• 0

Is dit stuk Alg. Voorwaarden rechtsgeldig?

Hallo Allemaal,

 

Voor mijn webshop heb ik begin dit jaar een partij spullen gekocht waar ik nu spijt van heb.

Deze partij loopt absoluut niet en past bij nader inzien ook niet echt bij de doelgroep waar ik me op richt.

 

Er zit best wel wat geld in deze partij en het neemt de nodige ruimte in, waardoor ik de partij liever als geheel aan een andere partij doorverkoop dan dat ik ga wachten tot de voorraad via de shop is verkocht. (dat zou nog wel eens heeeel lang gaan duren want ik heb nog 0 verkocht, zelfs geen enkele vraag over gekregen)

 

Echter hanteert deze leverancier o.a. onderstaande algemene voorwaarden. De rest is wel prima en daar hou ik me keurig aan, geen probleem maar deze alinea zit me dwars... Mag ik dit naast me neerleggen?

 

Citaat uit Algemene Voorwaarden:

"Gelieve de adviesverkooprijzen te hanteren en onze merken niet op E-bay en andere (online) marktplaatsen te verkopen.

De producten zijn slechts bedoeld voor verkoop aan particulieren. Wederverkoop aan andere winkeliers is niet toegestaan. "

 

De leverancier in kwestie heb ik benaderd en heb ze mijn probleem uitgelegd en ze gevraagd de partij weer terug te nemen.

Dit doen ze niet...

 

Ik wil de partij dus wel aan andere winkeliers doorverkopen en overweeg ook de producten goedkoper op de site te zetten..

Beide tegen de algemene voorwaarden in.

Nu neem ik aan dat mijn verkoopprijs wettelijk gezien geen problemen op gaat leveren, prijsafspraken en dergelijke zijn nu eenmaal verboden dus dat zou ik gewoon moeten kunnen doen, al is dat absoluut niet mijn normale gang van zaken doen, maar ja ik moet toch wat..

 

Kunnen ze me wat maken als ik het toch aan andere winkeliers te koop aanbied?

Ik zou het bijv. hier op vraag een aanbod kunnen zetten, of via een site zoals openhandel, marktplaats e.d. bij de zakelijke afdeling...

 

Wat zouden jullie doen?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uiteraard zijn deze spullen gewoon volledig betaald en staat het als voorraad in mijn boekhouding.

 

Maar ik ben toendertijd wel akkoord gegaan met die Alg. Voorwaarden dus wat nu als ze me daar aan houden?

Hebben ze dan echt een poot om op te staan?

 

In principe moet zo'n algemene voorwaarde redelijk zijn en binnen de wettelijke grenzen enzo toch?

Dat is het in mijn ogen niet, want je mag officieel toch geen prijs "opleggen"...

 

De hele voorraad is een paar honderd euro waard, niet een bedrag waar ik heel veel trammelant voor over heb maar toch ook wel graag weer aan andere soort voorraad zou willen uitgeven.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Op het moment heb ik nog geen koper.

Ik zit nu eerst in het dilemma of ik die actief ga zoeken ja of nee.

 

Inderdaad is die eis heel apart, heb ik toendertijd niet bij stil gestaan omdat het mijn bedoeling ook niet was om het B2B te gaan verhandelen maar een winkelier wiens doelgroep beter bij deze spullen past kan ze zeker verkopen, het is best wel "in" op het moment maar niet bij mij... (voor de nieuwsgierigen, het gaat om honden-kleding)

 

Als ik op sites de partij aan ga bieden heb je kans dat de leverancier dat ziet en ik wil eerst duidelijk hebben voor mezelf welk standpunt ik dan heb en of die stand gaat houden bij mogelijk juridische gevolgen.

 

Voor mij is het 1 partij-tje, wellicht dat zij zich in hun merknaam bedreigd voelen, maar ja dan hadden ze het ook maar terug moeten nemen.. vind ik.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat voor artikelen het zijn maar kun je er niet mee op een braderie gaan staan en dan de boel ff wegzetten? Dat is toch niet te controleren door de leverancier.

 

edit

Ah, hondenkleding, ja dat lijkt me een markt apart maar er zijn wel veel mensen met kleine hondjes. Het lijkt me best een braderie-artikel. Nog wat van je overige spullen erbij en je hebt een kerstkraam vol.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

euh.. nee voor een herder praat je toch echt over heeel erg lomp groot.. bovendien, wie trekt zijn herdershond nou kleren aan? (Ik heb zelf een mechelse herder en die heeft een hele mooie vacht van zichzelf.. )

Nee, deze markt richt zich echt op de kleine en middelgrote honden. De L's en XXL's zijn vooral voor de niet zo heel kleine honden maar een herdershond.. neuh.. daar heb ik geen kleren voor.

Heeft ie ook helemaal niet nodig.

 

Ik ben persoonlijk helemaal geen voorstander van het aankleden van honden en dat is denk ik ook waarom ik het niet kan verkopen. Het was een leuk idee om toch een heel compleet aanbod te krijgen maar mijn doelgroep zit er niet op te wachten, en ik ook niet meer. Inmiddels is mijn ondernemerschap wat volwassener aan het worden en heb ik een beter idee waar ik heen wil met mijn zaak... daar past hondenkleding niet bij, tenminste niet dit soort leuke tuttige spul.

 

Karen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Karen,

 

Het gaat bij dit soort vraagstukken niet om de letterlijk uitleg (zo kijkt een rechter er ook niet naar) maar om een redelijke uitleg. M.a.w. welke uitleg kan redelijkerwijs worden gegeven aan een dergelijke clausule.

 

Naar de letter van de tekst zou je stil moeten zitten en niets mogen, behalve verkopen tegen de overeengekomen condities. Vergelijkbare bepalingen zijn vaker in algemene b2b voorwaarden te vinden en hebben vooral tot doel om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en/of een merk te beschermen. Vanuit dat perspectief dienen de voorwaarden ook te worden geïnterpreteerd.

 

Jij koopt het product in met de verwachting dat hiervoor afzet bestaat. Wanneer je constateert dat er eigenlijk geen behoefte voor bestaat bij jouw klantenkring en je de leverancier dan ook nog de gelegenheid biedt om de partij terug te nemen en deze van die mogelijkheid geen gebruik maakt dan houdt het voor jou eigenlijk op. De leverancier kan niet in redelijkheid verwachten dat jij je vervolgens letterlijk houdt aan de gewraakte bepaling.

 

Door de partij op een veilingsite te zetten of door te verkopen aan een derde via een veiligsite of aan een conculega schendt je weliswaar de voorwaarden, maar je kunt dit ook heel eenvoudig repareren door de partij te verkopen onder de gewraakte clausule. Daarmee heb jij de belangen van de leverancier gediend en kan deze jou ook niets verwijten. Case closed.

 

Tot zover mijn juridische kijk, waarbij de omvang van de order e.d. even buiten beschouwing laat omdat deze in beginsel niet relevant is. Praktisch, wanneer we het hebben over een order van enkele honderden euro´s dan denk ik dat geen enkele leverancier het in zijn b. hoofd haalt om daarvoor ook maar een pc aan te zetten om jou in gebreke te stellen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

euh.. nee voor een herder praat je toch echt over heeel erg lomp groot.. bovendien, wie trekt zijn herdershond nou kleren aan? (Ik heb zelf een mechelse herder en die heeft een hele mooie vacht van zichzelf.. )

Nee, deze markt richt zich echt op de kleine en middelgrote honden. De L's en XXL's zijn vooral voor de niet zo heel kleine honden maar een herdershond.. neuh.. daar heb ik geen kleren voor.

Heeft ie ook helemaal niet nodig.

 

Was ook een geintje hoor. Ik hou ook helemaal niet van aangeklede honden. Nou okay, voor 2 minuten zodat je er een foto van kan maken. ;D Tinka scheurt dat ogenblikkelijk af trouwens.

Maar dit soort items lijken me echt iets voor een kerstmarkt o.i.d., als Rakker of Fifi ook een kado onder de boom mag.

Je hebt verder leuke dingen, ik zal het onthouden voor als ik weer eens wat nodig heb voor onze harige kinderen.

 

Ik ben persoonlijk helemaal geen voorstander van het aankleden van honden en dat is denk ik ook waarom ik het niet kan verkopen. Het was een leuk idee om toch een heel compleet aanbod te krijgen maar mijn doelgroep zit er niet op te wachten, en ik ook niet meer. Inmiddels is mijn ondernemerschap wat volwassener aan het worden en heb ik een beter idee waar ik heen wil met mijn zaak... daar past hondenkleding niet bij, tenminste niet dit soort leuke tuttige spul.

 

Helemaal gelijk. Je moet dat gewoon bij jezelf houden. Ik heb een paar jaar geleden nog een webshop gehad met voordelige sieraden. Die kocht ik zo in, in China vnl., en verkocht het door. Maar mijn hart lag er niet in, ik hou nu eenmaal van edelstenen en mooie kwaliteit. Dus dat kwam nooit echt van de grond en uiteindelijk heb ik de shop met inhoud en al verkocht.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

Hondenkleding is inderdaad een heel andere business...

 

Maar de tip van Armande zou ik zeker overwegen (als je tenminste tijd en zin hebt). Om het spul op ‘braderieën’ te verkopen.

Ik kom in Duitsland regelmatig op dat soort ‘hondse evenementen’ en hondenkleding verkoopt goed – bij een speciaal publiek.

 

Van de andere kant: als je zelf niet overtuigd ben van het product (hier idem dito Mechelse herder :) dus ik heb er ook helemaal niks mee) dan is het misschien beter om het door te verkopen. Als je het ‘live’ verkoopt moet je ook passie hebben voor je product.

 

P.S. Ik kan me voorstellen dat de leverancier zijn spullen liever niet op marktplaats of e-bay ziet - het is volgens mij toch wel een vrij exclusief merk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf heb geen tijd en zin om ermee op de markt te gaan staan, maar ik ken wel mensen die dat wel als hobby hebben dus misschien dat ik het via hen kan regelen.

 

Het is zeker iets wat ik ga onthouden als optie.

 

Het merk is inderdaad vrij exclusief, ik begrijp de leverancier heel goed en vind het ook helemaal niet leuk om het op deze manier te moeten doen maar ik heb ook geen zin om tot sint juttemis die partij in voorraad te hebben.

Deze inkoop is gewoon geen goede keus geweest, beginnersfoutje...

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Maar wat als je er nu een speciale doelgroep mee target? Bijv. bij www.snuffelt.nl, daar zitten volgens mij wel mensen die dit soort dingen kopen. Misschien kan je daar een bannertje inkopen en bijv. 25% korting geven aan snuffelt-leden. Of maak een account aan zet het in je profiel. Je mag vast andere leden niet spammen maar als je actief lid bent, dan kun je bijv. ook lid worden van clubs en daar iets voor opzetten.

De laatste tijd heb ik het te druk voor www.tinka.snuffelt.nl ;D maar vorig jaar hadden we een leuke gemengde wandeling met tig honden. Nog nooit zoveel chihuahua's bij elkaar gezien. MET hun zondagse jasjes aan.

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Door de partij op een veilingsite te zetten of door te verkopen aan een derde via een veiligsite of aan een conculega schendt je weliswaar de voorwaarden, maar je kunt dit ook heel eenvoudig repareren door de partij te verkopen onder de gewraakte clausule. Daarmee heb jij de belangen van de leverancier gediend en kan deze jou ook niets verwijten. Case closed.

 

Maar hoe zit het dan met "Wederverkoop aan andere winkeliers is niet toegestaan."? Als je de partij met de rest van de voorwaarden intact doorverkoopt, is tenminste deze toch overschreden.

 

Gezien het geringe bedrag zal er vast geen narigheid van komen, maar ik vraag me toch af of dit soort bepalingen in zn algemeen wel wettig zijn?

Link naar reactie
  • 0

 

Maar hoe zit het dan met "Wederverkoop aan andere winkeliers is niet toegestaan."? Als je de partij met de rest van de voorwaarden intact doorverkoopt, is tenminste deze toch overschreden.

 

Gezien het geringe bedrag zal er vast geen narigheid van komen, maar ik vraag me toch af of dit soort bepalingen in zn algemeen wel wettig zijn?

Dergelijke bepalingen zijn in algemene zin rechtsgeldig. Wanneer de partij wordt doorverkocht aan een andere winkelier dan is misschien naar de letter de bepaling wel geschonden, maar niet naar de geest. En dat is toch waar een rechter uiteindelijk naar kijkt.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.