• 0

Zakelijke huwelijken en scheidingen

Verliefdheid, heerlijk gevoel! Je hebt de ware gevonden, en samen willen jullie verder! Roze wolken, lentegevoel, het uren bij elkaar kunnen zijn, en naar elkaar kijken, en genieten, zonder woorden, maar je hart springt elke keer weer op als je partner je aankijkt, en je weet: dit gevoel stopt nooit! Dus op naar het stadhuis, waar jullie elkaar het jawoord geven, en 100% zeker zijn nog lang en gelukkig samen te leven.

 

In de zakenwereld gebeurt hetzelfde, je komt een partner tegen, en weet: met die kan ik samenwerken, onze dromen verwezenlijken, nieuwe markten bestormen en marktleider worden! Je partner vindt dat ook en voor je het weet hebben jullie een VOF registratie achter de kiezen of een BV opgericht, en deel je financieel lief en leed, op naar een gelukkig en langdurig partnership. Samen op de roze wolk wegdrijvend denk je niet aan mogelijke zakelijke verschillen van inzicht, of wuif je dat weg: daar komen jullie vast samen uit. Ook zakelijke liefde overwint alles, toch?

 

Niet, dus. Net als in het priveleven komen in het zakenleven aardig wat scheidingen voor. En om vergelijkbare redenen: bedrog (er met de kas vandoor), ontrouw / overspel (partner wil verder met een ander), verschillen van taakverdeling (wie doet de huishoudelijke rotklussen, terwijl de ander lekker aan het golfen is of de directeur uithangt), verschillen van inzicht (jij wil vooruit, de ander gaat met de hakken in het zand en verwijt jou hetzelfde!), financiele problemen (faillissementsdreiging, teruglopende omzetten, opdrogende kasstroom), kortom niets menselijks is de zakenpartners vreemd en de oneindig durende liefde bloedt langzaam of met een 'big bang' dood...

 

En dan, ja dan komt vaak de ellende. Wat staat er eigenlijk op papier, hoe moet de boedel verdeeld, wie neemt welke klanten mee, en hoe verrekenen we de boel? Als een van de partners stopt, hoe moet het dan met het bankkrediet? Moet er een nieuwe partner gezocht, of gaat de 'achterblijver' alleen verder? Vragen, die in de ongemakkelijke en toch al bekoelde relatie snel tot heftige conflicten kunnen leiden... 'Hem wil ik nooit meer zien!' 'Ik laat nog liever de zaak failliet gaan dan dat zij er met mijn klanten er van door gaat!'

 

De oorzaak van dit soort toestanden is niet zo moeilijk vast te stellen: onvoldoende nagedacht over mogelijke negatieve ontwikkelingen in het eeuwigdurende partnerschap. En als het dan mis gaat, escaleert een lullig conflictje om niks al heel snel in 'total war'. De hakken in het zand, tot de tanden gewapend in de loopgraven, en vechten tot het einde.

 

Nou kun je niet alle zaken van te voren goed vastleggen, maar een minimum is toch wel scenario's opstellen voor als een VOF partner de VOF wil verlaten of de medeaandeelhouder van de BV zijn aandelen kwijt wil.

 

Zulke scenario's kunnen zijn:

 

[*]wat als een partner fraudeert?

[*]wat als een partner de samenwerking wil beeindigen?

[*]wat als een partner overlijdt, of langdurig ziek is?

[*]wat als de zakelijke inzichten te groot worden?

[*]wat als een partner in geldproblemen komt?

[*]wat als het bedrijf heel slecht gaat draaien?

[*]wat als een partner wil stoppen (pensioen, iets heel anders gaan doen)?

 

etc etc.

 

Essentieel is dat je niet alleen gezamenlijk hierop een antwoord vindt, maar ook zoveel mogelijk een objectief vast te stellen uitkomst. Bijvoorbeeld, als je partner met pensioen wilt, en jij wilt doorgaan, tegen welk bedrag koop je zijn deel dan over?

 

En het is ook zeer raadzaam zeg 1x per jaar (als je toch de strategie voor het komend jaar bepaalt, en terugkijkt op het afgelopen jaar), ook die scenario's weer gezamenlijk door te nemen en te kijken of er verandering nodig is.

 

Ik wil wel stellen dat als je tenminste op elk van deze scenario's een gezamenlijk antwoord hebt, je kansen op een succesvolle samenwerking een stuk groter zijn dan als je op de roze wolk zweeft. Het is niet zo romantisch, maar ja, daar hebben we altijd ons priveleven nog voor.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goed verhaal Fred,

 

Vreemd genoeg zijn mensen vaak niet zo zakelijk als ze met anderen in zaken gaan. Ik hoorde laats een collega-ondernemer zeggen dat hij voor aanvang van een samenwerking met 2 anderen een "avond van de k*@#%t afspraken in zijn agenda had gezet. Op die avond hebben ze allerlei afspraken gemaakt over situaties die "toch nooit zouden voorkomen". Twee jaar later was hij blij dat hij deze avond gepland had. Een hoop getouwtrek minder en een hoop geld meer bij het uit elkaar gaan.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel het op zich goed is om na te denken over de "wat als scenario's", maar de antwoorden daarop zijn echt niet zaligmakend en vrijwaren je absoluut niet van gezeik.

 

Het is bijvoorbeeld erg ingewikkeld om een waardebepaling te doen van de VOF, dat kún je vooraf gewoon niet doen. Bedragen noemen in een vof overeenkomst voor toekomstige uittredingen is daarom totaal onlogisch en daarmee komen we bij de kern van het verhaal; gezeik heb je altijd als je uit elkaar gaat.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 1

Ok, vergeef mij mijn spontane reactie.

 

De reden dat ik deze column nog eens onder de aandacht wil brengen is dat ik de laatste tijd veel ondernemers tegenkom met klachten over hun economische situatie. Daarnaast een aantal zakelijke partners die elkaar in de weg zitten met een andere visie of koers welke het bedrijf zou moeten uitzetten. Ze zitten met de handen in het haar en voelen zich bekneld een uitweg te zoeken in een terughoudende markt. Ze lopen tegen de moeilijk bereidheid van banken te investeren in uitbreiding van het bedrijf. Nieuwe plannen worden bedacht en andere markten worden aangeboord om de bedrijvigheid te laten continueren.

Hierin worden roekeloze nieuwe partnerships aangegaan. Of dat allemaal goed zal komen wordt op het tweede plan gezet.

Extra belangrijk om die partnerships te heroverwegen.

Juist in tijden dat er wat economische tegenwind is zul je naar mijn mening de regels en koers in het bedrijf nog eens tegen het licht moeten houden. Samenwerkingsverbanden scherper moeten afbakenen zodat dit geen onderdeel kan zijn van een negatieve spiraalvorming.

Deze column heb ik aan een aantal ondernemers gestuurd voor wie het al te laat is en enige troost hierin konden vinden. Deze column heb ik ter inspiratie onlangs verstuurd aan een aantal ondernemers/partnerships die erg blij werden door de eenvoud waarin deze column geschreven is.

 

Vriendelijke groet,

 

Bob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.