• 0

BTW aftrekken of toch niet?

Beste forummers,

 

 

Al ruime tijd lees ik jullie forum, waar ik al heel veel nuttige tips heb kunnen lezen.

 

Nu zit ik met een vraag die ik niet kon terugvinden.

Uiterlijk morgen moet ik de aangifte omzetbelasting indienen. Nu heb ik zelf nog geen omzet behaald, dus geen btw over omzet.

 

Wel heb ik de nodige inkopen gedaan, zodat ik wel btw heb afgedragen.

Tussen de inkopen en andere uitgaven, zitten facturen die voldoen aan de eisen die de belastingdienst stelt, maar ook een weerga aan standaard kassabonnetjes. Deze bonnen zijn wel echt voor zakelijke uitgaven, maar dus zonder bv. bedrijfsnaam.

 

In een eerder gestart topic las ik dat je dan toch gewoon de btw kunt aftrekken. Maar met bv. de benzinebonnetjes durf ik dat niet aan, omdat de belastingdienst juist bij die bonnetjes heel precies schijnt te zijn. Kan ik die bonnetjes dan maar beter voor de btw-aangifte links laten liggen, en kan het tankbedrag dan incl. btw van de winst worden afgetrokken?

 

Ik kijk uit naar jullie reacties, alvast bedankt!

 

Gr.

Aram.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

aram,

 

Ik neem aan dat je bedrijf onlangs hebt opgestart en dit je eerste aangifte is.

 

Jammer dat je nog geen omzet gehaald hebt, maar de BTW over je (gefactureerde) kosten mag je declareren. Ik dacht dat het precies andersom was. De BTW over de kassabonnen mag je, dacht ik NIET declareren, de benzinebonnen WEL, mits je autokosten declarabel zijn. De fiscus heeft een uitzondering gemaakt voor benzien bonnen.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Ik zou voor alle zakelijke uitgaven de betaalde btw terugvragen. Voor de benzinebonnen wilt de fiscus als eis stellen dat de bon op naam van de onderneming uitgeschreven wordt. Veel pompstationhouders staan hier echter niet op te wachten, het geeft namelijk te veel werk en oponthoudt aan de kassa. Een uitzondering is wanneer de uitgave met een pinbetaling gedaan is.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

De BTW op benzine kun je terugvorderen voor zover het de zakelijke kilometers betreft en indien de betaling naar jou te traceren is (pinbetaling bijvoorbeeld). Ik neem voor het gemak even aan dat de auto prive vermogen is. Je kunt dan in principe pas aan het eind van het jaar bepalen hoeveel BTW je kunt aftrekken omdat je eerst moet weten hoeveel procent je prive en hoeveel procent je zakelijk hebt gereden.

 

BTW op kassabonnen die niet op naam staan is niet aftrekbaar.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Het is voor mij inderaad de eerste aangifte omzetbelasting.

 

Zojuist kwam ik nog op twee vraagjes:

 

1. kun je btw terugvragen over de waarborgsom van je huurpand (mijn bedrijf betaalt huur met btw)

2. zijn de oprichtingskosten van een bv belast met 19 % btw? misschien kan ik dat btw-bedrag ook terugvragen.

 

En als ik het goed begrijp: als ik nu voor de btw bijvoorbeeld mijn brandstofkosten aftrek, mag ik diezelfde kosten ex. btw van de winst aftrekken?

 

Groetjes,

 

Aram.

Link naar reactie
  • 0

1. kun je btw terugvragen over de waarborgsom van je huurpand (mijn bedrijf betaalt huur met btw)

2. zijn de oprichtingskosten van een bv belast met 19 % btw? misschien kan ik dat btw-bedrag ook terugvragen.

 

Je kunt op facturen toch zien of dat de diensten belast zijn. Staat het er niet op dan mag het ook niet worden teruggevraagd.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Veel goede antwoorden al. Nog even mijn twee cent:

 

Ook bij bonnen waarop wel BTW staat, maar niet de naam van jouw onderneming gewoon de BTW aftrekken. Je kunt je beroepen op de regel voor benzinebonnen. Daarvan is goedgekeurd, dat als de betaling via pin naar de onderneming te herleiden is, dat dan de BTW aftrekbaar is, ook al ontbreekt de naam van jouw onderneming op de bon.

 

Waarom dan niet analoog rederneren en dit ook doen met andere pinbonnen die niet op naam van de onderneming staan?

Je hebt in elk geval een pleitbaar standpunt, dus een boete zal niet aan de orde komen als de fiscus er toch een streep door zet.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kickje...

 

Ik heb (soms) een redelijke stroom aan contant (kas) geld. Dit stort ik uit zuinigheid niet direct op de bank, ik vind het zonde om daar voor te betalen want als ik het een keer nodig heb moet ik ook weer betalen...

 

Nou koop ik soms ook wel eens wat gereedschap of andere benodigdheden en hiervoor gebruik ik dan af en toe geld uit mijn kas. Soms heb ik een bon met bedrijfnaam maar meestal is het een "gewone" kassabon waar hier ook over gesproken wordt.

 

Als ik dit lees kan ik hier maar beter mee ophouden. Moet ik de bonnen van afgelopen jaar terugdraaien?

 

Ik vind het zo zonde om iedere keer 4 euro te betalen als ik m'n geld stort, daarom doe ik het liever op deze manier.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus niet meer bij de bouwmarkt op de hoek maar voortaan toch naar die betere speciaalzaak iets verderop (waar ik na korting ongeveer hetzelfde betaal als in de bouwmarkt, een bon op naam krijg en nog eens betere service krijg ook).

 

Scheelt dat weer, hoef ik m'n kas niet te legen vanmiddag.

Link naar reactie
  • 0

Als ik deze thread zo lees, en andere threads, dan zijn er 3 verschillende tegenstrijdige antwoorden:

 

-Elk bonnetje is aftrekbaar

-Alleen bonnetjes op naam zijn aftrekbaar

-Alleen facturen die aan de wettelijke eisen voldoen, zijn aftrekbaar

 

 

Ik neem aan dat de fiscalisten gelijk hebben, en dat dus elk bonnetje aftrekbaar is.

 

Wat ik niet begrijp is waarom er zoveel onduidelijkheid is. Waarom legt de Belastingdienst dit niet gewoon duidelijk uit? De Belastingdienst praat alleen maar over facturen met wettelijke eisen. Bonnetjes etc hebben ze het niet over. Wordt deze onduidelijkheid bewust gecreeerd?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Delta,

 

Er is een verschil tussen bonnetje en factuur. Dit komt doordat de BTW twee stelsel kent, namelijk kasstelsel en factuurstelsel. Bij de eerste is de levering van de dienst of goed gelijktijdig met de betaling, bij de tweede zit daar vaak een tijdsverschil in.

 

Bedrijven die hoofdzakelijk aan consumenten leveren a contant zijn verplicht kasstelsel te hanteren, Zij stellen een kassabon (bonnetje) op. Het is voor die bedrijven vaak ondoenlijk om een bonnetje dan op naam van het afnemende bedrijf te stellen (denk maar eens aan een tankstation en wat voor adminstratieve rompslomp dat zou gaan geven). Daardoor is het toegestaan, mits het zakelijke karakter kan worden aangetoond, om bonnentjes die niet op naam van het bedrijf staan op te nemen in je administratie en de BTW als voorbelasting te claimen. Wel is een vereiste dat het BTW bedrag vermeld staat op het bonnetje of dat onomstotelijk vast moet staan wat het BTW tarief is geweest in deze aankoop.

 

Bedrijven die B2B leveren zijn verplicht (al gebeurt het ook wel bij kleine bedrijven op kasstelsel) om factuurstelsel te hanteren. Het grote verschil is dat je dan de BTW moet aangeven als je de factuur maakt en niet zoals bij kasstelsel wanneer je het geld ontvangt. Deze facturen moeten voldoen aan de factuureisen omdat de leverancier de afnemer over het algemeen goed kent of in ieder geval zoveel mogelijk van zijn afnemer wilt weten. Facturen die niet aan de factuureisen voldoen zijn voor de afnemer niet op te voeren als voorbelasting (zodoende probeert de belastingdienst dus alle bedrijven de factuureisen door te laten voeren op de facturen, want de afnemer is de BTW namelijk dan kwijt).

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Toch een kleine nuancering:

 

Het maakt verschil of je prestaties verricht aan ondernemers of aan particulieren. Als je een prestatie verricht aan een ondernemer ben je verplicht een factuur uit te schrijven die voldoet aan de factuureisen. Van een factuur die niet voldoet aan de factuureisen is de btw niet verrekenbaar. Als je dus als ondernemer de btw wilt verrekenen dien je altijd te vragen om een factuur die voldoet aan de factuureisen, een kassabon is niet voldoende (dit staat dus los van het kasstelsel of factuurstelsel).

Vaak zie je dat in winkels waar veelal met kassabonnen wordt gewerkt in dat geval een handgeschreven factuur (ook wel een btw-bon genoemd) wordt opgemaakt.

Op deze regeling zijn slechts enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld de benzinebon.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties Roel en Sander, het wordt nu wel wat duidelijker. Vooral ook met het onderscheid tussen:

-kassabon

-btw-bon

-factuur

 

Maar ik vind het belachelijk dat de Belastingdienst zorgt voor zoveel onduidelijkheid. Veel adviseurs en ondernemers doen waarschijnlijk gewoon wat voor hen *werkt*: Zolang de Belastingdienst (BD) niet zeurt, is er geen probleem, ookal wijkt het af van de regels van de BD.

 

Ik heb het idee dat de BD als volgt werkt: Ze willen dat iedereen alles factureert, en kassabonnetjes niet zijn toegestaan. Omdat dit momenteel praktisch niet haalbaar is, vermeldt de BD BEWUST niets over kassabonnetjes en BTW-bonnetjes, zodat veel ondernemers of adviseurs zich zullen wenden tot de regels die expliciet vermeld staan: factureren.

 

Het is niet haalbaar om voor elke kleine aankoop steeds naar een BTW-bon te vragen. Als ik de reacties zo lees, blijf dit een grijs gebied voor de BD.

 

Adviseurs die rekening houden met de strikte regels, en het op safe spelen, zullen adviseren altijd naar een BTW-bon te vragen. De andere adviseurs, die doen wat werkt, zullen adviseren dat een kassabon voldoende is, maar kunnen niet uitsluiten dat de BD opeens van gedachten verandert over de werkwijze van de adviseur/ondernemer.

 

 

Conclusie:

-Voor B2B, altijd factureren.

-Voor bedrijven die hoofdzakelijk aan consumenten leveren waarbij kassabonnen gebruikt worden: vraag altijd naar een BTW-bon. Indien deze niet beschikbaar is, dan zit je in een grijs gebied waar de BD meestal niet moeilijk over doet.

Link naar reactie
  • 0

@ Delta: er valt best het e.e.a. af te dingen op de BD, maar dit 'zeuren' komt door het systeem waarbij bij B2B de ene ondernemer de BTW moet afdragen en de ander het meestal kan terugvragen. De Wet OB stelt gewoon dat daar een factuur voor nodig is die aan de eisen voldoet.

Logisch toch? En de BD maakt trouwens die wetten niet hoor, die voert ze alleen uit.

 

Om het gedoe bij 'snelle aankopen' zoals benzine te verminderen heeft men de regels iets versoepeld. Best wel aardig van ze eigenlijk, al levert het dus wel een grijs gebied op.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.