• 0

Persbericht per e-mail? of post?

Dag Allemaal,

 

Voor mijn recent gelanceerde website kan ik wel wat (landelijke) aandacht gebruiken.

Vandaar het 'geniale' idee om een persbericht te schrijven. ;)

 

Ik twijfel alleen over het versturen.

 

Het voorlopige strijdplan is om de huis-aan-huis bladen het persbericht per mail toe te sturen.

Echter de landelijke kranten wil ik eigenlijk per post informeren. Nette brief, handtekening eronder en flyer toevoegen,

voelt allemaal net iets beter aan dan een 'eenvoudig' mailtje.

 

Maar misschien zit ik er naast en is het toch slimmer om alle kranten een e-mail te sturen?

 

Wat is jullie ervaring hiermee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik doe in internet-community's, omdat deze lokaal zijn en een nieuws sectie hebben willen veel bedrijven hun pers-bericht op de site hebben. Op alle sites heb ik gewoon een gedeelte wat ervoor bedoeld is om nieuwsberichten in te sturen en volgens mij hebben de meeste kranten ook wel een (digitale) nieuwsservice waar je je pers-bericht in kan droppen.

 

Als hier (van een onbekend bedrijf) een brief met flyer in de bus valt dan komt deze al niet op mijn bureau terecht, mijn personeel dient namelijk ook als prima spamfilter.

 

Dus zoek even bij iedere krant uit waar de pers-berichten heen moeten, ze hebben daar meestal gewoon een email-adres, formulier of postbus voor. Daarnaast betwijfel ik de meerwaarde van de flyer dan gaat namelijk bij mij dezelfde spambel rinkelen als wanneer een onbekende mij een email met plaatje in bijlage stuurt.

Link naar reactie
  • 0

Is spam.

 

Sinds kort is alle ongevraagde email, ook het zakelijke verkeer, spam.

 

 

Maar misschien zit ik er naast en is het toch slimmer om alle kranten een e-mail te sturen?

 

Wat is jullie ervaring hiermee?

 

???Alle media hebben hun colofon een adres of mail mogelijkheid staan voor persberichten

Afbeelding_31.thumb.png.943822071958c0c9489a0285f5b8aa2a.png

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Is spam.

 

Sinds kort is alle ongevraagde email, ook het zakelijke verkeer, spam.

Henny,

 

sinds wanneer? Voor zover ik weet treedt OPTA alleen op tegen partijen die particulieren aanschrijven. Ongevraagde email sturen aan een bedrijf, is volgens mij nog steeds toegestaan. Of er moet een wetswijziging zijn geweest waarvan ik niet op de hoogte ben.

 

De site van OPTA spamklacht.nl is onveranderd. Ik citeer:

Spam aan bedrijven is niet verboden

De regel dat voorafgaande toestemming van de ontvanger is vereist, geldt alleen voor abonnees die natuurlijke personen zijn, oftewel particulieren. Rechtspersonen vallen niet onder het verbod op spam. Het is derhalve toegestaan om naar e-mailadressen of faxnummers van ondernemingen met rechtspersoonlijkheid zoals een BV of NV ongevraagd berichten te verzenden.

 

edit: Even toevoegen. Natuurlijk is het zo dat er een aantal 'ongeschreven' weten zijn verbonden aan het versturen van ongevraagde email berichten aan bedrijven: adres vermelden, opt-out link om uit te kunnen schrijven etc. Maar vooralsnog ben ik nog nergens tegengekomen dat het wettelijk vastgelegd is dat dit niet mag. :P

"Think for yourself and question authority" - Timothy Leary (1920-1996)

Link naar reactie
  • 0

Alle media hebben een redactieadres op hun site staan. Speciaal bedoeld voor persberichten. Die kun je gebruiken. De tekst plak je in je e-mail, dus niet als bijlage. Daarnaast kun je ook gebruik maken van een nieuwsservice als persberichten.com of nieuwsbank.nl. Die worden door alle relevante media gescand.

En zet het bericht inclusief foto's op je eigen site zodat een redacteur het kan downloaden.

 

Nu alleen nog iets nieuwswaardigs zoeken...

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Even back on-topic, in reactie op Lennom:

 

Een aantal tips waar ik me bij het schrijven en versturen van PR berichten aan hou ;) Zo te vinden op het internet :P

 

De meeste mensen verzenden persberichten per email. Redacties hebben hiervoor een voorkeur omdat dit veel sneller werkt dan een papieren tekst. Let bij het versturen van een persbericht wel op de onderstaande aandachtspunten.

Aandachtspunten persberichten versturen

 

* Plaats uw persbericht in de email zelf en stuur dus geen bijlage mee met daarin de tekst van het persbericht. Uw email kan dan als een virus worden aangemerkt door de firewall en niet bij de redactie aankomen.

* Stel documenten, foto's en achtergronden beschikbaar via internet, stuur geen bestanden mee.

* Stuur platte tekst, zonder opmaak en bijzondere tekens.

* Zet in het onderwerp een heldere titel.

* Zet boven de tekst duidelijk PERSBERICHT.

* Vermeld de organisatie als afzender, verstuur uw emailtje niet vanuit een persoonlijk account.

* Geef niet aan dat de urgentie hoog is, journalisten bepalen zelf graag de prioriteit.

* Vermeld uw contactgegevens zodat journalisten u kunnen bereiken indien ze vragen hebben. Uiteraard kunt u deze gegevens kenmerken als 'niet voor publicatie'

"Think for yourself and question authority" - Timothy Leary (1920-1996)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle tips en reacties.

 

De conclusie die ik eruit trek is dat het toch slimmer is om de persberichten alleen per e-mail toe te sturen.

Bijkomend voordeel is dat ik zeker weet dat elke krant het bericht rond dezelfde tijd binnen krijgt.

geen vertragingen per post o.i.d.

 

Ik was al wel begonnen met het verzamelen van de juiste redactie gegevens. Het was dan ook niet mijn bedoeling om kranten zomaar een e-mail of brief te sturen. Met een duidelijke 'persbericht' vermelding neem ik vervolgens aan dat het niet wordt gezien als spam. Daarnaast zorg ik er voor dat het persbericht ook te vinden is op de site.

 

Nu alleen nog iets nieuwswaardigs zoeken...

 

Met de nieuwswaarde zit het wel goed René. Ik heb namelijk het leukste Sinterklaas Kado van 2008 bedacht ;)

 

Bedankt allemaal voor de hulp!

Ik ga ermee aan de slag...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb namelijk het leukste Sinterklaas Kado van 2008 bedacht ;)

 

Toevallig zag ik gisteren een ontwerpopdracht bij Boomerang: Bedenk de Sinterklaaskaart van dit jaar.

Als jouw kaart het wordt (en het kan zijn dat we meerdere ontwerpen kiezen), worden er 120.000 kaarten van gedrukt en verspreid door heel Nederland. Jouw kaart zal dus prijken op menige schoorsteen, op cadeau's, etc. Op de achterzijde van iedere kaart staat natuurlijk jouw naam en je website.

 

Wellicht een idee om zelf iets te ontwerpen en je product te promoten? Ben je niet goed in design, benader je vrienden, kennissen etc. die creatief genoeg zijn ;)

"Think for yourself and question authority" - Timothy Leary (1920-1996)

Link naar reactie
  • 0

Vreemd. Voor zo ver ik weet is de wetswijziging al door de Tweede Kamer. Het kan natuurlijk dat hij nog opgehouden wordt in de Eerste Kamer.

 

 

Is spam.

 

Sinds kort is alle ongevraagde email, ook het zakelijke verkeer, spam.

Henny,

 

sinds wanneer? Voor zover ik weet treedt OPTA alleen op tegen partijen die particulieren aanschrijven. Ongevraagde email sturen aan een bedrijf, is volgens mij nog steeds toegestaan. Of er moet een wetswijziging zijn geweest waarvan ik niet op de hoogte ben.

 

De site van OPTA spamklacht.nl is onveranderd. Ik citeer:

Spam aan bedrijven is niet verboden

De regel dat voorafgaande toestemming van de ontvanger is vereist, geldt alleen voor abonnees die natuurlijke personen zijn, oftewel particulieren. Rechtspersonen vallen niet onder het verbod op spam. Het is derhalve toegestaan om naar e-mailadressen of faxnummers van ondernemingen met rechtspersoonlijkheid zoals een BV of NV ongevraagd berichten te verzenden.

 

edit: Even toevoegen. Natuurlijk is het zo dat er een aantal 'ongeschreven' weten zijn verbonden aan het versturen van ongevraagde email berichten aan bedrijven: adres vermelden, opt-out link om uit te kunnen schrijven etc. Maar vooralsnog ben ik nog nergens tegengekomen dat het wettelijk vastgelegd is dat dit niet mag. :P

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb namelijk het leukste Sinterklaas Kado van 2008 bedacht ;)

 

Toevallig zag ik gisteren een ontwerpopdracht bij Boomerang: Bedenk de Sinterklaaskaart van dit jaar.

Als jouw kaart het wordt (en het kan zijn dat we meerdere ontwerpen kiezen), worden er 120.000 kaarten van gedrukt en verspreid door heel Nederland. Jouw kaart zal dus prijken op menige schoorsteen, op cadeau's, etc. Op de achterzijde van iedere kaart staat natuurlijk jouw naam en je website.

 

Wellicht een idee om zelf iets te ontwerpen en je product te promoten? Ben je niet goed in design, benader je vrienden, kennissen etc. die creatief genoeg zijn ;)

 

leuke tip! ik ga er eens naar kijken...

en laat ik nu net toevallig een vormgever zijn ;)

Link naar reactie
  • 0

Even wat anders....

 

Je verstuurt je persbericht om landelijke aandacht te krijgen. Het helpt als je je site hier opneemt in je profiel!

Of heb je een speciale reden om dat niet te doen?

 

Ik heb de site bewust niet genoemd in dit topic om te voorkomen dat het als spam wordt gezien.

maar als handtekening kan het inderdaad geen kwaad ;) bedankt voor de tip!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk contact zoeken en vraag vervolgens of je een bericht mag sturen. Persberichten worden vaak niet gelezen tenzij het via een persbureau binnen komt of tenzij iemand er de redactie er op attent maakt.

Een zakelijke website + CMS + webhosting + domeinnaam + e-mail + gratis updates voor slechts 20 euro p/m! Ga naar Webdesign Direct!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk contact zoeken en vraag vervolgens of je een bericht mag sturen. Persberichten worden vaak niet gelezen tenzij het via een persbureau binnen komt of tenzij iemand er de redactie er op attent maakt.

 

 

Heb jij hier zelf ervaring(en) mee gehad wd?

 

Het zou betekenen dat het versturen van een persbericht zonder aankondiging bij voorbaat dus praktisch kansloos is. :-\

Link naar reactie
  • 0
Het zou betekenen dat het versturen van een persbericht zonder aankondiging bij voorbaat dus praktisch kansloos is. :-\

 

Ik heb 1 keer een persbericht verstuurd, en wel via nieuwsbank.nl, met als gevolg dat ik binnen 20 minuten door een journalist van Planet Internet gebeld werd. De overige aandacht was ook prima.

 

Een volgend persbericht zou ik dus weer op dezelfde manier versturen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je nog overweegt om het met de post te versturen heb ik een aantal tips om ervoor te zorgen dat je post ook daadwerkelijk geopend wordt en niet direct in de prullenbak verdwijnt.

 

Tip 1: Gebruik een postzegel

Tip 2: Schrijf de adresgegevens op de envelop (wel wat extra werk, maar als je verstuurd en je

post wordt niet geopend is al het werk voor niets)

Tip 3: Probeer in je post zelf te personaliseren. De ontvanger heeft de moeite genomen om uw post

te openen en wanneer hij/zij bij zijn voornaam wordt aangesproken is dat een reden om verder

te lezen.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk contact zoeken en vraag vervolgens of je een bericht mag sturen. Persberichten worden vaak niet gelezen tenzij het via een persbureau binnen komt of tenzij iemand er de redactie er op attent maakt.

 

 

Heb jij hier zelf ervaring(en) mee gehad wd?

 

Het zou betekenen dat het versturen van een persbericht zonder aankondiging bij voorbaat dus praktisch kansloos is. :-\

 

Een jaar of twee heb ik (vrijwillig) meegewerkt aan diverse maatschappelijke onderzoeken. Van elk onderzoek werd een persbericht geschreven door een professionele journalist. Vervolgens werd dit bericht naar de media gestuurd. Van huis-aan-huis blad tot televisie. Er kwam zelden respons. Toen we het echter via het ANP en Novum gingen verspreiden, werd je platgebeld door van alles en nog wat. Let wel dat het iets interessants moet zijn, anders plaatst niemand het.

Een zakelijke website + CMS + webhosting + domeinnaam + e-mail + gratis updates voor slechts 20 euro p/m! Ga naar Webdesign Direct!

Link naar reactie
  • 1

Ik zou persoonlijk contact zoeken en vraag vervolgens of je een bericht mag sturen. Persberichten worden vaak niet gelezen tenzij het via een persbureau binnen komt of tenzij iemand er de redactie er op attent maakt.

Heb jij hier zelf ervaring(en) mee gehad wd?

 

Het zou betekenen dat het versturen van een persbericht zonder aankondiging bij voorbaat dus praktisch kansloos is. :-\

Ik heb hier ervaring mee, en ik haat het. Al die verhalen aan de telefoon over producten die meestal maar half of niet interessant zijn, waarna ze later alsnog een berichtje sturen. Dat is behoorlijke tijdsverspilling. Ik zit dagelijks tien tot vijftien persberichten weg te deleten en kan je vanuit die kijkhoek een paar korte tips geven:

 

1. Via e-mail graag, is veel makkelijker voor iedereen.

2. Gebruik een hele korte subjectregel en dito titel.

3. Vertel in regel 1 wat je precies doet en waarom dat bijzonder is.

4. Zorg verder dat je bericht compleet is en contactpersonen etcetera bevat voor als de redacteur in kwestie meer wil weten.

 

Want meestal kijk je als journalist eerst naar de kop (delete-moment) of daarna hoogstens vijf seconden naar de eerste regels (delete-moment 2) voor je het weggooit, of doorleest en naar een emailfolder schuift. Maar dat is bij hoogstens 10% van de persberichten. Dus: houd het kort en bondig en vooral: helder. Succes!

 

 

 

Journalist bij Quote | Appbouwer. Zie mijn nieuwste project http://zeeweer.nl | en natuurlijk http://www.martijndemeulder.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.