• 0

Business planning (Ties van der Laan)

Het schrijven van een goed business plan is moeilijk, erg moeilijk. In de afgelopen 15 jaar, waarvan 10 in de venture capital industrie heb ik vele business plannen gelezen. Ik heb ze niet geteld maar het zou me niets verbazen als het er meer dan 1000 waren. Slechts enkele business plannen van dat totaal zou ik de kwalificatie goed geven: ongeveer 1% of 10 business plannen.

 

Higherlevel.nl nodigde mij uit om een column te schrijven over business planning. In de komende periode zal ik proberen jullie een indruk te geven hoe je volgens mij een goed business plan kunt opbouwen. In dit eerste deel behandel ik de volgende onderwerpen:

 

- waarom een business plan

- de functies van een business plan

- wanneer schrijf je een business plan en

- waar vindt je de informatie voor een business plan

 

Eén waarschuwing vooraf: het schrijven van een business plan is geen wetenschap en er bestaat ook geen definitie van een goed business plan. Onderstaande ideeën zijn van mijn persoonlijk, op basis van een jarenlange ervaring met het beoordelen van business plannen, maar niet per definitie de enig juiste. Wel is het zo dat ik gemerkt heb dat bijna alle investeerders (d.w.z. business angels, corporate investeerders en venture capitalists) min of meer dezelfde ideeën hebben over de karakteristieken en inhoud van een goed business plan.

 

Waarom een business plan?

 

In mijn visie schrijf je alleen een business plan als je geld aan wilt trekken van derden. Als je geen geld wilt aantrekken hoef je geen business plan te schrijven: je hebt alles in je hoofd, je weet precies wat je wilt en hoe je van plan bent je bedrijf tot bloei te gaan brengen. Deze filosofie is niet onomstreden: een vriend, business partner en ervaren ondernemer Peter Hartley is van mening dat je altijd een business plan moet schrijven onder het motto “if you don’t know where you are going, you don’t know where you’ll end up”. Ook belangrijk is het feit dat je een business plan voor derden schrijft d.w.z. diegenen die niets van jou, je bedrijf en je product weten. Daarom: hou het simpel of KISS (“keep it simple, stupid”).

 

Functies van een business plan

 

Een business plan moet de commerciële haalbaarheid van je bedrijf aantonen. Je moet dus bewijzen dat je met je bedrijf winst kan maken en rendement voor de investeerder kan genereren. Wees daarom optimistisch maar tegelijkertijd ook realistisch en kom met bewijzen dat je het kan.

 

Een businessplan kan ook een handleiding zijn voor het team, een toekomstschets en het kan dienen om verder te onderzoeken of je aannames correct zijn. Belangrijk is wel je te realiseren dat een business plan snel veroudert, zeker in de huidige tijd met snelle technologische ontwikkelingen. Het is derhalve noodzakelijk om je plan regelmatig aan te passen.

 

Wanneer een business plan?

 

Het lijkt wellicht een dooddoener maar je schrijft een business plan alleen als je denkt dat er markt is voor je product of dienst. Zonder een markt is er geen winstgevende exploitatie mogelijk. Wel is het zo dat je een business plan op elk moment kunt schrijven: zelfs als je alleen een idee hebt. Het enige probleem is dan dat de realisatie van je plan onzekerder wordt aangezien het verder in de toekomst ligt.

 

Waar vindt je de informatie voor een business plan

 

Besef ook dat je een plan niet alleen hoeft te schrijven maar dat je gebruik kunt maken van de input van verschillende mensen zoals marktonderzoekers, juridische experts, technische mensen, accountants en financiële consultants. Probleem is wel dat deze hun diensten niet gratis leveren en je moet wel geld hebben om ze te kunnen betalen. Daarom denk ik dat het internet tegenwoordig één van de belangrijkste bronnen van informatie is. Door de hoeveelheid informatie op het “wereldwijde web” kan het wel even duren voordat je de juiste te pakken hebt maar de doorzetter overwint.

 

Dit was mijn eerste column, over twee weken volgt deel twee. Dan behandel ik de valkuilen van een business plan en de uitdaging bij het schrijven ervan. Als je eventueel aan- en opmerkingen of ideeën hebt nodig ik je van harte uit deze per email sturen aan ties@ties.lu. Neem ook eens een kijkje op mijn Engelstalige website: www.ties.lu. Met name onder “news” en “articles” vindt je een groot aantal interessante artikelen over het aantrekken van financiering.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.