• 0

gang van zaken bij binnenkomst goederen in rotterdam

Hallo,

 

ik heb 2 producten besteld uit china.

ze worden cif rotterdam verzonden.

 

Nu wil ik graag weten hoe dit in z'n werk gaat, hoe weet ik wanneer de spullen in rotterdam staan?

Ze zitten waarschijnlijk in een deelcontainer, wie maakt die container leeg, en waar komen ze dan te staan?

 

Ik wil de spullen ook wel zelf uit rotterdam halen kan dat ook? en hoe gaat het bij het inklaren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

meestal als er voor mij spullen binnenkomen buiten mijn vervoerder om, wordt ik gebeld door een

inklaringsbedrijf / bureau ..

 

Die vertellen mij dat er spullen zijn aangekomen.

 

Ik vertel ze dan dat ZIJ de inklaring en papieren mogen regelen en dat ze het bij mij op kantoor afgeven...

Dan regelen zij dat. Als jij je spullen op wilt halen, dan moet je dat aangeven.. en dan kan je ze later die dag oppikken.

 

het gaat eigenlijk allemaal vanzelf....

Link naar reactie
  • 0

weet ik eigenlijk niet, volgens mij wel.

 

je krijgt gewoon een faktuur thuis met de gemaakte kosten.

 

Ik heb 1 vaste vervoerder die alles voor mij regelt, maar soms worden er zaken met het vliegtuig

opgestuurd en dan komt het gewoon op 16-hoven of schiphol aan en gaan die mensen mij bellen..

daarna ontvang ik het op de zaak.

 

zoals ik zeg ... eigenlijk vanzelf .. ik betaal nooit iets voorruit BTW ofzo..

 

ben er geen expert in, maar dit is mijn ervaring hierin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Wouter,

 

Allereerst is het voor jouw belangrijk om te weten met welke vervoerder/forwarder deze goederen worden verstuurd.

Wanneer de goederen namelijk per zeevracht verstuurd zijn, is er een B/L aanwezig, ofwel een bill of lading. Aan de hand van dit B/L nummer kun je de zending meestal namelijk tracen.

 

Wanneer een zending CIF is verstuurd betekent dit dat de verzender betaald tot aankomst haven (ofwel cost insurance freight) transport tot aan haven incl verzekering.

 

De kosten die je ong kan verwachten zijn de inklaring, afhandeling en evt aflevering. Daarbij komen natuurlijk nog de kosten invoerrechten en BTW.

Afhankelijk van het gewicht, maar je moet ong uitgaan van 50 euro inklaren, en afhandelen en afleveren is afhankelijk van de vervoerder en afleverplaats/ gewicht.

 

Probeer altijd te kijken of je het transport zelf kunt regelen, dit scheelt meestal geld, en je hebt alles zelf onder controle qua keuze vervoerder e.d.

 

Met vriendelijke groet,

 

J.S. ASPA

 

Business with China was never easier

sales@bjornfrank.eu www.bjornfrank.eu

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wouter,

 

Zelf ben ik een pro-actieve ondernemer, ik zou namelijk nooit gaan wachten tot een??? bedrijf contact met mij opneemt of ze mijn zending in mogen klaren en raad u dat ook af.

 

Zou eens contact opnemen met de leverancier om daar na te vragen met wie hij/zij deze goederen heeft verzonden, en of er een tracking nummer aanwezig is. Als het echt met zeevracht is verzonden, is er altijd een b/l nummer aanwezig. Die maken ze op na vertrek van de zending op zee.

 

Wanneer je weet met wie de zending binnenkomt, kun je daar contact mee opnemen en uitleggen dat je de zending graag na binnenkomst z.s.m. wil laten inklaren en afleveren (zelf ophalen).

 

Let op, het kan namelijk ook zomaar zijn dat ze laat/ of helemaal geen contact met je opnemen, en dan kan het voorkomen dat je opslag moet betalen voor de tijd dat de goederen in hun loods heeft gestaan.

 

Neem eens contact met je leverancier op en vraag om duidelijkheid.

 

 

Succes, en mocht je nog vragen hebben...........

 

 

Gr.

 

J.S. ASPA

Business with China was never easier

sales@bjornfrank.eu www.bjornfrank.eu

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Stef,

 

Ik doe dit voor het eerst, de spullen zijn nog maar net betaald en moeten nog verstuurd worden,

Vroeg me gewoon af hoe het normaal in zn werk gaat.

 

Dat jullie dit 10 x per dag doen en mij dan als een kneusje zien, alleee.

 

Ik dacht dat ik hier volwassen antwoorden zou krijgen, maar stef valt dan weer tegen

 

Link naar reactie
  • 0

Wouter,

 

Allereerst, de bedoelde B/L= Bill of Lading (Connossement in het Nederlands), zijn feitelijk eigendomsbewijzen. Je leverancier heeft er een copie daarvan gekregen. Hij hoort dan een copie daarvan naar je toe te sturen. Vraag hem. Daarin staat o.a. de scheepvaartmij, het schip en natuurlijk de bestemming. Mogelijk ook de expediteur in Rotterdam. If not, bel dan de douane van de haven en probeer achter te komen, wie dit schip afhandelt. Wellicht staat ook in de B/L "estimated time of arrival".

 

Elders las ik dat het bijna vanzelf gaat. Quod non. De expediteur-douane agent zou dus alle kosten (incl. invoerrechten en BTW) voorschieten........ maar of hij daar zin in heeft? Misschien wil hij dat je vooruit betaalt.

 

Het is dus zaaks dat je alles van te voren weet en indien mogelijk van te voren geregeld hebt. En inderdaad mag je het afhalen, indien dat praktisch is.

 

Laat ons in elk geval lezen hoe het loopt.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Stef,

 

Ik doe dit voor het eerst, de spullen zijn nog maar net betaald en moeten nog verstuurd worden,

Vroeg me gewoon af hoe het normaal in zn werk gaat.

 

Dat jullie dit 10 x per dag doen en mij dan als een kneusje zien, alleee.

 

Ik dacht dat ik hier volwassen antwoorden zou krijgen, maar stef valt dan weer tegen

 

Tja, toen begreep ik het. Nou dat is een aardig eindje rijden. Ik hoop dat je weet waar je spullen zijn, en dat de papieren in orde zijn.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

tja, maar je moet zaken ook niet moeilijker maken dan nodig is.

 

Een enkele keer krijg ik een luchtzending binnen, normaal zei ik altijd dat mijn expediteur de inklaring en het

transport regelt. en dat werkt ook prima.

 

Echter mijn expediteur zei zelf tegen mij dat deze mensen het ook prima kunnen regelen. Als hij zich ermee ging bemoeien

dan zou het alleen maar duurder worden door de handling ect. Nu moet ik zeggen dat mijn expediteur een vriend van

me is .. dus die hoeft niet veel te verdienen aan mij.

 

Sindsdien laat ik degene die mij belt alles regelen, inklaren en transport ..

 

en ik betaal niets voorruit o.i.d. ook geen BTW . Ik krijg alleen een faktuur opgestuurd.

moet er wel bij vermelden dat de BTW ect. over deze zendingen ook geen duizenden euro's zijn hoor.

 

vandaar dat ik je vraag simpel probeer te beantwoorden, puur naar eigen ervaring.

 

i.i.g. succes ermee hoop dat alles vlotjes voor je verloopt

Link naar reactie
  • 0

Sommige luchtvracht expediteurs / forwarders rekenen overdrachtskosten, meestal alleen als de zending daadwerkelijk al in hun loods staat. Dan ben je dus duurder uit vanwegen dubbele handlingskosten.

 

Dat kan je uiteraard tegengaan door een contract te tekenen op lage tarieven zodat alles uit komt bij 1 expediteur. Wij doen dat zelf ook, dan betaal je per kilo naast het minimum een interessanter tarief dan telkens 'afwachten wat het wordt'. Bovendien zijn de spullen dan ingeklaard en klaar voor betaling van de invoerrechten, enige wat je hoeft te doen is te betalen en je kunt de spullen ophalen of ontvangen van de vervoerder.

 

Dan moet de verzender in het land van oorsprong wel jouw naam op de AWB zetten, en niet een andere expediteur op Amsterdam waar ze mee samenwerken.

Link naar reactie
  • 0

Als wij producten verscheept krijgen, dan krijgen ik van de leverancier altijd alle originele documenten per fedex opgestuurd. De lading gaat in rotterdam van het schip naar de expediteur. Omdat zij kosten rekenen voor de opslag van de goederen zorg ik er altijd voor dat ik een week voor aankomst van het schip alle documenten aangetekend naar de expediteur opstuur met het verzoek de goederen in te klaren en af te leveren. Ik betaal dan van tevoren de inklarings en transportkosten en op het moment dat de lading in Rotterdam wordt afgeleverd, wordt deze meteen afgehandeld en vaak al de volgende dag bij mij afgeleverd. Zo betaal ik geen opslagkosten en weet ik vantevoren ook wat de kosten zijn en of er eventueel nog problemen met de documenten zijn. Anders heb ik nog een aantal dagen om alles te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Wouter,

 

Wanneer je de keus hebt zou ik er altijd voor kiezen de goederen FOB in de haven van vertrek te laten leveren. Voordeel hiervan is dat je zelf een keuze kan maken in vervoerder/forwarder en daarbij krijg je vaak een contactpersoon binnen dat bedrijf zodat je ook altijd contact op kan nemen wanneer je iets omtrent jouw zending wilt weten.

 

Het enige wat je nog doet wanneer je eenmaal een keuze hebt kunnen maken voor een goede vervoerder/ forwarder is aangeven dat er een zending klaar staat, en aangeven met wie ze contact op kunnen nemen bij de leverancier, en de meeste vervoerders/forwarders doen de rest.

 

Wij vervoeren wekelijks zendingen vanuit Azie en als we dan elke keer rekening moeten houden met wie de zending binnenkomt dan ben ik meer tijd kwijt met het zoeken naar mijn zendingen dan met dingen die echt belangrijk zijn voor mijn bedrijf, zonde dus.

 

Raadt je aan eens contact met diverse vervoerders op te nemen en gewoon vrijblijvend eens te vragen naar de mogelijkheden en kosten natuurlijk.

 

Enkele aanraders: Schenker, DHL, Maersk logistics.

Succes, en mocht je nog met vragen zitten ........... (domme vragen bestaan niet, alleen de antwoorden kunnen weleens van mindere kwaliteit zijn).

 

Met vriendelijke groet,

Business with China was never easier

sales@bjornfrank.eu www.bjornfrank.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik heb precies zo'n akkefietje aan de hand.

Spullen opgestuurd gekregen per boot (vaart nog) en werd gebeld door Twoway die wel even wil inklaren en zo, maar wel tegen een prijs die nog duurder is dan de spullen. Volgens mij krijgen ze gewoon op een of andere telex binnen wat er aan komt en verloten ze de zendingen of zo. In ieder geval heb ik niet voor deze firma gekozen en mijn leverancier ook niet. Total CIF kosten voor 2 fietsjes 372 euri excl. evt wachturen. Two way zegt dat dit komt omdat de verzender de goedkoopste optie heeft gekozen waardoor de ontvanger voor alles opdraait.

Lossing 60/LCL 14/THC 6,00/ISPS 5,00/Eco tax 7,50/shipment fee 50,00/laat volgen 40,00/adm. 40,00/inklaren 50,00/transport 85,00/dieseltoeslag 15,30 en dan eventueel overwijzingskosten/ADR laad/los/statistiek. Kortom we verzinnen nog wat. Ik ga ze nu maar zelf ophalen en probeer er nu achter te komen hoe of wat.

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen meneer v Schaik,

 

Het feit dat de zending CIF Rotterdam (neem ik aan) is verstuurd houd in dat de zending tot aankomst haven Rotterdam incl, verzekering is verstuurd. Het klopt dan idd wel dat je nog de afhandelings-, inklarings- en afleverkosten moet betalen. Wel ben ik het volledig met je eens dat Twoway belachelijke prijzen rekent.

Vaak wordt er een B/L (bill of lading) opgemaakt en daar staat ook een notify party op (diegene welke ze moeten contacten wanneer de zending binnen komt) misschien dat Twoway bij deze vervoerder, of deze rederij als notify party staat wanneer de ontvanger zelf geen vervoerder heeft aangegeven staat??

Zoals ik eerder al aangaf vind ik het zelf ook echt belachelijke prijzen om een zending te laten inklaren en afleveren, al moet ik wel zeggen weet ik nog niet hoeveel cbm het is dus mocht dit groter dan 3 cbm zijn dat valt het enigzins nog mee.

De zending laten overdragen brengt vaak ook weer extra kosten met zich mee dus of dat wel zo verstandig is?

 

Raad je vooral aan in het vervolg het transport gewoon FOB te laten leveren en dan zelf de rest te doen, dit scheelt zoveel irritatie, onzekerheid en andere vervelende bijkomende problemen achteraf.

Wij laten wekelijks zowel FCL als LCL zendingen afroepen maar doen dit allemaal op FOB basis, dat geeft mij de kans om dit zelf met een vervoerder te regelen (dus kan je de goedkoopste/beste uitkiezen) en daarbij heb je gewoon constant de controle over jouw eigen zending.

 

Succes voor nu met Twoway, en zorg er in het vervolg voor dat je zelf een vervoerder hebt gekozen die de inklaring en aflevering doet. En laat het het liefst FOB varen. Jij bent de klant (Koning)

 

Gr.

Business with China was never easier

sales@bjornfrank.eu www.bjornfrank.eu

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ook ik ben zo'n geval die het eens probeert. Heb een produkt uit amerika laten overkomen. Sta zelf op de B/L als notifying party. ETA van de container carrier was 20-11. Heb nog niks gehoord. Moet ik me nu zorgen gaan maken of duurt de verwerking van deellading een aantal dagen?Moet ik wellicht pro-actief contact met iemand zoeken?

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond t.ent.s,

 

Normaal gesproken zal je gebeld worden door een vervoerder/forwarder welke je verteld dat zij een zending voor je binnenkrijgen en daarbij vragen of ze deze voor je mogen inklaren.

(Is wel afhankelijk of de zending DDU of CFR verstuurd is)

Wel is het zo dat ook vervoerders weleens iets over het hoofd zien en het vervelende hieraan is dat de zending ergens in een loods of bij een opslag blijft staan (met alle kosten vandien, die zij direct aan jouw doorbelasten) en daarbij zit je de hele tijd op je zending te wachten.

 

Kijk even met wie de container vaart (carrier/forwarder) en neem contact op. Deze partij staat ook op de B/L.

Wat je ook kan doen is contact opnemen met een van de grotere vervoerders (Schenker, DHL of Maersk) en zeg dat je een zending verwacht en dat je graag wilt dat zij deze voor jouw inklaren en afleveren. Moet je het originele B/L nummer geven en evt. wanneer nodig het originele B/L document naar die vervoerder toesturen.

(Houdt er wel rekening mee dat je overdrachtskosten kan krijgen)

 

In ieder geval 1 eerste advies, onderneem actie. Zoek uit met wie de zending vaart en welke partij staat aangegeven om deze zending in te klaren. 'Vertrouwen is goed, controle altijd beter'.

 

 

Gr.

Business with China was never easier

sales@bjornfrank.eu www.bjornfrank.eu

Link naar reactie
  • 0

Hallo meneer Aspa,

 

Bedankt voor uw reactie. Ik heb naar aanleiding van uw reactie een mail gestuurd naar de agent van optim cargo services die het tranport heeft geregeld. Het schip waarmee is vervoerd is de MOL Exellence. Betekent dit dat de vracht van zo'n carrier dan in nederland wordt afgehandeld door de nederlandse afdeling van MOL of kan dit iedere verlader zijn? Om uit te vinden waar het pakket is beland begint de zoektocht bij de havenautoriteit? de douane? of een andere partij? Of is het wellicht verstandig om het antwoord van de agent van optim cargo services inc. af te wachten. Op de B/L staat geen incoterm maar de afspraak is vracht en verzekering betaald. (achter de place of delivery staat CFS maar dit herken ik niet als een incoterm) Freight prepaid staat wel op de B/L. U merkt, veel vragen, maar dat is helaas mijn beginnersonzekerheid. Ik hoop dat u mij nog een beetje wijzer kunt maken. Bijvoorbaat dank.

Taeke.

Link naar reactie
  • 0

CFS = Container Freight Station

 

De afhandelaar waar je spullen terecht komen is niet direct MOL, MOL is de operator van het schip, niet de afhandelaar. Je kunt de afhandelaar achterhalen door deze bij de verzender op te vragen. Die vragen bij hun consolidator na wie hem leegtrekt in Rotterdam.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Alexander,

 

Wat je allereerst even moet bekijken is of de goederen echt FOB verstuurd worden of CFR (CIF).

Wanneer, zoals jij aangeeft, de goederen FOB verscheept worden dan is het belangrijk te achterhalen vanaf welke haven dat dan is. Jij moet namelijk zelf voor de zeevracht zorgen vanaf geladen haven.

 

Een groot voordeel is dat je dan alles zelf kan/mag regelen waardoor je ook zelf de kosten in de hand kan houden en zelf constant de controle over de zending hebt (door middel van jouw contactpersoon bij de vervoerder).

 

Zou eens contact met de verzender opnemen en vragen of de leveringscondities echt FOB zijn.

Let er wel op dat je jouw producten dus niet incl transport koopt. Er komt dus nog een gedeelte bij jouw kostprijs.

 

 

Met vriendelijke groet,

Business with China was never easier

sales@bjornfrank.eu www.bjornfrank.eu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.