• 0

Help, mijn jonge onderneming (ca 6 mnd) dreigt onderuit te gaan (herenmode)

Hallo Iedereen,

 

Ik heb eigenlijk al regelmatig -als gast- hier zinvolle topics doorgepluist. Inmiddels ben ik sinds jan'08 officieel 'ondernemer' en sinds april'08 'operationeel' .

 

Ik leef hier veel topics, met daarin formele zinsopbouw, hoop dat het geen probleem is als ik gewoon informeel blijf? ;)

 

Goed, ik ben een 27jarige Hagenaar en ben dus sinds dit jaar ondernemer in een midden grote stad in de randstad. Ik heb daar op een mooie locatie (A1/A2) een Heren Mode zaak geopend. Met hoog segment, casual & trendy merken, richt ik mij op een specifieke doelgroep. Leeftijd varierend van ca. 20+ tot eind 30. Uiteraard heb ik ook jongere en iets oudere klanten, maar dit is de core 8).

 

Ik heb geen directe concurrent, sinds er in deze stad; 1. weinige hoog segment heren mode winkels zijn en 2. géén enkele casual zaak in het hoogsement aanwezig is. Daarnaast voer ik een merkenpakket die, buiten 1 brand, binnen de Gemeente **** exclusief bij mij te verkrijgen is

Assortiment bestaat uit bovenkleding (shirts/polos/truien/overhemden & Jeans) tot en met schoenen(sneakers), ondergoed en accesoires.

 

Tot hier even geprobeerd een duidelijke beeld van de onderneming te creeeren.

 

Goed, ik heb de onderneming gestart met een klein deel eigenvermogen en een bedrijfsfinanciering (rekeningcourant) bij de ING, voor >50k.

 

De eerste 6,7 maanden zijn zwaar geweest, moeilijk begin, wat óók ermee te maken had, dat ik in de zomer collectie nog relatief weinig van mijn beoogde hoog segment merken had(ca. 30%), deze moeten namelijk bijna 1 jaar vantevoren bij de verschillende agentschappen van deze merken besteld worden, ik was daar dus ca. 5 maanden te laat voor.

Daarnaast was er een EK, busstaking (belangrijke bron van klanten op mijn locatie) en sprake van een financiele crisis (nog steeds) waardoor consumenten ook minder snel consumeren, zeker in het hoog segment.

 

Positieve zijde van het eerste halfjaar dat ik bezig ben, is het feit dat de omzet wél iedere maand weer groeit, met kleine stappen (tussen de ca, 10-20%), maar toch!

 

Goed, maar tegelijkertijd is het probleem van het achterblijven van voldoende omzet, dat ik niet genoeg gereneer om mijn inkoop te kunnen betalen.

Om dit reden heb ik acuut geld nodig, dit doorbesproken met de boekhouder en samen een prognose voor 2008-2010 gemaakt, hierin vanuit gegaan dat groei op dezelfde tempo doorzet en dan ziet de toekomst er gewoon rooskleurig uit!

Met de (positieve) feedback van de boekhouder en de 2,5 jaar prognose onder de arm richting de bank gestapt,maar deze weigert na 6 weken (!!) bedenktijd de aanvullende financiering :( :-[

 

Nu ben ik dus in paniek, zonder de aanvullende financiering kan ik mijn inkoop niet betalen, wat behalve problemen oplevert met deurwaarders (nog niet gebeurt!) e,d ,maar ook dat de leveranciers de leveringen voor de nieuwe collecties stopzetten. :'(

 

En mijn vraag is dan ook; Hoe nu verder? Ik weet van de borgstelling vanuit de staat voor startende ondernemers, volgens mij kan ik zelfs proberen een borgstelling bij desbetreffende gemeente te halen (BZB), ik heb eventueel mijn koophuis als onderpand en mijn vrouw is gewoon full time werkzaam. Mijn enige oplossing die ik kon bedenken was naar andere banken dan mijn huidige bank afstappen, maar gaan die het dan wel goedkeuren, ik ben echt ten einde raad :( :(

 

Sorry voor de lange brij aan tekst, maar ik wilde zo duidelijk mogelijke beeld schetsen van mijn situatie, hoop dat jullie me kunnen adviseren :-\

 

[kopregel gespatieerd - mod]

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vergeet niet dat Players een veel groter reclame budget heeft dan jij en dat zij op A-lokaties zitten.

 

Doe je wat met de klantgegevens?

Zoals ik al in één van de eerste posten aangaf vragen veel kledingwinkels om klantgegevens met e-mail adres, gewoon een A6 kaartje maken en je heb meteen een hoop gegevens.

 

Je kan 2 wekelijks een nieuwsbrief versturen met aanbiedingen e.d., maak dan meteen deze optie ook op je site.

Verstuur een nieuwsbrief met aanbiedingen altijd de eerste van de maand, dan heeft men net zijn salaris weer ontvangen.

 

Aanbiedingen zijn een mooi middel om (evt.) winkeldochters in een vroeg stadium kwijt te raken.

Link naar reactie
  • 0

Ook met een laag budget en wat energie kun je best wat bereiken.

 

Heb je nu nog echt financiering nodig? Blijkbaar zijn je schuldeisers redelijk tevreden, draai je genoeg omzet om de schulden niet op te laten lopen en kun je binnen een redelijke termijn echt winst gaan draaien en afbetalen. Mooie toonbank of flinke plasma's aan de muur zijn leuk, maar gedegen en enthousiast advies van een bevlogen verkoper met kennis van zaken doet veel meer. Heb je die ook voorradig? Neem aan dat dat bij jou geen probleem is?

 

Je website is mooi, maar misschien wat leeg. Waarom lees ik op Higherlevel wel dat je 14 leuke shirts verkoopt en op jouw site niet? Jij hebt blijkbaar een fetisj voor bepaalde kleding en je doelgroep ook. Start een blog, laat reactie ruimte open en probeer een beetje een community te creëren. Nieuwe schoen binnen? Direct 5 regels erover schrijven en samen met een foto op de site. Kijk naar mede hl-er Henri Kroeze en een andere niche markt.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Quick wins zijn een doorzichtige raamsticker of standaard met gevoerde merken en inderdaad een sectie op de website/blog met bespreking van de merken en nieuwe producten.

 

Toonbank, laminaat, airco kosten...en heb je vanaf dit najaar tot volgend voorjaar niet nodig als je krap zit.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ook met een laag budget en wat energie kun je best wat bereiken.

 

Heb je nu nog echt financiering nodig? Blijkbaar zijn je schuldeisers redelijk tevreden, draai je genoeg omzet om de schulden niet op te laten lopen en kun je binnen een redelijke termijn echt winst gaan draaien en afbetalen. Mooie toonbank of flinke plasma's aan de muur zijn leuk, maar gedegen en enthousiast advies van een bevlogen verkoper met kennis van zaken doet veel meer. Heb je die ook voorradig? Neem aan dat dat bij jou geen probleem is?

 

Je website is mooi, maar misschien wat leeg. Waarom lees ik op Higherlevel wel dat je 14 leuke shirts verkoopt en op jouw site niet? Jij hebt blijkbaar een fetisj voor bepaalde kleding en je doelgroep ook. Start een blog, laat reactie ruimte open en probeer een beetje een community te creëren. Nieuwe schoen binnen? Direct 5 regels erover schrijven en samen met een foto op de site. Kijk naar mede hl-er Henri Kroeze en een andere niche markt.

 

Succes!

 

 

 

bedankt!

jij slaat spijkers met koppen, ik ga jou idee gelijk verwerken in de website!

overigens deden wij al zoiets op hyves , waar onze winkel een community met bijna 1100 leden heeft 8)

 

@highio:

 

we hebben inderdaad bestickering op de ruit, lijkt net ge-ets glas :)

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Beste Jongambitieus,

 

op afstand krijg ik het gevoel dat veel onder handbereik is. Je moet aan de slag met instore en online promotie van jouw assortiment en bereik van je doelgroep of klantenkring.

 

Met je opmerking over geëtst glas moet ik NewVentures gelijk geven. Het gaat er uiteindelijk niet om hoe het eruit ziet of hoe g#@l jij dat vindt, maar dat dat voorbijgangers naar binnen trekt.

 

Succes,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jongambitieus

 

Ik zit met een glimlach je posts te lezen. Men kan zeggen wat men wil hier, maar ik bewonder je geloof in je eigen ideëen, de manier waarop je dat hier verwoordt en de overtuiging waarmee je ermee aan de gang bent. Houd dat iig vast.

Het is dat het voor mij wat te ver is naar Leiden anders was al langsgekomen.

 

één ding viel me op, en dat quote ik hier even:

 

overigens deden wij al zoiets op hyves , waar onze winkel een community met bijna 1100 leden heeft

+

 

, afgelopen donderdag voor het eerst 14 tshirts uitgeleverd gekregen, heb er nu 3 over.....

 

1100 leden op Hyves? Waarom doe je daar niet meer mee? Had die 14 aangeboden als exclusief Hyves aanbod. Paar euro erbij en ze zijn voor de eerste 14 reagerenden.

 

Probeer kleine exclusieve oplages in te kopen, gewoon een paar stuks, die je alleen aan je Hyves-community aanbiedt.

 

Zij betalen, jij verstuurt ze. Geen webshop in de authentieke zin van het woord.

 

Er was hier eens iemand die dat met games deed. Iedere dag een andere aanbieding op z'n site. Verder niets, geen koopmogelijkheid, maar alleen die ene aanbieding.

Jij gewoon 1x per week op onregelmatige dagen en tijden een nieuwe beperkte oplage aanbieden en kijk maar hoe dat loopt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 3

@Jongambiteus: Spijtig om te lezen dat het nog steeds niet zo goed gaat met je onderneming ...... :(

Belangrijkste les die ik van Marco heb geleerd, was dat je bij het opstellen van een ondernemersplan uit moet gaan van een realistische omzetverwachting en een zo duidelijk en accuraat mogelijke opsomming van de vaste en variabele lasten per maand, inclusief een 'salaris' voor jezelf.

Jezelf rijk rekenen met hoge omzetprognoses heeft geen zin en zorgt er alleen maar voor dat je bij tegenvallende omzetcijfers steeds in de stress schiet, omdat je ziet dat je je rekeningen niet kan betalen zelfs niet als je er betalingsregelingen voor hebt getroffen.

Misschien heb je in je eerdere prognoses de lat toch wat te hoog gelegd voor jezelf?

Ik hoop dat je er financieel gezien uiteindelijk redelijk ongeschonden vanaf gaat komen mocht het op een (vrijwillig) faillissement uitdraaien.

 

Voor wat betreft onze winkel:

Wij zitten nu sinds een week in onze nieuwe locatie en draaien nu al (de officiële opening met de bijbehorende publiciteit moet nog komen) een omzet die we op de vorige locatie als een hele mooie omzet gezien zouden hebben.

Voor wat betreft Januari en Februari zaten we in het oude pand op 95% van de omzetprognose en zijn we daarnaast vanwege de verhuizing ook nog een week dicht geweest.

Ik herken dus (nog) niets van een tegenvallende omzet, wat ik bij jullie berichten wel lees.

Misschien komt dat ook omdat de positie van onze website de afgelopen maanden met bijna 800% is toegenomen volgens de Alexa ranking.

Feit is dat we inmiddels klanten uit heel Zuid-Nederland (zeg maar alles vanaf Utrecht) vandaan krijgen en we daar dus steeds meer omzet mee binnen gaan halen.

Ze zoeken op 'onze' merken en we zien dat de consument steeds meer bedreven raakt in het vinden van wat zij wil hebben via het internet.

We overwegen dan ook om naast de winkel een volwaardige webwinkel te openen, of minstens een mogelijkheid te creëren om spullen op te laten sturen nadat ze vooraf betaald zijn.

 

Verder blijven we heel erg alert op trendwisselingen in de markt en wisselen we merken die het niet goed genoeg doen in voor nieuwe merken met potentie.

Daarbij hebben we vanwege de kredietcrisis de focus van onze inkoop en dus ook onze verkoopprijzen wel wat verschoven van het hogere middensegment naar het lagere middensegment.

Lag onze 'vanaf' prijs eerst rond de € 60,- nu is dat € 20,- geworden waarbij tegelijk de hoogste prijzen van rond de € 750,- zijn gezakt naar zo'n € 450,-

Dat die stap een goede is geweest zien we aan de omzet per merk die we wekelijks bijhouden.

Wanneer de kredietcrisis is uitgeraasd zullen we bekijken of we eventueel weer terug willen gaan naar boven.

Al met al is het voor ons dus nog steeds heel leuk en spannend om de uitdaging aan te gaan om van onze onderneming een succes te maken ook al zijn we er wel vaak 24 uur per dag mee bezig.

 

Even een stukje van mijzelf teruggehaald om deze update wat te verduidelijken.

Inmiddels zitten we nu 8 maanden op onze nieuwe locatie en is het ons, afgemeten aan onze behaalde omzetten, duidelijk geworden dat we nu met enige zekerheid kunnen stellen dat we daarmee een goede beslissing hebben genomen.

Als alles blijft gaan zoals we het tot nu toe hebben meegemaakt, dan komen we uit op een omzetstijging van zo'n 80 % ten opzichte van 2008.

We zijn daardoor in staat om aan het eind van dit jaar alle rekeningen van onze leveranciers betaald te hebben (ook die van het vorige jaar welke nog niet betaald waren) en daarnaast is er maandelijks een bescheiden salaris uitbetaald.

En als klap op de vuurpijl sluiten we het boekjaar naar alle waarschijnlijkheid af met een bescheiden winst.

Kortom, we zijn op de goede weg zou je zeggen. ;)

 

Toch zijn er ook tegenvallers geweest , zoals het feit dat ons best lopende merk plotseling ook 20 meter verderop in een lang bestaande winkel met een 'saai' imago werd verkocht, ondanks een exclusiviteits 'garantie'

En dat was voor onze klanten reden om het bij ons ook niet meer zo gemakkelijk te kopen, want ze wilden wel iets exclusiefs voor dat geld.

Uiteindelijk kregen we na flink klagen geen harde toezegging van de agent dat er daar niet meer geleverd zou worden, en kwamen er tegelijk in heel het land ook een flink aantal shop-in-shops van dat merk bij.

Dag exclusiviteit en voor ons dus dag merk......tijd voor wat anders.

Van een tweede merk hebben we zo'n beetje alles voor sterk afgeprijsde prijzen moeten verkopen, omdat het anders gewoon niet wegging. (met dank aan de recessie en de media die het publiek helemaal gek maken met hun negatieve geblaat over hoe slecht het toch allemaal gaat)

 

En dan de recessie......een fenomeen waar we net als ieder ander ook mee te maken hebben en waar je steeds weer mee wordt geconfronteerd.

In de week van Prinsjesdag hadden we bijvoorbeeld een weekomzet van iets meer dan € 500,- en sloeg de schrik ons om het hart.

De week daarop kwam er gelukkig weer een stevig herstel en zaten we gemiddeld weer goed, maar het jo-jo gedrag van de consument maakt het niet altijd gemakkelijk om vertrouwen te houden.

Dat de consument de hand op de knip houdt is duidelijk en we zijn nu ook al langer bezig om onze artikelen ook echt te verkopen.

De tijd dat men binnenkwam op een merk en zelf een keuze maakte om daarna af te rekenen is duidelijk voorbij en alleen met service en goed advies kun je nu nog scoren.

Gelukkig is dat bij de ketenwinkels waar veelal jong en onderbetaald personeel staat nog niet doorgedrongen en daar doen wij ons voordeel mee.

 

Voor komend voorjaar hebben we twee nieuwe merken in de winkel waarvan er een exclusief in de Benelux bij ons te koop is (voor een periode van één jaar) en het andere een budgetlijn is van een exclusief merk wat we nu (nog) niet willen brengen.

De plannen voor een webwinkel zijn nog steeds alleen maar plannen, gewoon omdat we heel veel moeite moeten doen om de winkel goed draaiend te houden en we geen tijd hebben om daar echt mee aan de slag te gaan.

En van halfslachtig werk komt alleen maar ellende, dus beginnen we daar pas aan als er voldoende tijd voor is.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte van ons wel en wee en ik hoop dat het andere beginnende ondernemers weer wat helpt om de moed erin te houden.

 

@Jongambiteus: Gewoon doorgaan met waar jij in gelooft en niet de moed opgeven!

Probeer dingen uit en wees niet bang om foutjes te maken zolang die geen structurele schade aanrichten.

Zo te lezen ben je aardig op de goede weg en ga je het wel redden, maar het gaat je nog wel een paar jaar kosten.

Maar als je het nu kunt redden (tijdens deze recessie) dan kun je het daarna zeker redden!

We wensen jou in ieder geval alle succes!

Link naar reactie
  • 3

excuses dat ik regelmatig ineens 'van de kaart verdwijn' , maar al met al is het een zenuwslopende, zware, zware tijd.

We leven nog, we staan nog altijd op het randje van de spreekwoordelije afgrond, maar we staan er nog altijd boven!

 

Aug-sept waren geen beste maanden, het mooie weer (in ieder geval qua temperatuur) heeft erg lang aangehouden en sinds wij al vanaf medio juni de wintercollectie in de zaak hebben, maakt dat de verkoop er niet makkelijker op.

Oktober is in Leiden ivm festiviteit (Leiden Ontzet) altijd een slechte maand, maar het was in ieder geval een stukje beter dan aug & sept.

 

Het is wél een jaar dat me van alles gebracht heeft;

 

Onze etalage ruit is 2x vernield en een week of 2 geleden hebben we te maken gehad met een inbraak, waarbij ca. 60% van de inboedel gepikt is :( :'(

Dit maakt het voor ons nóg moeilijker allemaal om te overleven, te weinig voorraad, achterstanden bij de leveranciers, nieuwe voorraad dus bijna niet aan te komen én ca. 25% onderverzekerd :(

 

De planning is nu om zoveel mogelijk merken binnenboord proberen te houden, hoe moeilijk dat ook zal zijn en met die merken de zomerseizoen ingaan, mocht dat niet veel beter uitpakken dan de afgelopen ca. 19 maanden, dan zullen we met de wintercollectie toch het concept omgooien, van Hoog Segment naar 'confectie' merken (laag segment).

 

We hebben namelijk wel één middensegment merk in de winkel met extreem lage prijzen en leuke spul (jeans ca. 75 euro, tshirts ca. 30 euro en overhemden ca. 50 euro) en dit verkoopt gerelateerd naar onze andere brands erg goed.

En als de huidige concept, welke gebasseerd is op Hoog/Top segment merken niet z'n vruchten afwerpt, zullen we met die leveranciers proberen tot een afbetalingsregeling te komen, mbt de achterstallige betalingen van leveringen, geen nieuwe leveringen meer van hun nemen en dan een soort van doorstart maken op het concept van laag/midden segment.

 

wat denken jullie daarvan?

 

p.s

Al met al geloof ik niet dat we failliet gaan en dat is al een grote overwinning, maar of we het concept zoals wij deze voor ogen hebben kunnen volhouden is niet zo heel zeker, helaas!

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

De planning is nu om zoveel mogelijk merken binnenboord proberen te houden, hoe moeilijk dat ook zal zijn en met die merken de zomerseizoen ingaan, mocht dat niet veel beter uitpakken dan de afgelopen ca. 19 maanden, dan zullen we met de wintercollectie toch het concept omgooien, van Hoog Segment naar 'confectie' merken (laag segment).

 

We hebben namelijk wel één middensegment merk in de winkel met extreem lage prijzen en leuke spul (jeans ca. 75 euro, tshirts ca. 30 euro en overhemden ca. 50 euro) en dit verkoopt gerelateerd naar onze andere brands erg goed.

En als het huidige concept, welke gebaseerd is op Hoog/Top segment merken niet z'n vruchten afwerpt, zullen we met die leveranciers proberen tot een afbetalingsregeling te komen, m.b.t de achterstallige betalingen van leveringen, geen nieuwe leveringen meer van hun nemen en dan een soort van doorstart maken op het concept van laag/midden segment.

 

wat denken jullie daarvan?

 

p.s

Al met al geloof ik niet dat we failliet gaan en dat is al een grote overwinning, maar of we het concept zoals wij deze voor ogen hebben kunnen volhouden is niet zo heel zeker, helaas!

Je geeft het antwoord zelf al..... ;)

Wij hebben dit ook gedaan en zijn er niet slechter van geworden.

Je kunt je concept ook trouw blijven als je met 'goedkopere' merken gaat werken die je wél omzet opleveren.

Want daar gaat het om......je kassa moet gewoon rinkelen om in business te kunnen blijven.

Je hebt niets aan een winkel vol met prachtige hoog-segment spullen die consumenten prachtig vinden, maar die je niet verkoopt omdat de consument nu niet makkelijk geld uitgeeft. (ik herken die mensen inmiddels feilloos....wel roepen dat je spullen zo mooi zijn maar niet tot aankoop overgaan)

 

Kijk eens goed om je heen welke merken die 'Italiaanse' uitstraling hebben waar je in je concept mee was begonnen, maar niet de hoge prijzen en ga daar mee aan de slag in Januari.

Koop dan, indien mogelijk met een deel van je verzekeringsuitkering, bij die leveranciers/merken wat uit voorraad en kijk of dat net zo goed aanslaat als dat merk wat het nu al goed doet in je winkel.

Blijf intussen proberen om klanten in jouw winkel te krijgen met aanbiedingen op je 'dure' merken, waarvan je naar ik aanneem misschien nog genoeg voorraad in je winkel hebt hangen, om in ieder geval de nog openstaande facturen van die leveranciers te kunnen betalen.

Nogmaals veel succes!

PS: De winteruitverkoop is ook alweer stiekem begonnen hoe erg ik dat ook vind.....maak bijvoorbeeld één of twee rekjes met aanbiedingen tot 30% om daar op in te spelen.

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt dendro.

 

we hebben op dit moment niet genoeg voorraad in huis om de omzet te genereren die we nodig heben om;

 

A. de leveranciers

B. Vaste Lasten

C. Belastingdienst

 

alle drie volledig te betalen, maar de huidige voorraad, met aanvulling van de uitkering van de verzekering moet ons toch een heel eind op weg helpen!

Bedankt voor je tips, we gaan eens kijken wat we kunnen vinden, het liefst zou ik even snel richting Italie rijden, maar ook daar is geen tijd/geld voor...

 

ben iig blij als 2009 achter de rug is en we in 2010 ook overeind blijven.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 1

2009 afgrsloten met 240% méér omzet dan onze eerste jaar, dat is dus erg mooi!

Weliswaar nog altijd niet voldoende om break/even the draaien, we hebben waarschijnlijk 'op papier' wel winst gedraaid(ivm rest voorraad e.d), maar in de praktijk moeten we nog ca. 40k aan lopende rekeningen voldoen (Waaronder boekhouder, achtergestelde huur, belastingdienst en kleding).

 

We hebben ivm de inbraak ook een rolluik moeten aanschaffen á 5k , waarvan de helft nog voldaan moet worden.

 

Helaas hebben we nog altijd geen definitief besluit vanuit Nationale Nederlanden omtrent een uitkering. Wel is het zo dat we dus flink (ca. 60%) onderverzekerd zijn en uit een hele vage clausule zou blijken dat we een rolluik hadden moeten hebben :'(

Wij gaan dus uit van geen uitkering, dit is dus een extra verlies bovenop de openstaande rekeningen aan het einde van het jaar.

 

Op dit moment is de winkel erg leeg, magazijn helemaal leeg (!!) en is er geen duidelijkheid over uitleveringen bij de meeste leveranciers. :-[

 

 

Wel heb ik voor ons berekend dat een stijging van ca. 30 - 40% in omzet dit jaar voor ons voldoende is om eindelijk break/even te draaien en waarschijnlijk zelfs een kleine winst. Als je dan onze omzet cijfers op dit moment ziet (vrij laag voor onze branche, maar wel duidelijk groeiende), moet dit makkelijk kunnen.

 

Zaak is dus nu om uitlevering voor elkaar te krijgen zodat we verder kunnen.

 

keep u all updated

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Zeker balen!

 

De genoemde clausule verwijst op de polisblad naar een bijgeleverd A4-tje, daar staat één zin in, welke nog altijd vreselijk onduidelijk is (iets in de trant van; "de bouwbeveiliging dient minimaal gelijk te staan aan de electronische beveiliging, maar minstens voldoen aan klasse Bn).

 

Er is vanuit de adviseur nooit een rolluik ter sprake gekomen, in tegenstelling tot een BORG gecertificeerde alarm en gelaagd glas, wat wél aangegeven was aan ons.

Hetzelfde geldt voor het onderverzekeren, we hebben als startende ondernemer bij ING een doorverwijzing gehad naar NN(dochter onderneming), welke aan de hand van onze ondernemingsplan een verzekerde bedrag opgenomen heeft, deze is voor inboedel én inventaris en komt neer op ca. 50k, terwijl alleen onze inventaris al 30k waard is.... (dit is in de afgelopen jaren alleen met uitbreiding van een rolluik ná de inbraak 'duurder' geworden)......

 

Men is nooit op locatie geweest op onze pand te 'checken' , men heeft nooit meer contact met ons opgenomen om eventuele verhoging ivm hogere omzetten e.d....

 

kortom, ik ben totaal niet te spreken over NN. :-[

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Update

 

2 positieve feiten:

 

- Ik ben door het blad Ondernemen! geinterviewd, erg leuk en kwam in principe door dit topic hier! Het stuk verschijnt volgens mij in het eerstvolgende editie, hoop dat jullie allen deze lezen :)

- Nationale Nederlanden heeft inmiddels tóch de winstdervings(Schade) deel van de inbraak schade uitgekeerd! We hebben echter nog altijd geen schriftelijke afkeuring of goedkeuring van de schadepost mogen ontvangen. Of de getaxeerde inventarisschade óók uitgekeerd wordt weet ik niet.

 

2 negatieve punten:

- Er begint iemand op ca. 1 km afstand van mij een winkel met op z'n minst 2 á 3 merken die wij ook verkopen. :(

Dit is zéér vervelend, te meer omdat ze geen officiele verkooppunt zijn(en in principe ook niet kunnen worden doordat wij er zitten). Er is dus een grote kans dat ze lagere prijzen aanbieden en het gaan ons sowieso klanten en dus geld kosten

- Bepaalde merken hebben wij zo goed als helemaal afgelost, er staan dan hooguit een kleinde 2-4k open, maar deze leveren vooralsnog NIET uit :( Één merk maakt het helemaal bont, deze is helemaal betaald, weliswaar later dan het moest, maar al begin dec volledig betaald(!!) en wilt alleen tegen vooruitbetaling leveren. Dit hebben wij geweigerd, het is nu afwachten of ze tot inkeer komen of alsnog voet bij stuk houden. In het tweede geval zullen wij onze order(s) cancellen.

Dit is echter

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Update

2 negatieve punten:

- Er begint iemand op ca. 1 km afstand van mij een winkel met op z'n minst 2 á 3 merken die wij ook verkopen. :(

Dit is zéér vervelend, te meer omdat ze geen officiele verkooppunt zijn(en in principe ook niet kunnen worden doordat wij er zitten). Er is dus een grote kans dat ze lagere prijzen aanbieden en het gaan ons sowieso klanten en dus geld kosten

 

ALs jij exclusivitietsafspraken hebt met die merken voor een bepaalde regio dan moet je die merken erop aanspreken dat er binnen 1 km iemand begint met een onofficieel verkooppunt. Zij zullen dit echt niet tollereren als deze partij inderdaad geen officeel verkooppunt is. Dan gaan zij echt brieven sturen om te eisen dat word gestopt met de levering. Eventueel kun je zelf ook actie nemen maar dat zal te kostbaar zijn, daarbij zal een brief van het merk zelf vast meer indruk maken dan van de concurrent om de hoek.

 

- Bepaalde merken hebben wij zo goed als helemaal afgelost, er staan dan hooguit een kleinde 2-4k open, maar deze leveren vooralsnog NIET uit :( Één merk maakt het helemaal bont, deze is helemaal betaald, weliswaar later dan het moest, maar al begin dec volledig betaald(!!) en wilt alleen tegen vooruitbetaling leveren. Dit hebben wij geweigerd, het is nu afwachten of ze tot inkeer komen of alsnog voet bij stuk houden. In het tweede geval zullen wij onze order(s) cancellen.

Hmm, ik snap dat dit tegenvalt maar dit is een heel normale gang van zaken. Het op rekening mogen kopen is een voorrecht dat je moet verdienen en niet iets waar je recht op hebt als ondernemer. Op dit moment heb je dat recht verspeeld doordat je (om begrijpelijke redenen) niet op tijd hebt betaald. Voor leveranciers die je nog niet volledig betaald hebt is het toch logisch? waarom zouden ze het risico lopen dat ze je nog meer geven wat je (veel te laat) gaat betalen.

Het feit dat één leverancier vooruitbetaling eist is ook redelijk gangbaar, welke garantie kun jij hen geven dat je nu wel op tijd gaat betalen, je zult echt met ze om de tafel moeten om te kijken of je niet bijvoorbeeld 25% of 50% vooruit betaald en de rest in een voor jou haalbaar tijdschema. (wat je dan ook echt moet halen) Het is nu echt een kwestie van het vertrouwen zien te herwinnen bij je leveranciers, of er een paar te vinden die bereid zijn een groter dan normaal risico met jou te nemen en je een kans te geven omdat je aantoonbaar een doorzetter bent. Ik zou ook zeker het artikel in "Ondernemen" gebruiken om aan te tonen dat je niet de zoveelste kledingwinkel in problemen bent maar dat je echt vecht voor de redding van je bedrijf.

 

Het zijn de problemen waar elke ondernemer tegen aanloopt die een zware periode heeft (gehad). Kom je net op de been vragen ze je of je vooruit wil betalen.. het voelt ook zo krom want als je genoeg geld had liggen dan had je ze allemaal op tijd betaald en had je de discussie niet.

Maar ja het is helaas nu eenmaal zo dat op het moment dat je geld hebt wil iedereen je ook nog geld aan je lenen, en zodra het even slechter gaat willen ze allemaal (direct) hun geld terug. En ja het is simpel als het je niet lukt om die vooruitbetaling te regelen of afspraken te maken dan moet je misschien inderdaad met pijn in je hart orders cancellen.

 

Maar ik heb dit topic redelijk gevolgd, dus ik maak me geen enkele zorgen dat je hier ook wel weer uit komt.. :) gewoon blijven knokken, tot nu toe kom je steeds een stapje verder al gaat 2 stap vooruit en 1 stap terug uiteindelijk klim je wel steeds een stukje hoger.

Link naar reactie
  • 1

het is alweer een tijdje geleden.

 

Hoopvol!

 

eerst het goede nieuws:

Januari heeft iets beter uitgepakt dan we hadden gehoopt. We gingen uit van 30% lagere omzet dan "normale maanden" (ivm het feit dat jan-feb slechte maanden zijn) en kwamen uit op 25% minder omzet.

 

Februari

 

Februari begon redelijk, maar de allereerste zaterdag was een drama en dit was het beginsein voor een extreem slechte periode waar we sindsdien nog steeds inzitten.

Ook hebben we eind deze maand eindelijk de officiele uitspraak van NN gehad inzake onze inbraak; Ze zullen geen inboedelschade uitkeren(winstderving schade hadden ze eind januari wél uitgekeerd). :-[ We hebben nu een advocaat in handen genomen.

We zijn ipv de 30% lagere omzet waar we ook voor februari rekening mee hielden, op een 48% lagere omzet gekomen

 

Geen einde in zicht

Maart begon zo mogelijk nóg slecher. In onze prognose gingen we in Maart uit van een omzet dat ca. 15-20% onder onze minimum benodigde maandelijks omzet (een hele mond vol) zou zitten.

Voorlopig hebben we echter in 12 dagen tijd (10 verkoopdagen) niet eens 1/6 van onze prognose behaald. :'(

 

Koek op

Op dit moment zien de zaken er weer heel, heel slecht uit. De omzetten zijn dusdanig laag dat wij de vaste lasten voor het eerst niet kunnen bekostigen, zo hebben we al 12 dagen huurachterstand en stapelen de rekeningen zich thuis ook op.

2 van onze 10 merken leveren vooralsnog niet uit ivm betalingsachterstanden. 2 anderen hebben de samenwerking ivm continu te late betalingen beeindigd.

Ook moeten we nog de BTW afdracht over december - februari (!!) nog plaatsvinden.

 

De vraag op dit moment is dan ook hoelang we het nog volhouden, we leven eigenlijk al een hele tijd op de goede geduld van leveranciers en kleine privé(famillieleningen) hier en daar, maar beide houden een keer op.

áls geheel maart zo slecht blijft denk ik dat we 1e week april alsnog naar een faillisement/crediteurenakkoord moeten kijken.

 

We hebben meer dan onze beste beentje voorgezet, maar komen continu tegenslag tegen, die we in onze broze situatie op een gegeven moment niet meer te boven komen.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 1

We hebben ooit eens een aanvraag bij Qredits ingediend, gesprek gehad en geweigerd.

 

Nu gaan we als laatste redmiddel;

 

- Aanvraag Qredits

- Aanvraag Bizner

- Aanvraag BBZ

- Verkoop Auto

 

áls een combinatie van de bovenstaand of in ieder geval de Qredits of BBZ regeling erdoorheen kan, komen we in 2010 een hele eind.

 

wordt dus voorlopig nog even vervolgd.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 1
Nu gaan we als laatste redmiddel;

 

- Aanvraag Qredits

- Aanvraag Bizner

- Aanvraag BBZ

- Verkoop Auto

 

Ik volg jouw topic al een tijdje. Sinds je eerste post in 2008 is het je nog steeds niet gelukt om break even te draaien. Break even betekent niets anders dan dat je alle facturen kan betalen en dat iemand anders jouw eten betaald. (misschien een beetje kort door de bocht)

 

Al je zwoegen levert dus niets anders op dan schulden en slapeloze nachten.

 

Je hebt een koophuis, een verliesgevend bedrijf en behoorlijk wat schulden, precies mijn situatie in 2006. (wellicht een klein of groot verschil, op mijn huis had ik een redelijke overwaarde waarmee ik uiteindelijk mijn bedrijfsschulden kon afdekken)

 

ook ik heb eerst alle banken versleten en vervolgens bbz geprobeerd. en ook bij mij alles afgewezen.

 

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en kon ik via de gemeente wel in de bbz maar dan voor stoppende ondernemers. Re-integratie traject doolopen (op kosten van gemeente) en redelijk snel weer een baan gevonden. Niks bijzonders in eerste instantie gewoon met de bezem. maar door hard werken, motivatie en alle ervaring vanuit mijn ondernemerschap weer heel snel doorgegroeid.

 

Puntje bij paaltje: hele zware tijd gehad, op een houtje bijten en ieder cent omdraaien. door alle schulden en nauwelijks inkomen in 2007 is de bbz omgezet in een bedrag om niet (gewoon inkomen dus) in 2008 veel verdiend veel loonheffing betaald en deze in 2009 retour gekregen van de bd omdat de verliezen van voorgaande jaren verrekend konden worden.

 

De moraal van het verhaal: Het voelt in eerste instantie als een nederlaag als je de handdoek in de ring moet gooien, maar het hoeft niet altijd negatief uit te pakken. En nu heb ik een prima baan een nog beter salaris, van de week mijn bonus over 2009 ontvangen auto van de zaak enz. en toch gaat het weer kriebelen en ben ik weer bezig om wat op te zetten. maar met alle ervaring pak ik het nu toch anders aan. neem er meer de tijd voor en zorg dat ik zo min mogelijk afhankelijk ben van vreemd vermogen.

 

Denk er eens over na, zoek info en of hulp en trek een plan. En inderdaad: stoppen doet echt pijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

bedankt!

 

heb er eerlijk gezegd niets aan toe te voegen. Onze plan op dit moment is nog even de komende weken (mrt-apr) aan te kijken en in dezelfde periode eens zien hoever we kunnen komen met een BBZ of Qredits.

Mochten de omzeten in de tussenliggende periode nog altijd zo dramatisch zijn, kan e een BBZ of Qredits ook weinig aanrichten en zullen we moeten kiezen voor saneren.

 

Inderdaad, doet veel pijn, vooral doordat een boel externe factoren de voornaamste reden van het verhaal (lijk te zijn) is.

 

In hoeverre verlies ik mijn huis bij een eventuele faillisement?

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.