Ga naar inhoud
  • 0

artiest met VAR verklaring, en wat nu ?

Hallo,

Langs deze weg probeer ik wat meer duidelijkheid te krijgen in de te ondernemen stappen die van me verwacht worden. Ik ben sinds september bijna elke zondag in verschillenderestaurants aan het zingen, voor 2 uurtjes. De vergoeding bedraagt tussen de € 75,00 en € 100,00 per keer. Ook is het mogelijk dat gasten mij voor een personeelsavond kunnen boeken, dit is al 1 keer voorgekomen. Nu heb ik op verzoek van 2 restauranteigenaren een VARverklaring aangevraagd, en die inmiddels ook ontvangen. Ik hoorde echter vorige week dat ik ook een BTWnummer aan moest vragen ivm de te op te geven BTW (deze moest ik van een restauranthouder op de factuur zetten). Ik ben een totale leek op dit gebied, dus heb via de website van de belastingdienst een formulier ingevuld en inmiddels ook een BTWnummer gekregen. Nu lees ik echter dat men een vrijstelling aan kan vragen indien de te betalen belasting onder een bepaald bedrag per jaar ligt. Dat is bij mij zeker het geval, daar ik ongeveer 50 keer per jaar optreed, uitzonderingen daargelaten, met een btw bedrag van 4,50 of 6,00 per week. Die vrijstelling krijgt echter een startende ondernemer niet ? Ook weet ik niet hoe of wanneer of hoeveel inkomstenbelasting ik moet betalen, daar ik een normale baan heb die net boven het minimum ligt en dus nooit een belastingaangifte hoef te doen.

Ik weet dus echt niet wat ik moet doen, en hoop langs deze weg wat wijze raad te krijgen voor ik in de problemen ga komen.

Vriendelijk bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Jpat

Ik begrijp dat de kosten van een adviseur te hard drukken op jouw inkomsten. Dat brengt wel met zich mee dat je zelf veel informatie zult moeten lezen en begrijpen over de fiscale zaken rond het artiestenbestaan.

Dat begint in elk geval met de handleiding artiesten en beroepssporters:

http://www.belastingdienst.nl/download/1159.html

Hierin staat wat de regels zijn tav de loonbelasting/VAR en de gageverklaring. Neem dit goed door want een VAR helpt niet altijd. Volgens de LB wet ben je namelijk fictief in dienstbetrekking. Als je een VAR-ROW hebt, dan biedt die geen zekerheid!

Lees ook hier (loonbelasting):

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb23/lb23.html#P0_0

en hier (omzetbelasting):

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob01/ob01-03.html

Geen eenvoudige materie, maar hopelijk kun je hier verder mee. Als je na het lezen van alle stof nog vragen hebt, stel ze gerust.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Let er even op dat er een groot verschil tussen de omzetbelasting en de inkomstenbelasting is. Voor de omzetbelasting zul je als ondernemer aangemerkt worden, dat betekent dat je omzetbelasting in rekening brengt en eventueel betaalde omzetbelasting af kunt trekken.

Als kleine ondernemer voor de btw kun je gebruik maken van de KOR, de kleine ondernemersregeling. Daar is al meer over geschreven.

Of je voor de IB ondernemer bent is een ander verhaal. Je voldoet in ieder geval vermoedelijk niet aan het urencriterium. Dat betekent dat je geen gebruik kunt maken van de ondernemersfaciliteiten in de IB. Wel zullen de inkomsten belast zijn, waarschijnlijk als resultaat uit overige werkzaamheden. Het kan zijn dat de opdrachtgevers loonbelasting inhouden, dan kun je die verrekenen bij je aangifte. Zoniet, dan zul je wellicht wat bij moeten betalen. Je kunt eventueel vast een voorlopige aanslag vragen om te voorkomen dat je straks ineens veel bij moet betalen, terwijl je daar niet op had gerekend, en daar ook nog eens rente over moet betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.