Ga naar inhoud
  • 0

OB/IB/KOR vragen met terugwerkende kracht.

Hallo allemaal,

Ik heb in 2004 een eenmanszaak opgericht. Ik heb toen dezelfde dag als de inschrijving bij de KvK het formulier 'Opgaaf startende onderneming' naar de fiscus opgestuurd. Hier heb ik echter nooit reactie opgekregen. In mijn jeugdige enthousiasme heb ik hier verder eigenlijk nooit meer bij stilgestaan en me gericht op het ondernemen. De administratie met facturen etc. heb ik altijd netjes bijgehouden, maar door falende computers ben ik dit kwijtgeraakt (ik ben ook zo stom geweest geen uitdraai of backup hier van te maken). Alle ingekomen facturen heb ik nog netjes tot mijn beschikking, uitgaande facturen niet meer.

Ik heb dus nog nooit aangifte OB en/of W (IB) gedaan. Moet ik nu alsnog een BTW-nummer aanvragen en zal ik dan een boete tegemoet kunnen zien? Of kan ik juist het beste niets doen, het op zijn beloop laten en hopen dat de vijf jaren verstrijken zodat ik geen btw en/of winstbelasting meer hoef af te dragen?

Het gaat overigens om de volgende geschatte (!) bedragen (aan de hand van de administratie die ik op het moment probeer te repliceren aan de hand van mijn bankboekjes):

2004: per saldo 100 euro btw terug te vragen, 2000 euro verlies

2005: per saldo 3500 euro btw af te dragen, 10000 euro winst

2006: per saldo 2000 euro btw af te dragen, 4000 euro winst

2007: per saldo 400 euro btw terug te vragen, 1000 euro verlies.

Betekent dit dat ik – mocht ik ooit in de gelegenheid komen nog OB aangifte te doen – kan ‘middelen’, zodat ik val onder de Kleine Ondernemersregeling? Of wordt dit per jaar bekeken en val ik hier alleen in 2004 en 2007 onder?

Hier nog een keer mijn vragen op een rijtje:

- Kan ik middelen met de KOR?

- Hoe zorg ik er voor dat ik alsnog een btw nummer krijg zonder een boete te krijgen? Of juist de vijf jaren uitzitten?

- Hoe los ik het ontbreken van verkoopfacturen op? Deze waren elektronisch en zijn door defecte pc weg. Wel heb ik nog de bankafschriften, waar ik factuurbedragen en NAW-gegevens op kan terugzien.

- Waarschijnlijk zijn er nog meer vragen die me te binnen schieten, die laat ik hier ook weten.

Ik hoop dat dit het goede subforum is voor mijn vragen, bij voorbaat hartelijk dank voor het ophelderen van mijn vragen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 1

Hoewel hier mensen zitten die deskundiger zijn dan ik zal ik proberen je vragen te beantwoorden:

1. Middelen met de KOR is zover ik weet niet mogelijk, de KOR geldt per kalenderjaar.

2. Je geeft aan op je formulier Opgaaf startende onderneming geen reactie van de fiscus te hebben gekregen en ook geen BTW nummer. In feite had je dus ook geen BTW mogen rekenen. Ik maak uit je posting op dat je dit wel hebt gedaan waarmee je tevens verplicht bent om deze BTW af te dragen. Dit kan ook je afnemers in de problemen brengen als zij de BTW hebben afgetrokken zonder dat hier een correcte factuur (met BTW nummer van de leverancier) voor aanwezig was. Over het algemeen is de fiscus redelijk coulant wanneer je uit jezelf contact met hen zoekt en het probleem op tafel legt. Je zult de BTW dan alsnog moeten afdragen maar ik durf te betwijfelen of ze in dit geval een boete zullen opleggen.

3. Heb je een overzicht van je verkoopfacturen bijgehouden? In het geval van verlies van gegevens uit je administratie ben je verplicht de fiscus hiervan op de hoogte te stellen. Als je door middel van een overzicht of bankafschriften aansluiting kunt maken bij je totaal omzet kun je hier wellicht afspraken over maken met hen.

Ik neem aan dat je over de afgelopen jaren je resultaat hebt opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden in de particuliere aangifte?

Mijn advies zou zijn het niet op zijn beloop te laten maar, al dan niet met ondersteuning van een adviseur, contact op te nemen met de fiscus en een en ander uit te leggen.

Heb je nog vragen, stel ze gerust.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoewel hier mensen zitten die deskundiger zijn dan ik zal ik proberen je vragen te beantwoorden:

1. Middelen met de KOR is zover ik weet niet mogelijk, de KOR geldt per kalenderjaar.

Het loont dus de moeite om zoveel mogelijk omzet als mogelijk uit 2005 op te geven als omzet in 2004?

2. Je geeft aan op je formulier Opgaaf startende onderneming geen reactie van de fiscus te hebben gekregen en ook geen BTW nummer. In feite had je dus ook geen BTW mogen rekenen. Ik maak uit je posting op dat je dit wel hebt gedaan waarmee je tevens verplicht bent om deze BTW af te dragen. Dit kan ook je afnemers in de problemen brengen als zij de BTW hebben afgetrokken zonder dat hier een correcte factuur (met BTW nummer van de leverancier) voor aanwezig was. Over het algemeen is de fiscus redelijk coulant wanneer je uit jezelf contact met hen zoekt en het probleem op tafel legt. Je zult de BTW dan alsnog moeten afdragen maar ik durf te betwijfelen of ze in dit geval een boete zullen opleggen.
Aangezien bij een eenmanszaak je btw-nummer al van te voren vaststaat (aan de hand van je sofi nummer) heb ik dit wel altijd netjes (of juist niet :P) op de factuur gezet. Bovendien leverde ik alleen aan consumenten.

3. Heb je een overzicht van je verkoopfacturen bijgehouden? In het geval van verlies van gegevens uit je administratie ben je verplicht de fiscus hiervan op de hoogte te stellen. Als je door middel van een overzicht of bankafschriften aansluiting kunt maken bij je totaal omzet kun je hier wellicht afspraken over maken met hen.
Ja, is bijgehouden, maar kwijt. Maar aangezien al mijn omzet per bank is binnengekomen, lijkt het me inderdaad geen probleem als ik aan de hand van de banktransacties de omzet bereken.

Ik neem aan dat je over de afgelopen jaren je resultaat hebt opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden in de particuliere aangifte?
Ik heb nog nooit (particuliere) aangifte gedaan. Toen ik het bedrijf begon was ik 14 en ben pas dit kalenderjaar 18 geworden. Heb afgezien van mijn bedrijfje nooit gewerkt en dus ook nog nooit verder iets met de belastindienst van doen gehad. (alleen zorgtoeslag sinds ik 18 ben).

Mijn advies zou zijn het niet op zijn beloop te laten maar, al dan niet met ondersteuning van een adviseur, contact op te nemen met de fiscus en een en ander uit te leggen.
Het beste lijkt me dan dat ik toch zoveel mogelijk al probeer in te boeken, het gaat om ongelooflijk veel mutaties en als ik eenmaal met de belastingdienst contact op heb genomen zal er wel een tijdslimiet bij te pas komen. Klopt deze redenatie?

Heb je nog vragen, stel ze gerust.

Het meeste is nu redelijk helder, eigenlijk gewoon contact opnemen met de fiscus en het uitleggen (gezien mijn leeftijd hoop ik daarbij op redelijke coulantie). Of zijn er nog mensen die er juist heel anders tegen aan kijken en bijvoorbeeld wel hoge boetes verwachten? Please let me know.
Link naar reactie
  • 0

Een kleine aanvulling:

Volgens mij ben je niet verplicht om facturen uit te reiken aan particulieren. Aan particulieren lever je in de regel incl. BTW, je moet dan zelf het bedrag aan BTW berekenen voor de afdracht. Gezien je eerste posting weet je wel wat je omzet per jaar is geweest en kun je deze staven met je bankafschriften. Alsnog alle mutaties (verkoopfacturen) gaan inboeken lijkt me dan niet nodig. De fiscus zal wel binnen een bepaalde periode gegevens willen zien maar in overleg kom je daar meestal wel uit met ze.

Uiteraard had je over de winst wel inkomstenbelasting moeten betalen. Als je in die jaren geen andere inkomsten hebt gehad zal het wel meevallen omdat je de heffingskortingen kunt gebruiken.

Je kunt geen omzet van 2005 in 2004 opvoeren. Ik zou gewoon open kaart spelen met de fiscus, de ervaring leert dat zij zich dan ook redelijk opstellen.

Verzamel zoveel mogelijk de gegevens die je wel nog hebt, zoals je bankafschriften, inkoopfacturen e.d. en zorg dat je deze paraat hebt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Hoi Higherevel

tricky situatie! Je hebt je fiscale verplichtingen duidelijk verzaakt en dat kan zware gevolgen hebben. Je hebt weliswaar de opgaaf startende onderneming ingediend (kopie bewaard?), maar je bent daarna met een fictief BTW nummer aan de slag gegaan. Dit nummer is immers nooit aan jou bevestigd. Het had je op zijn minst op moeten vallen dat je geen aangiftes BTW kreeg! Van het bestaan van de regeling was je immers op de hoogte.

Je hebt over de laatste jaren alleen BTW af te dragen. Terugvorderen kan niet meer, daarvoor is het te laat. Uit jouw cijfers volgt dus een BTW afdracht van € 5.500 (2005 en 2006). Over de IB zou ik me minder zorgen maken. Na verliesverrekening betaal je alleen over 2005 een paar honderd euro belasting.

Schoon schip maken, betekent dus 3500 euro BTW afdragen met boete van 50% en een paar honderd euro IB over 2005. Totaal ruim 5000 euro.

Als je het verder verzwijgt, dan zal de boete 100% bedragen àls de fiscus er zelf achterkomt, dus voordat jij het aankaart.

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Higherevel

tricky situatie! Je hebt je fiscale verplichtingen duidelijk verzaakt en dat kan zware gevolgen hebben. Je hebt weliswaar de opgaaf startende onderneming ingediend (kopie bewaard?)

Ja, maar niet aangetekend verzonden, dus ik weet niet of dat dan wel enige waarde heeft?

, maar je bent daarna met een fictief BTW nummer aan de slag gegaan. Dit nummer is immers nooit aan jou bevestigd. Het had je op zijn minst op moeten vallen dat je geen aangiftes BTW kreeg! Van het bestaan van de regeling was je immers op de hoogte.
En als ik datgene wat ik hier heb gepost nu buiten beschouwing laat en het er bij de fiscus op gooi dat ik er geen weet van had?

Je hebt over de laatste jaren alleen BTW af te dragen. Terugvorderen kan niet meer, daarvoor is het te laat.
Zou je dit kunnen toelichten? Niet meer terug kunnen vorderen? Want de getallen die ik heb genoemd zijn de saldi cijfers, m.a.w.: In 2005 bijvoorbeeld heb ik 5800 euro af te dragen btw minus 2300 te vorderen btw gedaan, per saldo dus 3500 euro te betalen. Je laat me met je opmerking erg schrikken. Als het betekent wat ik denk dat het betekent, dan dien ik dus over 2005 de 5800 euro af te dragen en de 2300 euro daar ben ik te laat voor? Graag een toelichting, want dit zou betekenen dat ik een hele zware, niet ingecalculeerde financiele strop voor mijn kiezen krijg, alleen al over 2005 2300 euro extra...

Uit jouw cijfers volgt dus een BTW afdracht van € 5.500 (2005 en 2006). Over de IB zou ik me minder zorgen maken. Na verliesverrekening betaal je alleen over 2005 een paar honderd euro belasting.
En met aftrekposten eraf zelfs helemaal niets lijkt me?

Een nieuwe vraag die daarbij bij me opkomt: (ik gebruik hier even de cijfers voor 2008) als je een zelfstandigenaftrek hebt van 9096 euro (want minder winst dan 13465) en daarnaast nog 2035 euro startersaftrek, dus 11131 euro aftek (ik laat mkb winstvrijstelling even buiten beschouwing) en je winst is maar (stel) 4000 euro, betekent dit dat je het verschil (=7131 euro) uitgekeerd krijgt (daarbij rekening houdend dat je verder helemaal geen inkomsten geniet) Of hoe gaat dit in zijn werking?

Schoon schip maken, betekent dus 3500 euro BTW afdragen met boete van 50% en een paar honderd euro IB over 2005. Totaal ruim 5000 euro.

Als je het verder verzwijgt, dan zal de boete 100% bedragen àls de fiscus er zelf achterkomt, dus voordat jij het aankaart.

Waarop baseer je de 100 en 50%? Kan ik dat soort gegevens ergens terugvinden? In 'Belastingrecht voor Ondernemers (2008)' kom ik er niets over tegen.
Succes!

Joost

Alvast hartelijk dank.
Link naar reactie
  • 0

De opgaaf startende onderneming hoeft niet aangetekend te zijn verstuurd. Als je een kopie hebt, dan is al aannemelijk dat die verstuurd is aan de fiscus en dat zij nagelaten hebben om de juiste procedure te starten. Dit sterkt je wel in het standpunt dat niet alleen jij maar ook de fiscus steken heeft laten vallen.

De regel: elke burger hoort de wet te kennen, gaat hier op. Je van de domme houden is niet voldoende. Je hebt de onderneming immers aangemeld bij de fiscus. Dat impliceert dat je als ondernemer je van de gevolgen op de hoogte hebt gesteld.

BTW voorbelasting moet je terugvragen met de aangifte over het tijdvak waarin die BTW door jou betaald is. Doe je dat te laat dan heb je tot hooguit 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen de eigen aangifte. Daarna heb je geen optie tot aftrek van voorbelasting meer.

Als je door toepassing van de ondernemersaftrek negatief uitkomt, dan wordt dat negatief verrekend met positief inkomen uit de voorgaande drie jaren of de toekomstige negen jaren. Daarbij wordt altijd eerst naar het oudste jaar gekeken. Je krijgt dat negatieve bedrag dus niet rechtstreeks terug.

Boetes wegens onjuiste, niet ingediende en te late aangiftes liggen vast in de Algemene Wet Rijksbelastingen.

Ik kan me indenken dat alles nu rood kleurt voor je. Neem het echter niet te zwaar op en laat richting fiscus blijken dat je van goede wil bent. Dan zullen zij beslist de deur openen voor verrekening van de voorbelasting en voor de IB zorgen dat alle positieve inkomens verrekend worden met de verliesjaren. Ook qua boetes kun je dan het standpunt innemen dat je zelf de problemen hebt aangekaart en dus niet ter kwader trouw bent. Het is ze er immers niet om te doen om jouw bedrijf om zeep te helpen.

Bovenal: het zou je sieren als je een adviseur inschakelt die de problemen in jouw belang aanbrengt bij de fiscus. Dat geeft aan dat je serieus bezig bent om gemaakte fouten te herstellen en om per heden de zaken goed te laten behartigen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.