• 0

Hoe krijg ik mijn zaak levensvatbaar?

Hallo HL-ers,

Niet wetende of ik hier uberhaupt thuishoor toch dit probleem:

Ik heb sinds drie en een halfjaar een lunchroom- cafetaria en krijg geen loop op de zaak.

Heb al vanalles geprobeerd, flyers, assortimentslijst aan bedrijven (met belegd broodje) en huis aan huis bezorging, actie's verloting TV en Fiets speciale broodjes en menutjes, 2 voor de prijs van 1 etc.

Het wil gewoon niet lukken terwijl mijn producten top zijn (wel veel complimenten voor schone zaak, lekker eten en vriendelijke bediening). Personeel zit er niet in ivm lage omzet dus draai ik de zaak alleen.

Ik draai max. 50% omzet t.o.v. de vorige eigenaar.

Inmiddels stevig in de schulden en er moet nu iets gebeuren anders is het "weg met de investering".

Graag jullie advies in deze

 

Groet, Jakob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt heel apart aangezien je qua marketing wel aardig bezig bent. Kan jij je vinger leggen op het verschil tussen jouw en de vorige eigenaar.

 

50% is wel heel veel, en ik kan me niet voorstellen dat alleen een wijziging van eigenaar zo'n verschil zou moeten maken. Dus misschien dat de vorige eigenaar veel "good will" had t.o.v. van jouw? Verregaande wijzigingen in interieur, assortiment, prijzen etc?

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Hallo HL-ers,

Bedankt voor de reacties.

Na overname van deze zaak liep het nog slechter dan nu.

Op aanraden van zgn "horeca deskundigen" (leveranciers en horeca adviseur) heb ik een wijziging aangebracht welke mij duidelijker als lunchroom-cafetaria liet uitkomen.

De vorige eigenaar heeft er de laatste maanden met de pet naar gesmeten en had zodoende geen goede naam meer (kom je achteraf pas achter). Na drie en een halfjaar mag je toch verwachten dat men beter zou weten inmiddels?

Ook regelmatig adverteren in plaatselijke krant zet geen zoden aan de dijk.

Het is mij werkelijk een raadsel hoe dit mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Om een beter beeld van je case te kunnen vormen zou ik graag je vestigings gegevens weten.

En anders toch maar een brief naar de vrienden van RTL om de hulp van Herman den Blijker in te roepen....

 

Nee maar even serieus, de gegevens van je locatie kunnen wellicht ook nog een deel inzicht geven.

www.metdewindmee.nl

Link naar reactie
  • 0

Adverteren sec is heel vaak gewoon weggegooid geld. Heel veel ondernemers (ook ik ooit) denken dat als je veel adverteert de vraag naar je producten vanzelf op gang komt. Niet dus.

 

Het is net als met de banners op internet. Je wordt er immuun voor. Het heeft wel (enige) zin als mensen je al kennen. Adverteren is dan als een berichtje van een bekende.

 

Reputatie en daaruit voortkomende relaties zijn de allerbelangrijkste factoren voor het succesvol op- en voortzetten van een bedrijf. Open deur maar het kan niet vaak genoeg worden gezegd.

 

Het lijkt erop dat je erg goed bezig bent met het opbouwen van reputatie en relatie maar er is één belangrijke factor die je niet in de hand hebt en dat is tijd.

 

Ik vraag op beurzen altijd of mensen hun positieve ervaringen door willen vertellen en heb gemerkt dat dit echt werkt. Vaak geeft ik aan de "positieve gezellige praters" wat folders mee voor hun vrienden. De meesten komen elke beurs even een praatje maken en vragen of er nog iets nieuws is.

 

Mijn tip is het dus om actief aan bestaande en tevreden klanten te vragen of ze jouw toko willen promoten in hun omgeving. Als ze vragen wat ze er voor terugkrijgen zeg je gewoon dat je hun koffie volgende keer met nog meer aandacht zal maken. 8)

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder gevraagd: gebruik je de zelfde naam nog steeds als de vorige eigenaar?

 

Vertel tevens iets meer over de locatie, zit je in een winkelcentrum of ben je meer een buurtzaak?

Als de klanten niet bij jouw komen, waar gaan ze dan heen?

 

Ook niet geheel onbelangrijk, je kan nog zo'n mooie zaak hebben op een toplocatie de eigenaar/personeel kan een zaak maken of breken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een idee om wat meer acquisitie te doen richting bedrijven? Ga naar het dichtsbijzijnde industrieterrein, stel je voor en leg bestellijsten neer.

 

Daarnaast zou je ook kunnen kijken naar beurzen (lunchpakketten).

 

Nog een idee:

Maak complete lunchpakketjes voor een zeer betaalbare prijs. Bvb. 1 bolletje wit met ham, 1 bolletje bruin met kaas, een krentenbol een appel en een halve liter melk/karnemelk voor 4 euro. (prijs is maar een suggestie, geen idee of je daarmee wegkomt)

Ga hiermee ook bij de winkels en bedrijven in de buurt flyeren. Niet de flyer zomaar door de bus gooien, maar even persoonlijk afgeven.

 

Daarnaast is de naam heel belangrijk: Je hebt Goodwill, maar ook badthoughts (zeg maar een negatieve goodwill, term uit mijn duim gezogen, maar maakt duidelijk wat ik bedoel) en deze hangt af van een aantal factoren:

- naam van de zaak

- presentatie van de zaak

- aanbod

 

Ga desnoods vragen op straat wat ze van de zaak vinden, wie weet komt daar wat nuttigs uit...

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Behoorlijk wat reacties en daarvoor dank.

Het topic terras inmiddels gelezen en is zeer bruikbaar.

Bedrijven zijn persoonlijk bezocht met assortimentslijst en een belegd broodje erbij, heeft onvoldoende respons opgeleverd.

Vaste klanten promoten mijn zaak reeds wat soms resulteerd in het meenemen van buurtgenoten welke achteraf wel tevreden zijn maar die je toch niet weerziet.

H den B zal hiervoor niet echt warmlopen denk ik ;) en restaurant ambities hebik nog niet .

Situering zaak aan de rand van het winkelcentrum, geen woonwijk in directe omgeving, bedrijven aan andere zijde plaats.

In het winkelcentrum diverse horecagerelateerde zaken.

Concurrentie: inmiddels 14 cafetaria's op 28000 inwoners

Naam van de zaak is gewijzigd na overname en flyeren zowel via brievenbus als winkelend publiek.

Al met al behoorlijk wat geprobeerd maar alle raad / ideen is/zijn welkom

O ja... Het is mijn achternaam met zomaar een nummer erachter ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Situering zaak aan de rand van het winkelcentrum, geen woonwijk in directe omgeving, bedrijven aan andere zijde plaats.

In het winkelcentrum diverse horecagerelateerde zaken.

 

??? Wat zit er dan om je heen als er geen woonwijk zit en geen bedrijventerrein? Sta je midden op een weiland?

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Typische marketingvraag en hier en daar al goede suggesties gegeven. Tijd is inderdaad een factor die meetelt, die heb je niet altijd in de hand, maar wel hoe je die besteedt.

Er is ook een duidelijke(?) positie gekozen, nl. lunchroom/cafetaria en je hebt een beeld van je concurrentie, nl. je bent één van de 14 op een totaal verzorgingsgebied van ca. 28.000 inwoners, dat betekent voor jou ± 700 gezinnen /adressen.

 

Je locatie is nabij een winkelcentrum, met wellicht mensen die ook een lunch bij je zouden kunnen nuttigen, of even een 'bakkie' met een relatie. Nu is het dus zaak je mix goed op elkaar af te stemmen, de bekende 'P's, maar goed vertaald naar de behoeften vanuit de markt. (Hierbij kun je altijd 'leren' van je concurrenten).

 

Wat is je Propositie (wat voor kwaliteit Producten kan men van jou verwachten en maak je dat ook waar? Dus: hoe tevreden is men over jou), hoe is je Prijsstelling, je Presentatie, hoe bereikbaar ben je voor je klant (Plaats) en hoe ga je (je bent zelf je Personeel) met de klanten om, qua service beleving, etc...

 

Nu is het wel de bedoeling dat je de antwoorden op deze vragen op gaat zoeken in de markt, i.p.v. ze zelf te verzinnen. Dus misschien is een marktonderzoekje er wel aan besteed in de 700 adressen in jouw verzorgingsgebied en de omliggende winkeliers. Kun je bijvoorbeeld met een innovatievoucher laten doen, dan kost het je weinig tot niets en uit de antwoorden is vast een advies op te maken, waarmee jij je resultaten opkrikt. Ander aspect is natuurlijk je kosten, zijn die wel in balans of kun je daar ook nog iets mee 'onder de streep'?

 

Zomaar wat suggesties.

 

Effe nog een creatief 'twee á drie vliegen in één klap' nabrandertje: maak eens een goed ogende (passend bij jouw propositie en huisstijl) flyer waarop je drie tot vijf (slim opgestelde, maar simpel ogende) vragen in een enquete zet. En maak daar een actie van door ze bij 'jouw' 700 adressen en de aanpalende winkeliers door de brievenbussen te gooien, met de mededeling dat ze bij inlevering van het ingevulde formulier voor een bepaalde datum bij hun besteling gratis een belegd broodje, milkshake, ijsje, o.i.d. krijgen. Gevolg: het 'triggert' meer 'traffic', het levert je bruikbare informatie op en je krijgt meer naamsbekendheid. Aan jou de schone taak om die naamsbekendheid dan om te buigen naar een goede reputatie en deze te onderhouden.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je zal niet de eerste zijn die in de maling wordt genomen met onjuiste cijfers i.v.m. overname, misschien kan je leverancier duidelijkheid geven hoe de situatie voor de overname was, het is vreemd dat je omzet zover is gezakt vanaf dag 1.

 

Als ik het zo lees over de locatie dan heb ik zo mijn twijfels betreffende het aantrekken van klanten daar je zegt dat er geen woonwijk in de nabijheid is.

Heb je echter een redelijk groot parkeerterrein voor de deur dan heb ik nog wel wat ideeen voor de zondagen.

 

Misschien ook eens contact opnemen met de "directie" van dit forum om bij jouw de volgende meeting te houden ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is je assortiment en op welke soorten klanten richt je je? Weet je wat die 14 andere concurrenten bieden? Je moet je proberen te onderscheiden, dat kan met je menukaart, je inrichting, presentatie, service en nog veel meer.

 

Wij geven extra aandacht aan klanten zoals groepen 35-plussers en aan vrouwen in ons cafe. De omliggende cafes zijn nogal op studenten en op mannen alleen gericht. We hebben veel soorten luxe hapjes en speciaalbieren voor de 35plussers en veel soorten warme dranken voor vrouwen. Ook hebben we een paar grote tafels neergezet voor groepen.

 

Misschien bedienen jouw concurrenten nog niet bijvoorbeeld ouderen die overdag willen koffiedrinken en een mooi broodje/snack willen? Dan kun je daarop inspelen. Als je bij een parkeerplaats zit kun je misschien ook meer meeneemproducten aanbieden voor mensen onderweg.

Link naar reactie
  • 0

Gezien je marketingacties lijkt het alsof je daarin actief genoeg geweest bent! We weten natuurlijk niet wat de inhoud en vorm daarvan waren, maar je hebt veel en verschillende manieren uitgeprobeerd. Als je ook zeker weet dat er t.a.v. je producten, je diensteverlening en je inrichting weinig aan te merken is, ligt de oorzaak waarschijnlijk bij de marktsituatie. Ik denk dat de oplossing vooral gezocht moet worden in aanpassing van je bedrijfsformule.

 

Weet je wat de concurrenten aanbieden? Wat doet de concurrentie waar het wel goed loopt anders dan jij? Ik vind de suggestie van een marktonderzoek(je) een hele goede. Probeer eens uit te zoeken waarnaar de mensen behoefte hebben. Kijk daarbij vooral naar de mensen die nu niet komen in je zaak. Is jouw cafetariaconcept aansprekend en onderscheidend genoeg in jouw marktsitauartie? Speel je met je aanbod aan producten genoeg in op de wensen en behoeften van potentiele klanten uit jouw omgeving?

 

Als je in de betalingsproblemen komt klop dan op tijd aan bij een bank of familie. Als dat niet lukt meld je dan bij je gemeente aan voor Bbz-ondersteuning (een tijdelijke uitkering of tijdelijke lening).

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees, lijkt het alsof je, toen je de zaak overnam, niet had verwacht dat de omzet omlaag zou gaan (logisch want anders had je het waarschijnlijk niet overgenomen). Jij hebt alles geprobeerd om klanten te trekken, maar de klanten blijven weg. Het probleem ligt dus waarschijnlijk bij de klant. Stap eens de straat op en spreek wat mensen aan in dat dorp/stad waar al die 28.000 mensen wonen. Vraag of ze uw naam kennen, en zoja, waarom ze nooit bij u komen (Niet zo direct vragen maar verzin een leuk praatje) Dan weet je denk ik gelijk wat het probleem is. Je zou zelfs nog kunnen vragen wat jij eraan zou kunnen doen en of ze dan wel komen. Promoot je gelijk je naam mee, zo'n gesprek heeft meer inpact dan een folder. Ook weet je wat het probleem is en wat je eraan moet doen. Als je ±100 mensen hebt ondervraagd weet je echt wel wat je te doen staat. ;) :)

 

Succes ermee, Robin

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Ik ben onder de indruk van alle reacties, mijn hartelijke dank hiervoor.

Van de vele suggesties heb ik er al diverse uitgevoerd zonder gewenst resultaat,

Aanbieden wat conculega's niet hebben doe ik reeds maar slaat niet aan (voorbeeld pannenkoeken: loopt een moeder met zoontje langs de zaak en zoontje ziet staan "pannenkoeken' en roept; mam lekker pannenkoek! en moeder sjaggerijnt"die kunnen we zelf wel maken" en dat geeft weer hoe men er hier over denkt )

Blijven er uiteraard suggesties over om nog iets te proberen maar ik vrees dat ik het financieel niet meer kan trekken.

Sta reeds max. rood met krediet en heb al 5 mnd. huurschuld. Had gehoopt op een klein wonder/idee maar is eigenlijk tegen beter weten in.

Blijft helaas over de keuze stoppen en schade beperken. Had ik deze site maar eerder ontdekt :(

Dank aan jullie allen voor de genomen moeite, het heeft mede geholpen een beslissing te nemen en daar ging het uiteindekijk ook om nietwaar?

Het ga u goed, groet Jakob

Link naar reactie
  • 1

 

Nou sorry Down, wat betekent nou weer "huftirige opmerking". Dat noem ik nou hufterigheid ...

 

 

In alle tijd dat ik hier nu rondsnuffel en reactie's geef, heb ik nog geen kneus gekregen over zg hufterigheid. Ik vind dit ook eerlijk gezegd zeer ongepast. Het is ook een woord wat ik nooit zal gebruiken trouwens.....en is dus ook niet door mij neergezet..... ???

 

Nu ik nog eens heen en weer lees, lijkt het er trouwens op, dat er iemand een stukje verwijdert heeft.... ???

 

Anyway, back on topic :

 

Jacob,

 

Je hebt je post op 24 oktober gestart, dat is 4 dagen geleden. Ik weet als geen ander hoe lang dagen kunnen duren, wanneer je alleen maar bezig bent met : waar doe ik het fout, wat gaat er fout, wat gaat er NIET goed, enzovoorts. Je blijft hier over malen, zelfs in je slaap. Ik vind dan ook echt dat je niet nu een beslissing moet nemen. Inderdaad, je moet er op tijd bij zijn....! Maar er zijn hier zoveel punten en ideeën langs gekomen....

 

Effe een tip, OK ?

Lees heel het spulletje nog eens door en schrijf alles eens op. Maak hier dan ook een lijstje van, wat je al gedaan hebt, niet haalbaar is en dergelijke. Denk hier een week over na en kom dan terug met een antwoord. Vier dagen is te kort kerel.

 

Probeer ook even met je huurbaas te gaan praten, of stuur hem een briefje, dat je met dingen bezig bent, en dat je hoopt dat alles zsm in orde komt. Doe een betaling. Er komt dagelijks omzet binnen, als het goed is in ieder geval, en betaal bijvoorbeeld dagelijks 100 of 250 piek !

 

Dan ziet hij/zij in ieder geval dat er iets betaald wordt en je van goede wil bent.

 

Nogmaals, zet het even op een rijtje, letterlijk op papier, kijk er een dag niet naar, zet je pc uit, werk gewoon het werk wat je moet doen, die paar dagen maken dan (denk ik met de gegevens van nu) dan ook niet meer uit. Maar je weet dan wel dat je een goede beslissing maakt....

 

Toi-toi....

 

;)

Link naar reactie
  • 0

 

Zet deze hulpvraag ook eens uit bij wat collega ondernemers uit je buurt. Waar drinken die overigens koffie of lunchen ze met klanten? Ben je lid van een plaatselijke ondernemersvereniging? Loop eens langs de ledenlijst en bel iemand of ga gewoon langs. Hulp kan uit een vreemde hoek komen als je er om vraagt. Vanaf deze site ook prima tips, maar je hebt ook lokaal hulp nodig.

 

Succes,

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je zo vlak bij een bedrijven terrein zit zou ik beginnen met wireless internet aanbieden voor je klanten, misschien dat je zo wat mensen binnentrekt vanaf dat terrein.

Sterkte!

Dries

 

Hallo HL-ers,

Niet wetende of ik hier uberhaupt thuishoor toch dit probleem:

Ik heb sinds drie en een halfjaar een lunchroom- cafetaria en krijg geen loop op de zaak.

Graag jullie advies in deze

 

Groet, Jakob

Link naar reactie
  • 0

T.a.v. de beslissing om te stoppen: er zijn en blijven altijd kansen. Die zullen inderdaad in de richting van alle bovenstaande suggesties moeten gaan, denk ik, namelijk bijstelling van je concept. Dit kan bijvoorbeeld door andere producten aan te bieden (bijvoorbeeld meer biologisch, menu's, zie hierboven) of je dienstverlening uit te breiden (bezorgdienst, afleveren bij bedrijven, enz.). Gezien de concurrentie zul je je extra moeten onderscheiden.

 

Dit vergt echter altijd weer enige investeringen en energie van jou als ondernemer. Als ik je goed begrijp ben je eigenlijk geestelijk en lichamelijk er "wel klaar mee". Daarnaast vermoed ik - gezien je vaste bedrijfskosten - dat je zaak pas voldoende rendement gaat opleveren als de omzet zeer aanzienlijk toeneemt. Dus bijvoorbeeld moet verdubbelen.

 

Als je stopt zou ik proberen om:

 

[*]in overleg te treden met je schuldeisers (je huurbaas zoals hiervoor gesuggereerd)

[*]een ondersteunende Bbz-uitkering bij je gemeente aan te vragen

[*]je bedrijfsmiddelen te verkopen om je schulden (gedeeltelijk) mee te kunnen aflossen. Je hebt in elk geval inventaris te verkopen. Je kunt eenvoudig een kleine oproep plaatsen op bijv. Marktplaats.nl, horecasite.nl of met een rubrieksadvertentie in je plaatselijke krant.

 

Sterkte en succes.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.