De Nederlandse gastvrijheidbranche heeft niets aan aantrekkingskracht ingeboet. Horecabedrijven zijn ook het bezoeken waard zònder de mogelijkheid om binnen te roken. Het rookverbod biedt kansen en uitdagingen voor ondernemingen in de sector. Het overgrote deel daarvan is sterk en vitaal genoeg om mogelijke negatieve korte termijn gevolgen op te vangen. Individuele bedrijven en medewerkers zetten zich met dubbele energie en vakmanschap in voor hun gasten. Deze opsomming is een voorbeeld van een positieve en zelfverzekerde boodschap die bedrijven en brancheverenigingen kunnen uitdragen, als reactie op het rookverbod.
De meerderheid van de bevolking steunt het rookverbod. Het overgrote deel van de horecabedrijven leeft het verbod na. Er zijn positieve reacties van niet-rokers, gunstige berichten van individuele ondernemers en relativerende meningen van rokers over de consequenties van de invoering. Deze komen echter nauwelijks in het nieuws. Juist de negatieve geluiden krijgen erg veel aandacht in de media, zoals de berichtgeving rond het negeren van het rookverbod door een aantal caféhouders.
Gezien de juridische en politiek-maatschappelijke werkelijkheid is een (gedeeltelijke) intrekking van het rookverbod onwaarschijnlijk. De weerstand tegen het verbod en de negatieve geluiden vanuit de bedrijfstak zijn daarom voornamelijk contraproductief. Uit een toenemend aantal kritische reacties blijkt dat het imago van de branche hierdoor wordt beschadigd.
Een ander gevolg is dat het idee wordt gevoed en versterkt dat de horeca niet zonder roken kan. Verstokte rokers worden bevestigd in hun weerbarstigheid en zullen mogelijk langer wegblijven dan anders het geval zou zijn geweest. Daarnaast valt te vrezen dat door deze teneur potentiële nieuwe doelgroepen worden afgeschrikt. De gedachte dat veel horecabedrijven ernstige problemen krijgen, wordt op die manier een “self-fulfilling prophesy”: de negatieve insteek leidt tot gevolgen waardoor de voorspelling zichzelf waarmaakt.
De conjuncturele tegenwind is een extra argument voor een proactieve opstelling. Het aangaan van constructief overleg over praktische zaken rond de invoering met de landelijke en gemeentelijke overheden is belangrijk. Bovendien kan de branche zelf actie ondernemen, bijvoorbeeld door het opzetten van een landelijke marketingcampagne voor de gastvrijheidbranche. De Nederlandse horeca heeft een cruciale maatschappelijke rol en draagt wezenlijk bij aan de leefbaarheid van de samenleving.
Van de landelijke overheid mag na het rookverbod mede daarom een substantiële bijdrage voor een dergelijk initiatief vanuit de sector worden gevraagd. Ook stakeholders, zoals producenten, kunnen ondersteunen. Individuele bedrijven kunnen het voorbeeld van collega’s volgen en actief naar buiten treden met nieuwe initiatieven, producten en diensten voor (potentiële) gasten. Lokale ondernemersclubs benadrukken met gezamenlijke acties de aantrekkelijkheid, functie en meerwaarde van de horecabedrijven voor hun gemeenschap.
Het was bekend dat horecabedrijven negatieve korte termijn gevolgen konden gaan ondervinden van het rookverbod. Individuele bedrijven, lokale en nationale brancheverenigingen creëren door het aangaan van positieve initiatieven meer kans op het beperken van deze schade.
PaulN
PaulN
De Nederlandse gastvrijheidbranche heeft niets aan aantrekkingskracht ingeboet. Horecabedrijven zijn ook het bezoeken waard zònder de mogelijkheid om binnen te roken. Het rookverbod biedt kansen en uitdagingen voor ondernemingen in de sector. Het overgrote deel daarvan is sterk en vitaal genoeg om mogelijke negatieve korte termijn gevolgen op te vangen. Individuele bedrijven en medewerkers zetten zich met dubbele energie en vakmanschap in voor hun gasten. Deze opsomming is een voorbeeld van een positieve en zelfverzekerde boodschap die bedrijven en brancheverenigingen kunnen uitdragen, als reactie op het rookverbod.
De meerderheid van de bevolking steunt het rookverbod. Het overgrote deel van de horecabedrijven leeft het verbod na. Er zijn positieve reacties van niet-rokers, gunstige berichten van individuele ondernemers en relativerende meningen van rokers over de consequenties van de invoering. Deze komen echter nauwelijks in het nieuws. Juist de negatieve geluiden krijgen erg veel aandacht in de media, zoals de berichtgeving rond het negeren van het rookverbod door een aantal caféhouders.
Gezien de juridische en politiek-maatschappelijke werkelijkheid is een (gedeeltelijke) intrekking van het rookverbod onwaarschijnlijk. De weerstand tegen het verbod en de negatieve geluiden vanuit de bedrijfstak zijn daarom voornamelijk contraproductief. Uit een toenemend aantal kritische reacties blijkt dat het imago van de branche hierdoor wordt beschadigd.
Een ander gevolg is dat het idee wordt gevoed en versterkt dat de horeca niet zonder roken kan. Verstokte rokers worden bevestigd in hun weerbarstigheid en zullen mogelijk langer wegblijven dan anders het geval zou zijn geweest. Daarnaast valt te vrezen dat door deze teneur potentiële nieuwe doelgroepen worden afgeschrikt. De gedachte dat veel horecabedrijven ernstige problemen krijgen, wordt op die manier een “self-fulfilling prophesy”: de negatieve insteek leidt tot gevolgen waardoor de voorspelling zichzelf waarmaakt.
De conjuncturele tegenwind is een extra argument voor een proactieve opstelling. Het aangaan van constructief overleg over praktische zaken rond de invoering met de landelijke en gemeentelijke overheden is belangrijk. Bovendien kan de branche zelf actie ondernemen, bijvoorbeeld door het opzetten van een landelijke marketingcampagne voor de gastvrijheidbranche. De Nederlandse horeca heeft een cruciale maatschappelijke rol en draagt wezenlijk bij aan de leefbaarheid van de samenleving.
Van de landelijke overheid mag na het rookverbod mede daarom een substantiële bijdrage voor een dergelijk initiatief vanuit de sector worden gevraagd. Ook stakeholders, zoals producenten, kunnen ondersteunen. Individuele bedrijven kunnen het voorbeeld van collega’s volgen en actief naar buiten treden met nieuwe initiatieven, producten en diensten voor (potentiële) gasten. Lokale ondernemersclubs benadrukken met gezamenlijke acties de aantrekkelijkheid, functie en meerwaarde van de horecabedrijven voor hun gemeenschap.
Het was bekend dat horecabedrijven negatieve korte termijn gevolgen konden gaan ondervinden van het rookverbod. Individuele bedrijven, lokale en nationale brancheverenigingen creëren door het aangaan van positieve initiatieven meer kans op het beperken van deze schade.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
68 antwoorden op deze vraag