• 0

Internetondernemer worden zonder ervaring?

Hallo,

 

Ik heb al heel wat jaren ervaring in de verkoop en wil nu heel graag voor mezelf gaan beginnen. De logische keuze is voor mij een internet winkel, omdat ik dit naast mijn huidige baan kan opstarten. Het probleem is alleen dat ik verzuip in alle termen en manieren om je eigen webwinkel te beginnen. Ik breng zeer veel tijd door op internet maar heb het nog nooit van de kant van de aanbieder hoeven bekijken, dus hier ben ik misschien wel niet genoeg in thuis?

 

Vraag:

 

Ik heb in mijn optiek een mooi (en nieuw) idee in mijn hoofd dus ik vind het moeilijk om dit men mensen te bespreken die een internetshop voor me kunnen bouwen, uit angst dat ze er met mijn idee vandoor gaan (is me al gebeurt) Wat is volgens jullie de meest simpele manier om een webwinkel zonder dat je al te veel kennis moet hebben van HTML e.d.?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leon,

 

Welkom, je schrijft, dat je veel ervaring hebt in de verkoop.

 

Allereerst AAN WIE? Aan consumenten of aan bedrijven? Zoals jij nu voorstelt, vermoed ik, dat je aan consumenten wenst te verkopen (meeste webwinkels doen dat, wij overigens niet). Kijk eens naar onze website (klik op de vraagteken onder mijn naam hier links). Geen spam, want wij leveren noch aan consumenten, noch aan bedrijven.

 

Via een webwinkel komt weinig terecht van je verkoopervaring/talenten, omdat je de (adspirant) klant niet ziet, niet kent, je staat met hem niet in een dialoog. Je kunt hem niet overtuigen. Daar komen heel andere technieken van pas om succesrijk te worden. Overigens staan dezelfde technieken alle anderen ter beschikking. Al je concurrenten.

 

Heb je al een product (range) in je hoofd? In welk product heb je de meeste verkoopervaring?

 

Laat het ons weten. Ga al vast naar vele web-winkels kijken. Ga op je intuïtie (als verkoper) af en maak een "short-list" van de winkels die je het beste vindt. Bestudeer de terminologie. Je zult ook voorraden moeten aanleggen, omdat de klant het bestelde artikel liefst morgen al wenst te hebben.

 

Succes, Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Wat is volgens jullie de meest simpele manier om een webwinkel zonder dat je al te veel kennis moet hebben van HTML e.d.?

 

 

De meest simpele manier is een zogenaamde kant en klare webshop, waar je dus alleen je artikelen hoeft up te loaden en teksten maakt. Met html e.d. heb je dan niks van doen. Het nadeel daarvan is dat je vast zit aan de aanbieder ervan. Je kunt je shop niet verhuizen naar een andere aanbieder omdat je geen beschikking hebt over de webshop software. Er zijn heel veel aanbieders van dit soort shops op het Internet te vinden.

 

Een alternatief is een open source webshop content management systeem, waarbij je de software upload naar je eigen server of die van je webhoster. Je hebt dan wel volledige controle en kunt altijd overstappen naar een andere provider. Er zijn op het Internet veel templates beschikbaar die je kunt gebruiken voor het uiterlijk van je webshop. Als je deze wilt aanpassen, moet je wel enige kennis hebben van html en/of php of daarvoor hulp inschakelen.

 

Voorbeelden:

 

Joomla met Virtue Mart

osCommerce

ZenCart

Drupal met shop module.

Magento

 

Op 16 december is er overigens weer een workshop over webshops met open source software bij MediaPlaza:

http://www.mediaplaza.nl/mp.php/mediaplaza/agenda/agenda.php?id=416

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst iedereen bedankt voor alle reacties en tips.

 

Karel, je hebt absoluut gelijk in wat je zegt over mijn ervaring in de verkoop. Ik heb voornamelijk ervaring in B2B verkoop, dus misschien zal ik hier weinig tot niets aan hebben. Wel denk ik dat ik wat heb aan mijn ervaring op het gebied van inkoop, leveranciers en denk ik ook wel dat ik een product aan de man kan brengen.

 

Het meeste trekt mij toch een kant en klare webwinkel te nemen en deze aan te passen naar mijn eigen stijl en te vullen met producten, zonder dat ik vast ziet aan een aanbieder. Misschien dat ik me dan toch maar moet wenden tot een bedrijfje wat voor mij een webwinkel kan maken, in de hoop dat ze er niet met mijn idee vandoor gaan. Niet dat het zo uniek is, maar ik heb dit al wel een keer meegemaakt dus ik ben op mijn hoede...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leon,

 

Je kunt ook programma's kopen, die je dan zelf moet "invullen", d.w.z. het product, prijzen etc. Zodat niemand met je idee vandoor gaat. Weleer werd er zelfs subsidie er op gegeven (Syntens), misschien nog.

 

Mijn website (geen spam, we leveren niet aan particulieren en ook niet aan bedrijven) heb ik met zo'n programma gemaakt 11 jaar geleden.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

...Het probleem is alleen dat ik verzuip in alle termen en manieren om je eigen webwinkel te beginnen. Ik breng zeer veel tijd door op internet maar heb het nog nooit van de kant van de aanbieder hoeven bekijken, dus hier ben ik misschien wel niet genoeg in thuis?

...

Je moet ergens beginnen, iedereen heeft nog geen ervaring als je er net mee begint, maakt niet uit of je begint te werken voor een baas of voor jezelf begint. Denk gewoon logisch na wat de klant belangrijk vindt en wat die zou willen en kijk dan of het mogelijk is, of het niet teveel kosten/tijd/risico met zich meebrengt.

 

Qua webwinkels raad ik open source aan zoals eerder is gezegd, die bestaat al in allerlei vormen en maten en meestal is er ook wel een forum daarvan te vinden waar je terecht kan voor vragen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Persoonlijk winkel ik niet in die "winkeltjes op ebay", omdat ze meestal te vaag zijn. Je hebt geen idee met wie je zaken doet, je kunt er slecht in zoeken, geen thuiswinkel waarborg, geen iDeal, enzovoorts.

 

De vraag is, wat zijn je plannen voor de toekomst. Wil je een kleine webshop openen en het daarbij houden, of heb je grotere plannen. Als je grotere plannen hebt, kan het verstandig zijn om al vooraf redelijk te investeren in een goede website + shop + betalingsmogelijkheden. Een professionele uitstraling zorgt ervoor dat kopers terugkomen.

Het bouwen van een webshop is met bestaande tools niet heel moeilijk. Er zijn bedrijven die het voor een redelijke prijs doen, maar je kunt ook een whizzkid uit je omgeving vragen om het voor je te doen. Zoals eerder gezegd, een geheimhoudingsverklaring is voldoende om ervoor te zorgen dat die partij er niet direct met het idee vandoor gaat.

Link naar reactie
  • 1

..geen thuiswinkel waarborg...

sorry dat ik even offtopic ga maar thuiswinkelwaarborg betekent niets anders dan dat ze honderden, bij sommigen wel duizenden, euro's per jaar betalen om het plaatje op de website te mogen zetten. je kan beter kijken of de webwinikel professioneel overkomt, handig in gebruik is, contactgegevens duidelijk is vermeld en zoals jij zegt, meerdere betalingsmogelijkheden heeft. Vooral als het ook eenmalige machtiging accepteert vertrouw ik het wel, aangezien je al tijdje klant moet zijn bij de bank om die mogelijkheid te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je internetwinkels bekijkt denk ik dat het overgrote deel niet in de Ebay winkeltjes kijkt, persoonlijk doe ik dat ook nooit om dezelfde reden die ook al eerder is genoemd, het is me veel te vaag en ik weet niet met wie ik zaken doe.

Je kunt zelf heel erg gemakkelijk een webwinkel openen door gebruik te maken van diverse gratis of betaalde webwinkels maar zelf prefereer ik toch nog altijd de zelfgemaakte webwinkels, dit om de simpele reden dat je sneller dingen naar eigen wens kunt aanpassen.

Wanneer je bijvoorbeeld je bezoekers producten op de voorpagina wil tonen waar ze op gezocht hebben via bijvoorbeeld google, wordt het toch al vrij lastig om dat in een al bestaand pakket te doen, in een eigen shop kun je dit zelf programmeren of laten programmeren.

Een custom made webshop hoeft niet eens zo duur te zijn, ik ben momenteel bezig een boek door te werken waarin ik PHP5 leer aan de hand van het bouwen van je eigen webshop, zo sla ik 2 vliegen in 1 klap, ik kan on the fly dingen aan mijn eigen voorkeuren aanpassen, heb alle functionaliteiten in mijn webshop die ik erin wil hebben en geen overbodige extra's en daarnaast leer ik ook nog eens voldoende over PHP... En dat voor 60 euro ;)

 

Link naar reactie
  • 0

 

e-bay vind ik juist zeer prettig omdat je via een puntensysteem en recensies op geleverde artikelen in een oogopslag kan zien hoe betrouwbaar men de aanbieder en van wat voor kwaliteit de kopers de aanbieder en de producten vind. een score van bv 98 % bij veel verkopen laat mij met een gerust hart bij de betreffende aanbieder inkopen. dat geeft echt een sneeuwbaleffect. en een foutje geeft niet als blijkt dat een goede service alle foutjes hersteld.

niet dat ik e-bay aanraad (noch afraad!) maar een eigen webshop (of evt. link daarnaar toe via e-bay of marktplaats e.d.) komt proffesioneler over. of dat nou via een cms is of niet.

Het vertrouwenwekkende puntensysteem van e-bay kan je in een eigen webshop ondervangen door een gastenboek, en mischien een top 10 meest gekochte producten , of referenties en andere vertrouwen wekkende elementen.

 

ik heb nog een tip ; let er op dat veel cms systemen , mischien ook software een enorm brede loze rand om alles heen zetten,

puur ruimteverspilling dus, zoek als het even kan een systeem uit dat dat niet heeft. ik vind dat altijd zeer storend als bezoeker. komt niet proffesioneel over en de rest word te klein afgebeeld hierdoor.

Let ook op dat de foto's goed te vergroten zijn

en dat de menu's overzichtelijk zijn geplaatst.

ik ben zelf ook nog op zoek naar het ideale cms systeem.

ik hoop dit te vinden door rondsurfen tot ik een echt prettig overkomende web-shop met systeem info tegenkom.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dit is een topic dat ik zeer goed volg, omdat ik in dezelfde situatie zit..

 

ik had nog een klein vraagje dat misschien ook zou kunnen helpen voor de starter van deze topic.

 

Zijn er geen forums waar internetondernemers van NL en BE samenkomen? of waar je internetpartners met ervaring kunt vinden ?

 

vriendelijke groet !

Ik probeer steeds zoveel mogelijk bij te leren !

Link naar reactie
  • 1

Ik maak al jarenlang ZenCart webwinkels, voor de lol en voor klanten.

Ik kan dit pakket aanraden omdat het gratis te downloaden is. Bij een aantal webhosters krijg je de webwinkel voorgeinstalleerd. Je hebt ook online verzamelsites voor webwinkels, waar je gratis een webwinkel kan aanmaken. Mijnwebwinkel.nl etc. Hier ben je wel gebonden aan een aantal vaste layouts of opties tenzijn je bereid bent om veel meer te betalen.

 

Als je je niet wil verdiepen in de termen en gewoon aan de slag wil gaan met de core business (verkopen) kun je het beste iemand zoeken die een webwinkel voor je wil maken en een geheimhoudingsverklaring wil tekenen!. Opstartkosten zijn niet al te hoog in het geval van een open source webwinkel en je kan het zelf in beheer houden. Daarna is het alleen maar producten toevoegen en prijzen invullen en gaan met de banaan!

 

Zodra je je idee op het internet gooit is er natuurlijk altijd de kans dat iemand die op jouw eigen shop terecht komt denkt...dit kan ik beter, dat zal altijd zo blijven waarschijnlijk. Zorg er dan voor dat je onderscheidend vermogen hebt, door goede content, service en prijzen.

 

Ik vind eBay ook een goede optie, al lijkt alles op elkaar en is er niet "echt" een eigen gezicht te maken.

http://www.loqus.nl Internet diensten

Voor al u clientside webdevelopment, zencart webwinkels, ideal en multisafepay integraties. - http://www.linkedin.com/in/lennartwesdijk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.