• 0

Eenmanszaak verlies op aandelen aftrekbaar?

Ik heb een Eenmanszaak die goed draait en had deze zomer zo'n 100K saldo op mijn zakelijke rekening staan. Dit saldo stond op een zakelijke rekening bij ABN AMRO en was dus groter dan de toenmalige garantieregeling van zo'n 40K.

 

Ik heb toen voor de zekerheid 50K overgemaakt naar mijn prive Rabo rekening en zo'n 30K daar belegd in aandelen fortis en ING toen deze aandelen naar mijn mening erg laag stonden......

Echter zoals bekend zijn deze aandelen behoorlijk gekelderd en ik heb zo'n 15K verlies geleden.

 

Is dit verlies nu aftrekbaar?

 

N.B.

- 't gaat om een eenmanszaak. (igv een BV was dit een uitkering aan prive geweest en dus een prive verlies)

 

gr,

Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Robin

 

Ook een eenmanszaak kan effecten houden en daarvoor gelden de boekhoudregels zoals die ook voor een BV gelden. Je mag de effecten waarderen tegen de laagste van: aankoopwaarde of lagere marktwaarde.

 

Door de recente koersverliezen kun je beiden dus straks (in de jaarstukken 2008) waarderen op de marktwaarde per 31-12-2008.

 

Dit komt voort uit het principe dat, zolang je de effecten niet verkocht hebt, een koersstijging niet voorzienbaar is en een koersdaling wel. Verlies mag je dus nemen als dat gerealiseerd is. Koerswinst moet je nemen bij staking of verkoop (ook tussentijds) van de effecten. Hierin zie je de essentie van goedkoopmansgerbuik: winsten alleen nemen als die gerealiseerd zijn en verliezen nemen als die voorzienbaar zijn.

 

Voorbeeldje:

 

Gekocht in 2008: ING voor € 100.000, 5.000 stuks, dus 20 euro per aandeel

Waarde eind 2008: ING € 70.000, 5.000 stuks, dus 14 euro per aandeel

 

Nu mag je voor 2008 op de aandelen ING 30.000 verlies nemen (5.000 stuks maal 6 euro koersdaling).

 

In 2009 verkoop je 1.000 stuks voor 20 euro per stuk. Deze staan op de balans voor 14 euro per stuk. Je maakt dan een boekwinst van 6 euro per aandeel. Maal 1.000 stuks geeft dus een winst van 60.000 euro.

 

Eind 2009 heb je dus nog 4.000 stuks over. De koers bedraagt dan, stel, 22 euro per stuk. Je hebt ze echter gekocht voor 20 euro per stuk. Eind 2009 mag je dan waarderen: 4.000 stuks maal 20 euro = 80.000 euro.

 

Die 4.000 stuks stonden eind 2008 op de balans voor 4.000 x 14 = 56.000. Nu (eind 2009) is de waarde 80.000, dus dan tevens een winst van 80.000 - 56.000 = 24.000 euro.

 

Lastig zeker. Bij dalende koersen kun je de effecten houden in de onderneming (geeft verlies en is dus aftrekbaar tegen tarief box 1). Stijgen de koersen, dan is het wellicht beter om de effecten over te brengen naar privé. Dan is alleen de waarde van de effecten belast in box 3 tegen 1,2% netto. Dan is de koerswinst (zoals duidelijk blijkt uit het voorbeeld) niet belast in box 1.

 

Overigens kan de fiscus aanmerkingen maken op het zakelijk nut van het aanhouden van 100K aan effecten in een eenmanszaak. Wat is het zakelijk doel om 100K aan vermogen in de EMZ aan te houden? Als zij in dat standpunt slagen, dan gaan de effecten alsnog naar box 3 en ben je het voordeel van de koersdaling kwijt.

 

Groet

Joos

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb toen voor de zekerheid 50K overgemaakt naar mijn prive Rabo rekening en zo'n 30K daar belegd in aandelen fortis en ING toen deze aandelen naar mijn mening erg laag stonden......

Echter zoals bekend zijn deze aandelen behoorlijk gekelderd en ik heb zo'n 15K verlies geleden.

 

Is dit verlies nu aftrekbaar?

TS geeft hier toch duidelijk aan dat hij het bedrag aan de zaak heeft onttrokken door het op een privé rekening te zeggen en daar te gaan beleggen. Het is dus al van box 1 over gegaan naar box 3 en daarmee is het verlies niet aftrekbaar maar het vermogen in box 3 gedaald.

 

Had hij de effecten gekocht via zijn zakelijke rekening was het ondernemingsvermogen gebleven en was het resultaat wel ten gunste c.q. ten laste van de onderneming gekomen. (Voorop gesteld dat de fiscus niet kan aantonen dat het hier niet om overtollige middelen gaat die normaal gesproken in box 3 terecht zouden zijn gekomen.)

Link naar reactie
  • 0

TS geeft hier toch duidelijk aan dat hij het bedrag aan de zaak heeft onttrokken door het op een privé rekening te zeggen en daar te gaan beleggen. Het is dus al van box 1 over gegaan naar box 3 en daarmee is het verlies niet aftrekbaar maar het vermogen in box 3 gedaald.

 

Een tegoed van de ene naar de andere rekening verplaatsen is nog geen onttrekken.

 

Stel dat je een zakelijke aankoop afrekent met een prive-pinpas, dan is het niet zo dat je vervolgens vermogen aan de onderneming onttrekt als je dat bedrag weer overmaakt van zakelijk naar prive.

 

Feitelijk onttrek je het vermogen als je dat aan de belastingdienst aangeeft als winst uit onderneming - of je het daadwerkelijk overmaakt is niet zo relevant.

Link naar reactie
  • 0

TS geeft hier toch duidelijk aan dat hij het bedrag aan de zaak heeft onttrokken door het op een privé rekening te zeggen en daar te gaan beleggen. Het is dus al van box 1 over gegaan naar box 3 en daarmee is het verlies niet aftrekbaar maar het vermogen in box 3 gedaald.

 

Een tegoed van de ene naar de andere rekening verplaatsen is nog geen onttrekken.

 

Stel dat je een zakelijke aankoop afrekent met een prive-pinpas, dan is het niet zo dat je vervolgens vermogen aan de onderneming onttrekt als je dat bedrag weer overmaakt van zakelijk naar prive.

Als ik met een prive pas een zakelijke aankoop betaal, doe ik een storting in de zaak. Als deze later weer wordt terug betaald van de zakelijke rekening naar de privé rekening is er sprake van een onttrekking. Deze vallen dan per saldo tegen elkaar weg.

 

Feitelijk onttrek je het vermogen als je dat aan de belastingdienst aangeeft als winst uit onderneming - of je het daadwerkelijk overmaakt is niet zo relevant.

Volgens jou kan ik dus mijn privé rekeningen rustig opvoeren als zakelijke rekeningen zodat ik in box 3 geen rekeningen hoef aan te houden?
Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad volledig over de onttrekking naar privé heen gelezen :-[

 

Nu is het gewoon een privéonttrekking (via kapitaalrekening) van de zakenrekening. De effecten vallen in box 3.

 

En nee: je kunt beslist niet rekeningsaldi van privé zakelijk aangeven! Daarvoor zijn ook anti-misbruikbepalingen voor het heen en terug storten van geld tussen onderneming en privé (dus tussen Box 1 en box 3) opgenonen in de IB wet.

 

Zakelijk vermogen is het als het geld verdiend is in de eenmanszaak. Overschotten op een zakenrekening die daar bestemmingsloos staan, vallen ook onder box 3!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zakelijk vermogen is het als het geld verdiend is in de eenmanszaak. Overschotten op een zakenrekening die daar bestemmingsloos staan, vallen ook onder box 3!

 

Ik had voor het gemak maar even aangenomen dat het geld verdiend was met de eenmanszaak, en gereserveerd stond voor een toekomstige investering of iets dergelijks. Maar wat zou het in die situatie uitmaken als je dat geld verplaatst naar pakweg een alex/binck account op prive-naam om daar de aandelen te kopen?

 

Het geld op een zakelijke rekening laten staan om het niet als inkomsten op te hoeven geven is natuurlijk een ander verhaal... dat lijkt me niet bepaald 'de bedoeling'.

Link naar reactie
  • 0

Zakelijk vermogen is het als het geld verdiend is in de eenmanszaak. Overschotten op een zakenrekening die daar bestemmingsloos staan, vallen ook onder box 3!

 

Ik had voor het gemak maar even aangenomen dat het geld verdiend was met de eenmanszaak, en gereserveerd stond voor een toekomstige investering of iets dergelijks. Maar wat zou het in die situatie uitmaken als je dat geld verplaatst naar pakweg een alex/binck account op prive-naam om daar de aandelen te kopen?

 

Het geld op een zakelijke rekening laten staan om het niet als inkomsten op te hoeven geven is natuurlijk een ander verhaal... dat lijkt me niet bepaald 'de bedoeling'.

Als je het zakelijk vermogen overboekt naar privé, staat het niet meer in box 1 (progressief belast) maar in box 3 (fictief rendement). Om het niet als 'boxhoppen' te hoeven aanmerken, moet je rekening houden met de peildata e.d.

Daarnaast zal de fiscus kunnen stellen dat structureel aanwezige overtollige liquiditeiten als box 3 vermogen aangemerkt moeten worden indien deze niet aan de bedrijfsuitoefening kunnen worden gerelateerd.

 

Bijv. een (eenmanszaak) bouwbedrijf die opeens die opeens gaat speculeren met aandelen Fortis o.i.d. is niet echt logisch. Grote kans dat de fiscus deze aandelen dan ook als onttrekking zal zien en in box 3 zal belasten.

Link naar reactie
  • 0

Bijv. een (eenmanszaak) bouwbedrijf die opeens die opeens gaat speculeren met aandelen Fortis o.i.d. is niet echt logisch. Grote kans dat de fiscus deze aandelen dan ook als onttrekking zal zien en in box 3 zal belasten.

 

Die kans lijkt me heel reeel, maar het punt is meer dat het overboeken -op zich- niet de actie is die bepaald of een tegoed bij het bedrijf of bij de persoon hoort.

Link naar reactie
  • 0

Bijv. een (eenmanszaak) bouwbedrijf die opeens die opeens gaat speculeren met aandelen Fortis o.i.d. is niet echt logisch. Grote kans dat de fiscus deze aandelen dan ook als onttrekking zal zien en in box 3 zal belasten.

 

Die kans lijkt me heel reeel, maar het punt is meer dat het overboeken -op zich- niet de actie is die bepaald of een tegoed bij het bedrijf of bij de persoon hoort.

Dus als ik een bedrag x overboek naar mijn privé rekening (bijv. ten behoeve van mijn huishouden) is er geen sprake van een onttrekking en kan het bedrag nog steeds tot mijn ondernemingsvermogen behoren?

Dat kan dus niet. Het overboeking van zakelijk naar privé is een onttrekking aan de onderneming en komt op dat moment niet meer op de balans van de onderneming voor maar in het persoonlijke vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij lijkt mij de vraag voldoende beantwoord.

 

- eenmaal overgeboekt geld naar privé is ook echt privé (tenaamstelling bankrekening is beslissend)

- de effecten zijn overgegaan naar privé, dus box 3 per einde jaar. Verlies niet aftrekbaar in de onderneming

- onzakelijke overschotten op de ondernemingsrekening kunnen door de fiscus ook naar box 3 gezet worden.

 

Als geld heen en weer gaat binnen 3 maanden van box 3 naar onderneming en v.v. en in die 3 maanden ligt een peildatum box 3, dan is het geld per definitie box 3 en is ook de rente over de periode dat het geld op de ondernemingsrekening stond, belast in box 1 als winst uit onderneming (dus ja, dubbele heffing).

 

Als het geld tussen 3 en 6 maanden rond de peildatum box 3 heen en weer is gegaan, dan moet je bewijs leveren dat beide tranacties zakelijk waren (investeringskans die mislukt). Lukt je dat niet dan is ook dat geld box 3.

 

Om vertroebeling van de antwoorden te voorkomen (er staan al wat wisselende meningen tussen) sluit ik voor alsnog dit topic.

 

PM me even als je een nuttige toevoeging wilt plaatsen. Dan stel ik dit topic weer open.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.