• 0

Beursdeelname

Beursdeelname, een interessant en zeer effectief medium, mits je er goed mee omgaat!

 

Jammer genoeg worden er veel fouten gemaakt bij de deelname aan een beurs. Het is een zeer effectief maar kostbaar medium en er moet dus zorgvuldig mee omgegaan worden. 200 visitekaartjes verzamelen, die dan vervolgens in een la verdwijnen... bellende standbemanning? Verkeerde plek op de beursvloer, herkenbare situaties??

 

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

All Digital

Effectieve Communicatie

www.all-digital.nl

Martin@all-digital.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zeer herkenbaar!

Ikzelf heb 7 jaar voor een evenementenbureau gewerkt en indeed ... opdrachtgevers hadden vaak geen idee wat erbij komt kijken. Een plekkie op de beurs is niet hetzelfde als je bedrijf profileren op een beurs. Van belang is dat je zeer creatief nadenkt ... en je goed verdiept in de formulieren die je ontvangt van de organisatie/coördinator van een vakbeurs. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bij de vraag: waarom gaat u eigenlijk naar een beurs gaat het vaak al mis...

Men gaat uit gewoonte of omdat het een leuke lokatie is (Cannes bijvoorbeeld...grinn) of om bestaande klanten eens te ontmoeten (echt waar...)weer

 

En niet te vergeten, beursdeelname moet een onderdeel zijn van de totale marketing communicatie, en niet gezien worden als een "Stand alone" project...

 

 

All Digital

Effectieve Communicatie

www.all-digital.nl

Martin@all-digital.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

en niet gezien worden als een "Stand alone" project...

Precies ! Zoals bij elke marketing activiteit ... zorg voor een goede follow up actie zowel richting het netwerk wat je ontmoet hebt als óók een vervolg van de marketing activiteit zelf! Een éénmalige impuls blijft maar even hangen.

 

Aan beurzen deelnemen kost behoorlijk wat euro's .... Bedenk welke écht relevant is en haal eruit wat eruit te halen valt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Voor het ontmoeten van bestaande klanten is een beursdeelname veel te kostbaar en ingewikkeld. Als het goed is is het bezoeken van bestaande klanten een normale (dagelijkse?) bezigheid, en dus niet iets wat je een keer per jaar op een beurs doet.

 

Wat wel eens gebeurt is de klant uitnodigen op de beurs om bijvoorbeeld een nieuw product te demonstreren, of net dat laatste duwtje in de rug te geven om een beslissing te nemen (Amerikanen vinden dat heel normaal op een beurs, bij ons is dat wat minder). Maar niet om hem/haar weer eens te ontmoeten...

 

Maar, over het algemeen kun je zeggen dat je naar een beurs gaat om NIEUWE klanten te vinden... Afspraken maken, dus niet een uur met een potentiele klant (is dat wel zo? hoe schat je dat dan in?) maar kort en zakelijk in ca. 10 a 15 minuten de tijd nemen en het liefst een contactformulier invullen met een visitekaartje erbij (hoeft niet waar de bezoeker bij is...) En plan een afspraak voor een uitgebreidere kennismaking!

 

Ik kan wel ff een checklist maken en online zetten...

All Digital

Effectieve Communicatie

www.all-digital.nl

Martin@all-digital.nl

Link naar reactie
  • 0

Een paar losse tips:

 

* vraag de beursorganisator of er themapaviljoens zijn waar je in past (maar betaal daarvoor niet teveel extra)

 

* vraag de organisator starterkorting (met een goeie smoes kun je zelfs gratis meedoen)

 

* laat je niet in een uithoekje zetten maar zoek liever een plekje langs een drukke looproute

 

* beschouw een beurs als kermis, dus maak van je presentatie een attractie - er moet iets te beleven zijn, desnoods iets te eten

 

* maak er geen kantoor van, je kent dat wel: een verkoper in zondagse pak achter een laptop die op de beurs 'gewoon aan het werk' is

 

* bedenk iets waardoor passanten moeiteloos je stand inkomen, en laat ze rustig ook even zelf rondneuzen. mensen trekken mensen aan, dus creëer een samenscholing

 

* verzamel visitekaartjes en maak van interessante gesprekken METEEN aantekeningen; kom beloften SNEL na

 

* leg voldoende persberichten met jouw 'nieuws' in de perskamer (vergeet de foto's niet) en vertel ook wat er op jouw stand te beleven is; creëer nieuws en foto-opportunities

 

* beurspubliciteit begint al maanden vooraf (vakbladen hebben een lange productietijd) dus lift daarop mee, want de beursorganisator meldt graag noviteiten

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een tip:

Veel beurzen registreren tegenwordig de bezoekers die in de hallen binnenkomen. Hiervan kun je na de beurs een overzicht krijgen. Geloof dat je hier wel voor moet betalen. Sommige beursorganistoren zijn hierin heel specifiek (branch, segment van bezoeker). In die hele lijst zitten vaak interessante potentials waarvan je geen visitekaartje hebt. Vergeet daarbij ook niet zelf de beurs af te lopen. Ook tussen de andere standhouders zitten vaak interessant klanten.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.