• 0

wat is er nodig bij fusie van eigen eenmanszaak en stamrechtBV

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Pierre

 

Ben ik weer ;D

 

Je kunt de EMZ inbrengen in de BV. Zie mijn column:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Je kunt ook de EMZ verkopen aan de BV. Dan heb je geen accountantsverklaring nodig. Dit is een goede optie als je geen stille reserves in de EMZ hebt. Dan valt daar nl. ook niet over af te rekenen.

 

Overigens: zoals je in de column leest, is het veelal pas zinvol bij winsten vanaf 100K.

 

En besef je dat jouw stamrechtkapitaal gevaar loopt als het misgaat. Kies dan liever voor een dochter BV onder de stamrecht BV.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pierre

 

Ben ik weer ;D

 

Je kunt de EMZ inbrengen in de BV. Zie mijn column:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Je kunt ook de EMZ verkopen aan de BV. Dan heb je geen accountantsverklaring nodig. Dit is een goede optie als je geen stille reserves in de EMZ hebt. Dan valt daar nl. ook niet over af te rekenen.

Met stille reserves is het ook geen probleem. Meestal is het bedingen van een lijfrente bij de BV een goede mogelijkheid om zonder belastingdruk toch af te rekenen. Daarbij heb je in de BV de mogelijkheid van een groter afschrijvingspotentieel.

 

Overigens: zoals je in de column leest, is het veelal pas zinvol bij winsten vanaf 100K.

 

En besef je dat jouw stamrechtkapitaal gevaar loopt als het misgaat. Kies dan liever voor een dochter BV onder de stamrecht BV.

 

Groet

Joost

Houd er ook rekening mee dat je bij de inbreng van de EMZ in de BV twee BV's in privé hebt waarvan je er dus één gaat verkopen aan de ander (mogelijk afrekenen in box 2) en je tegen fiscale drempels kunt aanlopen!

Het inbrengen in de bestaande BV en de onderneming door laten zakken in een nieuw opgerichte werkmaatschappij is dan misschien wel de meest voordelige.

Link naar reactie
  • 0

[Houd er ook rekening mee dat je bij de inbreng van de EMZ in de BV twee BV's in privé hebt waarvan je er dus één gaat verkopen aan de ander (mogelijk afrekenen in box 2) en je tegen fiscale drempels kunt aanlopen!

.

 

Hoi GFFD,

 

verklaar je nader svp. Twee BV's in privé?

Uiteraard richt de stamrecht BV dan eerst een dochter BV op en dan volgt uitzakking zoals je al aangaf.

 

Maar hoe kom je bij 2 BV's in privé?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

[Houd er ook rekening mee dat je bij de inbreng van de EMZ in de BV twee BV's in privé hebt waarvan je er dus één gaat verkopen aan de ander (mogelijk afrekenen in box 2) en je tegen fiscale drempels kunt aanlopen!

.

 

Hoi GFFD,

 

verklaar je nader svp. Twee BV's in privé?

Uiteraard richt de stamrecht BV dan eerst een dochter BV op en dan volgt uitzakking zoals je al aangaf.

 

Maar hoe kom je bij 2 BV's in privé?

 

groet

Joost

Zie OP. Daarin heeft TS het over het samenvoegen/invoegen in een stamrecht-BV. Daaruit concludeer ik dat er al een bestaande BV is.

Als er dan een bestaande EZ in een BV ingebracht moet worden kan dit niet door de stamrecht-BV een werkmaatschappij op te laten richten en hier de EZ in de brengen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en GFFD,

 

Even de situatie: ik overweeg mijn EMZ (1 jaar oud) in te brengen in mijn stamrecht BV (3 maanden oud). Heb geen grote reserves op de EMZ en vanwege de bescheiden omvang van het werk zal de economische waarde van de EMZ nihil zijn. Dus lijkt het me eerder een administratieve handeling van een commerciële.

 

Hoe zit het in dit geval? En is de gebnoemde 100 k€ nog van belang?

 

Pierre

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pierre

 

De € 100K blijft van belang. Als IB ondernemer betaal je onder dat bedrag aan winst veelal echt minder belasting!

Daarbij roep je ook aansprakelijkheid over jouw stamrechtkapitaal af.

 

Waarom wil je het eigenlijk in de BV doen?

 

Overigens, als de EMZ echt een schone balans heeft, dan kun je deze gewoon uitschrijven bij de KvK en vanuit de BV verder gaan. Staat er wel wat op de balans, dan moet je die zaken verkopen aan de BV middels een activa/passiva transactie.

 

Maar graag eerst een antwoord op waarom de BV?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.