• 0

Digitaal leesvoer verkopen

Hoi,

Ik ben Dave. 23 jaar en momenteel nog student maar hoop dit binnenkort te kunnen verruilen met ondernemerschap. Ik wil mij namelijk bezig gaan houden met het verkopen van digitaal leesvoer, oftewel e-boeken en e-magazines. Ik ben het aan het voorbereiden d.m.v. het schrijven van een ondernemingsplan en veel onderzoeken, websites en artikelen te lezen die gaan over digitaal lezen, om het toekomstige succes ervan te kunnen voorspellen.

 

Het idee:

Een website waar e-boeken, e-magazines en e-readers te koop zijn. De prijzen van de boeken en tijdschriften moeten (een stuk) lager zijn dan de papieren versie ervan.

 

Waarom:

Omdat ik in een succesvolle toekomst geloof van digitaal leesplezier. Op dit moment is het (in Nederland) nog niet zo’n succes. De e-readers zijn nog duur en er is te weinig leesmateriaal beschikbaar. Als ik dit beide kan veranderen (ik weet dat dit een beetje een grote doelstelling is), dan geloof ik dat binnen enkele jaren een groot deel van lezend Nederland bereid is om een e-reader aan te schaffen en/of digitale media als e-boeken en e-magazines betaald te downloaden.

 

Voordelen voor de consument:

-   De prijs zal lager zijn dan van de papieren versie.

-   Keus uit een groot assortiment boeken en tijdschriften.

-   De mogelijkheid om grote aantallen boeken en tijdschriften mee te nemen op reis, naar werk/school enz.

-   Minder papier verbruik. Goed voor het milieu (alhoewel er wel weer een apparaat bij komt dat weer energie vreet).

 

Nadelen voor de consument:

-   Het tastbare boeken en tijdschriften gevoel gaat weg.

 

Voordelen voor de uitgever:

-   De mogelijkheid om ook andere doelgroepen te bereiken.

-   Lage kosten en hulp bij het uitbrengen en aanbieden van haar boek of tijdschrift via de website (kortom, het wordt bijna gratis uitbesteed).

 

Nadelen voor de uitgever:

-   Het boek of tijdschrift is te downloaden op een andere website dan die van de uitgever. Hierdoor missen zij een stukje interactie met de doelgroep via eigen website (mogelijkheid is om een via een link te downloaden).

-   De mogelijkheid dat het boek of tijdschrift illegaal verspreid wordt via websites en download programma’s

 

Vragen:

Ik zit nog wel met een moeilijk punt. Hoe en wanneer ga ik geld verdienen?

Het is de bedoeling dat de uitgever kosteloos haar boek of tijdschrift kan aanbieden via de website en geen verkooppercentage hoeft af te dragen. Zo hoop ik de interesse te kunnen wekken bij uitgevers en de prijs zo laag mogelijk te houden voor de consument.

Mijn bedoeling is om een bedrijf op te richtten wat na enkele jaren interessant is voor grote bedrijven om over te nemen. Maar tot die tijd is er ook geld nodig om groei van de website te garanderen.

 

Zijn jullie nog wakker ;)?

Volgens mij heb ik mijn verhaal zo duidelijk en open mogelijk uitgelegd. Zoals jullie waarschijnlijk al merken aan de lengte van het verhaal ben ik er erg enthousiast over en kan ik er wel uren over schrijven en praten.

Het lijkt mij leuk als jullie reageren als je punten ziet waar je het niet mee eens bent (of juist wel) of als je tips en ideeën hebt over bijvoorbeeld een verdienmodel.

 

Groetjes,

 

Dave

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb een paar maanden hier iets over gelezen.

Een grote uitgever heeft toen een onderzoek laten doen of het aan zou slaan en de uitkomst was dat de lezer graag iets tastbaars in zijn hand wilde hebben tijdens het lezen.

 

Persoonlijk lees ik ook liever een boek dan naar de laptop te turen.

Een e-zine wil er volgens mij nog wel in gaan maar boeken daar heb ik geen goed gevoel over.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dave,

 

Doordat uitgeverijen hun boeken gratis bij je mogen plaatsen, houdt weinig hen tegen dit dan ook te doen. Toch zul jij op de een of andere manier (misschien niet in het begin, maar in een later stadium) er ook aan moeten verdienen. Wat betreft het verdienen aan de verkoop van de boeken heb je twee opties:

 

1. Je vraagt een percentage van de verkoopprijs. Aangezien uitgeverijen op deze manier alleen betalen als je ook daadwerkelijk verkoopt, ben jij hun ideale werknemer. Dit kan dus voor beide partijen interessant zijn.

2. Je vraagt plaatsingskosten aan uitgeverijen. Hierbij vraag je de uitgeverij per boek dat zij op jouw website plaatsen eenmalig een klein bedrag.

 

Beide opties hebben voor- en nadelen. Denk eraan dat bij optie 2 de groei van je website langzamer zal gaan dan bij optie 1, omdat de uitgeverijen vast kosten hebben en graag eerst willen zien of het allemaal werkt.

 

Je zult er wel voor moeten zorgen dat je uniek bent, want er zijn al een aantal websites die e-books en e-magazines aanbieden...

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Verdiep je eens echt goed in de businessmodellen, uitdagingen en bedreigingen voor uitgevers. Je beschrijft nu vooral het kip-en-ei probleem van digitale readers zelf en beschrijft een algemene trend, zonder echt zelf waarde toe te voegen aan het huidige proces (sites om te shoppen voor readercontent zijn er al lang).

 

De uitdaging is om de te verwachten processen daarin dusdanig te optimaliseren dat aan alle kanten waarde ontstaat, óf dat de waarde voor één van de doelgroepen dusdanig groot wordt dat de rest mee wil doen. Zeg maar, wat Amazon heeft gedaan voor papieren boeken, warehousing ervan en de long tail eromheen.

Link naar reactie
  • 0

Dave,

 

Een kleine reactie:

 

- Assortiment zou inderdaad groot zijn, maar een boekhandel heeft ook veel te bieden. Plus veel mensen (ik in ieder geval wel) vinden het gewoon leuk om een tijdje door een winkel te dwalen en gewoon te kijken wat ze tegenkomen.

- Het risico van illegaal verspreiden is er ook bij papieren versies. Misschien iets minder (ga maar eens na wat het kost aan tijd en moeite om een boek van 400 pagina's te kopieren), maar het is wel degelijk aanwezig.

 

Hetgene wat mij nog steeds tegenhoudt is het formaat/medium. Papier leeft. Ik ben bang dat het op zo'n apparaatje al gauw iets kils krijgt. Verder doet een boek het nog steeds als je het een keer laat vallen en heeft het geen batterijen nodig (als je die kosten, plus de prijs van een e-reader, meerekent, is het dan nog steeds goedkoper voor de consument?)

Link naar reactie
  • 0

Zoals al genoemd vinden de meeste mensen het lezen uit een fysiek boek een stuk prettiger. Zelf koop ik af en toe een e-book, maar als deze langer dan 30 pagina's is print ik hem uit :P Het zal nog lang duren voordat e-books in Nederland echt populair worden...

 

Oja, nog een kleine aantekening: mochten grote partijen als Bol.com op een gegeven ogenblik ontdekken dat e-books steeds populairder en daar vervolgens op inspringen, wordt het denk ik lastig om daarmee te concurreren.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de "drager" erbij moet verkopen, dwz ebook readers zoals b.v. NRC ze ook aanbiedt. Misschien moet dat zeker in het begin wel je core business zijn. Je moet een duidelijke voorsprong opbouwen op iets als bol.com voordat zij deze markt gaan betreden. Je wilt ahw op tijd een overname target voor ze zijn.

 

Overigens vind ik dat aan het posten van dergelijke fundamentele vragen op HL wel meer onderzoek vooraf mag gaan. HL helpt graag, maar HL schrijft geen business plan voor je. Dat moet je als ondernemer altijd zelf doen.

 

 

Zen is het lezen van een antiek boek en je niet afvragen wie dat boek allemaal al in z'n handen heeft gehad.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik ernstig mis in dit soort bijdragen is de follow up. Nooit, dwz bijna nooit, wordt je na het geven van een deskundig antwoord benaderd door de OP met nieuwe vragen of verzoeken, terwijl één van de dingen die op HL te halen zijn het netwerk is. Maar nu zou ik moeten switchen naar een andere thread, over de toekomst van HL. In dit geval had ik me kunnen voorstellen dat OP mij via linkedIn zou contacten en dan ziet dat de oprichter van LibraryThing in mijn contacten zit.

 

Een rol voor HL zou de volgende kunnen zijn (maar nu moet een mod mij "moven" denk ik) dat HL ervoor zorgt dat kundig advies en goede hulp ook leidt tot enig voordeel van het adviserende HL lid. In de VS begrijpen mensen dat als je ze concreet helpt, je ook iets terug verwacht, maar hier is dat meestal niet zo.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik merk het al dit gaat weer een verhaal worden.

Er zijn al redelijk wat onderzoeken gedaan naar de toekomst en adoptie van digitaal lezen. De één heeft als resultaat dat de consument liever een boek in handen hebben, de geur wil ruiken van een boek en graag rondsnuffelt in een boekenwinkel en de ander voorspelt in 2012 al een grote adoptie en in 2018 een kans dat de digitale markt groter is dan de normale handel.

 

Dat rondsnuffelen in de boekenwinkel doe ik ook graag. Maar ik lees ook vaak boekaanbevelingen op internet (zoals een boeken topic hier op Higherlevel). En wat is er dan mooier om direct een boek te kunnen aanschaffen voor minder geld (maar je leest het al, ik ben niet echt objectief meer en zie veel voordelen)

 

Maar het gaat mij ook voor een groot gedeelte om de tijdschriften. E-boeken aanbieders zijn er al, maar hun assortiment is nog verre van compleet en interessant.

 

Wat mij straks uniek zal maken is het NEDERLANDSE assortiment. Die zal bestaan uit meer dan tijdschriften en boeken. Ik wil ook een ruim assortiment aan stripboeken,puzzelboeken (denk aan Sudoku’s), reisgidsen en interessante gratis reclamefolders aanbieden.

 

Ik weet dat bij het woord reclamefolders al veel mensen kriebels krijgen, maar reclamefolders kunnen ook interessant zijn. Hier zie ik ook een verdienmodel in.

Zo kan een eenmalige uitgave van een magazine over een bepaald product erg interessant zijn bij bepaalde doelgroepen. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om over vakantie bestemmingen te lezen. Wanneer er een leuk blad beschikbaar is waar mijn favoriete vakantiebestemming uitgebreid in wordt besproken dat lees ik dat graag. Hetzelfde geld voor koken, huizen kopen, een nieuwe auto aanschaffen enz. Dit is een reclamefolder alleen dan in een andere vorm die nog niet zo veel gebruikt wordt.

 

Maar waarom bieden ze het zelf niet via hun eigen website aan? Ze kunnen het natuurlijk zelf aanbieden via de website en vervolgens direct doorlinken naar mijn website. Zo geven ze het meeste werk uithanden, zowel voor als achter de schermen. Ik zal er voor zorgen dat de uitgever zich niet hoeft bezig te houden met het optimaal digitaliseren van het tijdschrift en los gebruikers problemen op (en dit allemaal gratis).

En op de website van een tijdschrift bieden ze maar één tijdschrift aan. Zo richt je je als uitgever bijna alleen op je bestaande doelgroep, terwijl als je het tijdschrift in een winkel neerlegt waar ook andere doelgroepen komen, je de kans vergroot op een groter bereik onder andere doelgroepen die misschien nooit van het tijdschrift hebben gehoord, laat staan op waren gekomen om naar de persoonlijke website te gaan.

 

En even inhakend op Christine. Ik vraag echt niet aan jullie even alle raadsels willen oplossen en een businessplan voor mij maken. Ik vind het gewoon leuk om erover te discussiëren en ben nieuwsgierig naar jullie kijk op het idee. En geloof me, ik ben al heel lang bezig met het onderzoeken van het onderwerp en met het maken van een businessplan.

 

Maar je hebt gelijk. Alleen kan ik nog niet zoveel bijdragen. Ik bedoel ik kom net kijken. Natuurlijk waardeer ik goede en behulpzame antwoorden en wil er graag wat tegenover stellen, maar heb geen idee wat dat kan zijn. Ik ga echt geen slimme opmerkingen maken in andere threads terwijl ik zelf nog helemaal geen ervaring heb.

 

Wel leuk in zo’n korte tijd zo veel goeie reacties. Heb alleen zelf al een half uur nodig om een goed antwoord te geven.

 

Groetjes,

 

Dave

 

Link naar reactie
  • 0

Begin jaren 90 geloofde men heilig in het papierloze kantoor.

Toch is het papierverbuik sindsdien alleen maar toegenomen in kantooromgevingen.

 

Zoals anderen ook al schrijven heb ik in veel gevallen toch ook liever een stukje papier in handen.

Toch zijn er best wel zaken die zich prima lenen voor e-book achtige uitgifte.

Een verzamelsite waar brochures te downloaden zijn naar productcategorie zou misschien best een hit kunnen worden.

Maar, volgens mij zoeken mensen op de bekende boekensites meestal direct naar titels of bijvoorbeeld op een site als managementboek naar boeken in een bepaalde categorie.

Gewoonweg een grote dumpsite maken met allerhande e-boeken die je met een zoekfunctie moet gaan vinden gaat niet werken denk ik. Mensen moeten gewoon in een oogopslag kunnen zien wat er bij jou te halen is.

Ook zou ik eens wat meer aandacht schenken en wat mensen nu wel en niet op een e-reader of andere e-device willen lezen. Als daaruit blijkt dat mensen boeken liever in papiervorm lezen dan hoef je boeken niet aan te gaan bieden.

Persoonlijk denk ik dat je tegen een grens van een aantal pagina's aan gaat lopen en dat daarbij ook vormgeving(opmaak formaat) een rol gaat spelen.

 

Ten opzichte van een gedrukt exemplaar heeft een e-book trouwens wel een belangrijk voordeel als het gaat om bijvoorbeeld informatieve boeken, daarin kun je altijd wijzigingen aanbrengen om de boeken up to date te houden.

handig ook voor reisgidsen waar je uitverkochte reizen gewoon uit weg kunt laten.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik wel leuk vind is dat er naast de nadelen van digitaal lezen ook een aantal voordelen worden genoemd. Of ik voor die nadelen een oplossing vind weet ik nog niet. Ik weet ook niet of ik er een oplossing voor moet vinden.

 

Denken jullie niet dat er een nieuwe doelgroep ontstaat. Natuurlijk zijn en blijven er altijd mensen het liefst echte boeken en tijdschriften lezen. Maar het gaat wel om een hele grote markt. Sommige doelgroepen passen waarschijnlijk minder goed bij dit bedrijf en sommige des te meer.

 

Aan mij (en misschien ook jullie) om te geloven (nee niet blind te staren) in de voordelen die worden genoemd en het beste naar voren te halen. Wat ik een leuk punt vind is de mogelijkheid om boeken en tijdschriften te updaten. Ook de reclame die je hierin terugvind. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan seizoensgebonden reclame.

 

Het is overigens helemaal niet de bedoeling om één grote onoverzichtelijke dumpsite te maken met zoveel mogelijk rommel erop. Nee, ik wil wel dat het overzichtelijk wordt en in één opslag duidelijk wordt wat er te krijgen is. Als ik op managementboek.nl kijk voor een boek dan wil ik het vaak ook snel hebben. Waarom zou je het boek dan niet direct willen kopen voor minder geld en met de weet dat je het binnen enkele minuten in huis hebt. Geen verzendkosten, geen dagen wachten en geen slijtage aan je boeken in de vorm van bijvoorbeeld koffievlekken ;), of haal ik nu met het laatste voordeel weer een onderwerp aan waarom iedereen graag een echt boek leest.

 

Maar het gaat nu wel erg veel over e-boeken. Ik wil mij ook vooral richten op tijdschriften. Dit zijn volgens mij kleine aankopen met een hoog entertainment gehalte die je los op in abonnementsvorm kan kopen (en misschien wel met een e-reader erbij). Wat ik ook in gedachten heb is bladmuziek. Stel je de mogelijkheden eens voor, muziekscholen die gebruik maken van een e-reader voor het lezen van hun favoriete bladmuziek. Ik heb de mogelijkheden ervan nog niet onderzocht maar het kunnen wel punten zijn waardoor ik mij onderscheid van andere aanbieders.

 

Groetjes,

 

Dave

 

Link naar reactie
  • 0

Haa te gek! Rebel!

 

Ik vind het echt te gek dat ik met een paar uurtjes al zoveel goeie hulp heb gehad. Natuurlijk is Higherlevel niet om voorgekauwde antwoorden te krijgen, maar je merkt wel dat er veel mensen op dit forum oprecht geinteresseerd en behulpzaam zijn. Rebel ik zou graag willen ingaan op je aanbod ;).

 

Groetjes,

 

Dave

Link naar reactie
  • 0

Op zich zie ik er wel wat in, zo'n e-reader lijkt mij wel wat, maar toch heb ik er nog geen. Probleem is eigenlijk dat je pas nadat je er eentje hebt en een paar boeken er op gelezen hebt weet of het wat is.... En de prijs is voor mij iig momenteel toch wat te hoog om het zomaar uit te proberen. Wat eventueel drempelverlagend zou kunnen werken: de aanpak voor mobiele telefoons, etc: verkopen in combinatie met een abonnement... een soort digitale leesmap...

Link naar reactie
  • 0

Het punt wat jij opnoemt heb ik ook MichielvV. Ik vind de e-readers op dit moment nog te duur om even uit te proberen. Ik heb er zelf nog geen eens één terwijl ik een echte fan ben. En ook de weinig beschikbare content vind ik nog erg duur, soms is het net zo duur als een normaal boek.

 

Wanneer ik het inderdaad wel zou gaan gebruiken, is als ik een abonnement kan afsluiten waarbij ik het apparaat krijg en wekelijks of maandelijks tijdschriften erbij krijg.

 

Maar ik zie het ook als een toekomstig succesvol bedrijf, wat echt opgebouwd moet worden en pas binnen enkele jaren goed verkoopt. En dat het enkele jaren duurt hoeft geen probleem te zijn omdat je bijna niet met grote investeringen te maken hebt en ook geen grote werkelijke voorraden hoeft aan te leggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Haa te gek! Rebel!

 

Ik vind het echt te gek dat ik met een paar uurtjes al zoveel goeie hulp heb gehad. Natuurlijk is Higherlevel niet om voorgekauwde antwoorden te krijgen, maar je merkt wel dat er veel mensen op dit forum oprecht geinteresseerd en behulpzaam zijn. Rebel ik zou graag willen ingaan op je aanbod ;).

 

Groetjes,

 

Dave

 

Inmiddels een PM verzonden.

Link naar reactie
  • 0

Om iedereen op de hoogte te houden die het interessant vinden. Ik weet eigenlijk niet of dat mag want dan begint het meer op een blog te lijken?

 

Omdat ik nog niet beschikte over een e-reader, ben ik vandaag zo brutaal geweest om een e-mail naar Irex te sturen, zij zijn de fabrikant van de Iliad e-reader, met de vraag of zij voor een bepaalde periode een e-reader beschikbaar voor bruikleen willen stellen.

 

Wat vinden jullie eigenlijk van de (domein)naam van de website? Leez.nl Omdat er vaak nogal wat discussies ontstaan wat nou wel of geen goede naam is voor een bedrijf of product. Zo moet een domeinnaam geloof ik kort zijn, makkelijk te onthouden, makkelijk te schrijven en affectie hebben met de inhoud.

 

Groetjes,

 

Dave

 

P.S.

Thanks Rebel ;).

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb de domeinnaam een tijdje terug laten vastleggen. Heb het overigens alleen bij de .NL versie genomen. Niet dat ik graag in de toekomst ook in het buitenland een soortgelijke website zou willen starten, maar ik vind de Nederlandse markt voorlopig erg interessant.

Link naar reactie
  • 0

Zoals velen heb ik ook dit thread gevolgd. :) Vanmiddag ben ik dit op het web tegen gekomen. :-\

 

Google gaat gescande boeken verkopen

Uitgegeven: 29 oktober 2008 12:52

 

AMSTERDAM - Google heeft een schikking getroffen met de Amerikaanse uitgeversorganisatie AAP, waarbij het bedrijf boeken waarop nog auteursrecht rust, tegen betaling online kan ontsluiten.

bron:nu.nl_ de rest van het artikel

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Leuk Cruiser dat je ook meedenkt.

 

Het nieuwsbericht wat je aanhaalt vind ik heel interessant. Concurrentie is gezond (alhoewel Google als concurrent? :-\). Maar tot nu toe gaat het hun geloof ik alleen om Engelstalige boeken. Dit soort berichten bevestigen wel dat er een verandering plaatsvind in de wereld van het lezen.

 

Overigens heb ik nog niets gehoord BRS, van Irex. Maar ik heb pas vandaag de e-mail verzonden en had ook nog geen reactie verwacht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.