Ik heb in 2004 een eenmanszaak opgericht. Ik heb toen dezelfde dag als de inschrijving bij de KvK het formulier 'Opgaaf startende onderneming' naar de fiscus opgestuurd. Hier heb ik echter nooit reactie opgekregen. In mijn jeugdige enthousiasme heb ik hier verder eigenlijk nooit meer bij stilgestaan en me gericht op het ondernemen. De administratie met facturen etc. heb ik altijd netjes bijgehouden, maar door falende computers ben ik dit kwijtgeraakt (ik ben ook zo stom geweest geen uitdraai of backup hier van te maken). Alle ingekomen facturen heb ik nog netjes tot mijn beschikking, uitgaande facturen niet meer.
Ik heb dus nog nooit aangifte OB en/of W (IB) gedaan. Moet ik nu alsnog een BTW-nummer aanvragen en zal ik dan een boete tegemoet kunnen zien? Of kan ik juist het beste niets doen, het op zijn beloop laten en hopen dat de vijf jaren verstrijken zodat ik geen btw en/of winstbelasting meer hoef af te dragen?
Het gaat overigens om de volgende geschatte (!) bedragen (aan de hand van de administratie die ik op het moment probeer te repliceren aan de hand van mijn bankboekjes):
2004: per saldo 100 euro btw terug te vragen, 2000 euro verlies
2005: per saldo 3500 euro btw af te dragen, 10000 euro winst
2006: per saldo 2000 euro btw af te dragen, 4000 euro winst
2007: per saldo 400 euro btw terug te vragen, 1000 euro verlies.
Betekent dit dat ik – mocht ik ooit in de gelegenheid komen nog OB aangifte te doen – kan ‘middelen’, zodat ik val onder de Kleine Ondernemersregeling? Of wordt dit per jaar bekeken en val ik hier alleen in 2004 en 2007 onder?
Hier nog een keer mijn vragen op een rijtje:
- Kan ik middelen met de KOR?
- Hoe zorg ik er voor dat ik alsnog een btw nummer krijg zonder een boete te krijgen? Of juist de vijf jaren uitzitten?
- Hoe los ik het ontbreken van verkoopfacturen op? Deze waren elektronisch en zijn door defecte pc weg. Wel heb ik nog de bankafschriften, waar ik factuurbedragen en NAW-gegevens op kan terugzien.
- Waarschijnlijk zijn er nog meer vragen die me te binnen schieten, die laat ik hier ook weten.
Ik hoop dat dit het goede subforum is voor mijn vragen, bij voorbaat hartelijk dank voor het ophelderen van mijn vragen!
higherevel
higherevel
Hallo allemaal,
Ik heb in 2004 een eenmanszaak opgericht. Ik heb toen dezelfde dag als de inschrijving bij de KvK het formulier 'Opgaaf startende onderneming' naar de fiscus opgestuurd. Hier heb ik echter nooit reactie opgekregen. In mijn jeugdige enthousiasme heb ik hier verder eigenlijk nooit meer bij stilgestaan en me gericht op het ondernemen. De administratie met facturen etc. heb ik altijd netjes bijgehouden, maar door falende computers ben ik dit kwijtgeraakt (ik ben ook zo stom geweest geen uitdraai of backup hier van te maken). Alle ingekomen facturen heb ik nog netjes tot mijn beschikking, uitgaande facturen niet meer.
Ik heb dus nog nooit aangifte OB en/of W (IB) gedaan. Moet ik nu alsnog een BTW-nummer aanvragen en zal ik dan een boete tegemoet kunnen zien? Of kan ik juist het beste niets doen, het op zijn beloop laten en hopen dat de vijf jaren verstrijken zodat ik geen btw en/of winstbelasting meer hoef af te dragen?
Het gaat overigens om de volgende geschatte (!) bedragen (aan de hand van de administratie die ik op het moment probeer te repliceren aan de hand van mijn bankboekjes):
2004: per saldo 100 euro btw terug te vragen, 2000 euro verlies
2005: per saldo 3500 euro btw af te dragen, 10000 euro winst
2006: per saldo 2000 euro btw af te dragen, 4000 euro winst
2007: per saldo 400 euro btw terug te vragen, 1000 euro verlies.
Betekent dit dat ik – mocht ik ooit in de gelegenheid komen nog OB aangifte te doen – kan ‘middelen’, zodat ik val onder de Kleine Ondernemersregeling? Of wordt dit per jaar bekeken en val ik hier alleen in 2004 en 2007 onder?
Hier nog een keer mijn vragen op een rijtje:
- Kan ik middelen met de KOR?
- Hoe zorg ik er voor dat ik alsnog een btw nummer krijg zonder een boete te krijgen? Of juist de vijf jaren uitzitten?
- Hoe los ik het ontbreken van verkoopfacturen op? Deze waren elektronisch en zijn door defecte pc weg. Wel heb ik nog de bankafschriften, waar ik factuurbedragen en NAW-gegevens op kan terugzien.
- Waarschijnlijk zijn er nog meer vragen die me te binnen schieten, die laat ik hier ook weten.
Ik hoop dat dit het goede subforum is voor mijn vragen, bij voorbaat hartelijk dank voor het ophelderen van mijn vragen!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag