• 0

Goed alternatief voor de VAR-verklaring

hallo,

 

ik ben nieuw hier op dit forum maar heb al erg veel gelezen over de "alternatieven" voor de var-verklaring. nu heb ik zelf een constructie bedacht en vroeg mij af wat jullie hier van vinden.



boriznl-constructie.gif

 

Door deze opzet ontstaat er een gezagsverhouding (ik kan officieel ontslagen worden door de beheer LTD), hoef ik geen VAR-verklaring aan te vragen en voldoe ik aan alle voorwaarden om zelf te bepalen of ik maar 1 opdrachtgever per jaar wil hebben. Op deze manier kan ik van mijn accountant een verklaring krijgen dat ik loonbelasting betaal waardoor het voor mijn opdrachtgevers duidelijk is, dat zij dat niet hoeven te betalen.

Zelf wordt ik DGA waarin ik mijzelf een minimum salaris van 39.000 euro per jaar moet betalen (of deel van 52 weken, het aantal gewerkte weken) Wat er overblijft gaat naar de Holding LTD. De beheer LTD richt ik op voor mijn ouders en hier wordt geen werk verricht, dus is geen dga-salaris noodzakelijk.

 

op bovenstaande manier heb je alles zelf in de hand lijkt mij en het is nog een goedkopere constructie dan zzp-oke en uniforce...

 

 

graag jullie commentaar...

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kort gezegd: Gedraag je als een ondernemer en werk met een VAR, of ga payrollen.

 

 

 

Ik hou van kort en krachtig, maar ik zou de bovenstaande zin anders willen formuleren:

 

Gedraag je als een ondernemer en maak je eigen(wijze) keuze.

 

Of je nou met een VAR/payroll/uniforce/zzp-oke/eigen constructie aan de slag gaat; als jij denkt dat het een succes wordt, dan gaat het werken.

 

Succes, Jan

 

 

:), ja eigenwijs zijn wil ik iedere ondernemer natuurlijk ook graag aanraden. Bij de meesten zit dat hopelijk al in hun karakter.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of TS inzicht wil geven, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kosten van deze structuur:

 

- Oprichtingskosten in totaal

- Beheerskosten ltd's per jaar

- Offerte accountant voor de werkmaatschappij

 

kosten 1e jaar   

   oprichtingskosten

naam:   

holding LTD   € 875,00

werk LTD   0

beheer LTD   € 445,00

   -------------------------------

excl. Btw   € 1.320,00

incl. Btw   € 1.570,80

   

NL kvk kosten per ltd   € 140,00

aantal ltd's in NL kvk   3

   -------------------------------

totaal   € 420,00

   

totale kosten 1e jaar:   € 1.990,80

 

 

kosten 2e jaar   

   

naam:   

holding LTD   € 175,00

werk LTD   € 175,00

beheer LTD   € 175,00

   -------------------------------

excl. Btw   € 525,00

incl. Btw   € 624,75

   

jaarbijdrage ENG. kvk   € 18,75

aantal ltd's   3

   -------------------------------

totaal   € 56,25

   

kaarbijdrage NL. kvk   € 140,00

aantal ltd's in NL kvk   3

   -------------------------------

totaal   € 420,00

   

totale kosten 2e jaar   € 1.101,00

 

 

ben tot de conclusie gekomen dat voorlopig deze constructie nog niet goed is voor mij. daarvoor komt er op dit moment nog te weinig binnen. toch maar via meerdere opdrachtgevers werken en de var aanvragen... tot er een beter alternatief komt.

Link naar reactie
  • 0

Ls,

 

Per begin januari 2009 ga ik van start als zelfstandige in de ICT markt. Hoewel ik verwacht dat ik meerdere opdrachtgevers krijg waarbij ik niet 1 opdrachtgever zal hebben die meer dan 70% van de omzet genereerd, irriteert me de VAR verklaring wel. Immers dit is slechts een verwachting en heeft de belastingdienst en de UWV de mogelijkheid om achteraf de situatie te beoordelen. Indien het toevallig uitkomt dat er toch 1 grote opdracht is die meer dan 70% van de omzet genereert, dan wordt je toch beschouwd een arbeidsrelatie te hebben. Tot zover het vrije ondernemerschap.

 

Daarom lees ik met intresse de mogelijkheden om de VAR verplichting te omzeilen. Graag wil ik de volgende constructies voorleggen:

Constructie 1:

BV oprichten met mijn vriendin als juridisch eigenaar (95,5%) en mijzelf als juridisch eigenaar (4,5%) met 100% economisch eigendom op het (netto) bedrijfsresultaat. Ik als directeur en enig personeelslid. Investering zal enkel bestaan uit laptop, desktop, printer en auto.

Ik ben niet getrouwd/geen geregistreerd partnerschap/wel reeds 10 jaar als "gehuwd" beschouwd bij de IB (er is wel sprake van notariele samenlevingsovereenkomst).

Constructie 2:

BV oprichten met mijzelf als juridisch eigenaar (100%). Ik als DGA en mijn vriendin in dienst voor 0,5 dag in de week (zij gaat dan daadwerkelijk boekhouding doen). De BV is dan niet meer een BV zonder personeel (anders dan DGA).

Constructie 3:

BV oprichten met mijzelf als juridisch eigenaar (100%). Ik als consultant, werknemer, en mijn vriendin in dienst voor 0,5 dag in de week als directeur. De BV is dan niet meer een BV zonder personeel (er is dan zelfs geen sprake van DGA).

 

Ben benieuwd of een van deze ideeen een antwoord is op "niet afhankelijk zijn van een VAR".

 

Grt, Johan

Link naar reactie
  • 0

Nog een extra vraag over de VAR. Ik verwacht dat ik in 2009 ongeveer 3 dagen in de week chargable ben bij diverse klanten. De overige tijd ben ik mogelijk bezig met bedrijfsactiviteiten die in 2009 geen omzet zullen genereren. Ik heb het hier over tijd die nodig is om een product te ontwikkelen (kan 1,5 jaar duren). Deze activiteit is niet gerelateerd aan van de verwachte klanten in 2009. Neemt de BD en de UWV een dergelijk aspect mee in de beoordeling van het wel of niet ondernemer zijn (iets anders dan zeggen of er sprake is van arbeidsrelatie). Als ik die tijd zou kapitaliseren dan zou dat iig aangeven dat er sprake is van een redelijke investering.

 

Iemand enig idee?

 

Alvast bedankt,

 

Johan

Link naar reactie
  • 1

Ls,

 

Per begin januari 2009 ga ik van start als zelfstandige in de ICT markt. Hoewel ik verwacht dat ik meerdere opdrachtgevers krijg waarbij ik niet 1 opdrachtgever zal hebben die meer dan 70% van de omzet genereerd, irriteert me de VAR verklaring wel. Immers dit is slechts een verwachting en heeft de belastingdienst en de UWV de mogelijkheid om achteraf de situatie te beoordelen. Indien het toevallig uitkomt dat er toch 1 grote opdracht is die meer dan 70% van de omzet genereert, dan wordt je toch beschouwd een arbeidsrelatie te hebben. Tot zover het vrije ondernemerschap.

 

Daarom lees ik met intresse de mogelijkheden om de VAR verplichting te omzeilen. Graag wil ik de volgende constructies voorleggen:

Constructie 1:

BV oprichten met mijn vriendin als juridisch eigenaar (95,5%) en mijzelf als juridisch eigenaar (4,5%) met 100% economisch eigendom op het (netto) bedrijfsresultaat. Ik als directeur en enig personeelslid. Investering zal enkel bestaan uit laptop, desktop, printer en auto.

Ik ben niet getrouwd/geen geregistreerd partnerschap/wel reeds 10 jaar als "gehuwd" beschouwd bij de IB (er is wel sprake van notariele samenlevingsovereenkomst).

Constructie 2:

BV oprichten met mijzelf als juridisch eigenaar (100%). Ik als DGA en mijn vriendin in dienst voor 0,5 dag in de week (zij gaat dan daadwerkelijk boekhouding doen). De BV is dan niet meer een BV zonder personeel (anders dan DGA).

Constructie 3:

BV oprichten met mijzelf als juridisch eigenaar (100%). Ik als consultant, werknemer, en mijn vriendin in dienst voor 0,5 dag in de week als directeur. De BV is dan niet meer een BV zonder personeel (er is dan zelfs geen sprake van DGA).

 

Ben benieuwd of een van deze ideeen een antwoord is op "niet afhankelijk zijn van een VAR".

 

Grt, Johan

 

Afgezien van het feit dat sommige constructies misschien juridisch mooi dichtgetimmerd lijken te zijn, zul je vrijwel altijd afhankelijk zijn van een VAR, om de simpele reden dat de opdrachtgever er terecht of onterecht eentje verlangt.

 

Daarnaast kijkt de belastingdienst en eventueel de rechter naar de feitelijke situatie, en veel minder naar de gekozen constructie.

 

Dus om je vraag te beantwoorden: jouw ideeen zijn dus geen antwoord op "niet afhankelijk zijn van een VAR".

 

Mocht het gebeuren dat je een keer een lang project hebt gedaan waardoor je dat jaar maar 1 opdrachtgever hebt gehad, dan doet de Belastingdienst meestal niet al te flauw, en kijkt ook naar de opdrachtgevers in de jaren ervoor en erna.

 

Om je andere vraag te beantwoorden, m.b.t. eigen productontwikkeling. Ik ken geen praktijkgevallen, maar het lijkt me zeer makkelijk aannemelijk te maken dat dit getuigt van ondernemen. En dat is wat de Belastingdienst wil zien.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Indien het toevallig uitkomt dat er toch 1 grote opdracht is die meer dan 70% van de omzet genereert, dan wordt je toch beschouwd een arbeidsrelatie te hebben. Tot zover het vrije ondernemerschap.

 

Tja, dat zijn gewoon de spelregels. Anders wordt elke werknemer natuurlijk ook "zelfstandige" met de voordelen van dien, dat kan de bedoeling niet zijn. Waarom speel je het spel niet volgens de regels, dan hoeft er sowieso geen sprake van irritatie te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hi Johan

 

Als je bij 1 partij omzet genereert en geen tijd hebt voor andere opdrachtgevers vanwege productontwikkeling, dan telt die tijd helaas niet mee in de zin van de VAR. Er wordt enkel gekeken naar het aantal opdrachtgevers in jouw situatie. Dus loondienst.

 

De tijd die gepaard gaat met de productontwikkeling is een zgn. voorfase van het ondernemerschap. Voor de vraag of je ondernemer bent, moet immers sprake zijn van deelname aan het economisch verkeer. Het ontwikkelen van een product valt daar in die fase nog niet onder. De kosten en investeringen in die fase tellen wel mee als voorloopkosten/investeringen zodra je de markt op gaat.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

GastonS en Joost,

 

Bedankt voor jullie reactie. Ik als newabee denk nog iets te veel creatief ;D . Het wordt toch voorlopig een eenmanszaak en die VAR dat lijkt mij wel te doen (even de gevoelens maar opzij zetten).

 

Nogmaals bedankt en alvast een prettige jaarwisseling voor allen!

 

Johan

Link naar reactie
  • 0

Indien het toevallig uitkomt dat er toch 1 grote opdracht is die meer dan 70% van de omzet genereert, dan wordt je toch beschouwd een arbeidsrelatie te hebben. Tot zover het vrije ondernemerschap.

 

Ik wil nog even doorgaan op dit draadje en de eis van meer dan één opdrachtgever om een VAR-dga/wuo te bemachtigen.

 

Veel freelancers die een bepaalde expertise (IT, finance etc) in huis hebben komen bij grote bedrijven terecht. (multinationals).

Dit soort ondernemingen zijn van een dusdanige omvang dat er vaak mogelijkheden zijn om een nieuwe opdracht te vinden

bij een andere afdeling/business unit in een nieuwe rol/functie.

 

Dien je in dit verband te spreken van één opdrachtgever als je een andere rol voor een andere afdeling binnen dezelfde juridische entiteit vervult? Of kan je ook spreken van twee verschillende opdrachten?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dien je in dit verband te spreken van één opdrachtgever als je een andere rol voor een andere afdeling binnen dezelfde juridische entiteit vervult? Of kan je ook spreken van twee verschillende opdrachten?

 

 

Hoi Alex

 

Zoals je meerdere dienstverbanden kunt hebben bij Philips doordat je voor verschillende BV's werkt, zo kun je als ondernemer de VAR ook zo toepassen. Dus ja, je mag gelieerde BV's zien als afzonderlijke opdrachtgever als de werkzaamheden verschillend zijn en niet door de BV's intern doorbelast worden. Als de BV's in een concern jouw factuur intern doorbelasten omdat je feitelijk de werkzaamheden voor 1 BV verricht, dan heb je nog steeds van doen met 1 opdrachtgever.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.