• 0

CD uitbrengen

Ik vraag me eens af hoe dat nou precies zit, als ik een cd uit wil brengen, wat eigenlijk een soort compilatie album moet worden uit verschillende artiesten/cd's van derden. Kan iemand mij vertellen hoe dit ongeveer te werk gaat in deze branche?

 

Dus even kort samengevat, verschillende tracks van verschillende artiesten op één cd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sorry, even voor de duidelijkheid bedoel ik juist niet het technische gedeelte, maar meer de royalty en licenties zaken. Zoals het aankopen van rechten voor het re-publiceren van een track, en deze op een verzamel album distribueren. Ik kan nu wel mooi onprofessioneel aankloppen bij grote platenmaatschappijen zoals Universal en Sony etc, maar zonder enige kennis van zaken denk ik niet dat zij zaken met mij zouden willen doen.

Link naar reactie
  • 0

Voor die rechten zul jij je moeten melden bij de artiesten of hun vertegenwoordiger.

Met hun zul je moeten onderhandelen over de rechten en de voorwaarden, simpeler kan ik het niet maken.

 

Heb je al een businessplan voor je tv productie bedrijf of ga je eerst maar eens een cd uitbrengen ?

Link naar reactie
  • 0

Beste Smit,

 

Merkava gaf het antwoord al kort en bondig maar omdat ik zelf ooit in de muziekbranche heb gewerkt kan ik er wel iets aan toevoegen. In de praktijk werken de platenmaatschappijen behoorlijk met elkaar samen als het compilatie cd's betreft omdat op de verzamel cd's nog een hoop minder goed verkoopbare muziek kan worden verkocht richting afnemers door populaire goed verkoopbare muziek met muziek die nauwelijks op zich verkoopt aan te vullen. De uitgever van de compulatie cd is rechten verschuldigd om een bepaalde hoeveelheid te persen aan de uitgever/artiest waar hij deze rechten om te mogen persen van koopt maar zal ook nog royalties moeten af dragen op basis van daadwerkelijke verkoop. Houdt er rekening mee dat rechten en royalties ook vaak op basis van regio (bijvoorbeeld Benelux en er buiten) zijn vastgelegd en het goed mogelijk is dat je voor dezelfde artiest met meerdere partijen te maken kan hebben afhankelijk van de regio waar de cd wordt verkocht .

 

Als je een behoorlijk budget hebt en een cd wil uit brengen zou ik zeker de grotere maatschappijen benaderen omdat die meer artiesten vertegenwoordigen en je minder zal moeten onderhandelen.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb aanvullend hierop ook een aantal vragen met betrekking tot het maken van een verzamel-album.

 

Abcora, jij hebt het over Royalties en Rechten. Om toestemming te krijgen voor de persing van de CD (ik zou deze in eigen beheer uit willen brengen) moet ik per geperste cd een bedrag afstaan aan Buma Stemra. Zij beheren de rechten van muziekauteurs en -uitgevers. Is met de betaling aan Buma Stemra ook gelijk de volledige vergoeding voor de rechten afgehandeld?

 

Ten tweede zijn er dan nog de royalties. Hiervoor zou ik dan met platenmaatschappijen contracten moeten afsluiten. Ik heb zo'n contract weleens gezien en daar werd gesproken van 'Royalty', 'Clubs' en 'Sell-off'. Wat is het verschil tussen die drie? En heeft iemand een indicatie van wat een gangbaar percentage is voor de royalties?

 

Bij voorbaat dank voor de reactie(s).

 

Jan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.