• 0

Help, mijn jonge onderneming (ca 6 mnd) dreigt onderuit te gaan (herenmode)

Hallo Iedereen,

 

Ik heb eigenlijk al regelmatig -als gast- hier zinvolle topics doorgepluist. Inmiddels ben ik sinds jan'08 officieel 'ondernemer' en sinds april'08 'operationeel' .

 

Ik leef hier veel topics, met daarin formele zinsopbouw, hoop dat het geen probleem is als ik gewoon informeel blijf? ;)

 

Goed, ik ben een 27jarige Hagenaar en ben dus sinds dit jaar ondernemer in een midden grote stad in de randstad. Ik heb daar op een mooie locatie (A1/A2) een Heren Mode zaak geopend. Met hoog segment, casual & trendy merken, richt ik mij op een specifieke doelgroep. Leeftijd varierend van ca. 20+ tot eind 30. Uiteraard heb ik ook jongere en iets oudere klanten, maar dit is de core 8).

 

Ik heb geen directe concurrent, sinds er in deze stad; 1. weinige hoog segment heren mode winkels zijn en 2. géén enkele casual zaak in het hoogsement aanwezig is. Daarnaast voer ik een merkenpakket die, buiten 1 brand, binnen de Gemeente **** exclusief bij mij te verkrijgen is

Assortiment bestaat uit bovenkleding (shirts/polos/truien/overhemden & Jeans) tot en met schoenen(sneakers), ondergoed en accesoires.

 

Tot hier even geprobeerd een duidelijke beeld van de onderneming te creeeren.

 

Goed, ik heb de onderneming gestart met een klein deel eigenvermogen en een bedrijfsfinanciering (rekeningcourant) bij de ING, voor >50k.

 

De eerste 6,7 maanden zijn zwaar geweest, moeilijk begin, wat óók ermee te maken had, dat ik in de zomer collectie nog relatief weinig van mijn beoogde hoog segment merken had(ca. 30%), deze moeten namelijk bijna 1 jaar vantevoren bij de verschillende agentschappen van deze merken besteld worden, ik was daar dus ca. 5 maanden te laat voor.

Daarnaast was er een EK, busstaking (belangrijke bron van klanten op mijn locatie) en sprake van een financiele crisis (nog steeds) waardoor consumenten ook minder snel consumeren, zeker in het hoog segment.

 

Positieve zijde van het eerste halfjaar dat ik bezig ben, is het feit dat de omzet wél iedere maand weer groeit, met kleine stappen (tussen de ca, 10-20%), maar toch!

 

Goed, maar tegelijkertijd is het probleem van het achterblijven van voldoende omzet, dat ik niet genoeg gereneer om mijn inkoop te kunnen betalen.

Om dit reden heb ik acuut geld nodig, dit doorbesproken met de boekhouder en samen een prognose voor 2008-2010 gemaakt, hierin vanuit gegaan dat groei op dezelfde tempo doorzet en dan ziet de toekomst er gewoon rooskleurig uit!

Met de (positieve) feedback van de boekhouder en de 2,5 jaar prognose onder de arm richting de bank gestapt,maar deze weigert na 6 weken (!!) bedenktijd de aanvullende financiering :( :-[

 

Nu ben ik dus in paniek, zonder de aanvullende financiering kan ik mijn inkoop niet betalen, wat behalve problemen oplevert met deurwaarders (nog niet gebeurt!) e,d ,maar ook dat de leveranciers de leveringen voor de nieuwe collecties stopzetten. :'(

 

En mijn vraag is dan ook; Hoe nu verder? Ik weet van de borgstelling vanuit de staat voor startende ondernemers, volgens mij kan ik zelfs proberen een borgstelling bij desbetreffende gemeente te halen (BZB), ik heb eventueel mijn koophuis als onderpand en mijn vrouw is gewoon full time werkzaam. Mijn enige oplossing die ik kon bedenken was naar andere banken dan mijn huidige bank afstappen, maar gaan die het dan wel goedkeuren, ik ben echt ten einde raad :( :(

 

Sorry voor de lange brij aan tekst, maar ik wilde zo duidelijk mogelijke beeld schetsen van mijn situatie, hoop dat jullie me kunnen adviseren :-\

 

[kopregel gespatieerd - mod]

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Als je de prijsmechanismen van grote retailers kent, weet je dat er geen seizoenen meer zijn. De uitverkoop begint enkele weken nadat de goederen binnengekomen zijn. Er is een prognose en alleen als een product volgens verwachting verkoopt, kan de richtprijs aangehouden worden. Anders gaat die onherroepelijk omlaag. Dus met drie jaar tegenvallende verkopen, is er veel afgeprijsd. Dan gaat het vet er wel af.

 

Overigens had het najaar van 2010 goed moeten zijn, door de vroege kou. En het voorjaar van 2011 ook, vanwege de vroege hitte. Probleem afgelopen winter was dat veel winkels te snel door hun wintergoed heen waren, want die hadden zuinig ingekocht na twee magere jaren. Gevolg was dat er in november keuzes gemaakt moesten worden: alsnog bijbestellen of niet. Risico was dat je dan je verlies inkoopt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het waren weer een paar roerige weekjes.... :-\

 

Allereerst wil ik even inhaken op de dingen die we hebben ondernomen om de winkel zélf een andere uitstraling te geven.

Op aanraden van een representatief aantal klanten die we daar specifiek naar hebben gevraagd, hebben we een aantal vazen met (kunst)bloemen en wat mooie planten weggezet. Dat oogt veel minder 'kaal' en geeft behoorlijk wat meer gezelligheid en warmte.

De naam van de winkel staat inmiddels ook in grote mooie en duidelijke letters op de etalageruit.

Dit hebben we gedaan omdat er buiten eerst alleen een lichtbak was en de winkelnaam met logo levensgroot op de wand achter de kassa was gezet. Vanaf buiten was dat wel te zien bij het bekijken van de etalage, maar eigenlijk niet als je gewoon voorbij liep.

Verder komen onze merken in de vorm van logo's op de etalageruit te staan, zodat de klant snel kan zien wat we in ons assortiment hebben.

Dit alles hadden overigens we in onze vorige winkel wel gedaan en daar kregen we steeds te horen dat we als 'duur' werden gezien en daardoor dus de drempelvrees hoog was.

Om dat hier te voorkomen hadden we dus gekozen voor een meer low-profile uitstraling, wat het effect had dat de verkeerde klanten binnenkwamen. Uitspraken als: Is dat zo duur!? en dergelijke kwamen gewoon te vaak voor.

Prijskaartjes in de etalage hielpen daar wel wat tegen, maar niet genoeg, dus nu onze klanten op onze vraagstelling omtrent de uitstraling van de winkel ook aangaven dat die te gewoon, te kaal en ongezellig was, zijn we overstag gegaan.

 

Op Facebook zijn we inmiddels bezig met een offensief om via mensen die er toe doen in de modewereld wat meer bekendheid voor onze winkel te genereren. Een van die mensen is tevens een leverancier van naam en faam die regelmatig op TV te zien zal zijn komende maanden. 8)

 

Verder zijn we helaas geconfronteerd met een leverancier die ons ineens voor een bedrag van 4,5 K heeft aangemeld bij een incassotraject terwijl we in goed onderling overleg volop bezig waren met een betalingstraject.

We zijn er niet blij mee, omdat we verder met al onze leveranciers goede afspraken hebben gemaakt over het betalingsverloop en deze leverancier als enige stelt dat hij wel moet vanwege zijn verzekering. ???

In totaal moeten er aan alle leveranciers nog 16K worden betaald om volledig schuldloos te zijn, want alle vaste lasten en belastingen zijn wel betaald.

Uiteraard tel ik dan niet ons RC krediet van 35K daarin mee want dat stond en staat helaas vol.

 

Omdat het nu naar het einde van het seizoen loopt, wordt de druk van de leveranciers om te betalen wel steeds groter want ze willen vanaf komende maand hun volgende collectie uitleveren. Daarvoor moet echter eerst de 'oude' collectie die nu nog deels in de winkel hangt betaald zijn, dus hebben we nog maar een paar weken om dat geregeld te krijgen.

En met de vakantietijd is het nu eenmaal niet erg druk in de stad en blijft de omzet mede daarom ook een beetje achter.

Het mooiste zou zijn dat we snel (tijdelijk) 7K krediet zouden kunnen krijgen om dit op te lossen, (de rest lukt ons zelf wel) want het zou zo maar kunnen gebeuren dat er nog één of meerdere leveranciers hun openstaande vorderingen ter incasso overdragen.

Dan zijn we alleen maar extra geld kwijt aan rente en kosten en is het moeilijk om nog zonder vooruitbetaling geleverd te krijgen.

Wanneer de winkel dan niet wordt voorzien van een deel van de nieuwe wintercollectie (ook al wordt die dan nog niet echt gekocht) verliezen klanten hun belangstelling en kom je in een neerwaartse spiraal terecht met een uitkomst die je niet wil.

We hopen dan ook vurig snel een oplossing te vinden voor dit probleem, want dat beheerst momenteel steeds meer ons handelen.

 

Wat het dan allemaal nog wranger maakt is dat we zeker weten dat er een bedrag van 15K onze kant opkomt, maar dat dat niet eerder zal zijn dan eind September.

Die timing is dus waardeloos maar helaas niet te veranderen door de regelgeving eromheen. :(

 

Verder zijn we bij de Gemeente op gesprek geweest over een BBZ regeling in de vorm van een Hypotheek Krediet en/of een aanvulling op het salaris, want we pakken nu maandelijks wel salaris (18K per jaar) maar hebben het geld eigenlijk nodig om de leveranciers te betalen.

Beide mogelijkheden werden direct afgeschoten (we hebben nu immers salaris en van een Krediet Hypotheek wilden ze niets weten want extra financiering is geen oplossing voor een structureel probleem) maar we mogen wel een aanvraag doen voor een micro krediet, alhoewel ze niet zeker zijn of dat wel kan omdat dat neer zou komen op een herfinanciering van ons RC bij de bank van 35K.

Daarvoor moeten we natuurlijk wel het hele traject doorlopen met resultatenrekeningen en een ondernemersplan en zelfs een verlaat haalbaarheidsonderzoek.

Daarna wordt er een extern bureau ingeschakeld om te beoordelen of we wel of niet in aanmerking komen, want de Gemeente doet dit niet zelf.

We zitten nog in dubio of we dat allemaal nog wel willen/zullen doen gezien de (op dit moment wankele) gezondheidstoestand van mijn vrouw en de inschatting dat we uiteindelijk misschien toch een afwijzing zullen krijgen omdat ze niet mogen/kunnen herfinancieren.

 

In de tussentijd gaan we maar gewoon door met wat we aan het doen zijn en proberen we er het beste van te maken.

Uiteindelijk weten we na 4 jaar ondernemen dat ons concept werkt en dat de huidige problemen oplosbaar zijn mits we genoeg tijd hebben en de economie weer aantrekt waardoor de consument weer geld uit wil geven aan mooie kleding.

Vooral dat laatste zou een zegen zijn want het is niet fijn om je marge voor het grootste deel aan klanten weg te moeten geven om spullen alsnog verkocht te krijgen.

 

PS: Mocht er hier een ondernemer in de damesmode branche meelezen....een sparringpartner met veel ervaring zou welkom zijn. ;)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Of de bbz medewerker van de gemeente begrijpt er niets van of je hebt een verkeerd beeld vN de bbz. Bbz heeft niets te maken met hypo krediet of microkrediet.

 

De bbz bied in jullie geval veel mogelijkheden om een gezonde doorstart te maken mits het bedrijf na verlening bbz levensvatbaar is.Dat kan dan een herfinanciering,financiering of sanering zijn.

 

Wel maak ik me zorgen over je motivatie om bbz niet aan te vragen omdat er een afwijzing kan komen. Je gaat ervoor of niet en dan pak je alle kansen aan!!

 

Danny

 

Ps

 

Heb je wat me de aangeboden hulp van rene gedaan?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bij amstelgeld kunnen ze krediet voor je regelen maar ze vragen wel wat provisie voor, het is maar een voorstel dus kijk maar op hun site.

 

Dank voor je uitstekende hulp. Hier hebben we wat aan!! Net zo nutteloos als het antwoord in je eigen topic dat je eigen accountant het geregeld heeft maar je niet weet hoe en daarom het niet kan uitleggen.

 

Ga zo door!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Of de bbz medewerker van de gemeente begrijpt er niets van of je hebt een verkeerd beeld vN de bbz. Bbz heeft niets te maken met hypo krediet of microkrediet.

 

De bbz bied in jullie geval veel mogelijkheden om een gezonde doorstart te maken mits het bedrijf na verlening bbz levensvatbaar is.Dat kan dan een herfinanciering,financiering of sanering zijn.

 

Wel maak ik me zorgen over je motivatie om bbz niet aan te vragen omdat er een afwijzing kan komen. Je gaat ervoor of niet en dan pak je alle kansen aan!!

 

Danny

 

Ps

 

Heb je wat me de aangeboden hulp van rene gedaan?

 

Hoi Danny,

 

Ik zal even puntsgewijs reageren:

 

- De mogelijkheid van een Krediethypotheek zit in de WWB maar niet in het onderdeel BBZ.

Het gaat daarbij om een speciale vorm van Leenbijstand, een vorm van bijstand waarin de Gemeente je voorziet van een lening die je gewoon terug moet betalen.

Omdat we beschikken over een overwaarde van 150K in onze woning en daarnaast nog eens 15 K binnen moeten krijgen uit een erfenis, was dat dan ook waar we op hadden ingezet bij een verkennend gesprek daarover met de Gemeente.

De ambtenaar van de Gemeente heeft er echter van gemaakt dat we als zelfstandig ondernemer gebruik dienen te maken van de BBZ wat me op je volgende punt brengt.

 

- Het verhaal Microkrediet kwam dus van de ambtenaar die we gesproken hebben.

Inmiddels weet ik dat een Microkrediet werd verstrekt voor de BBZ er was. De ambtenaar spreekt dus blijkbaar nog steeds in de taal van het verleden. ::)

Dat we daar op dit moment niet super enthousiast over zijn, komt voornamelijk omdat we niet zeker zijn dat het ziektebeeld (reumatische artritis) van mijn vrouw zich opnieuw zal stabiliseren met haar nieuwe medicatie.

Mocht dat niet het geval zijn, dan is er namelijk geen andere mogelijkheid dan per de eerstvolgende mogelijkheid (Juli 2012) te stoppen met de winkel.

Gelukkig weten we binnen een drietal weken of de nieuwe medicatie aan zal slaan en mocht dat het geval zijn dan is er geen sprake meer van twijfel (wat wel blijft is de twijfel over de (on-) mogelijkheid tot herfinanciering via dat traject) om de BBZ kans te grijpen wanneer die er ligt.

 

 

Maaarrrrr.......aan de andere kant is het ook weer zo dat we met een stuk Leenbijstand van 11K zeker zo goed geholpen zijn om verder te kunnen, omdat we dan ineens alle nu nog openstaande posten bij onze leveranciers kunnen betalen.

Met zo'n stuk financiële hulp, in combinatie met hulp en advies van ervaringsdeskundigen, moet het volgens ons zeker mogelijk zijn om de winkel een nieuwe impuls te geven (met bijvoorbeeld een reclamebudget wat er nu niet is) en de juiste klanten binnen te krijgen én te houden.

De locatie is in ieder geval goed, qua bezoekersaantallen en winkelaanbod is de huidige plaats van vestiging een hele verbetering t.o.v waar we eerst zaten.

Gezien de enthousiaste reacties van onze vaste klanten gedurende de afgelopen 4 jaar in combinatie met de gerealiseerde omzet doen we in de basis in ieder geval iets goed, zelfs in deze tijd waarin we inmiddels al aardig wat collega ondernemers hebben zien stoppen vanwege liquiditeitsproblemen of faillissement. (en helaas ook een zelfmoord..... :'( )

Het belangrijkste is om de fouten en zwakke punten uit onze bedrijfsvoering te halen die we zelf niet zien.

 

- Nadat ik René onze adresgegevens heb gestuurd via PM is er verder geen inhoudelijk contact meer geweest waarin we iets hebben afgesproken zeg maar.

Hij heeft wel onze website bekeken en laten weten dat die er goed uitzag en vroeg wat we zelf al hadden ondernomen om de zaak uit het slop te trekken.

In mijn laatste bericht (en ook dit bericht) staat dat allemaal verwoord en dat heb ik hem via PM ook weer gemeld.

 

Link naar reactie
  • 0
Maaarrrrr.......aan de andere kant is het ook weer zo dat we met een stuk Leenbijstand van 11K zeker zo goed geholpen zijn om verder te kunnen, omdat we dan ineens alle nu nog openstaande posten bij onze leveranciers kunnen betalen.

 

en dan? de nieuwe collectie komt binnen met de bijbehorende facturen en als ik er vanuit kan gaan dat de betalingstermijn 30 dagen is vraag ik mijzelf al of je in die 30 dagen zoveel verkoopt dat je de rekeningen kan betalen en de andere vaste kosten.

 

In jouw plannen werk je alleen de achterstand weg maar is er weer geen buffer om tegenvallers op te vangen.

 

Zo heb ikzelf ook jaren gewerkt: het ene gat met het andere vullen totdat het laatste gat open bleef, Met meer geluk dan wijsheid ben ik er goed mee weg gekomen. Sindsdien onderneem ik wat kleinschaliger maar wel alleen nog met eigen geld.

 

Kosten en schulden ontstaan sneller dan dat je ze wegwerkt is mijn ervaring.

 

Wellicht kom ik van negatief over maar sinds ik voor mijzelf de knop heb omgezet heb ik weer rust en plezier in ondernemen.

Link naar reactie
  • 1

Tijd voor een update.

Inmiddels hebben we alle crediteuren weer betaald (op één na die op eigen verzoek via een regeling betaald wordt, omdat hij een maand geleden zo nodig niet met ons mee wilde denken) en zijn we tegelijk druk bezig om een aantal zaken tegelijk aan te pakken.

Allereerst de uitstraling van de winkel: We hebben de winkel zelf meer aangekleed en het pand tevens voorzien van fraaie belettering op de winkelruiten.

Dit alles hebben we gedaan in een nieuwe huisstijl die ik wederom zelf heb ontworpen en waar we veel positieve reacties én vanaf de eerste dag meer aanloop op hebben ontvangen.

De huisstijl is nu een stuk chiquer en we geven ook heel direct aan dat we in exclusieve damesmode doen, zodat het van meet af aan duidelijk is wat je bij ons kunt verwachten.

 

Dan onze doelgroep....die hebben we nog eens goed onder een vergrootglas gelegd en daar is uitgekomen dat we op onze huidige locatie de bakens enigszins moeten verzetten naar 50+ en grotere maten omdat we die heel veel in onze winkel binnenkrijgen voor dat deel van onze collectie wat daar geschikt voor is.

De jongere vrouwen en kleine maatjes zijn hier duidelijk minder aanwezig en dat resulteert in een tekort aan grotere maten wegens uitverkocht en best veel kleine maatjes in de uitverkoop die dan nog niet weg gaan.

We kiezen voor het komende zomerseizoen dan ook voor een andere inkoop dan anders en zullen hier duidelijk rekening mee gaan houden.

 

Verder hebben we het besluit genomen om een webshop te beginnen als extra verkoopmogelijkheid.

We hadden al eens wat geëxperimenteerd met Marktplaats en dat lukte vrij aardig dus nu moeten we er maar echt voor gaan en een webshop openen op ons eigen domein. (Scheelt weer een hoop SEO werk want we staan al redelijk goed in Google)

Per slot van rekening horen we héél vaak dat we zo'n mooie collectie hebben en dat de merken die we verkopen lang niet overal te verkrijgen zijn.

Dan moet dat in een webshop toch wel gaan lukken om die spullen te verkopen omdat heel Nederland bij je kan winkelen.

Kostentechnisch is zo'n webshop allemaal niet zo spannend zolang je veel zelf kunt doen en gelukkig kan ik dat dus dat scheelt weer heel wat.

Als alles goed gaat kunnen we op 1 September open met de shop en we zijn benieuw wat dat gaat brengen.

De verwachtingen zijn niet al te hoog gespannen, wat er binnenkomt is meegenomen dus tegenvallen kan het niet echt.

 

Verder weten al onze leveranciers dat het komend seizoen wat langer kan duren met het betalen van de facturen en doen we dus wat veel collega's inmiddels ook doen: Facturen in stukken betalen met de zegen van de leveranciers.

Zolang er regelmatig geld binnenkomt bij de leveranciers is het goed en krijg je hun vertrouwen, want uiteindelijk hebben we elkaar nodig om te kunnen bestaan.

 

Zo, dat was het weer even voor nu, als er weer iets te melden valt meld ik mij weer in dit topic ook al is het strikt genomen niet van mij.

 

PS: We zijn op de achtergrond ook nog bezig met de BBZ en een financiering maar dat is nu even naar het tweede plan geschoven omdat we eerst de boel aan wilden pakken en er geen tijd te verliezen was.

Financieel staan we er nog steeds niet sterk voor, (geen buffer en dus een wankele liquiditeitspositie) maar zolang we de vaste lasten kunnen betalen, de komende maanden duidelijke groei gaan zien én onze leveranciers kunnen betalen, zijn we nog niet verslagen. Ooit zal het beter gaan en het enige wat wij tot dan moeten doen is keihard werken en realistisch zijn ten aanzien van de te behalen resultaten!

Zien we over een maand of 4 dat het écht niet lukt dan trekken we zelf de stekker eruit, maar tot dan gaan we gewoon door met ondernemen want daar ligt ons hart. :)

Wordt vervolgd....

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Respect voor je inzet.

 

Webshop snap ik, maar vergis je niet in de tijd die je nodig hebt om dat goed te doen. Pas op dat je aandacht niet versnippert en het ten koste gaat van zowel je fysieke als je online winkel.

 

Niet dat je het niet moet doen, maar denk goed na hoe je tijd die je hebt maximaal kunt laten renderen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Je koopt er niets voor want ik zou niet weten hoe ik je van advies zou kunnen voorzien, maar ik vind het een mooi verhaal om te lezen en hoop dat van harte dat je het "op de rit krijgt".

 

Misschien toch 1 tip: Regel bij je leverancier een verlengde betalingstermijn van zeker 90 dagen. Dit zou zelfs tegen een verhoging van 2% kunnen zijn van je inkoop. Zet hier tegenover dat je door de extra tijd die je hebt minder rekening-courantkrediet nodig hebt waar je hoogstwaarschijnlijk 5 a 6% voor betaald (ergo je betaald minder en bereikt hetzelfde).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch 1 tip: Regel bij je leverancier een verlengde betalingstermijn van zeker 90 dagen. Dit zou zelfs tegen een verhoging van 2% kunnen zijn van je inkoop. Zet hier tegenover dat je door de extra tijd die je hebt minder rekening-courantkrediet nodig hebt waar je hoogstwaarschijnlijk 5 a 6% voor betaald (ergo je betaald minder en bereikt hetzelfde).

 

Dat klopt niet Alex! dat is een ernstige misrekening, ik hoop niet dat jij dit soort deals maakt. Die 2% betaal je namelijk voor een (extra) krediet periode van 60 dagen. Dat betekent dat je op jaarbasis 360/60=6 x2% = 12% betaald. Dat is dus aanzienlijk duurder als 5% of 6% rente op rekening courant krediet.. die al op jaarbasis is bepaald.

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch 1 tip: Regel bij je leverancier een verlengde betalingstermijn van zeker 90 dagen. Dit zou zelfs tegen een verhoging van 2% kunnen zijn van je inkoop. Zet hier tegenover dat je door de extra tijd die je hebt minder rekening-courantkrediet nodig hebt waar je hoogstwaarschijnlijk 5 a 6% voor betaald (ergo je betaald minder en bereikt hetzelfde).

 

Dat klopt niet Alex! dat is een ernstige misrekening, ik hoop niet dat jij dit soort deals maakt. Die 2% betaal je namelijk voor een (extra) krediet periode van 60 dagen. Dat betekent dat je op jaarbasis 360/60=6 x2% = 12% betaald. Dat is dus aanzienlijk duurder als 5% of 6% rente op rekening courant krediet.. die al op jaarbasis is bepaald.

 

Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand zo'n domme fout zou maken.

 

Misschien bedoelde hij te zeggen dat het voordeliger is om 2% over het inkoopbedrag te betalen voor een extra betalingstermijn van 90 dagen (90 + de normale 30 dagen = 120 dagen) waardoor je over een bedrag van 100.000 euro eerst 2000 euro boete betaal en vervolgens slechts over 8 maanden de RC-rente hoeft te betalen van rond de (uit mijn hoofd) 4000 euro (bij 6% op jaarbasis). Anders betaal je 6% over 100.000 = 6000 euro.

 

Nope... ook in deze situatie blijven de kosten gelijk... foei Alex :P

Link naar reactie
  • 1

En het is weer tijd voor een update.

Na de nodige aanpassingen zoals in mijn vorige update omschreven, hadden we in de aanloop naar de komende winter een stabiel omzetbeeld verwacht met een lichte stijging in het vooruitzicht.

Waar we in de verregende zomermaanden een tegenvallende omzet zagen, hoopten we met de aanpassingen het tij enigszins gekeerd te hebben.

Helaas is het omzetbeeld in de afgelopen maand September niet verbeterd, maar eerder slechter geworden. De omzet kwam dankzij een heel goede laatste week nog wel uit op het niveau van de voorgaande maanden, maar er zat ook een week tussen met 300 Euro die een voorbode bleek te zijn voor Oktober.

Want in de huidige maand is het nu dus ineens (net of er een knop is omgezet) echt mis aan het gaan......op dit moment hebben we 800 Euro omzet (3500 Euro minder dan normaal) en het ziet er niet naar uit dat er op korte termijn verbetering in gaat komen.

De consument is blijkbaar het vertrouwen volledig kwijt en houdt heel duidelijk de hand op de knip, wat blijkt uit het feit dat we nog wel aanloop hebben, maar dat aankopen niet worden gedaan met redenen als "ik denk er nog even over.. ik weet nu dat u het heeft.." en meer van dat soort dooddoeners.

Inmiddels is onze webwinkel sinds 4 weken in de lucht maar daar komt (nog) geen omzet uit en dus kunnen we dit tekort aan omzet daarmee niet opvangen.

Verder hebben we op een groot aantal artikelen de marge verlaagd om de verkoopprijzen aantrekkelijker te maken maar ook dat heeft tot nu toe vrijwel geen effect op het aankoopgedrag van de consument.

 

Zo slecht als het nu is hebben we het in de 6 jaar dat we bestaan nog niet eerder meegemaakt en dus hebben we, mede met inachtneming van de verslechterende gezondheidstoestand van mijn vrouw die reuma heeft, besloten om zelf de stekker eruit te trekken.

Alle voororders voor het komende seizoen zijn geannuleerd en daarmee is de eerste stap op weg naar het einde van onze onderneming gezet.

Tijdens het annuleren van onze voororders hoorde ik van verschillende leveranciers en agenten dat ze voor het komende seizoen tussen de 40 en 65% minder hadden geschreven dan vorig jaar en dat leveranciers nu zelf ook in zwaar weer terecht dreigen te komen.

Zoals wij het nu kunnen bekijken zal voor veel ondernemers (detaillisten en leveranciers) in de modebranche de komende jaren het doek gedwongen gaan vallen maar daarmee vertel ik niets nieuws.

 

Maar goed, in de tussentijd dienen we een aantal zaken te regelen die een nette afwikkeling mogelijk moeten maken.

De annulering van onze voororders was uiteraard slechts stap nummer één.

Ons huurcontract kan per 1-1-2012 worden beëindigd met 6 maanden opzegtermijn, dus die opzegging is inmiddels de deur uit waarmee stap twee ook een feit is.

Verder moet nog vermeld worden dat de verhuurder het pand weer in de verhuur heeft gezet en dat we bij het vinden van een andere huurder (mogen we ook zelf aanbrengen) eerder weg mogen.

 

Met de aanwezige voorraad kunnen we zeker nog tot eind Februari vooruit, ervan uitgaande dat we die nog redelijk normaal geprijsd kunnen verkopen aan klanten die willen of durven te kopen. ;)

Of we kunnen begin November beginnen met een opheffingsuitverkoop waarmee we op kortere termijn waarschijnlijk veel meer artikelen verkopen, maar wel met een veel lagere marge als gevolg van de afprijzingen die je dan moet doen.

We hebben in ieder geval voldoende voorraad om de 30K aan openstaande rekeningen te kunnen voldoen, alleen gaat het op de normale manier lang duren en is het te hopen dat er geen crediteuren in paniek raken nu ze weten dat we gaan stoppen en hun vorderingen alsnog uit handen gaan geven, ondanks dat we hun steeds op de hoogte houden van alle ontwikkelingen en betalingsafspraken hebben gemaakt.

Dus zitten we sterk te overwegen om toch maar te gaan voor de opheffingsuitverkoop ook al kost dat marge in de hoop dat we dan met drie tot vijf maanden van alle crediteuren af zijn.

 

Verder zijn er geen uitstaande schulden bij de Belastingdienst of dat soort dingen en is onze bedrijfsauto met twee maanden ook afbetaald.

Wel is er het RC van de bank van 35K wat we na de definitieve beëindiging van de onderneming (en dat kan nog wel een klein jaar duren want de webwinkel is er ook nog en je weet maar nooit ;) ) af zullen moeten lossen en waarvan de zekerheid tot een hoogte van drie keer dat bedrag (ja, je leest het goed) is verbonden aan ons huis.

De oplossing daarvoor ligt in de verkoop van ons huis, waar we sowieso al het plan voor hadden liggen omdat het veel te groot is voor ons beiden.

Daar zal een reëel geschatte 150K overwaarde uitkomen, maar de grote vraag is alleen wanneer we het verkopen in een stagnerende huizenmarkt.

Is het een idee om in deze situatie surseance van betaling aan te vragen? Met de 18 maanden die je dan hebt moet het absoluut mogelijk zijn om in alle rust iedereen te betalen wat hen toekomt en zijn we ook in staat om wat meer afstand te nemen van dit verhaal.

Wat we willen is iedereen netjes betalen wat betaald moet worden, maar dan wel in een tijdsbestek wat ons past.

Graag jullie feedback!

Link naar reactie
  • 0

Ja, het abonnement daarvoor loopt nog 11 maanden dus dat blijft een verkoopmogelijkheid die je niet zomaar weg moet gooien.

Als we bijvoorbeeld snel uit de stenen winkel weggaan is er immers nog altijd de webshop waar je op terug kunt vallen.

Het enige probleem daarmee is dat we nu niet gevonden worden op onze merken en dat we op onze eigen naam ook niet voldoende bezoekers krijgen.

Het valt me nu wel zwaar om daar middels een adwords campagne of iets dergelijks actie op te nemen terwijl dat wel zou moeten..... :-\

Link naar reactie
  • 4

En het is weer tijd voor een update. :)

Sinds mijn vorige bijdrage in dit topic hebben we gedaan wat we konden om met acties en een opheffingsuitverkoop en stug volhouden steeds weer genoeg omzet te genereren om de vaste lasten te betalen en daarnaast onze leveranciers tevreden te houden.

En tot nu toe is ons dit steeds weer gelukt ook al vielen de omzetten vaak tegen en kregen we soms wat onverwachte 'hulp' in de vorm van een financiële meevaller.

Voorbeeldje: De in Januari afbetaalde bedrijfsauto raakte in Februari betrokken bij een ongeval en was dus total -loss.

De dagwaarde die werd uitgekeerd is voor een deel gebruikt om de maand Februari kostendekkend te maken en van het overschot is een nette 9 jaar oude gebruikte auto gekocht waar we nu mee rijden. (zonder auto is geen optie de winkel is 20 km van ons huis vandaan)

Ik had al jaren een mooi horloge van 4,5K wat ik gunstig heb verkocht voor 3K om lopende rekeningen te betalen.

Zoals jullie begrijpen is het ons niet gelukt om de omzetten op een niveau te houden wat een snellere afbetaling mogelijk zou maken om in Juni van die 30K af te zijn.

In totaal staat er nu nog 9K (van de 30K in Oktober vorig jaar) aan rekeningen open bij onze leveranciers (een leverancier heeft een garantiestelling van 7K aanvaard m.b.t. een nalatenschap waar 8K inzit) en we hebben geen verdere betalingsproblemen en/of achterstanden.

Kortom, als we de komende 3 maanden deze koers vast weten te houden kunnen we per 1 Juli de winkeldeur met een gerust geweten achter ons dicht trekken.

 

We gaan er dan maar van uit dat er op dat moment nog zo'n 5K bij leveranciers openstaan (waar regelingen voor lopen zolang we omzet draaien met de winkel) en we moeten dan een oplossing zien te bedenken om ze daar zonder regelingen op te laten wachten tot ons huis verkocht is.

Dat staat inmiddels te koop en we hopen het binnen een jaar verkocht te hebben.

Heikel puntje blijft daarnaast het RC krediet van 43K wat de bank waarschijnlijk op zal zeggen zodra ze weten dat we geen winkel meer hebben, ook al is de webshop nog steeds aanwezig.

Die laatste levert overigens geen omzet op (adwords campagne bracht veel bezoekers maar weinig kopers, waarschijnlijk vanwege ons beperkte aanbod en onze redelijk onbekende kwaliteitsmerken) maar is wel waar ons bedrijf uit bestaat dan.

Ook hier geldt dat de verkoop van ons huis geld in het laatje moet brengen om dat ineens volledig in te lossen.

En ik zou het bijna vergeten...we kunnen ook onze inventaris nog verkopen wat ook weer wat geld oplevert dus misschien wordt het in plaats van 5K wel 3K op de laatste winkeldag. ;D

 

Nog even een stukje in algemene zin over de modebranche: Ik weet van collega ondernemers die hun hele ziel en zaligheid in hun bedrijf hebben zitten en al een jaar of langer zonder erover na te denken steeds hun tekorten aanzuiveren vanaf de spaarrekening.

Voor ons was de winkel niet onze enige inkomstenbron en dus kunnen we stoppen en er zonder al te veel kleerscheuren vanaf komen.

Maar ik heb medelijden met collega ondernemers die veel meer geld in hun onderneming steken om maar te kunnen blijven draaien, terwijl ze geen zekerheid hebben dat het op redelijke termijn nog goed komt met het consumentenvertrouwen en hun omzetten.

Op die manier is ondernemen niet leuk meer en zou je er gemakkelijk aan kapot kunnen gaan.....

Mijn advies is dan ook: altijd blijven proberen en als het niet meer gaat hulp zoeken of het hier van je af schrijven.

Dat heeft bij mij tot nu toe prima gewerkt!

 

Tot de volgende update.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.