• 0

Rookverbod: strategie van klagen en zelfmedelijden van horecaondernemers werkt averechts

De Nederlandse gastvrijheidbranche heeft niets aan aantrekkingskracht ingeboet. Horecabedrijven zijn ook het bezoeken waard zònder de mogelijkheid om binnen te roken. Het rookverbod biedt kansen en uitdagingen voor ondernemingen in de sector. Het overgrote deel daarvan is sterk en vitaal genoeg om mogelijke negatieve korte termijn gevolgen op te vangen. Individuele bedrijven en medewerkers zetten zich met dubbele energie en vakmanschap in voor hun gasten. Deze opsomming is een voorbeeld van een positieve en zelfverzekerde boodschap die bedrijven en brancheverenigingen kunnen uitdragen, als reactie op het rookverbod.

 

De meerderheid van de bevolking steunt het rookverbod. Het overgrote deel van de horecabedrijven leeft het verbod na. Er zijn positieve reacties van niet-rokers, gunstige berichten van individuele ondernemers en relativerende meningen van rokers over de consequenties van de invoering. Deze komen echter nauwelijks in het nieuws. Juist de negatieve geluiden krijgen erg veel aandacht in de media, zoals de berichtgeving rond het negeren van het rookverbod door een aantal caféhouders.

 

Gezien de juridische en politiek-maatschappelijke werkelijkheid is een (gedeeltelijke) intrekking van het rookverbod onwaarschijnlijk. De weerstand tegen het verbod en de negatieve geluiden vanuit de bedrijfstak zijn daarom voornamelijk contraproductief. Uit een toenemend aantal kritische reacties blijkt dat het imago van de branche hierdoor wordt beschadigd.

 

Een ander gevolg is dat het idee wordt gevoed en versterkt dat de horeca niet zonder roken kan. Verstokte rokers worden bevestigd in hun weerbarstigheid en zullen mogelijk langer wegblijven dan anders het geval zou zijn geweest. Daarnaast valt te vrezen dat door deze teneur potentiële nieuwe doelgroepen worden afgeschrikt. De gedachte dat veel horecabedrijven ernstige problemen krijgen, wordt op die manier een “self-fulfilling prophesy”: de negatieve insteek leidt tot gevolgen waardoor de voorspelling zichzelf waarmaakt.

 

De conjuncturele tegenwind is een extra argument voor een proactieve opstelling. Het aangaan van constructief overleg over praktische zaken rond de invoering met de landelijke en gemeentelijke overheden is belangrijk. Bovendien kan de branche zelf actie ondernemen, bijvoorbeeld door het opzetten van een landelijke marketingcampagne voor de gastvrijheidbranche. De Nederlandse horeca heeft een cruciale maatschappelijke rol en draagt wezenlijk bij aan de leefbaarheid van de samenleving.

 

Van de landelijke overheid mag na het rookverbod mede daarom een substantiële bijdrage voor een dergelijk initiatief vanuit de sector worden gevraagd. Ook stakeholders, zoals producenten, kunnen ondersteunen. Individuele bedrijven kunnen het voorbeeld van collega’s volgen en actief naar buiten treden met nieuwe initiatieven, producten en diensten voor (potentiële) gasten. Lokale ondernemersclubs benadrukken met gezamenlijke acties de aantrekkelijkheid, functie en meerwaarde van de horecabedrijven voor hun gemeenschap.

 

Het was bekend dat horecabedrijven negatieve korte termijn gevolgen konden gaan ondervinden van het rookverbod. Individuele bedrijven, lokale en nationale brancheverenigingen creëren door het aangaan van positieve initiatieven meer kans op het beperken van deze schade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Je weet dat ik geheel en al subjectief ben in dezen. Als mijn persoonlijke situatie maatgevend zou zijn dan zou roken al lang op de hele planeet streng verboden zijn.

 

Dat probeerde ikinderdaad in iets subtielere bewoordingen naar voren te brengen opdat je er misschien wat meer rekening mee kunt houden dat je zo een discussie niet echt stimuleert.

Link naar reactie
  • 1
Volgens mij begint dit draadje aardig "off topic" te gaan.

Ik word niet vaak genegeerd in een draadje maar nu wel

 

@Kees: droog je tranen.. :'(, dat doen mijn horeca-klanten namelijk ook. Tot nu toe hebben die de volgende buitengewoon nuttige overlevingstips uit deze column en daaropvolgende discussie opgestoken waarmee ze vast en zeker met een goed gevoel de winter doorkomen:

 

[*]overweeg 2 columnisten tegelijk op een podium te zetten of laat ze sneller in je kroeg rouleren

[*]11 columnisten in de wachtrij buiten is mogelijk in strijd met de APV

[*]Parkeer de auto's binnen, want CO2 is gezond, behalve voor Chinezen

[*]Passief Meeroken van blauwzuurgas is gezonder dan nicotine en nog niet bij wet verboden

[*]Meeroken veroorzaakt mogelijk ZuidAmerikaanse dictaturen, maar dat is niet significant meetbaar

[*]water is - in grote hoeveelheden - erg ongezond

[*]Personeel dat wordt doodgeschoten door bezopen klanten leeft minder lang (dat is wel significant meetbaar)

[*]Zen is ook roken op de hele planeet verbieden

 

maar goed.. zoals de grote filosoof M. Jagger al schreef: je kunt niet altijd krijgen wat je wilt. ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij begint dit draadje aardig "off topic" te gaan.

Ik word niet vaak genegeerd in een draadje maar nu wel

 

@Kees: droog je tranen.. :'(, dat doen mijn horeca-klanten namelijk ook. Tot nu toe hebben die de volgende buitengewoon nuttige overlevingstips uit deze column en daaropvolgende discussie opgestoken waarmee ze vast en zeker met een goed gevoel de winter doorkomen:

 

[*]overweeg 2 columnisten tegelijk op een podium te zetten of laat ze sneller in je kroeg rouleren

[*]11 columnisten in de wachtrij buiten is mogelijk in strijd met de APV

[*]Parkeer de auto's binnen, want CO2 is gezond, behalve voor Chinezen

[*]Passief Meeroken van blauwzuurgas is gezonder dan nicotine en nog niet bij wet verboden

[*]Meeroken veroorzaakt mogelijk ZuidAmerikaanse dictaturen, maar dat is niet significant meetbaar

[*]water is - in grote hoeveelheden - erg ongezond

[*]Personeel dat wordt doodgeschoten door bezopen klanten leeft minder lang (dat is wel significant meetbaar)

[*]Zen is ook roken op de hele planeet verbieden

 

maar goed.. zoals de grote filosoof M. Jagger al schreef: je kunt niet altijd krijgen wat je wilt. ;)

Hoeveel rook jij eigenlijk ??? ;D.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0
Hoeveel rook jij eigenlijk

 

Niet. Deze ruwe samenvatting is mijn eigen minder subtiele manier om duidelijk te maken dat ik het persoonlijk jammer vindt dat deze draad meer en meer verzand in principieel geneuzel over wat nu wel of niet slecht voor je is, in plaats van een goede inhoudelijke discussie over hoe de horeca met het gegeven van een rookverbod om zou kunnen gaan om te overleven.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft de TS meer dan voldoende aangegeven hoe ondernemers de veranderende marktomstandigheden zouden moeten aangrijpen om zaken anders/beter aan te pakken. Ik ben het daar grotendeels mee eens. Vreemd genoeg wordt hij vrijwel geheel genegeerd en gaat de discussie over het fenomeen "collums op HL",het nut van de maatregel an sich en de constatering dat er ook andere ongezonde dingen zijn.

 

Bij BNN pleitte men voor de (her) invoering van pruimtabak. Zie het al voor me. Een grote pot in het midden van de kroeg en gezellig kauwen en spugen. Een keer in de week de inhoud van de pot op laten halen om er antiluismiddel van te maken. Heeft het ook nog maatschappelijk nut. 8)

 

Edit: Bedoelde antiluis voor planten maar het werkt waarschijnlijk ook erg goed tegen hoofdluis. Is meteen een goede gel. :P

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen aan de alcohol, tabak, snups, spruts, wiet en alles door elkaar, inclusief Balkenende en die pief van justitie, maakt het ons helemaal geen ene PIEP meer uit wat ze in Brussel besloten hebben. Effectief, of wat ..... 8).

 

-edit, kwam ik op het lumineuze biz idea om een snuzzie shop te beginnen. Het is tenslotte illegaal, dus is er een grote markt voor. ;)

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.