• 0

Help, mijn jonge onderneming (ca 6 mnd) dreigt onderuit te gaan (herenmode)

Hallo Iedereen,

 

Ik heb eigenlijk al regelmatig -als gast- hier zinvolle topics doorgepluist. Inmiddels ben ik sinds jan'08 officieel 'ondernemer' en sinds april'08 'operationeel' .

 

Ik leef hier veel topics, met daarin formele zinsopbouw, hoop dat het geen probleem is als ik gewoon informeel blijf? ;)

 

Goed, ik ben een 27jarige Hagenaar en ben dus sinds dit jaar ondernemer in een midden grote stad in de randstad. Ik heb daar op een mooie locatie (A1/A2) een Heren Mode zaak geopend. Met hoog segment, casual & trendy merken, richt ik mij op een specifieke doelgroep. Leeftijd varierend van ca. 20+ tot eind 30. Uiteraard heb ik ook jongere en iets oudere klanten, maar dit is de core 8).

 

Ik heb geen directe concurrent, sinds er in deze stad; 1. weinige hoog segment heren mode winkels zijn en 2. géén enkele casual zaak in het hoogsement aanwezig is. Daarnaast voer ik een merkenpakket die, buiten 1 brand, binnen de Gemeente **** exclusief bij mij te verkrijgen is

Assortiment bestaat uit bovenkleding (shirts/polos/truien/overhemden & Jeans) tot en met schoenen(sneakers), ondergoed en accesoires.

 

Tot hier even geprobeerd een duidelijke beeld van de onderneming te creeeren.

 

Goed, ik heb de onderneming gestart met een klein deel eigenvermogen en een bedrijfsfinanciering (rekeningcourant) bij de ING, voor >50k.

 

De eerste 6,7 maanden zijn zwaar geweest, moeilijk begin, wat óók ermee te maken had, dat ik in de zomer collectie nog relatief weinig van mijn beoogde hoog segment merken had(ca. 30%), deze moeten namelijk bijna 1 jaar vantevoren bij de verschillende agentschappen van deze merken besteld worden, ik was daar dus ca. 5 maanden te laat voor.

Daarnaast was er een EK, busstaking (belangrijke bron van klanten op mijn locatie) en sprake van een financiele crisis (nog steeds) waardoor consumenten ook minder snel consumeren, zeker in het hoog segment.

 

Positieve zijde van het eerste halfjaar dat ik bezig ben, is het feit dat de omzet wél iedere maand weer groeit, met kleine stappen (tussen de ca, 10-20%), maar toch!

 

Goed, maar tegelijkertijd is het probleem van het achterblijven van voldoende omzet, dat ik niet genoeg gereneer om mijn inkoop te kunnen betalen.

Om dit reden heb ik acuut geld nodig, dit doorbesproken met de boekhouder en samen een prognose voor 2008-2010 gemaakt, hierin vanuit gegaan dat groei op dezelfde tempo doorzet en dan ziet de toekomst er gewoon rooskleurig uit!

Met de (positieve) feedback van de boekhouder en de 2,5 jaar prognose onder de arm richting de bank gestapt,maar deze weigert na 6 weken (!!) bedenktijd de aanvullende financiering :( :-[

 

Nu ben ik dus in paniek, zonder de aanvullende financiering kan ik mijn inkoop niet betalen, wat behalve problemen oplevert met deurwaarders (nog niet gebeurt!) e,d ,maar ook dat de leveranciers de leveringen voor de nieuwe collecties stopzetten. :'(

 

En mijn vraag is dan ook; Hoe nu verder? Ik weet van de borgstelling vanuit de staat voor startende ondernemers, volgens mij kan ik zelfs proberen een borgstelling bij desbetreffende gemeente te halen (BZB), ik heb eventueel mijn koophuis als onderpand en mijn vrouw is gewoon full time werkzaam. Mijn enige oplossing die ik kon bedenken was naar andere banken dan mijn huidige bank afstappen, maar gaan die het dan wel goedkeuren, ik ben echt ten einde raad :( :(

 

Sorry voor de lange brij aan tekst, maar ik wilde zo duidelijk mogelijke beeld schetsen van mijn situatie, hoop dat jullie me kunnen adviseren :-\

 

[kopregel gespatieerd - mod]

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kom regelmatig in Leiden en in een poging om daar kleding aan te schaffen ben ik 3 weken geleden van een erg koude kermis terug gekomen.

 

Grote winkelstraat, wat vinden we er? Via Mio en voor de rest.. Mexx, Esprit en We en dat was het dan wel weer..

Ik kende jou winkel niet, dus doe iets aan je branding. Yavari? Hoe kom je erop? Het laat me aan Yakult denken..

Breestraat is een B-locatie voor een winkel zoals de bijlmer dat is voor de PC Hooftstraat.. Ik heb nog nooit zo'n trieste winkelstraat gezien..

 

Vanwaar heb je voor Leiden gekozen? Studenten met poen?

Ik zie een hoop onbekende, misschien hippe merken in je portfolio.. Maar wat dacht je van een (Hugo) Boss, Hilfiger en Ralph Lauren? Dan de hippere delen van het assortiment en een breder deel ipv het selecte deel ouderwetse troep wat die ene winkel op de grote straat verkoopt want 9 van de 10 keer kan je daar niet een broek, shirt en bijpassende schoenen scoren (nog een goede tip, hippe schoenen erbij verkopen.)

 

Ik zal binnenkort eens een kijkje komen nemen in je winkel, wie weet kan je die hippe merken wel aan me aansmeren als vaste Hilfiger/Boss klant :)

 

overigens ter aanvulling, bolded part:

 

MEXX

Bjorn Borgg

Jack&Jones

Via Mio

Cool Cat

IF&Co

Piece of Cake

Scratch

The Saint

Glow

Versteegh Jeans

Man at Work

America Today(Breestraat)

Cote a Cote

Driss(Breestraat)

Dennis Collections(Breestraat)

Moscow

Bert Schrier(Breestraat)

Tartan Shop(Breestraat)

Boutique Tanga(Breestraat)

The Frog(Breestraat)

Da Gruppo(Breestraat)

Heerenleed(Breestraat)

Hunkemoller(Breestraat)

Hollants

NNS

V&D

HEMA

H&M

 

en nog veel meer.....

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Waarom ben je dan niet winstgevend, als je het allemaal zo goed weet?!?

 

'winstgevend' zijn is toch wel van meer factoren afhankelijk, onze probleem heeft met name gelegen in onderschatting van de benodigde financiering tbv het opzetten van de winkel, leegloop breestraat, kredietcrisis e.d

Onze probleem op dit moment is te weinig armslag om crediteuren te voldoen en een aantal kleine investeringen in en rondom de zaak te plegen.

 

Overigens heb ik geen moment aan mijn concept/locatie getwijfeld, alleen als ik dat aan een bankier/gemeente vertel stonden ze me glazig aan te kijken.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Als banken en gemeente zo reageren heb je gewoon een probleem want dan willen ze het dus niet financieren.

 

Je huis als onderpand nemen is geen goed plan.

 

Vraag de bank en gemeente eens waar hun twijfel lag, bij het concept, de uitvoering, de locatie, ...?

En plaats jezelf eens buiten je ego en overtuiging, zijn er werkelijk zoveel klanten die bij jou naar binnen lopen omdat;

 

1) Ze je merk kennen

2) Ze van buiten kunnen zien welke merken je voert en ze daar interesse in hebben

3) Je locatie goed is

4) Je pand er aantrekkelijk uitziet

5) Je vriendelijk personeel hebt

6) Je winkelinrichting- en grootte goed is

Link naar reactie
  • 0

Hoe schatten jullie mijn kansen in wanneer ik op korte termijn opnieuw voor een financiering via de bank zou gaan?

Heb nu overigens een hele andere insteek(indertijd zou ik geld willen voor het wegwerken van openstaande crediteuren), nu zou ik willen investeren in en rondom de zaak (airco, presentatie materiaal, andere toonbank, marketing e.d).

 

Zonder nadere onderbouwing is daar geen zinnig woord over te zeggen.

 

Wil je kansen hebben/vergroten, zorg dan voor een goed doordacht ondernemersplan ! Presenteer dat bij diverse banken en trek dan je plan.

 

ok, maar wat wil je weten, kan ik het aanvullen ;)

ik heb uit de gesprekken met een tweetal financiele adviseurs, diverse banken, gemeente en Qredits eigenlijk voor geleerd dat zij het bedrijfsplan, onderneming zelf en de ondernemer als een positief geheel zien. echter geld vragen om crediteuren te financieren, voor een jonge, verlies draaiende onderneming was uiteraard 'dom' ;)

 

één van de financiele adviseurs had de overtuiging dat ik zeker een kans van slagen zou hebben, hij wilde me voor 5000 euro (zijn minimale fee) bijstaan... :(

vandaar mijn insteek

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Italian menswear / Italiaanse herenmode zou inderdaad een duidelijke toevoeging zijn. Als startende zelfstandige heb je natuurlijk nogal wat middelen nodig om je op A-locatie te kunnen vestigen. Wat is jouw achtergrond NewVentures?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

"Y bhy Yavari" Wat moet een klant dat zeggen?

http://www.yavari.nl/slideshow/18g.jpg

 

stel je meedenken op prijs, heeft niets met ego e.d te maken dat we het niet eens zijn, echter;

 

wat zegt BOB BAYER, BENDORFF, SKI HUT, DIDATO, CREDO, Halte 119, Dennis, Via Mio, IF&Co etc etc etc?

 

Y by YAVARI roept een gevoel op. Het klinkt chique én persoonlijk.

in favour of my name; Armani vond het geweldig :P

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

@Jongambitieus: Da's natuurlijk mooi, maar het gaat er primair om hoe jij je lokale of regionale doelgroep weet te bereiken.

 

@NewVentures: dan is dat bij deze voor iedereen duidelijk, zit bruikbaar advies bij, het zou zonde zijn als de directheid verkeerd begrepen gaat worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat een bankier/gemeente glazig staat te kijken klinkt mij niet zo raar in de oren. Als ik even op de stoel van een bankier/gemeente-ambtenaar ga zitten dan zou mijn eerste reactie zijn dat het assortiment met diverse merken op het eerste gezicht niet bij elkaar past.

 

Armani is, in mijn ogen, zeker voor fashion minded Nederland een merk wat je zoveel mogelijk links moet laten liggen. 90% van de armani-kleding in Nederland is nep uit bijvoorbeeld Turkije, dat is in mijn ogen niet iets waar je graag mee in verband gebracht wil worden als "exclusieve fashion lover".

 

Daarnaast zou ik als bankier denken: wat doet een niet meer dan gemiddeld sportmerk als puma bij een winkel die zich richt op "exclusieve merken"?

 

Wellicht dat de consument ook zo denkt en daardoor je winkel links laat liggen? Misschien ziet de consument ook liever merken erbij als Tommy, Ralph, McGregor, Gant, Circle of Gentlemen, Van Bommel, Boss, Santoni etc. etc?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als banken en gemeente zo reageren heb je gewoon een probleem want dan willen ze het dus niet financieren.

 

Je huis als onderpand nemen is geen goed plan.

 

Vraag de bank en gemeente eens waar hun twijfel lag, bij het concept, de uitvoering, de locatie, ...?

En plaats jezelf eens buiten je ego en overtuiging, zijn er werkelijk zoveel klanten die bij jou naar binnen lopen omdat;

 

1) Ze je merk kennen

2) Ze van buiten kunnen zien welke merken je voert en ze daar interesse in hebben

3) Je locatie goed is

4) Je pand er aantrekkelijk uitziet

5) Je vriendelijk personeel hebt

6) Je winkelinrichting- en grootte goed is

 

nogmaals, het heeft niets met ego te maken.

mijn toeloop moet zeker omhoog, maar ik zie duidelijk groei in de afgelopen periode, zo erg dat ik de donderdag en zaterdag niet meer alleen af kan en hulp van een nichtje krijg.

 

1. ja!

2. ja(belettering op de ruit, etalage zodanig ingericht en 2 wekelijks andere etalage)

3. locatie is voor Leiden redelijk goed, breestraat is een betere keuze dan Haarlemmerstraat, alleen had ik liever meer aan de kop gezeten

4.daar is zeker een punt van aandacht, de zaak kan hier en daar zeker de puntjes op de i gebruiken

5. heb daar nooit klachten over, eerder complimenten

6. winkelgrootte is ok, winkelmagazijn is wel aan de kleine kant

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel ook niet ego als in dat je arrogant bent.

 

Wat ik bedoel is, jij kijkt als ondernemer op een bepaalde manier naar jouw concept en dat doe je vanuit je passie, het harde werk dat je erin hebt gestoken en dagelijks erin steekt, vanuit de risiso's die je hebt genomen en neemt etc.

 

Misschien is dat alleen geen goed perspectief. Daarom heb je adviseurs, maar die zijn inderdaad duur en niet altijd nodig.

 

Misschien een gek idee, maar waarom ga je niet op een zaterdag met een klein assortiment voor de winkel staan (niet met een traditionele marktkraam!) om de consument aan te trekken en te vragen wat zij ervan vinden. Weet je meteen of die doelgroep die erop af komt jouw doelgroep is.

Link naar reactie
  • 0

Dat een bankier/gemeente glazig staat te kijken klinkt mij niet zo raar in de oren. Als ik even op de stoel van een bankier/gemeente-ambtenaar ga zitten dan zou mijn eerste reactie zijn dat het assortiment met diverse merken op het eerste gezicht niet bij elkaar past.

 

Armani is, in mijn ogen, zeker voor fashion minded Nederland een merk wat je zoveel mogelijk links moet laten liggen. 90% van de armani-kleding in Nederland is nep uit bijvoorbeeld Turkije, dat is in mijn ogen niet iets waar je graag mee in verband gebracht wil worden als "exclusieve fashion lover".

 

Daarnaast zou ik als bankier denken: wat doet een niet meer dan gemiddeld sportmerk als puma bij een winkel die zich richt op "exclusieve merken"?

 

Wellicht dat de consument ook zo denkt en daardoor je winkel links laat liggen? Misschien ziet de consument ook liever merken erbij als Tommy, Ralph, McGregor, Gant, Circle of Gentlemen, Van Bommel, Boss, Santoni etc. etc?

 

 

 

schijnbaar kom ik hooghartig over als ik mijn vertrouwen in mijn merkenpakket uitspreek, helaas is het gewoon zo dat voor het segment waarin ik me bevind, de merkenpakket klopt.

dit verzin ik niet, kijk anders eens in gelijkwaardige winkels.

 

Armani links laten liggen? Armani is mijn best verkopende brand. Van iedere hoogsegment merk is er een hoop fake te vinden (denk maar aan D&G , DSQUARED2 , Ed Hardy, ICEBERG), dat is geen reden om te zeggen dat het niet verkoopt.

er zijn zoveel vertakkingen binnen de mode branche en één daarvan is het hoogsegment wat conservatiever, netter, rustiger is; HUGO BOSS , Tommy , R. Lauren etc

Wij zitten in een hele andere hoek, totaal niet vergelijkbaar!

De opmerking over Puma is ook niet terecht en die geeft al gelijk aan wat er niet begrepen word; PUMA BLACKSTATION is de fashion tak van PUMA. Puma heeft TOP Segment ontwerpers aan zich gebonden (Sergio Rossi, Alexander McQueen, Mihara e.d) en maakt 5 exclusieve sneaker lijnen, deze worden o.a door Shoebaloo aangeboden.

 

Armani Jeans / EA7 / Emporio Armani Accessoires ; drie van onze brands uit één van de grootste Italiaanse modehuizen

Frankie Morello: op dit moment één van de hipste fashion brands, ligt alleen in topwinkels

Puma designers labels; al besproken

Moschino: hoort tot de beste fashionable sneaker brands van de afgelopen 20 jaar, ligt ook alleen op de beste lokaties

Ed Hardy: HUGE, kan gewoon niet meer zeggen

Creative Recreation: fashion freaks bellen mij al regelmatig, dit zijn vernieuwende sneakers vanuit de US, welke bij fashionatics gretig aftrek neemt

GUESS: goede kwaliteit, mooie pasvorm, meer voor de onderkant van de winkel

Antony Morato: nieuwe italiaanse brand, lage prijzen, hippe designs. Voor de jongere klanten. dit merk krijgt gemiddeld per maand 55(!!) aanvragen van winkeliers binnen

 

ik kan begrijpen dat men hier de brands niet kent, maar wij richten ons nogmaals op een specifieke doelgroep en die kent deze merken, waardeert het en loopt ermee weg. Nogmaals, voor gelijkwaardige stores;

 

Tip de Bruyn

Bob Bayer

CREDO

Bendorff

Players

 

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn Armani en D&G de enige echt populaire namaakmerken hier in Nederland.

 

Maar je zegt dat jij niet in het hokje Hugo Boss, Tommy, Ralph Lauren past?

Vervolgens zeg je dat jouw winkel in het hokje van o.a. Bendorff past.

 

Vervolgens ga ik naar de website van Bendorff en aanschouw ik daar de volgende merken:

 

Hugo Boss, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger...

Link naar reactie
  • 0

ik kan begrijpen dat men hier de brands niet kent, maar wij richten ons nogmaals op een specifieke doelgroep en die kent deze merken, waardeert het en loopt ermee weg.

 

Maar zit je hiermee niet fout in je businessmodel? Dat je te erg in een niche markt zit waardoor je simpelweg niet winstgevend kan worden. Tuurlijk is winstgevendheid ook afhankelijk van andere factoren, maar het merkenbeleid speelt bij jou, lijkt mij, ook erg mee.

 

Als je in een zeer niche markt zit dan moet je verzorgingsgebied erg groot zijn omdat je drempelwaarde erg hoog ligt. Maar het lijkt mij niet dat klanten van heide en verre naar je toekomen omdat je z'n speciaal concept hebt, of heb ik dit mis?

Mede omdat de door jou genoemde gelijkwaardige stores wel een deel van de overige merken voeren en hierdoor een groter publiek aanspreken, aantrekkelijker zijn en dus makkelijker aan de drempelwaarde komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een jonge, startende ondernemer en kan ieder vorm van advies goed gebruiken.

Ik ben ook een persoon die heel goed met feedback weet om te gaan, mits terecht.

 

Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar met tig verschillende banken, financiele adviseurs, gemeente, mkb service desk, vrienden/famillie, collega ondernemers gesproken.

Allemaal ook bij mij in de winkel geweest.

 

Mijn probleem is niet het merkenpakket, mijn probleem is met name een te krappe financiering waarmee ik gestart ben.

Dit heeft ervoor gezorgd dat ik bijvoorbeeld op interieur, inventaris en marketing maar beperkt kon uiten.

Ik zou bijvoorbeeld graag 2 schermen in de etalage hebben, tbv van een sfeer die ik neer wil zetten.

Ik zou graag een mooiere toonbank, bedrukte tasjes en ipv laminaat op de vloer echt hout willen(draagt allemaal bij aan een sfeer die ik wil neerzetten), maar daar ontbreekt ons nu dus aan geld.

Hetzelfde geldt voor marketing, reclame; ik heb in het begin nog redelijk vaak geadverteerd, maar door geldgebrek ben ik hier dit jaar mee gestopt (op 2 advertenties na).

 

Verder geloof ik dat sfeer erg belangrijk is; als de inrichting klopt, waardoor je de goede sfeer weet op te roepen krijg je dat consumenten écht willen kopen, dat men wil paraderen met een tas van Y by YAVARI :)

 

Op dit moment draaien we omzetten die erg dicht in de buurt komen van wat we uiteindelijk nodig hebben om break/even te draaien. voor een store dat pas 15 maanden open is vindt ik dit geen slechte zaak.

Ik zie de toeloop van klanten duidelijk en steeds sneller omhoog gaan, omzetten groeien iedere maand weer met een percentage tussen 10-20% (met uitzondering van Q1 wat DRAMATISCH was).

 

Voorbeeld, Ed Hardy is een nieuwe brand in onze assortiment, afgelopen donderdag voor het eerst 14 tshirts uitgeleverd gekregen, heb er nu 3 over.....

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn Armani en D&G de enige echt populaire namaakmerken hier in Nederland.

 

Maar je zegt dat jij niet in het hokje Hugo Boss, Tommy, Ralph Lauren past?

Vervolgens zeg je dat jouw winkel in het hokje van o.a. Bendorff past.

 

Vervolgens ga ik naar de website van Bendorff en aanschouw ik daar de volgende merken:

 

Hugo Boss, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger...

 

bendorff is een foutje, excuus, vergis me duidelijk :-[

 

welke puma bestaat volgens jou 5 jaar. smaak e.d daargelaten, kan ik je verzekeren dat dit niet het geval kan zijn

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Ed Hardy is nu erg hot maar niet te vergelijken met je andere P.C Hoofdstraatmerken maar past wel beter bij de sneakers.

Probleem met Ed Hardy is dat het volgend jaar weer helemaal passé is.

 

Zoals ik al zei zit je in een hele moeilijke hoek met je doelgroep, deze is te klein en daarom zal je een ander assortiment moeten samen stellen.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast vind ik het een slechte keuze van PUMA om onder dezelfde merknaam een totaal andere lijn neer te zetten.Eerste wat mij opviel aan jouw foto's waren de standaard puma's (ontwerp 5 jaar geleden).. Dus wat is daar dan "andere lijn" aan?

 

bolded part: ik denk dat je dat moet omdraaien; door dit soort TOP segment ontwerpers aan je te binden, lift je het merk naar een hoger niveau. dit is geen tijdelijke probeersel van PUMA, dit is een nieuwe weg die ze inslaan. PUMA BLACKSTATION moet een nieuwe tak worden voor ze

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Ed Hardy is nu erg hot maar niet te vergelijken met je andere P.C Hoofdstraatmerken maar past wel beter bij de sneakers.

Probleem met Ed Hardy is dat het volgend jaar weer helemaal passé is.

 

Zoals ik al zei zit je in een hele moeilijke hoek met je doelgroep, deze is te klein en daarom zal je een ander assortiment moeten samen stellen.

 

Ed Hardy is in the US nu al een aantal jaren HOT, in NL is het nu echt z'n piek aan het bereiken. Ben het dus met je eens dat dit niet al te lang meer zal duren. dit soort merken moet je dan ook rouleren ;)

 

Doelgroep is kleiner, aanbieders ook, net zoals de merken met een grotere doelgroep ook véél meer verkooppunten hebben.

Daarnaast zou dat betekenen dat er voor een winkel als pakweg Players ook geen bestaansrecht zou zijn.

 

Wel is het zo dat wij scherp moeten zijn en buiten een vaste kern, met merken moeten rouleren wanneer de tijd daarvoor rijp is.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.