• 0

BTW heffing bij aankoop bedrijf

Ik kan een bedrijf overnemen voor € 270.000. Het gaat om een activa passiva transactie, het geld moet betaald worden voor goodwill en inventaris. De makelaar spreekt niet over BTW die is verschuldigd. Ik neem aan dat de inventaris in ieder geval belast is met BTW, maar hoe zit het met de goodwill? Er is geen uitsplitsing, moet ik deze laten maken door de accoutntant tbv de fiscus?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een overgang van een algemeenheid van goederen is geen sprake van btw-heffing. Een volledige onderneming kwalificeert normaal gesproken als zodanig. Het is wel verstandig daar even goed naar te (laten) kijken.

 

Mocht het niet zo zijn, dan zou ik er maar vanuit gaan dat het bedrag exclusief btw is. Immers, als ondernemer kun je die meestal weer terugkrijgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anthony

 

Artikel 31 OB bepaalt inderdaad dat bij overdracht van een onderneming geen BTW verschuldigd is. Daarbij is van belang dat hetgeen overgedragen wordt een zelfstandige onderneming vormt. Dus een deel van een onderneming kan ook onder de vrijstelling vallen, mits daarna voortgezet als een zelfstandige onderneming.

 

Je hoeft dat niet te splitsen in inventaris, goodwill etc. Alles valt in beginsel onder de vrijstelling. Maar zoals collega Ronaldinho al aangeeft, laat je bijstaan door een fiscaal adviseur. Bij voorkeur niet de adviseur van de partij waarvan je overneemt. Die behartigt immers de belangen van de verkoper. Van groot belang is namelijk of hetgeen je overneemt inderdaad aan te merken valt als zelfstandige onderneming. Hierover is nog al wat geprocedeerd, dus ga hier niet te lichtvaardig mee om.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.