• 0

2 keer eenmanszaak omzetten naar VOF?

Goedendag,

 

Mijn vriendin en ik hebben beide een eenmanszaak. Ik vraag me af of het (fiscaal gezien) voordelig is om deze om te zetten naar een VOF? Mijn vriendin doet schrijf- en vertaalwerk, ik doe webapplicaties en -hosting. Maar veel klanten willen ook graag een tekstschrijver/vertaler voor hun website dus onze activiteiten zijn eventueel te combineren. :)

Enkele feiten:

- Omzet-kosten van vriendin 30.000,-

- Omzet-kosten van mij 95.000,-

 

Ik werk fulll-time, mijn vriendin 3-3,5 dag. Dus in een VOF kunnen we de winst wel redelijk gelijk verdelen als we stellen dat mijn vriendin daarnaast b.v de administratie doet.

 

In de eenmanszaak-situatie kom ik dus in de 52% groep en mijn vriendin niet. Ik zou dus denken dat kan ons 10% besparen van alles wat ik boven de 53.860 zit wat betreft "fiscale belastbare winst" mits mijn vriendin er genoeg onder zit. Opzich niet een heel indrukwekkend voordeel maar volgens mij toch zo'n 1200,- per jaar dus. (met dank aan: http://www.esset.nl/brutonetto2008.htm)

 

Daarnaast zie ik wat meer voordelen maar die weet ik niet zeker:

- We hoeven dan nog maar 1 keer per kwartaal aangifte te doen voor BTW i.p.v. 2 keer voor iedere eenmanszaak?

- We hoeven nog maar voor 1 onderneming een verlies en winstrekening, balans e.d. te maken? Die kunnen we dan beiden gebruiken bij onze IB aangifte?

 

Nog wat voordelen die ik zie:

- We voegen onze activiteiten samen en hebben dus nog maar 1 telefoonnummer nodig en nemen dus nooit meer de verkeerde telefoon met de verkeerde naam aan.

- We hebben nog maar 1 zakelijk rekening nodig en 1 administratie bij te houden (die wel 2 keer zo groot wordt)

- We hoeven nog maar 1 website te onderhouden.

 

Kunnen we nu in het lopende jaar de eenmanszaken omzetten naar een VOF (en dus ook het kleine fiscale voordeel meepakken) of is dat heel erg lastig en kunnen we dat beter aan het begin van het volgend jaar doen?

 

Zijn er nog nadelen verbonden aan deze opzet die ik lijk te vergeten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ernie,

 

Erg veel verstand van de regels heb ik niet, maar heb wel 2 VoF-fen.

 

Eerstens moet je je realiseren, dat je bij een VoF beide vennoten aansprakelijk zijn voor alles (ik bedoel ALLES) met hun persoonlijke vermogens, net als bij een EZ, doch in dit geval ook voor elkaar. Bovendien als er een de vennoten privé failliet gaat, dan gaat de VoF mee failliet en dus ook de andere vennoot.

 

Vordelen zijn echter legio. Inderdaad 1 administratie, BTW etc, Maar vooral ook de winstverdeling. Deze mag je elk jaar wisselen. De 125.000,- die jullie nu apart verdienen, kun je dus splitsen in2x 62.500,-- of anders (stel je hebt een hypotheek - zij niet - en mag de rente ad 25.000 aftrekken - dan reken je 85.000,-- winst naar jezelf en 40.000,-- naar haar. Het vervelende is wel, dat haar inkomen haar inkomen blijft en mochten jullie uit elkaar gaan, dan kun je daar geen aanspraak op maken (als ze in werkelijkheid met haar activiteiten slechts 30,000 bijdraagt aan de winst).

 

Vervogens is het zo dat je voor de zelfstandigheidsaftrek (ieder van jullie dus 2x) - beide ficaal 1225 uren per jaar werkzaam moeten zijn. Dus jullie totale uren moeten minimaal: 2450 zijn.

 

Als jullie verhouding goed is, altijd doen.

 

Succes, Karel

 

P.S. we hadden eerst 1 VoF, maar de activiteiten ontwikkelden zich op een wijze, waarop het bedrijf op een dag opgesplitst moest worden. Dus als jullie werkzaamheden dermate sterk uitelkaar liggen, dat bij een voorspoedige ontwikkeling eigenlijk niet meer onder 1 VoF kunnen draaien, dan maak je er weer nieuw VoF van een der ondernemingstakken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ernie

 

Laten we er maar gewoon 1 VOF van maken! De voordelen die je noemt kloppen inderdaad.

 

Let wel: de fiscus kan een VOF weer scheiden naar twee eenmanszaken als het samenwerkingsverband in maatschappelijke zin ongebruikelijk is. Daarvan kan sprake zijn als jouw partner ondersteunende werkzaamheden verricht en zelf niet voldoende eigen expertise ten gunste van de VOF inbrengt.

 

Dat brengt tevens met zich mee dat je niet zomaar de winst 50/50 kunt verdelen. Je hebt de fiscus in de laatste jaren immers een houvast gegeven: haar inkomen versus jouw inkomen kent een verhouding van 24% zij en 76% jij. Waarom zou dat ineens 50/50 moeten worden?

 

Kortom welke expertise brengt zij ineens in dat haar aandeel in de winst verdubbelt? Daar moet zij wel wat meer voor doen dan jouw administratie voeren of omgekeerd zou jij het een stuk rustiger aan moeten doen en zou zij jouw werk moeten kunnen doen.

 

Die schijn heb je in elk geval tegen. Dat staat het starten van de VOF niet in de weg, maar houdt er rekening mee dat jouw voordelen door de fiscus onderuit gehaald kunnen worden. Menig VOF is de laatste tijd voor de Rechter op deze gronden fiscaal ontbonden. Er zijn echter ook succesverhalen, maar die waren wel evidenter een VOF dan in jullie situatie.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Of vergis ik me?

 

Karel

 

Yep,

 

Als vennoot 1 voor haar 1.225 uur 100K omzet maakt en vennoot 2 voor zijn 1.225 uur 50K omzet maakt, dan is de verhouding dus zeker niet 50/50. Dan zal gekeken worden naar het aandeel in de omzet.

 

Dit nog los van de afwijkende werkzaamheden in de VOF zoals hier het geval is (ter bekrachtiging van het standpunt van de fiscus), helaas!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat vaag dat je niet mag besluiten om op basis van uren de winst te verdelen. Als mijn vriendin naast haar 3,5 dagen werk nog 1 dag per week met administratieve en ondersteunende zaken bezig zou zijn.... hoe bepaalt de fiscus dan wat die administratieve uren waard zijn? Voor mij zou dat 8 keer uurtarief X zijn. Maar mijn vriendin zit in een branche waar de uurtarieven helaas 2 keer zo laag liggen en dan zou het dus 8 keer uurtarief X/2 zijn.

 

Een beetje fiscaal-gunstig ondernemen wordt je wel heel lastig gemaakt door de fiscus hoor. ;D

 

Maar los van het eventuele fiscale voordeel biedt het vooral een aantal andere voordelen. Dus een VOF klinkt niet slecht. Kunnen we onze eenmanszaken nu nog omzetten en al onze inkomsten en uitgaven van dit jaar alsnog op 1 hoop gooien en vanaf nu dus 1 administratie gaan voeren? (Ondanks dat we dus al apart van elkaar omzetbelasting aangiften hebben gedaan etc.) Of is dat beter/eenvoudiger om dat op 1 januari te doen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ernie,

 

Joost is een hele knappe rechnocraat en als hij iets zegt, dan is dat wellicht heel erg juist.

 

Stel je op het standpunt dat niet de vennoten maar de VoF de omzet haalt - ook al hebben de vennoten divergerende sepcialiteiten.

 

Daarbovendien: ik lees uit je verhaal, dat de EZ-en van nu en de voorgenomen VoF niet kapitaalintensief zijn. Als jullie nu niet de twee EZ's omzetten in in een VoF maar een VoF apart oprichten en daarin verder gaan met beider activiteiten? En de nieuwe VoF weldra 120.000 draait, de EZ's bloeden dood.

 

Hierbij brengen jullie HETZELFDE kapitaal in, in de VoF, en dus de vennoten daarnaar belonen, dan ben ik benieuwd of de fiscus daar bezwaar tegen kan maken. Jij brengt 10.000, zij brengt 10.000 in, en dus beide genieten in dezelfde verhouding in de winst.

 

Of vergis ik me Joost?

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost is een hele knappe rechnocraat en als hij iets zegt, dan is dat wellicht heel erg juist.

 

Stel je op het standpunt dat niet de vennoten maar de VoF de omzet haalt - ook al hebben de vennoten divergerende sepcialiteiten.

Het was uiteraard ook niet mijn bedoeling om Joost tegen te spreken, ik geloof zeker dat de fiscus zo gaat redeneren. Maar ik vindt het gewoon een vage regel en het lijkt me voor de fiscus moeilijk om 'niet declarabele tijd' op waarde te schatten.

 

Daarbovendien: ik lees uit je verhaal, dat de EZ-en van nu en de voorgenomen VoF niet kapitaalintensief zijn. Als jullie nu niet de twee EZ's omzetten in in een VoF maar een VoF apart oprichten en daarin verder gaan met beider activiteiten? En de nieuwe VoF weldra 120.000 draait, de EZ's bloeden dood.

 

Hierbij brengen jullie HETZELFDE kapitaal in, in de VoF, en dus de vennoten daarnaar belonen, dan ben ik benieuwd of de fiscus daar bezwaar tegen kan maken. Jij brengt 10.000, zij brengt 10.000 in, en dus beide genieten in dezelfde verhouding in de winst.

De uiteindelijke situatie lijkt me dan niet zo verschillen: mijn vriendin behaalt naar verhouding minder omzet en zal dus als ze evenredig in de winst deelt dit volgens de fiscus wel aantoonbaar moeten 'verdienen'. (Uiteraard maakt het voor ons persoonlijk uiteindelijk niet uit... het komt toch op de gezamenlijke hoop)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil best tegengesproken worden, graag zelfs. Karel, dank voor je compliment.

 

De fiscus kijkt altijd of de verhoudingen zakelijk zijn, zeker als het aankomt op partnerwerkzaamheden. Het zou onlogisch zijn om jouw partner een winstaandeel toe te kennen dat neerkomt op 30 euro per uur, als je een administratieve kracht in loondienst kunt nemen tegen 15 euro per uur.

 

Het gaat er dus niet om dat jou fiscaal voordeel ontnomen wordt, maar eerder jou te bewegen zakelijk te handelen, zodat er geen oneigenlijke (constructies die alleen fiscaal voordeel beogen en geen zakelijk motief hebben) fiscaal voordeel ontstaat.

 

Ik kan me daarin, zelfs als adviseur, wel vinden. Helaas slaat de fiscus daarin te vaak door, maar daar zijn mijn vakbroeders en ik dan weer voor.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heerlijk als je na een bericht ingetypt te hebben een foutmelding krijgt... Poging 2:

 

Zorg dat je goed naar ALLE aspecten van de VOF kijkt.

 

- Als er veel waardeverschil zit tussen beide ondernemingen en daarmee geen rekening wordt gehouden bij de winstgerechtigdheid, kan de fiscus ook stellen dat er sprake is van een schenking. Dat wil je ook voorkomen.

 

- Wat gebeurt er als jullie onverhoopt niet meer door 1 deur kunnen? Dan zul je de boel ook door twee moeten delen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.