• 0

Help, mijn jonge onderneming (ca 6 mnd) dreigt onderuit te gaan (herenmode)

Hallo Iedereen,

 

Ik heb eigenlijk al regelmatig -als gast- hier zinvolle topics doorgepluist. Inmiddels ben ik sinds jan'08 officieel 'ondernemer' en sinds april'08 'operationeel' .

 

Ik leef hier veel topics, met daarin formele zinsopbouw, hoop dat het geen probleem is als ik gewoon informeel blijf? ;)

 

Goed, ik ben een 27jarige Hagenaar en ben dus sinds dit jaar ondernemer in een midden grote stad in de randstad. Ik heb daar op een mooie locatie (A1/A2) een Heren Mode zaak geopend. Met hoog segment, casual & trendy merken, richt ik mij op een specifieke doelgroep. Leeftijd varierend van ca. 20+ tot eind 30. Uiteraard heb ik ook jongere en iets oudere klanten, maar dit is de core 8).

 

Ik heb geen directe concurrent, sinds er in deze stad; 1. weinige hoog segment heren mode winkels zijn en 2. géén enkele casual zaak in het hoogsement aanwezig is. Daarnaast voer ik een merkenpakket die, buiten 1 brand, binnen de Gemeente **** exclusief bij mij te verkrijgen is

Assortiment bestaat uit bovenkleding (shirts/polos/truien/overhemden & Jeans) tot en met schoenen(sneakers), ondergoed en accesoires.

 

Tot hier even geprobeerd een duidelijke beeld van de onderneming te creeeren.

 

Goed, ik heb de onderneming gestart met een klein deel eigenvermogen en een bedrijfsfinanciering (rekeningcourant) bij de ING, voor >50k.

 

De eerste 6,7 maanden zijn zwaar geweest, moeilijk begin, wat óók ermee te maken had, dat ik in de zomer collectie nog relatief weinig van mijn beoogde hoog segment merken had(ca. 30%), deze moeten namelijk bijna 1 jaar vantevoren bij de verschillende agentschappen van deze merken besteld worden, ik was daar dus ca. 5 maanden te laat voor.

Daarnaast was er een EK, busstaking (belangrijke bron van klanten op mijn locatie) en sprake van een financiele crisis (nog steeds) waardoor consumenten ook minder snel consumeren, zeker in het hoog segment.

 

Positieve zijde van het eerste halfjaar dat ik bezig ben, is het feit dat de omzet wél iedere maand weer groeit, met kleine stappen (tussen de ca, 10-20%), maar toch!

 

Goed, maar tegelijkertijd is het probleem van het achterblijven van voldoende omzet, dat ik niet genoeg gereneer om mijn inkoop te kunnen betalen.

Om dit reden heb ik acuut geld nodig, dit doorbesproken met de boekhouder en samen een prognose voor 2008-2010 gemaakt, hierin vanuit gegaan dat groei op dezelfde tempo doorzet en dan ziet de toekomst er gewoon rooskleurig uit!

Met de (positieve) feedback van de boekhouder en de 2,5 jaar prognose onder de arm richting de bank gestapt,maar deze weigert na 6 weken (!!) bedenktijd de aanvullende financiering :( :-[

 

Nu ben ik dus in paniek, zonder de aanvullende financiering kan ik mijn inkoop niet betalen, wat behalve problemen oplevert met deurwaarders (nog niet gebeurt!) e,d ,maar ook dat de leveranciers de leveringen voor de nieuwe collecties stopzetten. :'(

 

En mijn vraag is dan ook; Hoe nu verder? Ik weet van de borgstelling vanuit de staat voor startende ondernemers, volgens mij kan ik zelfs proberen een borgstelling bij desbetreffende gemeente te halen (BZB), ik heb eventueel mijn koophuis als onderpand en mijn vrouw is gewoon full time werkzaam. Mijn enige oplossing die ik kon bedenken was naar andere banken dan mijn huidige bank afstappen, maar gaan die het dan wel goedkeuren, ik ben echt ten einde raad :( :(

 

Sorry voor de lange brij aan tekst, maar ik wilde zo duidelijk mogelijke beeld schetsen van mijn situatie, hoop dat jullie me kunnen adviseren :-\

 

[kopregel gespatieerd - mod]

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

google maar even op draagkrachtmeting icm studiefinanciering

 

bedankt! gedaan en er is inmiddels een email aan besteed.

 

Gisteren tot vrij laat 'gesparred' met Ruben v/d Oord, aantal dingen waren vrij confronterend, anderen duidelijk.

veel op me moeten laten inwerken en dan maar weer kijken wat we kunnen bereiken.

 

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Goed zo. Rug recht, hoofd omhoog, broeksriem aan, saneren, snijden, schaven, tering naar de nering zetten en met een schone lei beginnen. Vandaag!

 

Succes

Nils

 

YES SIR 8) ;)

 

iedereen hier bedankt voor de continu medeleven, meedenken en spirit 'uppen' ; helpt me echt!!

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels nog nieuws?

 

Ik zag toevallig gisteren een reclame waar je je kon opgeven voor red mijn bedrijf, en ik moest gelijk aan dit topic denken.. Helaas kon ik het via google niet eens terugvinden, maar misschien jij of iemand anders wel. Misschien is het een optie voor jou, niet geschoten is altijd mis.

 

In ieder geval veel succes, ik blijf deze topic volgen!

Link naar reactie
  • 0

 

Afgelopen week een gesprek gehad met stichting ondernemersklankbord en toen moest ik aan jou denken. Ik kom ook uit jouw stad en daar is iemand vrijwillig werkzaam met een schat aan kennis en ervaring op het gebied van faillisementen preventie en ook zoals in jouw geval: kennis om de schade proberen te beperken. Ik denk dat hij heel behulpzaam kan zijn.

 

Stuur me maar een pm als je meer informatie hierover wilt.

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment zijn we (Ruben & Ik) met 2 parralle trajecten bezig;

 

- doorgaan met de business om omzet te genereren en zo achterstanden stapje voor stapje, druppel voor druppel, in te lopen

 

- doorstart mogelijkheid realiseren

 

Het eerste traject ben ik persoonlijk 24/7 mee bezig. We kopen nu maandelijks net voldoende in om de zaak te vullen (magazijn is continu leeg of er ligt net aan 10% aan voorraad). Onze voorraad bestaat tegenwoordig uit hoogwaardige italiaanse cash&carry kleding (made in italy, direct uit italie). Omdat het direct uit Italie gehaald moet worden (hier verder niet verkrijgbaar) en omdat wij maar één stuk per maat halen, kan je nog steeds de exclusieve concept behouden.

Daarnaast heeft klant een vriendelijkere prijs (prijzen zijn zo'n 40% lager dan de normale hoogsegment merken die we hadden), blijft een 1-2-3 actie gehandhaafd (1e artikel 15% korting / 2e artikel 25% en 3e 30%).

 

Voor ons is het voordeel dat de marges beter zijn, we geen minimum inkoopeisen hebben en niet aan een verplichte uitlever cyclus vastzitten (zomer collecties vanaf laatste week dec en winter collecties vanaf laatste week mei).

Zo'n verplichte cyclus in economische hoogtij dagen is ok (klant wilt vroeg in het seizoen al wel een jas kopen, want anders is deze weg), maar in tijden van crisis kost het alleen maar geld (klant koopt alleen het hoognpdige en stelt aankoop van een jas uit tot het allerlaatste moment).

 

Doorstart traject is van belang omdat onze bank dus niet meer met ons verder wilt, ze hebben me wel een mogelijkheid geboden om de starterskrediet (welke schijnbaar standaard na 3 jaar verloopt) om te zetten in (eventueel) een nieuwe krediet, aleen geloven zij met mijn huidige cijfers & concept er niet in. Aan ons dus de schone taak om iets te presenteren waar zij zich wél in kunnen vinden.

 

wordt vervolgd (klanten)

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt heel positief. Met je concept van een italiaans merk heb je toch wat unieks tegen goede inkoopvoorwaarden. Ik blijf wel waardering hebben, hoe je hiermee omgaat.

 

 

En natuurlijk: je hebt Ruben, dat lijkt me meer dan genoeg kennis :)

 

Succes met deze nieuwe insteek.

Link naar reactie
  • 0

Na het lezen van de waarschuwing omtrent de ouderdom van dit topic toch maar besloten om hier opnieuw te posten.

 

Het is inmiddels twee jaar geleden dat ik hier onze toenmalige problemen met onze damesmodewinkel uiteen gezet heb dus even een korte recapitulatie.

Ons probleem was vergelijkbaar met dat van de TS, namelijk het gebrek aan omzet in combinatie met een onwillige bank die niet wilde financieren waardoor we voortijdig kopje onder dreigden te gaan.

Door het maken van een nieuw ondernemersplan is het ons toen uiteindelijk toch gelukt om een uitbreiding van onze RC kredietfaciliteit te krijgen tot 35 K om daarmee te kunnen verhuizen naar een nieuw pand op een betere locatie.

Vol goede moed zijn we daar dus gestart en in dat jaar (2009) kwam onze omzet op 100 K uit wat circa 30% meer was dan in het jaar daarvoor.

 

Je zou dus denken dat we op de goede weg zaten en eerlijk gezegd dachten we dat zelf ook.

Maar toch bleven we met het probleem zitten dat we met de winkel maar geen winst konden maken iets wat in de eerste jaren wel vaker voorkomt.

Omdat we bij de merken die we voeren moesten voororderen, blijkt nu echter steeds duidelijker dat we daarmee ook aan (in het begin té) zware financiële verplichtingen vast kwamen te zitten.

Het resultaat van dat voororderen was dat we 2 keer per jaar (na de uitlevering van een collectie) binnen een paar maanden voor gemiddeld 30 tot 35 K aan rekeningen moesten betalen en dat we daarvoor alle zeilen bij moesten zetten om dat te kunnen doen.

Dat hield ook in dat we meerdere keren uit privé middelen redelijk wat geld in de zaak moesten steken terwijl we er aan de andere kant maandelijks een 'salaris' uithaalden.

Door geleidelijk op een lager segment in te zetten (midden i.p.v midden-hoog) hebben we dat probleem in omvang enigszins kunnen terugschroeven maar het neveneffect was dat onze 'vaste' klanten het daardoor steeds vaker af lieten weten.

Klanten hebben alleen dan een binding met jou als ondernemer in de mode wanneer je ze een gevoel van exclusiviteit of korting geeft, waarbij vooral het laatste belangrijk is!

Doe je dat niet, dan is er via het internet heel snel een concurrent gevonden die wel doet wat jij niet kunt doen en zie je ze niet meer terug.

 

Daarnaast hadden we nog wat andere problemen met onze merken.

Zo begonnen we met een merk wat het vanaf dag één dat we ermee aan de slag gingen steeds minder goed ging doen landelijk gezien (designer ging weg en dus verloor men de belangstelling voor het merk) waardoor we in de concurrentie met collega winkeliers merkten dat alleen dumpen met hoge kortingen het spul nog verkoopbaar maakte.

Verder werd er door dat merk 'per ongeluk' uitgeleverd aan een failliete klant die het spul voor de inkoopprijs gelijk doorverkocht aan mensen van een woonwagenkamp op 8 kilometer van ons vandaan die het vervolgens op Marktplaats gingen dumpen voor prijzen waar wij niet mee konden concurreren.

Inmiddels is het merk zelf begonnen met een webshop (wat niet altijd slecht hoeft te zijn) en leveren ze ook aan Wehkamp en Neckermann....so much for een exclusieve uitstraling.

We hebben nu de (wat ons betreft) laatste collectie van hun in de winkel hangen en zelfs met 50% korting is er geen enkele belangstelling meer voor.....gelukkig hebben we er niet heel erg veel van ingekocht.

 

Een ander kleurrijk merk uit Spanje liep als een trein, tot we het zagen hangen bij de overbuurman 100 meter verderop die een winkel heeft van 6 x onze grootte. (en nog diverse andere winkels in het land op franchisebasis)

Een beroep op onze exclusiviteitsclausule leverde als resultaat op dat deze collega ondernemer werd bevoorraad via een inkoopcombinatie en dat ze daar dus niets aan konden doen.

Intussen werden hun inkoopprijzen steeds wat verder omhoog geschroefd waardoor er in de winkel minder makkelijk werd gekocht dan in het begin.

Verder kwamen ze met een aantal shop-in-shops bij een hoop V&D vestigingen dus daardoor werd de markt oververzadigd waardoor er een afvlakking van de belangstelling ontstond.

En tenslotte werd de markt overspoeld met rip-offs van dat merk die je op elke hoek van de straat voor weinig (en later steeds meer) kon kopen.

Voor ons betekende dat een terugval van 50 % in de omzet van dat merk en dus besloten we om daarmee te stoppen voor het helemaal niet meer zou lopen.

 

Maar goed, weer even terug naar onze 'nieuwe' winkel en de loop van klanten daar naartoe.

In de stad waar we zaten bleek dat er een geleidelijke maar duidelijke terugloop kwam in het aantal bezoekers aan die stad.

Daardoor merkten we dat er in 2010 geen stijging van de omzet inzat en dat we een jaar hadden met een omzet die zelfs ietsjes lager lag dan in 2009.

Dat betekende dat we wéér iets meer moeite hadden om onze leveranciers tijdig te betalen en dat we dus wéér privé geld in de zaak moesten steken om dat allemaal weer tijdig voor elkaar te krijgen.

Uiteindelijk zijn we 2010 wel doorgekomen, maar per saldo maken we gewoon geen winst (maar verlies) en blijft het RC krediet vrijwel maximaal open staan met daarnaast de steeds dreigende onzekerheid of en hoelang we nog door zouden kunnen gaan.

 

Als uiterste redmiddel hebben we toen besloten dat we naar een andere stad met veel meer bezoekers zouden moeten verhuizen, omdat we het gevoel hadden dat we op de locatie waar we tot dan toe zaten langzaam aan af zouden sterven.

Er is gezocht naar een andere locatie in een stad met een groter aantal bezoekers en we hebben een pand gehuurd voor iets meer dan we eerst kwijt waren, met een clausule dat we na een jaar weg kunnen met een opzegtermijn van 6 maanden.

Nu we daar 5 maanden zitten blijkt dat de verhuizing een slechte beslissing is geweest.

Onze vaste klanten weten dankzij een intensieve manier om de verhuizing aan te kondigen ons wel te vinden (onze website is al 5 jaar online en we zitten op Twitter en Facebook) maar ze blijven gewoon weg omdat we nu 20 km verderop zitten.

En de nieuwe klanten die we hoopten te vinden op onze huidige locatie zijn er wel maar kopen heel moeizaam, niettegenstaande het enorme enthousiasme waarmee onze winkel wordt begroet.

Nu is dat tegenwoordig heel normaal want de consument houdt al maandenlang de hand stevig op de knip.

Het probleem is dat we ons laatste privégeld in de verhuizing en betaling van de rekeningen van het vorige seizoen hebben gestoken en dat we dus nu voor het eerst te maken krijgen met een stokkende omzet (35% in de min t.o.v ons vorige pand) en leveranciers die hun geld willen zien.

 

Gelukkig is het tot nu toe goed mogelijk gebleken om daar afspraken over te maken, maar we hebben inmiddels al wel door dat we het op de manier waarop het nu gaat deze keer niet tijdig gaan redden om alles voor uitlevering van de komende collectie betaald te hebben.

Daarnaast komt erbij dat mijn vrouw steeds meer last krijgt van haar reumatische artritis en dus steeds meer moeite heeft om de lange dagen in de winkel vol te houden.

We hebben dan ook (half en half) besloten om te stoppen met de onderneming, omdat we er vanuit gaan dat we niet in aanmerking komen voor een vorm van krediet en we dat ook niet als oplossing zien.

Misschien dat een tijdelijk krediet om het laatste jaar te overbruggen nog soelaas zou bieden, maar we zien niet hoe en bij wie we dat voor elkaar zouden moeten krijgen.

Vraag is dus: Hebben we te lang gewacht met het nemen van actie om een oplossing voor onze problemen te zoeken en zijn er hier nog mensen met ideeën over wat we nu nog kunnen doen om een en ander netjes af te ronden.

Ter overname aanbieden? Een mede-investeerder zoeken met meer ervaring dan wij en er een BV van maken? Het concept is goed maar we doen blijkbaar nog steeds iets verkeerd of zien niet wat we anders moeten doen.

 

Voor alle duidelijkheid: We hebben een woning waar genoeg overwaarde inzit om alle schulden te kunnen betalen dus als we die verkopen is er geen noodzaak voor een faillissement of WSNP traject.

Probleem is dat we wel de tijd moeten hebben om dat te doen op onze voorwaarden ( een jaar of zo) en niet dat de bank over een paar maanden ineens de RC opeist en overgaat tot beslaglegging en gedwongen verkoop.

 

PS: Namen van locaties en onze winkelnaam zijn bewust weggelaten....Google is watching all the time. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een verhaal!

 

Werk je met kengetallen? Heb je daar zicht op? Dus x percentage omzet is huur, x percentage inkoop etc.

 

Kan je dan zien waar je afwijkt van een gemiddelde modezaak in jouw segment?

 

De verwijzing naar branche verenigingen e.d. is inderdaad goed, praten met collega's en mensen die veel winkels doorlichten kan je goed inzicht geven!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wat een verhaal!

 

Werk je met kengetallen? Heb je daar zicht op? Dus x percentage omzet is huur, x percentage inkoop etc.

 

Kan je dan zien waar je afwijkt van een gemiddelde modezaak in jouw segment?

 

De verwijzing naar branche verenigingen e.d. is inderdaad goed, praten met collega's en mensen die veel winkels doorlichten kan je goed inzicht geven!

 

Qua kengetallen zitten we wel goed, we wijken niet echt af van het gemiddelde en we weten ook dat we qua vaste lasten niet hoog zitten met iets meer dan 4 K per maand.(incl.salaris)

 

Ons probleem met de te lage omzet is, dat we om omzet te halen teveel weggeven aan kortingen in de uitverkoop en te weinig verkopen in het seizoen tegen de normale prijzen.

Wanneer het seizoen begint is er bij ons volop keuze in de winkel aanwezig, maar dan is het voor de meeste klanten 'te vroeg' of 'te warm' of 'te koud'..... :-\

Er wordt van alles verzonnen om maar niet tot aankoop over te gaan en ze vertrekken dan vaak met de zin: 'Ik kom zeker nog een keer terug!'

En dat doen ze ook, maar pas dán wanneer er plakkaten met SALE op de ruiten hangen of eerder en dan vragen ze om korting 'want de uitverkoop komt er toch al aan?'

Kortom, we geven een groot deel van onze marge noodgedwongen weg tijdens die uitverkoop in al zijn vormen die inmiddels (dankzij de grootwinkelbedrijven) al 6 maanden van het jaar in beslag neemt.

Het komt er dus op neer dat we daarmee ook onze winst aan de klant weggeven, net zolang tot we eraan kapot gaan en dan zijn het diezelfde klanten die zeggen dat ze het zo jammer vinden dat je winkel er mee ophoudt.

 

Klanten doen ook graag of ze niet zoveel te besteden hebben, maar gaan wel op vakantie en halen dan bij ons nog even snel een leuk jurkje of topje in de uitverkoop.

Trouwens, van het verhaal dat er geen geld zou zijn in Nederland heb ik inmiddels ook de buik wel vol.

Dat geld is er wel, maar wordt allemaal richting spaarrekening geschoven om zeker te zijn dat ze iets hebben in tijden van nood zoals tijdens de financiële crisis in 2008.

Er zijn er maar weinig die beseffen dat wanneer de banken écht omvallen al die cijfertjes op hun papieren afschriften en beeldschermen niets meer zijn dan dat.....cijfertjes.

 

Over de Mitex: Tja, wij zijn geen lid van de Mitex omdat daar geen geld voor is, net zomin als dat er geld is voor krantenadvertenties ebn dergelijke.

De website bouw en onderhoud ik zelf (simpele html) en kost dus verder niks.

Alles wat we aan geld binnenkrijgen gaat naar de leveranciers en de vaste kosten.

Immers zonder huisvesting, energie en voorraad ben je snel klaar met ondernemen.

 

Over dat er binnen vijf jaar de helft minder kleine zelfstandigen zullen zijn: Ja, dat geloof ik absoluut.

Klanten krijgen dan wat ze verdienen: Goedkope slecht gemaakte kleding in een van de vele filialen van een grootwinkelbedrijf dat zijn kleding laat fabriceren in een goedkoop land.

En zo lopen ze er uiteindelijk allemaal bij als de chinezen ten tijde van Mao....in een soort van uniform.

Sorry dat ik nu misschien wat negatief klink, maar ik heb afgelopen zaterdag te horen gekregen dat een collega ondernemer uit onze vorige vestigingsplaats zichzelf van het leven heeft beroofd één dag voordat hij in een nieuw pand zou trekken.

Kon me daar vroeger niets bij voorstellen als mensen zoiets deden, nu begrijp ik wel hoe je zover kunt komen alhoewel wij daar zelf (gelukkig) niet aan denken.

 

Zo gek is het niet bij ons en zal het ook niet worden.

Link naar reactie
  • 0

In veel gevallen heb ik een mening die niet overeen komt met gangbare meningen, maar ik zal hem bij deze wel uiten.

 

Ten eerste moet je daarbij weten dat ik niet meedoe aan gangbare kreten als "dat is in de mode" of "dat is uit".

Je vind iets mooi of je vind iets niet mooi. Zo simpel is het ;)

Ik denk dat je versteld staat van de mensen die zich goed voelen bij een bepaald kleding, en daar niet vanaf wijken.

 

Waarom bestaat er in de modewereld seizoen uitverkopen?

Allereerst is het een vorm van discriminatie, ten tweede moeten er dingen verkocht worden tegen of zelfs onder inkoopprijzen terwijl je daarna de winkel weer opnieuw moet aankleden en opnieuw alles inkopen.

 

Klanten zijn niet gek en weten dat. Wat is het gevolg, verlies op verlies.

 

Waarom wijken de winkels daar niet van af en hanteren ze gedurende het hele jaar een zelfde verkoopprijs (goedkoper dan tijdens het seizoen, maar duurder dan tijdens het uitverkoop). Wordt het niet verkocht, pech blijft het gewoon hangen. Wellicht na 3 jaar kun je dan nog een uitverkoop daarvan organiseren (speciale koopjeshoek of zo).

 

Ik zelf ben iemand die kleren koopt wanneer ik het nodig heb. En ik kan het waarderen als er een bedrijf is die een uniforme verkoopprijs hanteert. Zo werk ik ook naar mijn klanten toe.

Maar dat ben ik en dat is mijn mening, of je er mee eens bent of er wat mee kunt moet je zelf weten.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dingen moeten verkocht worden omdat ze 4 maanden na uitlevering vrijwel geen waarde meer hebben, maar voornamelijk omdat de nieuwe collectie er weer aankomt die 6 maanden daarvoor al ingekocht is.

In ons geval is het zo dat we tot op het laatste moment de rekeningen betalen, omdat er anders niet uitgeleverd wordt en je dan met een halflege winkel met spullen uit het verkeerde seizoen komt te zitten.

Moet je eens kijken wie er dan nog binnenkomt......nee, de schijn dat alles goed gaat moet te allen tijde worden hooggehouden in onze branche.

 

En klanten weten inderdaad heel goed dat uitverkopen in de modebranche noodzaak is en zeggen dat ook gewoon in je gezicht.

Sommige scheppen zelfs op over de koopjes die ze elders hebben gescoord en staan met de volle tassen van de concurrent (niet de grootwinkelbedrijven dus) in jouw winkel.

 

Stel dat ik daarvan af zou willen wijken hoe groot is dan de kans dat klanten bij mij kopen voor de normale prijs terwijl ze het X km verderop voor minder kunnen krijgen?

Je zou er versteld van staan hoever klanten reizen, als ze het idee hebben dat hetgeen ze zo graag willen kopen ergens anders voordeliger te krijgen is!

Dus verkopen we uit en hangen we de restanten het jaar daarop in een koopjeshoek waar het hele jaar door flink in wordt gegraaid en ook uit verkocht.

Zouden we het eerst 3 jaar laten hangen dan verkoop je het nooit meer. :(

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik uit je verhaal lees (dat is dus hoe het op mij overkomt), is het volgende:

- Ik zie een tekort aan onderscheidend vermogen en positionering d.m.v. jouw productaanbod en dienstverlening t.o.v. de concurrentie en binnen de gekozen doelgroepen...

- Mede daarmee verband houdend: de concentratie en nadruk op prijsstelling, waarbij er wellicht nog opties te verkennen zijn om minder marge (dus inkomen) weg te geven, maar op andere manieren waarde is toe te voegen. Gevolg is dat men jou alleen weet te vinden als het zwaar in de uitverkoop ligt, met alle gevolgen van dien, zoals je boven beschrijft.

- Promotionele activiteiten: geen geld voor advertenties, wel tijd om website bij te houden, welke promotionele mogelijkheden heb je (nog meer) om 'onbekend maakt onbemind' zoveel mogelijk te voorkomen, je (bijgestelde) productaanbod, jouw dienstverlening (service, maar ook verkoopvaardigheden) plus jouw toegevoegde waarde actief onder de aandacht te brengen eventueel bij meer of andere doelgroepen?

 

Kortom: pak je hele marketingmix eens erbij en probeer die eens met bovenstaande hints te doorgronden.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De modesector kampt met een verouderde ketenstructuur en een achterhaalde middenstandersmentaliteit. Okay, een deel van het assortiment vergt bijzondere stoffen die ruim voor het verkoopseizoen gemaakt moeten worden, maar de overgrote meerderheid van het aanbod zijn katoentjes die binnen een paar weken gemaakt en verkocht kunnen worden. Zara doet dat prima, grotendeels vanuit Spanje - amper China. Daar concurreer je niet tegenop met collecties die een half jaar vooruit besteld moeten worden, met complexe agentschappen en bureaucratische inkoopcombinaties, en middenstanders die te klein zijn om zelf echt te ondernemen.

 

Ik woon in Engeland en daar is alleen nog maar middenstand in niches. De rest is ketens, van Topshop tot Primark. Met veel goedkope kleding bij de grote supermarkten, prima jeans voor een tientje. Nederland gaat dezelfde kant op, en daar zijn de gevestigde middenstanders het slachtoffer van. Hard, maar niet te vermijden. Alleen wanneer je een bijzondere niche vind, met bijzonder aanbod voor bijzondere klanten. De rest is uitstel van afstel.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer het seizoen begint is er bij ons volop keuze in de winkel aanwezig, maar dan is het voor de meeste klanten 'te vroeg' of 'te warm' of 'te koud'..... :-\

Er wordt van alles verzonnen om maar niet tot aankoop over te gaan en ze vertrekken dan vaak met de zin: 'Ik kom zeker nog een keer terug!'

En dat doen ze ook, maar pas dán wanneer er plakkaten met SALE op de ruiten hangen of eerder en dan vragen ze om korting 'want de uitverkoop komt er toch al aan?'

 

....

 

Klanten doen ook graag of ze niet zoveel te besteden hebben, maar gaan wel op vakantie en halen dan bij ons nog even snel een leuk jurkje of topje in de uitverkoop.

Trouwens, van het verhaal dat er geen geld zou zijn in Nederland heb ik inmiddels ook de buik wel vol.

Dat geld is er wel, maar wordt allemaal richting spaarrekening geschoven om zeker te zijn dat ze iets hebben in tijden van nood zoals tijdens de financiële crisis in 2008.

Er zijn er maar weinig die beseffen dat wanneer de banken écht omvallen al die cijfertjes op hun papieren afschriften en beeldschermen niets meer zijn dan dat.....cijfertjes.

 

Dit klinkt echt zo kansloos. Jij bent vast ook zo'n ondernemer die de klant boos nakijkt als hij zonder iets te kopen de winkel uitloopt. >;(

 

Een mentaliteit van niks en geen wonder dat het geen storm loopt in jouw zaak.

Link naar reactie
  • 0

 

De modesector kampt met een verouderde ketenstructuur en eenachterhaalde middenstandersmentaliteit. Okay, een deel van het assortiment vergt bijzondere stoffen die ruim voor het verkoopseizoen gemaakt moeten worden, maar de overgrote meerderheid van het aanbod zijn katoentjes die binnen een paar weken gemaakt en verkocht kunnen worden. Zara doet dat prima, grotendeels vanuit Spanje - amper China. Daar concurreer je niet tegenop met collecties die een half jaar vooruit besteld moeten worden, met complexe agentschappen en bureaucratische inkoopcombinaties, en middenstanders die te klein zijn om zelf echt te ondernemen.

 

Ik woon in Engeland en daar is alleen nog maar middenstand in niches. De rest is ketens, van Topshop tot Primark. Met veel goedkope kleding bij de grote supermarkten, prima jeans voor een tientje. Nederland gaat dezelfde kant op, en daar zijn de gevestigde middenstanders het slachtoffer van. Hard, maar niet te vermijden. Alleen wanneer je een bijzondere niche vind, met bijzonder aanbod voor bijzondere klanten. De rest is uitstel van afstel.

 

 

Ik moet toegeven dat je precies de spijker op de kop slaat waar het mijn gedachtegang over de modebranche betreft.

Wat er in Engeland gebeurt is hier ook al volop aan het gebeuren.

Jammer dat consumenten niet doorhebben wat een verarming in aanbod dat met zich meebrengt. :(

Wij hadden altijd het idee dat we met onze merken al in een niche zaten, maar blijkbaar is dat ook geen garantie voor succes.

Daarvoor moeten er nog meer zelfstandige retailers én merken verdwijnen, zodat er uiteindelijk een klein groepje overblijft wat zich dan automatisch als niche kan presenteren.

 

On a side note: Heb zojuist weer even gebrainstormd met een leverancier over mogelijkheden om ons beter op de kaart te zetten en hun actieve rol daarin.

Want ze denken wel met ons mee, per slot van rekening halen ze hun omzet voor het leeuwendeel bij kleine zelfstandigen zoals wij en niet bij het grootwinkelbedrijf. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Dingen moeten verkocht worden omdat ze 4 maanden na uitlevering vrijwel geen waarde meer hebben, maar voornamelijk omdat de nieuwe collectie er weer aankomt die 6 maanden daarvoor al ingekocht is.

 

 

En dat vind ik dus onzin.

Als je in de modestraat van Amsterdam zit wellicht wel, maar het merendeel van de Nederlanders dragen hun kleding een volgend jaar ook hoor :P

En als je goed hebt gelezen, dan stelde ik dus voor om maar weinig van de "nieuwe" collectie te gaan kopen. Hanteer een gemiddelde prijs (lager dan je concurrent, maar hoger dan tijdens de uitverkoop). Wordt het dit jaar niet verkocht, wellicht volgend jaar wel. Dat scheelt je een hoop aan nieuwe inkoop.

 

Probeer onderscheidend te zijn, wees geen kuddedier.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

Die leveranciers houden het probleem echter in stand door hun trage werkwijze. Als ze vaker met kleinere collecties komen die jij als wederverkoper naar eigen inzicht kan toespitsen op jouw markt, dan onstaan er niet van die enorme overschotten in de keten waardoor de adviesprijs kunstmatig hoog gehouden moet worden om het verlies op dumping te beperken. In 1950 werd een vijfde met korting verkocht; thans is dat meer dan driekwart!

 

Dat probleem dient echter primair aangepakt te worden door leveranciers die hun push-systemen moeten afschaffen. Want zo maken ze hun eigen verkoopkanaal kapot. Als ze sneller wisselen en kleinere series maken, kan de middenstander beter ondernemen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2

Dat contact met je leverancier is top!

 

Waar het om gaat is: De klant moet vooral kopen tijdens het seizoen. Dat is jouw klant, die uitverkoop klant heb je niets aan. Alle focus moet dus liggen op het tevreden stellen van jouw echte doelgroep. Dat is het juiste product op het juiste moment maar ook het kopje koffie. Dat kan die grote winkel namelijk niet.

 

Punt 1 op je todo: Bestellen en lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kloteklanten/1001004006761243/index.html

 

"Met dit boek stel ik mijzelf ten doel u de ingrediënten aan te reiken zelf een visie te ontwikkelen voor de commerciële strategie voor uw onderneming. Kloteklanten gaat over de relatie tussen bedrijven en hun klanten. Wat gaat er goed en wat gaat er goed fout? En wat doet u daar dan vervolgens mee…" - Egbert Jan van Bel

 

Die paar tientjes absoluut waard gezien je berichten. Creëert een hoop simpele inzichten en is praktisch zonder te verwijzen naar gigantische investeringen e.d.

 

Punt 2: Leg contact met die brancheverenigingen en vraag wat ze voor je kunnen doen. Er zijn er meerdere, een gesprek is gratis. Praat met ze en vraag wat hun toegevoegde waarde voor jou is. Alleen maar leerzaam en in een paar uur kan je die afspraken hebben. Die mensen weten vaak veel van de globale markt, hebben toegang tot onderzoeken waar ze naar verwijzen en algemene trends. Geeft je een goed beeld waar jij het anders doet dan de rest en je ziet mogelijk kansen.

 

Punt 3: TwaBla heeft deels gelijk wat mij betreft. Het kan inderdaad anders. Of jij dat nu kan realiseren vraag ik me af. Overweeg de genoemde punten en kijk wat je er mee kan.

 

Punt 4: Nieuwe collecties heb je gewoon nodig en je hebt inderdaad gelijk dat je er vanaf moet wat mij betreft. Dat begint bij de inkoop, je moet het grootste deel in het seizoen verkopen, daar ligt je winst. Dus het meest praktische punt is uitzoeken hoe je van dat actiematige/sale stijltje af komt. Als je dit uitstraalt en je verplicht voelt te volgen moet je inderdaad vroeg en veel uitverkopen. Er zijn manieren om dat wellicht te matigen.

 

Punt 5: Neem contact op met deze HL gebruiker en praat met hem als hij daar open voor staat: https://www.higherlevel.nl/profiel/u/rvanzandwijk Hij kan zijn toegevoegde waarde beter uitleggen dan ik.

 

Het begint allemaal bij jezelf. Wat de grootwinkelbedrijven e.d. doen boeit niet. Gewoon kijken waar jij wel kan excelleren. Als dat niet lukt dan is het niet rendabel en moet je inderdaad stoppen als je een uitweg ziet. Als je nog kansen ziet, verbeteringen ziet, waarvan ik hoop dat bovenstaande punten je daarmee helpen en richting geven, dan kan je eerst kijken wat je daarmee kan. Stoppen kan altijd nog.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dit klinkt echt zo kansloos. Jij bent vast ook zo'n ondernemer die de klant boos nakijkt als hij zonder iets te kopen de winkel uitloopt. >;(

 

Een mentaliteit van niks en geen wonder dat het geen storm loopt in jouw zaak.

 

Je veronderstelling raakt kant noch wal.

Een klant boos nakijken zou betekenen dat ik het ze persoonlijk kwalijk neem en dat is niet het geval.

Maar ik ben wel teleurgesteld als ik merk dat ze niets kunnen vinden van hun gading in een winkel die vol hangt met mode die je niet op elke hoek van de straat tegenkomt.

Dat is een teken dat ik het niet goed genoeg gedaan heb bij de inkoop, bij mijn service of mijn prijsstelling.

Gelukkig komt dat niet zo vaak voor als je zou denken, dus misschien zou ik mijn reactie wat hebben moeten matigen in dat opzicht.

 

Wat betreft je mening over mijn mentaliteit: Dat is jouw mening en of die er bij mij iets toe doet......niet echt nee.

Ik ken je verder niet en kan dus ook geen waardeoordeel vellen over de waarde van jouw mening snap je.

Maar in ieder geval bedankt voor je duidelijke verwoorde standpunt ook al had ik er inhoudelijk niet zoveel aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Dingen moeten verkocht worden omdat ze 4 maanden na uitlevering vrijwel geen waarde meer hebben, maar voornamelijk omdat de nieuwe collectie er weer aankomt die 6 maanden daarvoor al ingekocht is.

 

 

En dat vind ik dus onzin.

Als je in de modestraat van Amsterdam zit wellicht wel, maar het merendeel van de Nederlanders dragen hun kleding een volgend jaar ook hoor :P

En als je goed hebt gelezen, dan stelde ik dus voor om maar weinig van de "nieuwe" collectie te gaan kopen. Hanteer een gemiddelde prijs (lager dan je concurrent, maar hoger dan tijdens de uitverkoop). Wordt het dit jaar niet verkocht, wellicht volgend jaar wel. Dat scheelt je een hoop aan nieuwe inkoop.

 

Probeer onderscheidend te zijn, wees geen kuddedier.

 

Juist dat laatste (onderscheidend zijn) zorgt ervoor dat we steeds weer opnieuw collecties moeten inkopen.

Met alle respect, je komt niet uit deze branche anders zou je weten dat jouw oplossing niet echt werkt en dan met name in het segment waar wij in opereren.

Het gaat er namelijk niet alleen om of je in Amsterdam zit maar vooral in welk segment van de markt je opereert.

Kleding die wij verkopen gaat zeker langer mee dan een jaar, maar de klant weet tegelijk ook dat je jezelf niet kunt blijven vertonen in een jurk van een seizoen of zelfs twee seizoenen terug.

 

Wij passen wat jij nu voorstelt overigens al wel een jaar toe: minder inkoop per seizoen en basic items terughangen met een iets lagere prijs als zijnde 'nieuw binnen'.

Voor impulsklanten en nieuwe klanten werkt dat prima, vaste klanten zien dat altijd direct en laten die artikelen links liggen of verwijten ons zelfs dat we zoiets doen. Wij zijn daar dus altijd heel voorzichtig mee!

 

Link naar reactie
  • 1

Dat contact met je leverancier is top!

 

Waar het om gaat is: De klant moet vooral kopen tijdens het seizoen. Dat is jouw klant, die uitverkoop klant heb je niets aan. Alle focus moet dus liggen op het tevreden stellen van jouw echte doelgroep. Dat is het juiste product op het juiste moment maar ook het kopje koffie. Dat kan die grote winkel namelijk niet.

 

Punt 1 op je todo: Bestellen en lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kloteklanten/1001004006761243/index.html

 

"Met dit boek stel ik mijzelf ten doel u de ingrediënten aan te reiken zelf een visie te ontwikkelen voor de commerciële strategie voor uw onderneming. Kloteklanten gaat over de relatie tussen bedrijven en hun klanten. Wat gaat er goed en wat gaat er goed fout? En wat doet u daar dan vervolgens mee…" - Egbert Jan van Bel

 

Die paar tientjes absoluut waard gezien je berichten. Creëert een hoop simpele inzichten en is praktisch zonder te verwijzen naar gigantische investeringen e.d.

 

Punt 2: Leg contact met die brancheverenigingen en vraag wat ze voor je kunnen doen. Er zijn er meerdere, een gesprek is gratis. Praat met ze en vraag wat hun toegevoegde waarde voor jou is. Alleen maar leerzaam en in een paar uur kan je die afspraken hebben. Die mensen weten vaak veel van de globale markt, hebben toegang tot onderzoeken waar ze naar verwijzen en algemene trends. Geeft je een goed beeld waar jij het anders doet dan de rest en je ziet mogelijk kansen.

 

Punt 3: TwaBla heeft deels gelijk wat mij betreft. Het kan inderdaad anders. Of jij dat nu kan realiseren vraag ik me af. Overweeg de genoemde punten en kijk wat je er mee kan.

 

Punt 4: Nieuwe collecties heb je gewoon nodig en je hebt inderdaad gelijk dat je er vanaf moet wat mij betreft. Dat begint bij de inkoop, je moet het grootste deel in het seizoen verkopen, daar ligt je winst. Dus het meest praktische punt is uitzoeken hoe je van dat actiematige/sale stijltje af komt. Als je dit uitstraalt en je verplicht voelt te volgen moet je inderdaad vroeg en veel uitverkopen. Er zijn manieren om dat wellicht te matigen.

 

Punt 5: Neem contact op met deze HL gebruiker en praat met hem als hij daar open voor staat: https://www.higherlevel.nl/profiel/u/rvanzandwijk Hij kan zijn toegevoegde waarde beter uitleggen dan ik.

 

Het begint allemaal bij jezelf. Wat de grootwinkelbedrijven e.d. doen boeit niet. Gewoon kijken waar jij wel kan excelleren. Als dat niet lukt dan is het niet rendabel en moet je inderdaad stoppen als je een uitweg ziet. Als je nog kansen ziet, verbeteringen ziet, waarvan ik hoop dat bovenstaande punten je daarmee helpen en richting geven, dan kan je eerst kijken wat je daarmee kan. Stoppen kan altijd nog.

 

Dank je wel voor je input! Duidelijk en to the point en héél belangrijk: Ik kan er inderdaad iets mee.

Heb inmiddels ook al een PM gehad van René van Zandwijk dus mogelijk komt daar ook nog iets positiefs uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.