen posten. Vond het toch net iets te zeikerig overkomen.

Maar nu je toch al gereageerd hebt: tbv overige lezers onderstaand alsnog het bericht...en bij nader inzien valt dat zeikerige ook wel mee ;)

 

Beste Ward,

 

Niet lullig bedoeld: maar ik ben een beetje verbaasd over je vragen en reacties tot dusverre.

 

Kun je je met € 70.000,- winst niet een goede boekhouder en/of fiscalist permiteren? Als je met dit soort winsten nog nooit van de FOR hebt gehoord betaal je mogelijk al een paar jaar onnodig veel betasting en had een goede adviseur (zoals Joost, Fred of een concullega) zichzelf al dubbel en dwars terugverdiend.

 

Zeker met een behoorlijke overname voor de boeg zou ik mijn oor bij deskundigen te luisteren leggen!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Geen probleem om de FOR toe te lichten, maar zoals gezegd, het staat allemaal al op dit forum. Dan wordt alles opnieuw schrijven een vermoeiende bezigheid, want zo'n vraag wordt nog al eens gesteld.

 

Dat gezegd hebbende,

 

Waard, je ziet dat de belastingbesparing vanuit een andere hoek moet komen. De FOR en de spreiding van de overname over 2 jaren verdient al snel een aantal duizend euro. En ik denk dat je beslist niet zomaar een overname moet gaan regelen op eigen houtje. Dat is geen belediging van jouw kennis van zaken of jouw vermogen om het je eigen te maken, maar er zijn mensen die daar bedreven en bevlogen in zijn en die er (na aftrek van hun kosten) meer voor jou uithalen dan je zelf voor elkaar krijgt. Simpelweg omdat zij de weg kennen in het fiscale oerwoud dat bij overnames hoort en daarbij ook alles juridisch prima voor je bewaken.

 

Want ook daar zijn enorme valkuilen te bewaken. Even een bepaling in de koopovereenkomst die jij mist of verkeerd uitlegt aan jezelf en je kunt er voor duizenden euro's inzitten.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.