Ga naar inhoud
  • 0

VOF Starten (deel x)

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij enigszins kunnen adviseren.

Ik start zeer binnekort een VOF met 2 partners (beiden vertegenwoordigd in een BV). Nu wil ik daar als eenmanszaak of als natuurlijk persoon in gaan zitten. Ik ben op de hoogte van de financiele risico's (zoals hoofdelijke aansprakelijkheid). Maar op dit moment, met het oog op de bedrijfsvoering, zijn die risico's volgens mij niet zo groot.

Vraag is wel of ik als eenmanszaak of als privepersoon moet deelnemen. Maakt dat uit? Ook belastingtechnisch?

De situatie is namelijk als volgt:

De 2 BV's hebben of kopen onroerend goed in hun BV's. De VOF zal een managementovereenkomst met een managementfee met de desbetreffende BV sluiten voor de ontwikkeling, advisering. De verkoop wordt door een makelaar gedaan en wordt betaald door de BV's waarin het onroerend goed is ondergebracht. De VOF is dus eigenlijk de tussenpersoon voor de makelaar maar niet de opdrachtgever van de verkoop. Ik moet als vooruitgeschoven persoon de contacten onderhouden met makelaar, ontwikkelaar etc. Daar word ik voor betaald.

De managementovereenkomst/fee is 2 % van de verwachtte omzet (in dit geval gaat het om een omzet van 23 miljoen). Dit wordt op rekening van de VOF gestort en hieruit worden de eventuele kosten betaald. Ook mijn salaris. Het bedrag dat overblijft (winst) kan worden herinvesteerd (dan zal ik een BV oprichten, want risico) of kan t.z.t. worden uitbetaald.

Vragen:

1. Moet ik als eenmanszaak of als natuurlijk persoon deelnemen.

2. Moet ik als ik als eenmanszaak deelneem de eenmanszaak en de VOF bij de KvK aanmelden? Of alleen de VOF?

3. Waarschijnlijk is het verstandig om met een adviseur te spreken. Heb al een e-mail aan KvK gestuurd maar nog geen reactie. Moet ik daarbij denken aan een belastingadviseur en een accountant? Ik had contact opgenomen met Poundwise (voor bijv. AOV) maar die worden betaald door bijv. Fortis en daar ben ik geen voorstander van! Dus ben op zoek naar onafhankelijke adviseurs.

Alvast super bedankt!

ps. heb de zoekfunctie gebruikt maar daar staan wel erg veel reacties!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik zou zeggen, begin eens met het lezen van al die reacties. De benodigde adviseurs kun je hier óók vinden, door het lezen van de diverse topics kun je je meteen een beetje een beeld vormen van wie hier allemaal rondlopen en wie je verder zouden kunnen helpen.

Lees ook eens de column van Fred Wiersma over de VOF.

Je neemt als natuurlijk persoon deel. Een eenmanszaak is een ondernemingsvorm, geen juridische entiteit zoals een BV dat wel is. Jouw aandeel in de VOF kan dan jouw onderneming vormen. Het is dan ook de VOF die ingeschreven wordt bij de KvK. Als je daarnaast zelf ook nog een onderneming hebt, schrijf je die apart in. En laat bij punt 3 dat waarschijnlijk maar weg.

Ik vind de constructie overigens wat apart. Wat gaat de VOF doen? Wat is de rol van die BV's in de VOF? Hoe ga je de winst verdelen? Salaris heb je overigens niet. De VOF maakt winst, jij hebt daar een aandeel in, conform de verdeling die je afspreekt in de overeenkomst. Die verdeling kan uit vele elementen opgebouwd zijn, bijvoorbeeld een deel voor bestede tijd, een deel als rendement op het geinvesteerde vermogen (de stand van de kapitaalrekening). Tenslotte heb je dan nog al dan niet een deel "overwinst", wat aan ieder van de vennoten in een bepaalde verhouding ter beschikking staat. Salaris heb je dus niet als vennoot in een VOF. Je kunt privé-onttrekkingen doen, net als bij een eenmanszaak, waardoor de stand op jouw kapitaalrekening vermindert. Je kunt afspraken maken over hoeveel dat mag zijn. Je kan vanalles, met alle risico's van dien.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Alvast super bedankt!

ps. heb de zoekfunctie gebruikt maar daar staan wel erg veel reacties!!!

Hoi Rootje

Ik laat het topic nog even open omdat Ronaldinho wat wedervragen gesteld heeft. De zoekfunctie gebruiken is wel wat verwacht wordt hier. Als er dan te veel informatie is, dan is het echt een kwestie van lezen.

Een adviseur zou ik zeker inschakelen, aangezien dit complexe materie is en een verkeerde keuze je duur kan komen te staan. Je zoekt in dit geval een belastingadviseur die thuis is in rechtsvormen. Dat kost je helaas geld, maar dat verdient zich in dit soort cases altijd terug.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.