Ga naar inhoud
  • 0

artiest met VAR verklaring, en wat nu ?

Hallo,

Langs deze weg probeer ik wat meer duidelijkheid te krijgen in de te ondernemen stappen die van me verwacht worden. Ik ben sinds september bijna elke zondag in verschillenderestaurants aan het zingen, voor 2 uurtjes. De vergoeding bedraagt tussen de € 75,00 en € 100,00 per keer. Ook is het mogelijk dat gasten mij voor een personeelsavond kunnen boeken, dit is al 1 keer voorgekomen. Nu heb ik op verzoek van 2 restauranteigenaren een VARverklaring aangevraagd, en die inmiddels ook ontvangen. Ik hoorde echter vorige week dat ik ook een BTWnummer aan moest vragen ivm de te op te geven BTW (deze moest ik van een restauranthouder op de factuur zetten). Ik ben een totale leek op dit gebied, dus heb via de website van de belastingdienst een formulier ingevuld en inmiddels ook een BTWnummer gekregen. Nu lees ik echter dat men een vrijstelling aan kan vragen indien de te betalen belasting onder een bepaald bedrag per jaar ligt. Dat is bij mij zeker het geval, daar ik ongeveer 50 keer per jaar optreed, uitzonderingen daargelaten, met een btw bedrag van 4,50 of 6,00 per week. Die vrijstelling krijgt echter een startende ondernemer niet ? Ook weet ik niet hoe of wanneer of hoeveel inkomstenbelasting ik moet betalen, daar ik een normale baan heb die net boven het minimum ligt en dus nooit een belastingaangifte hoef te doen.

Ik weet dus echt niet wat ik moet doen, en hoop langs deze weg wat wijze raad te krijgen voor ik in de problemen ga komen.

Vriendelijk bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Jpat

Ik begrijp dat de kosten van een adviseur te hard drukken op jouw inkomsten. Dat brengt wel met zich mee dat je zelf veel informatie zult moeten lezen en begrijpen over de fiscale zaken rond het artiestenbestaan.

Dat begint in elk geval met de handleiding artiesten en beroepssporters:

http://www.belastingdienst.nl/download/1159.html