• 0

Opdrachten zijn er al, btw nummer nog niet!

Goedenavond (mede)ondernemers!

 

Na het doorlezen van vele topics binnen dit forum heb ik toch nog een paar vragen,

Ik ben dus 19 jaar en wil een eenmanszaak opstarten, voor jullie gesneden koek voor mij een echte uitdaging.

Nu was er wat onduidelijkheid ontstaan over de belasting en kvk, is het nou verplicht of hoef ik mij niet in te schrijven bij de kvk?

Dat was 1 vraag, nu de vraag over de belasting.

 

Ik draag 19% belasting van wat er ontvangen is af aan de belastingsdienst. Wat moet ik nog meer afdragen en dus reserveren?

Het komt er op neer dat ik geen kost heb verder af en toe wat spulletjes voor binnen het bedrijf maar geen voorraad inkopen.

 

En eigenlijk heb ik al een paar opdrachten binnen, deze kan ik echter nog geen offerte e.d. sturen aangezien ik nog geen btw nummer heb. Moet ik deze nu razendsnel aanvragen? ergens had ik gelezen dat het je sofinummer is met een aantal standaard toevoegingen?

 

Ik hoop dat jullie me wat verder willen helpen, dit zijn geen vragen die ik uit luiheid niet wil opzoeken maar gewoon vragen waar ik echt een antwoord op zoek.

 

Alvast bedankt!

”De vraag is niet wat kennis kost, maar wat het oplevert”.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

cws-media,

 

Als je een bedrijf wil opstarten, dan moet je inderdaad ingeschreven worden bij de KvK. Zo te zien is voor jouw de "eenmanszaak" (firma) de meest voor de handliggende. Vervolgens moet je een BTW nummer aanvragen bij de fiscus: dat is gratis. Vanaf dat moment kun je BTW terugvorderen voor uitgaven die je bedrijf doet en moet betalen wat je doorberekent aan de klant via je factuur. Dus steeds een saldo van de twee. Daar is ook nog een z.g.n. "Kleine ondernemers regeling (KOR)" zoek het op via googles. Dat geldt voor een maximaal jaarlijkse BTW bedrag ergens in de buurt van E 1.3++,++. Indien je hiervoor in aanmerking komt (en kiest) dan moet je het te betalen BTW minus te voorderen BTW tot je inkomen tellen.

 

Dan komen we meteen bij het inkomen. Een eenmanszaak is geen fiscale entiteit (behalve de BTW) betaalt het geen belastingen (krijgt geen aangifte formulier), Dat doet de eigenaar, incasu JIJ. Dus er komt niets van belastingen of dergelijke op je bedrijf. Uit de resultatenrekening blijkt op 31-12-2+++ hoeveel winst je maakt en dat is voor je inkomen voor de fiscus vóór de finale bewerking voor de aangifte (immers je kunt nog andere inkomen en andere (aftrekbare) kosten hebben).

 

Dus doe eerst wat ik je hier aangeef en kom dan weer terug als je vragen hebt.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Beste CWS-media,

 

Ik raad je aan als je toch bij de KvK bent, even te vragen naar het Handboek Ondernemen van de \belastingdienst. Hebben ze vaak ook bij de KvK liggen. Anders even bij de Belastingdienst langs. >;(

Daarin staan heel veel voor jou interessante zaken. Onder andere ook dat je kosten die je in het kader van het oprichten van de onderneming uit zakelijk oogpunt hebt gemaakt (de aanloopkosten) mag aftrekken. :)

Je moet ze wel netjes naar soort administreren omdat niet alle soorten volledig aftrekbaar zijn. Zie hoofdstuk 5 uit het Handboek. :-\

 

succes

Pierre

Link naar reactie
  • 0

Beste CWS Media

 

Ik moet even streng zijn, dus ik sluit dit topic. Jouw vragen zijn zo algemeen van aard en de kennis over het starten van een onderneming is zo massaal aanwezig op internet dat ik moet waken dat dit forum niet volloopt met allerlei dubbele antwoorden. Het fiscale forum is echt bedoeld voor specifieke fiscale vragen.

 

Steek je licht eens op bij de fiscus en vraag de startersinformatie op bij de KvK als je er toch heengaat.

En download het handboek ondernemen van de fiscus eens:

http://www.belastingdienst.nl/download/1042.html

 

groet en succes met de start

Denarius

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.