• 0

Beëindigen samenwerking in BV

Ik heb samen met een compagnon een BV (ieder 50% aandelen) in de woonbranche. Nu is er een conflict ontstaan en heb ik aangeven uit de BV te willen stappen. De omzet is 500.000 euro per jaar met 40% winstmarge. Totaal staat er 200.000 aan leningen uit.

Voordat wij de waarde gaan laten bepalen van het bedrijf zou ik willen weten of het me geld gaat kosten of dat de ander mij moet uitkopen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je ook ideeën over hoe wij de waarde vast kunnen stellen zonder enige, relevante informatie? Ik zou gewoon een onafhankelijke accountant/transactie-adviseur vragen een waardering te maken.

 

Met een gedetailleerde balans kun je zelf ook een eind komen, maar de goodwill zit daar natuurlijk niet in.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ruud

 

Heb je een aandeelhoudersovereenkomst en zo ja, wat is daarin afgesproken over de waardering bij uittreding. Eventueel kun je dit ook in de statuten van de BV lezen.

 

Als geen van beiden een duimbreedte toe willen geven dan is een melding aan de KvK gebruikelijk met het verzoek om 2 onafhankelijke accountants de onderneming te laten waarderen. Het gemiddelde (incl goodwill en normalisatie (eenmalige excessen buiten de berekening laten)) van beide waarderingen zal dan de basis vormen voor jouw uitkoopbedrag.

 

Graag je reactie op de eerste vragen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Da's mooi, maar wie zou aandelen van zo'n BV willen kopen? Een onwillige mede-eigenaar lijkt me nou niet bepaald 'a marriage made in heaven'...

 

Precies! Dus de uitstappende partij kan het in zo'n geval wel eens heel lastig gaan krijgen. Uitstappen kan dan puur qua arbeid, maar het bezit (aandelen) blijft gehandhaafd.

 

Kortom, ook hier geldt dat een waardebepaling niet alleszeggend is. Als de overblijvende partij de waarde te hoog vindt, of gewoonweg niet bereid is nóg meer te investeren dan blijft vertrekkende partij gewoon met zijn aandelen zitten tenzij die toch iemand weet te vinden die de vraagprijs betaalt.

 

Klopt. Daarom opteer ik altijd voor een "chinese auction" in aandeelhoudersovereenkomsten.

Wat houdt zoiets in? Ik heb even Gegoogled, maar ik vind het vooral gegoochel :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_auction

http://www.fundraising-ideas.org/DIY/chineseauction.htm

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik ben ondernemer in Tsjechie en heb een soort van zelfde situatie.

Inmiddels heeft de chinese auction plaatsgevonden. En zowaar mag ik mijn bedrijfspartner uitkopen. Er is alleen een 'maar', hij wil graag een duidelijke 'officieele' beschrijving hoe dit uitkoopbedrag tot stand is gekomen.

Kan iemand mij vertellen welke onderdelen ik moet behandelen en beschrijven?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.